{"id":5330,"date":"2022-10-12T11:36:34","date_gmt":"2022-10-12T11:36:34","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=5330"},"modified":"2022-10-12T11:36:38","modified_gmt":"2022-10-12T11:36:38","slug":"vanliga-problem-med-ford-f150-vaxellada","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vanliga-problem-med-ford-f150-vaxellada\/","title":{"rendered":"Vanliga problem med Ford F150 v\u00e4xell\u00e5da"},"content":{"rendered":"\n

Ford F150 \u00e4r den mest s\u00e5lda bilen i USA sedan l\u00e4nge, vilket inneb\u00e4r att F150 bokstavligen \u00e4r en del av den amerikanska kulturen. F150 \u00e4r en lastbil som \u00e4r utformad f\u00f6r att tillgodose b\u00e5de arbetssyfte, fritid och l\u00e5ngk\u00f6rning, vilket g\u00f6r F150 till en riktigt bra lastbil \u00f6verlag. F150 levereras med en p\u00e5litlig 10-v\u00e4xlad automatisk v\u00e4xell\u00e5da som betonar komfort, effektivitet, anv\u00e4ndbarhet och p\u00e5litlighet.<\/p>\n\n\n\n

Denna v\u00e4xell\u00e5da \u00e4r dock inte perfekt, vilket \u00e4r fallet med praktiskt taget alla v\u00e4xell\u00e5dor d\u00e4r ute. Det finns en del problem h\u00e4r och d\u00e4r, en del av dem v\u00e4rre, en del av dem inte lika mycket. I den h\u00e4r artikeln kommer vi att diskutera de vanligaste Ford F150-transmissionsproblemen, ber\u00e4tta hur du kan \u00e5tg\u00e4rda dem och hur de passar in i resten av segmentet.<\/p>\n\n\n\n

Det vanligaste Ford F150-transmissionsproblemet \u00e4r f\u00f6rknippat med problem med transmissionsv\u00e4rmare, TTC-ventilen, oregelbunden och grov v\u00e4xling, problem med indikatorlampan f\u00f6r v\u00e4xell\u00e4geindikering och fel p\u00e5 pumpdriftsv\u00e4xeltransmissionen. Detta \u00e4r de vanligaste problemen vilket inneb\u00e4r att detta \u00e4r n\u00e5got du b\u00f6r t\u00e4nka p\u00e5 om du \u00e4r intresserad av att k\u00f6pa en Ford F150.<\/p>\n\n\n\n

P\u00e5 det hela taget \u00e4r denna v\u00e4xell\u00e5da riktigt bra och den borde kunna h\u00e5lla ganska l\u00e4nge. Du m\u00e5ste dock ta v\u00e4l hand om den, inte missbruka den f\u00f6r mycket och du b\u00f6r mer \u00e4n v\u00e4l kunna leva med den under en l\u00e4ngre tid.<\/p>\n\n\n\n

Ford F150 v\u00e4xell\u00e5da – problem med varmare v\u00e4xell\u00e5da<\/h2>\n\n\n\n

Ford F150 transmissionsv\u00e4rmaren \u00e4r monterad direkt p\u00e5 transmissionshuset vilket g\u00f6r den s\u00e5rbar f\u00f6r kylv\u00e4tska som l\u00e4cker om det uppst\u00e5r. Dessa problem \u00e4r vanligast i modeller efter 2018. Det \u00e4r v\u00e4rt att n\u00e4mna att alla generationer av F150 har en transmissionsv\u00e4rmare, men \u00e4ldre modeller har den inte p\u00e5 samma plats som modellerna efter 2018.<\/p>\n\n\n\n

Problemet h\u00e4r \u00e4r att efter att bilen \u00e5ker ut p\u00e5 en l\u00e5ng resa och st\u00e5r oanv\u00e4nd kan kylv\u00e4tskan leta sig in i v\u00e4rmaren och orsaka en massa problem. Om du r\u00e5kar st\u00f6ta p\u00e5 n\u00e5gra l\u00e4ckor ska du se till att ta bilen till en \u00e5terf\u00f6rs\u00e4ljare, s\u00e4rskilt om du upplever grova v\u00e4xlingar och ryckiga accelerationer.<\/p>\n\n\n\n

