{"id":5337,"date":"2022-10-13T09:12:45","date_gmt":"2022-10-13T09:12:45","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=5337"},"modified":"2022-10-13T09:12:49","modified_gmt":"2022-10-13T09:12:49","slug":"ar-mercedes-glb-250-en-bra-bil","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/ar-mercedes-glb-250-en-bra-bil\/","title":{"rendered":"\u00c4r Mercedes GLB 250 en bra bil?"},"content":{"rendered":"\n

\u00c5r 2020 kom Mercedes med GLB SUV:n som ingen s\u00e5g komma eftersom den lovade att vara en 7-sitsig familje-SUV och samtidigt dela plattformen som anv\u00e4nds f\u00f6r den kompakta GLA SUV:n. Men GLB erbjuder faktiskt mycket mer utrymme och \u00f6vergripande komfort \u00e4n GLA, \u00e4ven om det inte \u00e4r en ”riktig” sjusitsig SUV. S\u00e5 \u00e4r Mercedes GLB 250 en bra bil?<\/p>\n\n\n\n

Mercedes Benz GLB-klass \u00e4r verkligen en riktigt bra bil eftersom den erbjuder en riktigt praktisk upplevelse f\u00f6r en bil av sin storlek. GLB delar de flesta av sina delar med GLA samtidigt som den erbjuder mycket mer utrymme. GLB har egentligen ingen skarp konkurrens fr\u00e5n tyskarna eftersom den mer eller mindre \u00e4r den f\u00f6rsta i sitt slag.<\/p>\n\n\n\n

GLB 250 kommer med samma motor som i GLA 250 som kan f\u00e5s med Mercedes egenutvecklade 4MATIC AWD-system. GLB:s design \u00e4r mer lik GLE \u00e4n GLA eftersom den ser ut som en boxig SUV medan GLA ser ut som en str\u00f6mlinjeformad modern crossover-SUV.<\/p>\n\n\n\n

Tillf\u00f6rlitlighetsm\u00e4ssigt \u00e4r GLB hygglig, men vi f\u00e5r v\u00e4nta och se hur bilen beter sig efter n\u00e5gra \u00e5r p\u00e5 v\u00e4gen. V\u00e4rdet av GLB250 \u00e4r starkt eftersom den kostar lite mer \u00e4n GLA250, men erbjuder \u00e4nd\u00e5 ganska mycket mer i geng\u00e4ld n\u00e4r det g\u00e4ller praktiska egenskaper.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes Benz GLB 250 – Drivlinan<\/h2>\n\n\n\n

Mercedes Benz GLB 250 kommer med en 2,0 l fyrcylindrig turbomotor i linje med 224 h\u00e4stkrafter och 258 lb-fts vridmoment, vilket r\u00e4cker f\u00f6r att GLB 250 ska kunna sprinta fr\u00e5n 0 till 60 mph p\u00e5 cirka 6,6 sekunder. Denna motor \u00e4r kopplad till Mercedes p\u00e5litliga 8-v\u00e4xlade dubbelkopplingsautomat som passar bilens karakt\u00e4r perfekt.<\/p>\n\n\n\n

Transmissionen \u00e4r smidig och den v\u00e4xlar s\u00f6ml\u00f6st, s\u00e5 mycket att det \u00e4r n\u00e5got sv\u00e5rt att m\u00e4rka att bilen \u00f6verhuvudtaget bytt v\u00e4xel. GLB 250 b\u00f6rjar som en FWD-bil, men du har m\u00f6jlighet att betala ytterligare 2 000-2 500 dollar eller s\u00e5 om du vill ha 4MATIC AWD-systemet.<\/p>\n\n\n\n

Effektiviteten \u00e4r ocks\u00e5 stark med den h\u00e4r motorn eftersom GLB 250 kan ge upp till 35MPG om du \u00e4r l\u00e4tt p\u00e5 gaspedalen. P\u00e5 det hela taget \u00e4r drivlinan i GLB 250 riktigt bra, s\u00e4rskilt om du v\u00e4ljer 4MATIC AWD-systemet.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes Benz GLB 250 – Design och chassi<\/h2>\n\n\n\n

Mercedes Benz GLB 250 ser ut och k\u00e4nns som en mindre GLE snarare \u00e4n en st\u00f6rre GLA \u00e4ven om GLA och GLB \u00e4r samma bilar underifr\u00e5n. Anledningen \u00e4r att GLB anv\u00e4nder en boxigare klassisk SUV-form medan GLA \u00e4r mer av en crossover \u00e4n en SUV. Interi\u00f6ren i GLB \u00e4r fantastisk, vilket \u00e4r fallet med alla Mercedes SUV:er nuf\u00f6rtiden.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller k\u00f6rupplevelsen \u00e4r GLB 250 en l\u00e4ttsam familje-SUV, vilket inneb\u00e4r att den \u00e4r bekv\u00e4m, avslappnad och inte alls dynamisk. Mercedes har gjort GLB:n s\u00e5 att den ska vara bekv\u00e4m och l\u00e4tt att k\u00f6ra och det m\u00e4rks s\u00e5 fort du s\u00e4tter dig bakom ratten.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes Benz GLB 250 – Tillf\u00f6rlitlighet och vanliga problem<\/h2>\n\n\n\n

