{"id":5342,"date":"2022-10-13T10:53:18","date_gmt":"2022-10-13T10:53:18","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=5342"},"modified":"2022-10-13T10:53:21","modified_gmt":"2022-10-13T10:53:21","slug":"vanliga-problem-med-bmw-b48-motorer","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vanliga-problem-med-bmw-b48-motorer\/","title":{"rendered":"Vanliga problem med BMW B48-motorer"},"content":{"rendered":"\n

BMW B48-motorn \u00e4r en turboladdad fyrradig bensinmotor som ersatte den exceptionella BMW N20-motorn. Den h\u00e4r motorn har varit i produktion fr\u00e5n 2014 till idag. Den f\u00f6rsta bilen med denna motor var F56 Mini Hatch som har monterats i BMW-applikationer sedan 2015.<\/p>\n\n\n\n

Till skillnad fr\u00e5n BMW N20-motorn \u00e4r BMW B48 n\u00e5got mer tillf\u00f6rlitlig och h\u00e5llbar. Men den kommer ocks\u00e5 med flera problem som intresserade anv\u00e4ndare b\u00f6r k\u00e4nna till. Men vilka \u00e4r de vanligaste problemen med BMW B48-motorerna?<\/p>\n\n\n\n

Vanliga problem med BMW B48-motorerna \u00e4r kylv\u00e4tskef\u00f6rlust, problem med ventilk\u00e5por, felande t\u00e4ndstift, problem med kylsystemet, felande VANOS-solenoider, problem med oljepannans packning och h\u00f6g oljef\u00f6rbrukning. Men eftersom BMW B48-motorn inte har funnits p\u00e5 marknaden l\u00e4nge har den inte m\u00e5nga problem som \u00e4ldre motorer.<\/p>\n\n\n\n

Vilka \u00e4r de vanligaste problemen med BMW B48-motorer?<\/h2>\n\n\n\n

F\u00f6rlust av kylv\u00e4tska<\/h4>\n\n\n\n

Detta \u00e4r det f\u00f6rsta problemet som BMW-f\u00f6rare med B48-motor b\u00f6r vara beredda p\u00e5 att uppleva. N\u00e5gra av de saker som orsakar kylv\u00e4tskef\u00f6rlust \u00e4r en skadad kylare, ett svagt kylarlock och en d\u00e5lig huvudpackning. S\u00e5 om du har kylv\u00e4tskef\u00f6rlust b\u00f6r du l\u00e5ta mekanikern kontrollera dessa delar och \u00e5tg\u00e4rda dem f\u00f6r att avv\u00e4rja problemet.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e5gra av tecknen p\u00e5 kylmedelsl\u00e4ckage \u00e4r l\u00e4ckage av kylmedel under bilen, d\u00e5lig bensinprestanda, kylmedel som l\u00e4cker ut i motoroljan, \u00f6verhettning av motorn och en s\u00f6t doft som kommer fr\u00e5n din BMW:s motorhuv.<\/p>\n\n\n\n

Problem med ventilk\u00e5por<\/h4>\n\n\n\n

Detta \u00e4r ett annat problem som uppst\u00e5r n\u00e4r din motor \u00e5ldras. Det mest \u00f6k\u00e4nda problemet med ventilk\u00e5por \u00e4r l\u00e4ckage. N\u00e4r ventilk\u00e5pan slits ut eller spricker b\u00f6rjar den l\u00e4cka. Tecken p\u00e5 ett sprucket eller l\u00e4ckande ventilk\u00e5pa \u00e4r olja som rinner ner i motorblocket och en brinnande lukt som kommer fr\u00e5n under huven.<\/p>\n\n\n\n

Om din bil har problem med ventilk\u00e5pan b\u00f6r du f\u00e5 mekanikern att ta hand om det snabbt. Om du inte g\u00f6r det kan det leda till stora problem.<\/p>\n\n\n\n