Ford F150 v\u00e4xell\u00e5da – problem med TTC-regulatorventilen<\/h2>\n\n\n\n

Ford F150 levereras med en s\u00e5 kallad 10R80 10-v\u00e4xlad automatisk v\u00e4xell\u00e5da som konstruerades i samarbete med General Motors. Dessa v\u00e4xell\u00e5dor finns ocks\u00e5 i m\u00e5nga andra Ford-produkter som Mustang, Expedition och Explorer och alla dessa modeller upplever samma problem i samband med TTC.<\/p>\n\n\n\n

TTC kan bli oregelbunden p\u00e5 grund av att den fastnar, vilket i viss m\u00e5n begr\u00e4nsar systemets f\u00f6rm\u00e5ga att fungera. Detta kan orsaka en hel del problem med v\u00e4xell\u00e5dan, s\u00e4rskilt om du inte tar hand om det tillr\u00e4ckligt tidigt. Om du dessutom st\u00f6ter p\u00e5 skr\u00e4p och smuts i transmissionsv\u00e4tskan \u00e4r det troligt att din momentomvandlare ocks\u00e5 \u00e4r defekt.<\/p>\n\n\n\n

Ford F150-transmission – oregelbundna och grova v\u00e4xlingar<\/h2>\n\n\n\n

Om din F150 ibland upplever en grovare v\u00e4xling ska du inte oroa dig s\u00e5 mycket eftersom alla automatiska v\u00e4xell\u00e5dor ibland g\u00f6r det. Men om du upplever detta n\u00e5gra g\u00e5nger under en enskild k\u00f6rning \u00e4r det troligt att n\u00e5got \u00e4r fel. Ford brukar s\u00e4ga att grova v\u00e4xlingar \u00e4r normala och det \u00e4r de n\u00e4r de intr\u00e4ffar s\u00e4llan. N\u00e4r de intr\u00e4ffar ofta \u00e4r de l\u00e5ngt ifr\u00e5n normala.<\/p>\n\n\n\n

Dessa problem kan \u00e5tg\u00e4rdas p\u00e5 tv\u00e5 olika s\u00e4tt. Det f\u00f6rsta \u00e4r att programmera om\/rekalibrera mjukvarusidan genom att uppdatera systemet. Den andra metoden \u00e4r att byta ut ventilenheten. Se till att agera snabbt eftersom du inte vill drabbas av fler liknande problem l\u00e4ngre fram.<\/p>\n\n\n\n

Ford F150 v\u00e4xell\u00e5da – problem med indikatorlampan f\u00f6r v\u00e4xell\u00e4ge<\/h2>\n\n\n\n

Ford F150 \u00e4r utrustad med n\u00e5gra olika system f\u00f6r att tala om vilken v\u00e4xel du befinner dig i. Det vanligaste visas p\u00e5 instrumentbr\u00e4dan d\u00e4r den visar dig vilken v\u00e4xel du befinner dig i hela tiden. N\u00e4r bilen v\u00e4xlar visar den det f\u00f6r dig p\u00e5 bilens instrumentpanel. En del \u00e4gare har dock klagat p\u00e5 att indikatorlampan f\u00f6r v\u00e4xell\u00e4ge inte vill vara t\u00e4nd.<\/p>\n\n\n\n

Vissa f\u00f6rs\u00f6kte \u00e5tg\u00e4rda detta genom att programmera om systemet, men det verkar som om den l\u00f6sningen inte l\u00f6ste problemet helt och h\u00e5llet. Andra s\u00e4ger att byte av systemet inte heller l\u00f6ser problemet varje g\u00e5ng. Det \u00e4r troligen ett elektriskt fel som Ford snart b\u00f6r \u00e5tg\u00e4rda.<\/p>\n\n\n\n

Ford F150 v\u00e4xell\u00e5da – fel p\u00e5 pumpen f\u00f6r drivhjulet<\/h2>\n\n\n\n