GLB 250 \u00e4r fortfarande ny i spelet, men det verkar som om den h\u00e5ller hyfsat bra fram till nu. Det \u00e4r sv\u00e5rt att s\u00e4ga om bilen \u00e4r p\u00e5litlig eller inte eftersom den bara b\u00f6rjade s\u00e4ljas f\u00f6r mindre \u00e4n tv\u00e5 \u00e5r sedan. Hur som helst \u00e4r de vanligaste GLB 250-problemen f\u00f6rknippade med fj\u00e4dring och styrning, krockkuddar, elektriska komponenter och br\u00e4nslesystemet.<\/p>\n\n\n\n

En sak \u00e4r s\u00e4ker, alla Mercedes-modeller kr\u00e4ver ett l\u00e4gligt och grundligt underh\u00e5ll om du vill att de ska h\u00e5lla l\u00e4nge. GLB skiljer sig inte fr\u00e5n GLA eller n\u00e5gon annan Mercedes SUV. De \u00e4r relativt dyra i drift n\u00e4r garantin l\u00f6per ut.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes Benz GLB 250 – V\u00e4rde och praktiska egenskaper<\/h2>\n\n\n\n

Du kan r\u00e4kna med att betala ungef\u00e4r ett par tusen dollar mer f\u00f6r GLB 250 j\u00e4mf\u00f6rt med GLA 250. De h\u00e4r tv\u00e5 \u00e4r s\u00e5 n\u00e4ra varandra i pris att 4MATIC GLA 250 \u00e4r n\u00e4stan lika dyr som en instegsmodell GLB 250. Det \u00e4r mycket vettigt att uppgradera till GLB, s\u00e4rskilt om du tenderar att k\u00f6ra personer i baks\u00e4tet ofta.<\/p>\n\n\n\n

Praktiskt sett \u00e4r GLB 250 klassledande eftersom ingen annan bil i sitt segment kan transportera upp till sju personer samtidigt. Det \u00e4r l\u00e4tt att kliva in och ut ur bilen, sikten \u00e4r bra och det finns m\u00e5nga familjev\u00e4nliga funktioner i hela bilens kup\u00e9.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

Ska jag k\u00f6pa Mercedes GLB 250?<\/h4>\n\n\n\n

Om du \u00e4r ute efter en modern praktisk familje-SUV med ett premiumm\u00e4rke kan GLB vara den perfekta l\u00f6sningen. Vi \u00e4r alla medvetna om att GLA s\u00e4ljer som en galning nuf\u00f6rtiden eftersom den \u00e4r ligor \u00f6ver den gamla GLA som var inget annat \u00e4n of\u00f6rtj\u00e4nt av sitt m\u00e4rke.<\/p>\n\n\n\n

D\u00e4rf\u00f6r \u00e4r det helt logiskt att satsa p\u00e5 den nuvarande GLB eftersom den verkligen erbjuder mycket v\u00e4rde f\u00f6r pengarna. Om du vill ha en mer sp\u00e4nnande GLB kan du ocks\u00e5 g\u00e5 via AMG-avdelningen.<\/p>\n\n\n\n

F\u00e5r Mercedes GLB plats med sju personer?<\/h4>\n\n\n\n

GLB kan l\u00e4tt rymma sju passagerare om dessa passagerare har lite eller inget bagage och om de som sitter p\u00e5 tredje raden inte \u00e4r s\u00e4rskilt l\u00e5nga. GLB \u00e4r en kompakt bil och det r\u00e5der ingen tvekan om det, men den ger dig m\u00f6jlighet att v\u00e4lja mellan tredje s\u00e4tesraden eller ett hyfsat bagageutrymme.<\/p>\n\n\n\n

GLB \u00e4r ett bra val om du inte ofta transporterar sju personer, om du g\u00f6r det ibland \u00e4r det bra att ha m\u00f6jligheten. Tro dock inte att GLB kan matcha GLE eller GLS i fr\u00e5ga om utrymme, f\u00f6r det kan den inte, inte ens i n\u00e4rheten.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Mercedes GLB en terr\u00e4ngbil?<\/h4>\n\n\n\n

Mercedes GLB-klassen kan klassas som en SUV, men den \u00e4r inte en terr\u00e4ngbil. GLB har dock en h\u00f6gre markfrig\u00e5ng j\u00e4mf\u00f6rt med en vanlig bil, vilket inneb\u00e4r att den kan ta sig an l\u00e4ttare terr\u00e4ngk\u00f6rning om du utrustar den med r\u00e4tt paket och d\u00e4ck.<\/p>\n\n\n\n

GLB kan dock inte m\u00e4ta sig med riktiga terr\u00e4ngbilar och verkligheten \u00e4r att ingen kommer att k\u00f6pa GLB och f\u00f6rv\u00e4nta sig att den ska vara en riktig terr\u00e4ngbil.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

\u00c5r 2020 kom Mercedes med GLB SUV:n som ingen s\u00e5g komma eftersom den lovade att vara en 7-sitsig familje-SUV och samtidigt dela plattformen som anv\u00e4nds f\u00f6r den kompakta GLA SUV:n.<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":5338,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[11],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5337"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5337"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5337\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5339,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5337\/revisions\/5339"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/5338"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5337"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5337"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5337"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}