{"id":5344,"date":"2022-10-14T07:19:13","date_gmt":"2022-10-14T07:19:13","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=5344"},"modified":"2022-10-14T07:19:17","modified_gmt":"2022-10-14T07:19:17","slug":"ar-citroen-e-berlingo-en-bra-bil","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/ar-citroen-e-berlingo-en-bra-bil\/","title":{"rendered":"\u00c4r Citro\u00ebn \u00eb-Berlingo en bra bil?"},"content":{"rendered":"\n

Citro\u00ebn \u00eb-Berlingo introducerades f\u00f6rst 2017 som en elektrisk variant av den vanliga Berlingo. N\u00e4r \u00eb-Berlingo f\u00f6rst kom ut r\u00e4knade man inte med att den skulle bli s\u00e5 popul\u00e4r som den \u00e4r idag. Det var faktiskt en av de allra f\u00f6rsta elektriska MPV:erna\/vansarna, och den nyaste generationen av \u00eb-Berlingo introducerades 2021. S\u00e5 \u00e4r Citro\u00ebn \u00eb-Berlingo en bra bil?<\/p>\n\n\n\n

Det beror p\u00e5 ditt perspektiv. Om du inte \u00e4r n\u00e5gon som planerar att anv\u00e4nda \u00eb-Berlingo f\u00f6r l\u00e5ngv\u00e4ga resor skulle jag s\u00e4ga att \u00eb-Berlingo \u00e4r en riktigt bra bil. Den bygger p\u00e5 den v\u00e4lk\u00e4nda Stellantis EV-plattformen, vilket inneb\u00e4r att det finns en hel rad bilar, CUV:er, sk\u00e5pbilar, hatchbacks och kombibilar som anv\u00e4nder samma elbilsplattform.<\/p>\n\n\n\n

Designm\u00e4ssigt skiljer sig \u00eb-Berlingo n\u00e5got fr\u00e5n den vanliga Berlingo och den lyckas se intressant och cool ut b\u00e5de p\u00e5 insidan och utsidan. Tillf\u00f6rlitligheten \u00e4r ganska likadan som f\u00f6r de flesta andra Berlingo-modeller, med undantag f\u00f6r drivlinan som \u00e4r eldriven. K\u00f6rupplevelsen \u00e4r egentligen inte speciell, men \u00eb-Berlingo k\u00e4nns lite roligare att k\u00f6ra \u00e4n den vanliga Berlingo.<\/p>\n\n\n\n

V\u00e4rdem\u00e4ssigt \u00e4r Berlingo inte den billigaste bilen i MPV-v\u00e4rlden, men det \u00e4r v\u00e4ntat eftersom elbilar tenderar att komma med betydande premier p\u00e5 k\u00f6pet. Praktiken \u00e4r riktigt bra eftersom \u00eb-Berlingo rymmer upp till sju personer utan problem.<\/p>\n\n\n\n

Citro\u00ebn \u00eb-Berlingo – Drivlinan<\/h2>\n\n\n\n

Med ett 50 kWh-batteri f\u00f6rlitar sig \u00eb-Berlingo p\u00e5 samma plattform som Stellantis Group anv\u00e4nder i en hel del andra modeller fr\u00e5n Citro\u00ebn, Peugeot, Fiat och Opel\/Vauxhall. 137hk och 191lb-ft vridmoment erbjuds av en enda elmotor som \u00e4r placerad ovanp\u00e5 framhjulen, vilket inneb\u00e4r att \u00eb-Berlingo enbart \u00e4r en FWD-bil.<\/p>\n\n\n\n

0-60 mph tar mer \u00e4n 11 sekunder och toppfarten \u00e4r bara 81 mph\/131 km\/tim. Citro\u00ebn s\u00e4ger att \u00eb-Berlingo ska kunna k\u00f6ra cirka 180 mil, men det \u00e4r dess teoretiska toppniv\u00e5. Den verkliga k\u00f6rstr\u00e4ckan ligger n\u00e4rmare 130 km om du anv\u00e4nder \u00eb-Berlingo f\u00f6r det som den \u00e4r avsedd f\u00f6r – att transportera m\u00e4nniskor och gods.<\/p>\n\n\n\n