Problem med kylsystemet<\/h4>\n\n\n\n

Bilens kylsystem hj\u00e4lper motorn att fungera vid en optimal temperatur. Om en av kylsystemets delar g\u00e5r s\u00f6nder kommer motorn d\u00e4rf\u00f6r inte att fungera vid sin ideala temperatur. N\u00e5gra av de saker som g\u00f6r att kylsystemet f\u00e5r problem \u00e4r en felande termostat, naturliga ansamlingar eller skr\u00e4p.<\/p>\n\n\n\n

Symtom p\u00e5 ett sviktande kylsystem \u00e4r \u00f6verhettning av motorn, vit avgasr\u00f6k, d\u00e5lig kvalitet p\u00e5 kylv\u00e4tskan, kylv\u00e4tskel\u00e4ckage, varningslampor, h\u00f6g avl\u00e4sning p\u00e5 temperaturm\u00e4taren och minskad bensinprestanda. L\u00f6s det prim\u00e4ra problemet f\u00f6r att l\u00f6sa problemet med kylsystemet.<\/p>\n\n\n\n

Problem med oljepannans packning<\/h4>\n\n\n\n

Den fr\u00e4msta orsaken till fel p\u00e5 oljepannans packning \u00e4r att oljan fr\u00e5n pannan faller p\u00e5 avgasr\u00f6ret. Om du inte r\u00e4ttar till det h\u00e4r problemet snabbt kan det sluta med att det p\u00e5verkar andra delar, till exempel syrgassensorerna. Be mekanikern \u00e5tg\u00e4rda detta problem s\u00e5 snabbt som m\u00f6jligt.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4ndstift som inte fungerar<\/h4>\n\n\n\n

Fel p\u00e5 t\u00e4ndstift och t\u00e4ndspole \u00e4r vanligt f\u00f6rekommande i BMW-modeller. Om din BMW B48-motor har g\u00e5tt \u00f6ver 30 000 mil b\u00f6r du h\u00e5lla ett vaksamt \u00f6ga p\u00e5 t\u00e4ndstiften. Dessa byts vanligtvis ut mellan 30 000 och 60 000 mil. T\u00e4ndspolarna b\u00f6r d\u00e4remot kontrolleras mellan 40 000 och 90 000 mil.<\/p>\n\n\n\n

Felaktiga VANOS-solenoider<\/h4>\n\n\n\n

Om din BMW har g\u00e5tt \u00f6ver 50 000 mil b\u00f6r du h\u00e5lla ett vakande \u00f6ga p\u00e5 VANOS-solenoiderna. Solenoiderna blir igensatta mellan 50 000 och 70 000 mil. Den fr\u00e4msta orsaken till VANOS Solenoidproblem i BMW \u00e4r sviktande O-ringar. Eftersom O-ringarna \u00e4r gjorda av gummi kan de slitas ut och g\u00e5 s\u00f6nder.<\/p>\n\n\n\n

H\u00f6g oljef\u00f6rbrukning<\/h4>\n\n\n\n

BMW-motorer anv\u00e4nder inte bara olja av h\u00f6g kvalitet, utan de f\u00f6rbrukar ocks\u00e5 mycket olja j\u00e4mf\u00f6rt med vanliga bilar. BMW B48-motorn \u00e4r inget undantag. D\u00e4rf\u00f6r b\u00f6r du vara beredd att spendera lite mer p\u00e5 olja j\u00e4mf\u00f6rt med standardbilar.<\/p>\n\n\n\n

FAQ<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r BMW B48-motorn tillf\u00f6rlitlig?<\/h4>\n\n\n\n

Ja, BMW B48-motorn \u00e4r mycket tillf\u00f6rlitlig j\u00e4mf\u00f6rt med liknande BMW-motorer. Hittills har den registrerat f\u00e4rre problem \u00e4n sin f\u00f6reg\u00e5ngare, ”BMW N20”-motorn. Men i takt med att motorn k\u00f6rs fler mil kan anv\u00e4ndarna forts\u00e4tta att uppt\u00e4cka fler problem och rapportera dem. P\u00e5 det hela taget \u00e4r det en tillf\u00f6rlitlig motor med en l\u00e5g underh\u00e5llskostnad.<\/p>\n\n\n\n

Efter hur m\u00e5nga mil b\u00f6rjar BMW b48-motorn f\u00e5 problem?<\/h4>\n\n\n\n

