{"id":5332,"date":"2022-10-12T12:59:45","date_gmt":"2022-10-12T12:59:45","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=5332"},"modified":"2022-10-12T12:59:48","modified_gmt":"2022-10-12T12:59:48","slug":"ar-hyundai-veloster-en-bra-bil","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/ar-hyundai-veloster-en-bra-bil\/","title":{"rendered":"\u00c4r Hyundai Veloster en bra bil?"},"content":{"rendered":"\n

Hyundai Veloster \u00e4r en 2-d\u00f6rrars sportig hatchback som f\u00f6rst avsl\u00f6jades 2011 och som tillverkades kontinuerligt fram till 2022. Veloster har ersatts av modeller som Hyundai Kona N och Hyundai Elantra N. Hyundai lyckades s\u00e4lja n\u00e5gra hundratusen Veloster-modeller fram till 2021 vilket verkligen \u00e4r en bra siffra f\u00f6r en bil med bara 2 d\u00f6rrar. S\u00e5 \u00e4r Hyundai Veloster en bra bil?<\/p>\n\n\n\n

Hyundai Veloster \u00e4r verkligen en bra bil om du \u00e4r ute efter en 2-d\u00f6rrars hatchback. Det h\u00e4r segmentet var aldrig riktigt s\u00e5 popul\u00e4rt hos de flesta m\u00e4nniskor vilket \u00e4r anledningen till att Veloster inte \u00e4r en s\u00e4rskilt framg\u00e5ngsrik Hyundai-modell. Hur som helst f\u00e5r Veloster ganska intressanta och fruktiga motoralternativ, som alla kan trimmas s\u00e5 att de ger mycket mer h\u00e4stkrafter.<\/p>\n\n\n\n

Designm\u00e4ssigt k\u00e4nnetecknas Veloster av sin kilformade taklinje som omedelbart skiljer den fr\u00e5n liknande bilar i detta segment. Interi\u00f6ren \u00e4r hyfsat inredd, men den \u00e4r sannerligen inte n\u00e5got speciellt. Tillf\u00f6rlitlighetsm\u00e4ssigt \u00e4r Veloster ocks\u00e5 riktigt bra d\u00e5 de flesta \u00e4gare betygsatt bilen med minst 4 av 5 stj\u00e4rnor.<\/p>\n\n\n\n

V\u00e4rdem\u00e4ssigt \u00e4r Veloster ocks\u00e5 riktigt bra eftersom du nu kan k\u00f6pa dessa f\u00f6r bara n\u00e5gra tusenlappar begagnade. Praktiken \u00e4r lite begr\u00e4nsad eftersom Veloster bara f\u00e5r tv\u00e5 d\u00f6rrar och en relativt tr\u00e5ng interi\u00f6r, s\u00e4rskilt f\u00f6r l\u00e4ngre passagerare.<\/p>\n\n\n\n

Hyundai Veloster – Drivlinan<\/h2>\n\n\n\n

Hyundai Veloster kommer med en 4-cylindrig 1,6L sugmotor med 140 hk och 123lb-ft vridmoment. Detta \u00e4r den svagaste modellen av dem alla, men m\u00e5nga anser att det r\u00e4cker, s\u00e4rskilt eftersom det \u00e4r en sugmotor som gillar att varva ut. Du kan ocks\u00e5 v\u00e4lja samma motor med en turboladdad fyrcylinder som ger fruktiga 186 hk och 195 lb-ft vridmoment.<\/p>\n\n\n\n

Om du vill ha en seri\u00f6s prestandamodell m\u00e5ste du v\u00e4lja modellen Veloster Turbo med 1,6 liter 4-cylindrig motor med 4 cylindrar som ger 201 hk och 196 lb-ft vridmoment. I den allra h\u00f6gsta \u00e4nden st\u00e5r Veloster N med sina 275 hk och ett lika imponerande vridmoment p\u00e5 260 lb-ft. Alla modeller har FWD som standard medan N-modellen \u00e4ven f\u00e5r en speciell differential framtill.<\/p>\n\n\n\n

Du kan ocks\u00e5 v\u00e4lja mellan en god gammal kortv\u00e4xlad manuell v\u00e4xel eller en snabb 6-v\u00e4xlad DCT-automatik. Effektiviteten str\u00e4cker sig fr\u00e5n 24MPG upp till 40MPG f\u00f6r de mest effektiva modellerna. Allt som allt kommer Veloster med intressanta drivmedelsalternativ, s\u00e4rskilt Turbo- och N-modellen.<\/p>\n\n\n\n

Hyundai Veloster – Design och chassi<\/h2>\n\n\n\n

Hyundai Veloster k\u00e4nnetecknas av en kilformad taklinje och breda bakben baktill. Detta g\u00f6r att bilen ser tillr\u00e4ckligt sportig ut \u00e4ven om fronten inte ser ut som n\u00e5got speciellt. Interi\u00f6ren \u00e4r v\u00e4lutrustad, men den f\u00e5r inga riktiga lyxfunktioner som man kan f\u00f6rv\u00e4nta sig av en bil p\u00e5 ekonominiv\u00e5.<\/p>\n\n\n\n

Chassi- och fj\u00e4dringsinst\u00e4llningen \u00e4r enbart anpassad f\u00f6r dynamik, men bilen \u00e4r inte alls straffande. Som s\u00e5dan kan du k\u00f6ra Veloster dagligen utan problem, men du kan ocks\u00e5 ha kul i kurvorna.<\/p>\n\n\n\n

