{"id":5348,"date":"2022-10-14T09:15:29","date_gmt":"2022-10-14T09:15:29","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=5348"},"modified":"2022-10-14T09:15:32","modified_gmt":"2022-10-14T09:15:32","slug":"vanliga-problem-med-ford-2-0-ecoboost","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vanliga-problem-med-ford-2-0-ecoboost\/","title":{"rendered":"Vanliga problem med Ford 2.0 EcoBoost"},"content":{"rendered":"\n

Ford EcoBoost 2.0 4-cylindriga motor introducerades f\u00f6r f\u00f6rsta g\u00e5ngen 2010. Denna gasmotor med riktad insprutning ger mellan 200 hk – 252 hk och ett vridmoment p\u00e5 221lb-ft – 270lb-ft. Den h\u00e4r motorn finns i m\u00e5nga modeller fr\u00e5n Ford, Lincoln, Volvo och Land Rover. Den h\u00e4r motorn f\u00f6rblev relativt of\u00f6r\u00e4ndrad fram till 2015 d\u00e5 Ford gjorde en omfattande omarbetning av den.<\/p>\n\n\n\n

Denna omkonstruktion gjordes f\u00f6r att motorn skulle erbjuda mer kraft, men utan att offra effektiviteten. N\u00e4r det g\u00e4ller tillf\u00f6rlitlighet verkar 2.0 EcoBoost vara en ganska p\u00e5litlig motor eftersom det inte finns m\u00e5nga vanliga problem att tala om. Visst, det kommer alltid att finnas otaliga problem som uppst\u00e5r p\u00e5 grund av bristande underh\u00e5ll, men om du g\u00f6r allt du m\u00e5ste g\u00f6ra kommer den h\u00e4r motorn att h\u00e5lla l\u00e4nge.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller vanliga Ford 2.0 EcoBoost-problem s\u00e5 inkluderar de problem med ett sprucket avgasr\u00f6r, turbokontrollsolenoiden, l\u00e5gtrycksbr\u00e4nslepumpen och problem med kolbildning. Ingen motor kan h\u00e5lla f\u00f6r evigt, och 2.0 EcoBoost \u00e4r inte annorlunda, vilket inneb\u00e4r att du kommer att beh\u00f6va byta ut olika komponenter n\u00e5gon g\u00e5ng.<\/p>\n\n\n\n

P\u00e5 det hela taget har Fords EcoBoost-motorserie visat sig vara effektivare, men \u00e4nd\u00e5 lika kraftfull som n\u00e5gra av deras tidigare st\u00f6rre motorer. Visst, den kanske inte \u00e4r lika sp\u00e4nnande som en 6-cylindrig, eller s\u00e4rskilt en V8, men de flesta kommer att vara mer \u00e4n n\u00f6jda med 2,0 liter.<\/p>\n\n\n\n

1. Ford 2.0 EcoBoost – Sprucken avgasgrenr\u00f6r<\/h2>\n\n\n\n

B\u00e5de den f\u00f6rsta och den andra generationen av 2.0 EcoBoost-motorn anv\u00e4nder en integrerad avgasgrenr\u00f6rskonstruktion som \u00e4r tillverkad av st\u00e5l och placerad direkt p\u00e5 cylinderhuvudet. Den h\u00e4r konstruktionen har sina egna f\u00f6rdelar och nackdelar, men nu ska vi bara fokusera p\u00e5 nackdelarna.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4r denna motor uts\u00e4tts f\u00f6r \u00f6kad belastning, t.ex. vid bogsering och dragning, kan f\u00f6r h\u00f6ga temperaturer dra ihop och utvidga avgasr\u00f6ret och p\u00e5 s\u00e5 s\u00e4tt f\u00e5 det att spricka. Dessa sprickor \u00e4r inget annat \u00e4n h\u00e5rfina sprickor men kan \u00f6ka i storlek och antal ju l\u00e4ngre problemet g\u00e5r obem\u00e4rkt f\u00f6rbi. Se d\u00e4rf\u00f6r till att inspektera ditt avgasr\u00f6r n\u00e4r du servar bilen eftersom detta kan spr\u00e4nga turboladdaren helt och h\u00e5llet.<\/p>\n\n\n\n