Med en maximal snabbladdningshastighet p\u00e5 100 kW DC kan du ladda \u00eb-Berlingo fr\u00e5n 20 % till 80 % p\u00e5 drygt 23 minuter, medan en l\u00e5ngsam AC-laddning i hemmet tar cirka 5-6 timmar. En laddning p\u00e5 10 minuter borde r\u00e4cka f\u00f6r att ge dig en r\u00e4ckvidd p\u00e5 upp till 70 miles.<\/p>\n\n\n\n

Citro\u00ebn \u00eb-Berlingo – Design och k\u00f6rning<\/h2>\n\n\n\n

Designm\u00e4ssigt ser Citro\u00ebn \u00eb-Berlingo inte alltf\u00f6r annorlunda ut j\u00e4mf\u00f6rt med den vanliga Berlingo, f\u00f6rutom kanske n\u00e5gra f\u00e5 designprylar och till\u00e4gget av bl\u00e5 f\u00e4rg p\u00e5 vissa stylingdelar. Interi\u00f6ren i \u00eb-Berlingo \u00e4r n\u00e5got mer v\u00e5gad j\u00e4mf\u00f6rt med de flesta bilar i detta segment. Detta kommer inte som n\u00e5gon \u00f6verraskning eftersom Citro\u00ebn alltid har varit ett m\u00e4rke som \u00e4r k\u00e4nt f\u00f6r v\u00e5gad design.<\/p>\n\n\n\n

K\u00f6rupplevelsen \u00e4r ganska normal, f\u00f6rutom att \u00eb-Berlingo \u00e4r en elbil. Det inneb\u00e4r att den \u00e4r relativt bekv\u00e4m, men den rullar \u00e4nd\u00e5 ganska mycket i kurvorna. Hur som helst k\u00e4nns den mer planterad \u00e4n den vanliga Berlingo tack vare en l\u00e4gre tyngdpunkt och en styvare fj\u00e4dring f\u00f6r att klara av den extra vikten.<\/p>\n\n\n\n

Citro\u00ebn \u00eb-Berlingo – Tillf\u00f6rlitlighet och vanliga problem<\/h2>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller tillf\u00f6rlitlighet lyckas \u00eb-Berlingo vara mycket b\u00e4ttre \u00e4n den vanliga Berlingo eftersom den inte har en f\u00f6rbr\u00e4nningsmotor, en traditionell v\u00e4xell\u00e5da, en br\u00e4nsletank, en vattenpump, ett avgasr\u00f6r eller m\u00e5nga andra komponenter. Detta betyder dock inte att Citro\u00ebn \u00eb-Berlingo \u00e4r felfri f\u00f6r det \u00e4r den inte.<\/p>\n\n\n\n

De vanligaste problemen med \u00eb-Berlingo \u00e4r f\u00f6rknippade med framhjulet som skramlar, luftkonditioneringsfl\u00e4kten, skjutd\u00f6rrarna, bromsarna och r\u00e4ckvidds\u00e5ngest. Vi har redan talat om hur r\u00e4ckvidden kan minska om du packar mycket saker i \u00eb-Berlingo, s\u00e4rskilt om du kombinerar det med kallt v\u00e4der. Vissa har till och med sagt att detta kan ge dig mindre \u00e4n 100 mils r\u00e4ckvidd.<\/p>\n\n\n\n

Citro\u00ebn \u00eb-Berlingo – v\u00e4rde och praktiska egenskaper<\/h2>\n\n\n\n

Du kan r\u00e4kna med att betala omkring 40 000 euro f\u00f6r en helt ny \u00eb-Berlingo med l\u00e4gre specifikation, vilket \u00e4r ganska mycket pengar f\u00f6r en Citro\u00ebn. De som k\u00f6per dessa brukar dock vara n\u00f6jda eftersom den erbjuder en riktigt v\u00e4l avrundad upplevelse, f\u00f6rutom kanske den maximala r\u00e4ckvidden.<\/p>\n\n\n\n