Hyundai Veloster – Tillf\u00f6rlitlighet och vanliga problem<\/h2>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller tillf\u00f6rlitlighet verkar Veloster vara en riktigt p\u00e5litlig bil eftersom de flesta tillf\u00f6rlitlighetstabeller och unders\u00f6kningar ger den minst 4 av 5 stj\u00e4rnor. Den goda nyheten \u00e4r att Veloster inte \u00e4r en dyr bil att underh\u00e5lla. Detta \u00e4r ocks\u00e5 anledningen till att m\u00e5nga yngre f\u00f6rare tenderar att v\u00e4lja Veloster eftersom den \u00e4r p\u00e5litlig och billig att k\u00f6ra.<\/p>\n\n\n\n

De vanligaste Hyundai Veloster-problemen \u00e4r relaterade till motorn, n\u00e4rmare best\u00e4mt motorns kopplingsst\u00e4nger som kan g\u00e5 s\u00f6nder om de uts\u00e4tts f\u00f6r stress under en l\u00e4ngre tid. Bilen kan ocks\u00e5 drabbas av pl\u00f6tslig effektf\u00f6rlust, knackande ljud, olika problem med bilens elektriska system och utrustning.<\/p>\n\n\n\n

Hyundai Veloster – v\u00e4rde och praktiska egenskaper<\/h2>\n\n\n\n

Om du vill satsa p\u00e5 en relativt nyare och l\u00e5g k\u00f6rstr\u00e4cka, 2-4 \u00e5r gammal Veloster-modell, kommer du sannolikt att betala n\u00e5gonstans mellan 14 000 och 30 000 dollar beroende p\u00e5 modell och motor. Det \u00e4r i den h\u00e4r prisklassen som de b\u00e4sta Veloster-modellerna \u00e5terfinns.<\/p>\n\n\n\n

Praktiskhet \u00e4r inte Velosters starka sida eftersom den bara f\u00e5r tv\u00e5 d\u00f6rrar, en tr\u00e5ng interi\u00f6r och i b\u00e4sta fall ett adekvat bagageutrymme. Sikten \u00e4r inte heller perfekt eftersom det kilformade taket inte ger alltf\u00f6r mycket visuellt utrymme baktill.<\/p>\n\n\n\n

FAQ avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

Hur l\u00e4nge kan Hyundai Veloster h\u00e5lla?<\/h4>\n\n\n\n

Hyundai Veloster b\u00f6r kunna h\u00e5lla minst 200 000 mil utan att beh\u00f6va n\u00e5gra st\u00f6rre \u00f6versyner om du har tur och om du g\u00f6r allt du m\u00e5ste g\u00f6ra f\u00f6r att m\u00f6jligg\u00f6ra det. Det \u00e4r extremt sv\u00e5rt att bed\u00f6ma hur l\u00e4nge en bil kan h\u00e5lla eftersom det finns m\u00e5nga variabler som spelar in, men 200 000 mil \u00e4r en rimlig bed\u00f6mning f\u00f6r Veloster.<\/p>\n\n\n\n

Om du \u00e4r en av de f\u00f6rare som gillar att driva din bil till gr\u00e4nsen kommer du sannolikt att drabbas av problem med kopplingsst\u00e4ngerna som till och med kan f\u00f6rst\u00f6ra hela motorn. Detta kommer ocks\u00e5 att \u00f6ka din totala oljef\u00f6rbrukning och d\u00e4rmed g\u00f6ra bilen mer ben\u00e4gen att drabbas av problem genomg\u00e5ende.<\/p>\n\n\n\n

Varf\u00f6r slutade Hyundai att tillverka Veloster?<\/h4>\n\n\n\n

Veloster var ute p\u00e5 marknaden i ungef\u00e4r ett decennium vilket \u00e4r mer \u00e4n tillr\u00e4ckligt f\u00f6r en enda modell. De flesta av oss f\u00f6rv\u00e4ntade oss att Hyundai bara skulle komma ut med en helt omdesignad Veloster, men de valde att inte g\u00f6ra det f\u00f6r att kunna fokusera p\u00e5 Kona och Elantra.<\/p>\n\n\n\n

Hyundai erbjuder ganska m\u00e5nga mindre hatchback-modeller vilket g\u00f6r att Veloster blev lite f\u00f6r mycket. Om man kombinerar det med att SUV:er och crossovers nu dominerar marknaden \u00e4r det helt logiskt att sl\u00e4ppa Veloster ur ekonomisk synvinkel.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Hyundai Veloster en sportbil?<\/h4>\n\n\n\n

Hyundai Veloster \u00e4r inte baserad p\u00e5 en genomg\u00e5ende sportbilsplattform, vilket inneb\u00e4r att den verkligen inte \u00e4r en fullfj\u00e4drad sportbil. Veloster N-modellen \u00e4r dock mycket mer seri\u00f6s tack vare sin kraftfulla motor, styva fj\u00e4dring och responsiva styrning. Som s\u00e5dan kan N-modellen och Turbomodellen betraktas som sportcoup\u00e9modeller medan vanliga Veloster-modeller helt enkelt \u00e4r 2-d\u00f6rrars hatchbacks.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Hyundai Veloster \u00e4r en 2-d\u00f6rrars sportig hatchback som f\u00f6rst avsl\u00f6jades 2011 och som tillverkades kontinuerligt fram till 2022. Veloster har ersatts av modeller som Hyundai Kona N och Hyundai Elantra<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":5333,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[42],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5332"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5332"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5332\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5334,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5332\/revisions\/5334"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/5333"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5332"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5332"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5332"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}