Enligt n\u00e5gra k\u00e4llor p\u00e5 n\u00e4tet \u00e4r den 10R 10-v\u00e4xel som finns i F150 ben\u00e4gen att uppleva gn\u00e4llande ljud vid normal k\u00f6rning. Dessa gn\u00e4llande ljud \u00e4r direkt kopplade till drivhjulspumpen som verkar vara utsatt f\u00f6r stress. Ford s\u00e4ger att detta inte \u00e4r n\u00e5got stort problem, men vissa \u00e4gare har sagt att deras drivhjulspumpar har g\u00e5tt s\u00f6nder kort efter att de h\u00f6rt dessa gn\u00e4llande ljud.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnittet<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r Ford F150:s v\u00e4xell\u00e5da bra?<\/h3>\n\n\n\n

Fords 10-v\u00e4xlade automatiska v\u00e4xell\u00e5da \u00e4r bra n\u00e4r den fungerar som avsett. Ford drabbades till och med av en stor grupptalan p\u00e5 grund av \u00e5terkommande problem med den 10-v\u00e4xlade v\u00e4xell\u00e5dan. Detta smutsade ner bilden av den 10-v\u00e4xlade v\u00e4xell\u00e5dan en hel del, men m\u00e5nga Ford-\u00e4gare anser fortfarande att den 10-v\u00e4xlade v\u00e4xell\u00e5dan \u00e4r mer \u00e4n tillr\u00e4cklig.<\/p>\n\n\n\n

Ford \u00e4r medveten om hur speciell F150 \u00e4r f\u00f6r den amerikanska marknaden, vilket inneb\u00e4r att de endast kommer att erbjuda den med en riktigt bra v\u00e4xell\u00e5da.<\/p>\n\n\n\n

Vilken Ford F150-motor \u00e4r b\u00e4st?<\/h4>\n\n\n\n

Det finns en hel del bra Ford F150-motorer, men den b\u00e4sta av dem alla \u00e4r troligen 5,0L TI-VCT V8 eftersom den \u00e4r ett bra prisutbud med tillr\u00e4ckligt med kraft och vridmoment f\u00f6r att l\u00e4tt kunna bogsera. 3.5L EcoBoost, 3.3L EcoBoost och 3.0L Power Stroke Turbo Diesel \u00e4r alla bra F150-motorer.<\/p>\n\n\n\n

Hur p\u00e5litlig \u00e4r Ford F150?<\/h3>\n\n\n\n

Ford F150 prisas f\u00f6r m\u00e5nga saker, men tillf\u00f6rlitlighet \u00e4r inte en av dessa saker. D\u00e4rmed inte sagt att F150 inte \u00e4r tillf\u00f6rlitlig, det \u00e4r bara det att den \u00e4r s\u00e5 popul\u00e4r och det kommer med sin egen reservation. N\u00e4rhelst ett problem uppst\u00e5r som skulle vara relativt anonymt med en bil som inte \u00e4r s\u00e5 popul\u00e4r som F150, inneb\u00e4r det f\u00f6r en F150 en enorm pressbevakning.<\/p>\n\n\n\n

Alla bilar \u00e4r op\u00e5litliga p\u00e5 ett eller annat s\u00e4tt, men om du underh\u00e5ller och tar hand om din F150 kommer den att tj\u00e4na dig i \u00e5rtionden. Det \u00e4r en dubbelriktad v\u00e4g eftersom du helt enkelt inte kan f\u00f6rv\u00e4nta dig att n\u00e5got s\u00e5 komplext som ett motorfordon ska vara p\u00e5litligt om du inte tar hand om det p\u00e5 r\u00e4tt s\u00e4tt.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Ford F150 \u00e4r den mest s\u00e5lda bilen i USA sedan l\u00e4nge, vilket inneb\u00e4r att F150 bokstavligen \u00e4r en del av den amerikanska kulturen. F150 \u00e4r en lastbil som \u00e4r utformad<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[34],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5330"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5330"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5330\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5331,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5330\/revisions\/5331"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5330"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5330"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5330"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}