2. Ford 2.0 EcoBoost – problem med turbosolenoiden<\/h2>\n\n\n\n

Den turboladdade magnetventilen, \u00e4ven k\u00e4nd som boostventilen, har till uppgift att kontrollera hur mycket boost motorn f\u00e5r. Det \u00e4r en liten elektrisk enhet som styr wastegates via bilens ECU. D\u00e4rf\u00f6r fungerar den h\u00e4r lilla modulen som n\u00e5got av en hj\u00e4rna f\u00f6r turboladdaren eftersom den best\u00e4mmer hur mycket och hur ofta turbon ska spola sig sj\u00e4lv.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4r denna ventil inte fungerar kommer turboladdaren att producera antingen f\u00f6r mycket eller f\u00f6r lite boost och d\u00e4rmed p\u00e5verka din k\u00f6rupplevelse avsev\u00e4rt. Den goda nyheten \u00e4r att en ers\u00e4ttningsdel inte kostar s\u00e5 mycket pengar, men den d\u00e5liga nyheten \u00e4r att denna lilla modul \u00e4r placerad i turboladdaren som ligger djupt begravd i motorrummet.<\/p>\n\n\n\n

3. Ford 2.0 EcoBoost – Problem med l\u00e5gtrycksbr\u00e4nslepump<\/h2>\n\n\n\n

Ford 2.0 EcoBoost-motorn anv\u00e4nder i huvudsak tv\u00e5 br\u00e4nslepumpar, en l\u00e5gtrycksbr\u00e4nslepump och en h\u00f6gtrycksbr\u00e4nslepump. Eftersom detta \u00e4r en motor med direktinsprutning pumpar h\u00f6gtrycksbr\u00e4nslepumpen br\u00e4nsle till insprutarna med ett tryck p\u00e5 n\u00e4stan 30 000 psi. Detta inneb\u00e4r att h\u00f6gtryckspumpen beh\u00f6ver en pump med l\u00e4gre tryck som ska pumpa br\u00e4nsle fr\u00e5n tanken till h\u00f6gtryckspumpen.<\/p>\n\n\n\n

2.0 EcoBoost har dock ett litet br\u00e4nslefilter som \u00e4r placerat precis framf\u00f6r l\u00e5gtrycksbr\u00e4nslepumpen, vilket inneb\u00e4r att det kan t\u00e4ppa till sig och f\u00e5 pumpen att arbeta f\u00f6r mycket. Detta kommer oundvikligen att leda till att l\u00e5gtrycksbr\u00e4nslepumpen blir ett n\u00e4ra f\u00f6rest\u00e5ende fel och m\u00e5ste d\u00e4rf\u00f6r bytas ut tillsammans med det igensatta br\u00e4nslefiltret.<\/p>\n\n\n\n

4. Ford 2.0 EcoBoost – Kolbildning<\/h2>\n\n\n\n

Direktinsprutningsmotorer drabbas n\u00e4stan alltid av kolansamling och 2.0 EcoBoost \u00e4r ingen skillnad. Motorer som inte har direktinsprutning levererar br\u00e4nslet via insugningsr\u00f6ret vid extremt h\u00f6ga tryck, vilket inneb\u00e4r att ventilerna hela tiden h\u00e5ller sig rena. Direktinsprutningsmotorer leder oundvikligen till att kolavlagringar byggs upp p\u00e5 ventilerna och orsakar begr\u00e4nsat luftfl\u00f6de till motorn.<\/p>\n\n\n\n

Detta \u00e4r en l\u00e5ngsam process, vilket inneb\u00e4r att dessa avlagringar inte kommer att byggas upp \u00f6ver en natt. Men n\u00e4r de g\u00f6r det ska du se till att reng\u00f6ra ventilerna s\u00e5 snart som m\u00f6jligt, eftersom detta kan belasta din motor och orsaka m\u00e5nga problem l\u00e4ngre fram. Den b\u00e4sta metoden f\u00f6r att g\u00f6ra detta \u00e4r att anv\u00e4nda s\u00e5 kallad valn\u00f6tsbl\u00e4string som troligen kommer att kosta dig n\u00e5gra hundra dollar.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnittet<\/h2>\n\n\n\n