BMW B48-motorn b\u00f6rjar f\u00e5 problem redan vid 30 000 mil. D\u00e4rf\u00f6r \u00e4r det viktigt att f\u00f6lja BMW:s rekommenderade underh\u00e5llsservice f\u00f6r att se till att din bil inte f\u00e5r problem redan vid 50 000 mil. N\u00e5gra av de saker som du ska h\u00e5lla ett \u00f6ga p\u00e5 \u00e4r slitna t\u00e4ndstift och t\u00e4ndspolar.<\/p>\n\n\n\n

Hur l\u00e4nge h\u00e5ller BMW b48-motorn?<\/h4>\n\n\n\n

BMW B48-motorn \u00e4r en av de mest tillf\u00f6rlitliga BMW-motorerna p\u00e5 marknaden. Om den underh\u00e5lls och sk\u00f6ts p\u00e5 r\u00e4tt s\u00e4tt kan den h\u00e5lla i mer \u00e4n 200 000 mil. De allvarligaste problemen uppst\u00e5r dock n\u00e4r bilen n\u00e5r \u00f6ver 150 000 mil. Se till att byta olja, rotera d\u00e4cken och byta ut uttj\u00e4nta v\u00e4tskor enligt BMW:s rekommendationer.<\/p>\n\n\n\n

Hur mycket effekt producerar BMW b48-motorn?<\/h4>\n\n\n\n

BMW B48-motorerna producerar mellan 181 och 302 h\u00e4stkrafter i standardutf\u00f6rande. BMW 20i-versionerna ger minst h\u00e4stkrafter, medan 30i och 35i ger mest h\u00e4stkrafter. Observera att B48-motorerna med 302 h\u00e4stkrafter anv\u00e4nder en starkare vevaxel, lager och kolvar med ett l\u00e4gre kompressionsf\u00f6rh\u00e5llande.<\/p>\n\n\n\n

D\u00e4remot varierar vridmomentet hos BMW B48 mellan 214 och 332 lb-ft. P\u00e5 samma s\u00e4tt har 20i-versionerna det minsta vridmomentet, medan 35i-versionen har det st\u00f6rsta vridmomentet.<\/p>\n\n\n\n

Vilka BMW:er \u00e4r utrustade med BMW B48-motorn?<\/h3>\n\n\n\n

BMW B48-motorn finns vanligtvis i BMW-modeller med slutbeteckningarna 20i, 25i, 28i och 30i. Icke desto mindre finns den h\u00f6gpresterande versionen av BMW B48-motorn i n\u00e5gra f\u00e5 2019+ 35i-modeller. Dessutom kan den h\u00e4r motorn ocks\u00e5 hittas i vissa Mini-modeller och Toyota Supra.<\/p>\n\n\n\n

Slutsats<\/h2>\n\n\n\n

BMW B48-motorerna \u00e4r n\u00e5gra av de mest tillf\u00f6rlitliga p\u00e5 marknaden. \u00c4ven om de har sina problem \u00e4r dessa motorer mycket mer h\u00e5llbara \u00e4n sina f\u00f6reg\u00e5ngare, till exempel BMW N20-motorn. Om BMW B489-motorn underh\u00e5lls v\u00e4l kan den h\u00e5lla \u00f6ver 200 000 mil.<\/p>\n\n\n\n

Ett av de st\u00f6rsta problemen som BMW B48-anv\u00e4ndare b\u00f6r vara beredda att hantera \u00e4r kylv\u00e4tskef\u00f6rlust och problem med kylsystemet. P\u00e5 det hela taget \u00e4r det en trevlig motor och n\u00e5got billigare att underh\u00e5lla \u00e4n de flesta BMW-motorer.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

BMW B48-motorn \u00e4r en turboladdad fyrradig bensinmotor som ersatte den exceptionella BMW N20-motorn. Den h\u00e4r motorn har varit i produktion fr\u00e5n 2014 till idag. Den f\u00f6rsta bilen med denna motor<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[6],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5342"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5342"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5342\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5343,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5342\/revisions\/5343"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5342"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5342"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5342"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}