Praktiken \u00e4r utm\u00e4rkt eftersom \u00eb-Berlingo kan rymma upp till sju personer och en hel del last. Sikten \u00e4r riktigt bra och bilen \u00e4r l\u00e4tt att kliva in och ut ur. Massor av familjev\u00e4nliga funktioner g\u00f6r att din familj kommer att k\u00e4nna sig bekv\u00e4m och underh\u00e5llen p\u00e5 en l\u00e5ng resa.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnittet<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r Citro\u00ebn \u00eb-Berlingo b\u00e4ttre \u00e4n den vanliga Berlingo?<\/h4>\n\n\n\n

Det beror p\u00e5 vad du \u00e4r ute efter, men vi kan s\u00e4ga att det \u00e4r vettigare att k\u00f6pa en vanlig bensin\/diesel Berlingo f\u00f6r de flesta behov. Detta beror p\u00e5 att \u00eb-Berlingo vanligtvis anv\u00e4nds f\u00f6r att transportera m\u00e4nniskor och varor p\u00e5 l\u00e4ngre resor, och det \u00e4r d\u00e4r en elektrisk drivlina \u00e4r lite av en chansning.<\/p>\n\n\n\n

Visst kan det vara billigare och mindre skadligt att resa med \u00eb-Berlingo, men du kan inte lita p\u00e5 att laddningsinfrastrukturen alltid kommer att finnas d\u00e4r f\u00f6r att hj\u00e4lpa dig. Om du kombinerar detta med den betydande prispremie du m\u00e5ste betala j\u00e4mf\u00f6rt med den vanliga Berlingo b\u00f6rjar det bli begripligt varf\u00f6r det kanske inte \u00e4r det b\u00e4ttre alternativet.<\/p>\n\n\n\n

Hur p\u00e5verkar kallt v\u00e4der r\u00e4ckvidden f\u00f6r ett elfordon?<\/h4>\n\n\n\n

Enligt AAA kan kallt v\u00e4der minska r\u00e4ckvidden med s\u00e5 mycket som 40 %, vilket \u00e4r mycket. Vissa k\u00e4llor uppger att detta \u00e4r n\u00e4rmare 20 %, men riktigt kallt v\u00e4der kan p\u00e5verka ditt batteri n\u00e4rmare 40 %. Om din elbil inte har stor r\u00e4ckvidd fr\u00e5n b\u00f6rjan och om du ofta k\u00f6r l\u00e5nga str\u00e4ckor \u00e4r det inte s\u00e4rskilt meningsfullt att v\u00e4lja en elbil.<\/p>\n\n\n\n

Visst, om du bara anv\u00e4nder den som pendlare och har en plats att ladda den \u00f6ver natten borde detta inte vara n\u00e5got st\u00f6rre problem.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Citro\u00ebn p\u00e5 v\u00e4g att upph\u00f6ra med bensin- och dieselmodeller av Berlingo?<\/h4>\n\n\n\n

Enligt f\u00e4rska uttalanden fr\u00e5n Citro\u00ebn brass \u00e4r bensin- och dieselvarianterna av Citro\u00ebn Berlingo nu nedlagda, vilket inneb\u00e4r att du nu bara kan f\u00e5 Berlingo som elbil. Samma sak g\u00e4ller f\u00f6r Citro\u00ebn SpaceTourer MPV:erna.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Citro\u00ebn \u00eb-Berlingo introducerades f\u00f6rst 2017 som en elektrisk variant av den vanliga Berlingo. N\u00e4r \u00eb-Berlingo f\u00f6rst kom ut r\u00e4knade man inte med att den skulle bli s\u00e5 popul\u00e4r som den<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":5232,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[58],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5344"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5344"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5344\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5345,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5344\/revisions\/5345"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/5232"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5344"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5344"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5344"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}