Kr\u00e4ver Ford 2.0 EcoBoost premiumbr\u00e4nsle?<\/h4>\n\n\n\n

Ford 2.0 EcoBoost kommer att fungera utm\u00e4rkt med vanlig bensin, men din effekt kommer inte att vara 100 %. D\u00e4rf\u00f6r kan du anv\u00e4nda vanligt br\u00e4nsle, men det \u00e4r alltid b\u00e4ttre att anv\u00e4nda premiumbr\u00e4nsle. Premiumbr\u00e4nsle kommer att \u00f6ka din totala br\u00e4nsleeffektivitet, s\u00e4nka dina utsl\u00e4pp och ge dig extra kraft i alla l\u00e4gen.<\/p>\n\n\n\n

Premiumbr\u00e4nsle \u00e4r kemiskt \u00f6verl\u00e4gset p\u00e5 m\u00e5nga s\u00e4tt, vilket inneb\u00e4r att det finns otaliga f\u00f6rdelar med att anv\u00e4nda premiumbr\u00e4nsle i alla bilar och motorer, inte bara de som specifikt ”beh\u00f6ver” premiumbr\u00e4nsle.<\/p>\n\n\n\n

Hur l\u00e4nge kan 2.0 Ford EcoBoost-motorn h\u00e5lla?<\/h4>\n\n\n\n

Ford 2.0 EcoBoost-motorn b\u00f6r l\u00e4tt kunna h\u00e5lla minst 150 000 mil om du tar hand om den p\u00e5 r\u00e4tt s\u00e4tt. Det finns n\u00e5gra fall d\u00e4r \u00e4gare klagat p\u00e5 att motorn har g\u00e5tt s\u00f6nder mycket tidigare \u00e4n s\u00e5, men det verkar inte vara ett utbrett problem.<\/p>\n\n\n\n

Om du tar v\u00e4l hand om motorn och byter oljor och filter n\u00e4r det beh\u00f6vs, och om du ocks\u00e5 reng\u00f6r motorn fr\u00e5n eventuella kolavlagringar, b\u00f6r du vara problemfri. Efter 150 000 mil kommer du sannolikt att st\u00f6ta p\u00e5 allvarligare problem som kr\u00e4ver kostsamma utbytesdelar, men \u00e4ven d\u00e5 kommer motorn att kunna h\u00e5lla l\u00e4nge.<\/p>\n\n\n\n

Kr\u00e4ver Ford 2.0 EcoBoost syntetisk olja?<\/h4>\n\n\n\n

Ja, 2.0 EcoBoost-motorn som finns i m\u00e5nga Ford-modeller nuf\u00f6rtiden \u00e4r beroende av syntetisk olja. Du b\u00f6r dock alltid g\u00e5 igenom din bruksanvisning f\u00f6r att vara 100 % s\u00e4ker. Syntetisk olja har en stabil viskositet och skyddar motorn mot slitage riktigt bra.<\/p>\n\n\n\n

Den f\u00f6rb\u00e4ttrar ocks\u00e5 f\u00f6rbr\u00e4nningsoxidationen och h\u00e5ller temperaturerna stabila, vilket \u00e4r riktigt viktigt om du ofta \u00e5ker eller bogserar med din 2.0 EcoBoost-motor.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Ford EcoBoost 2.0 4-cylindriga motor introducerades f\u00f6r f\u00f6rsta g\u00e5ngen 2010. Denna gasmotor med riktad insprutning ger mellan 200 hk – 252 hk och ett vridmoment p\u00e5 221lb-ft – 270lb-ft. Den<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[34],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5348"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5348"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5348\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5349,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5348\/revisions\/5349"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5348"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5348"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5348"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}