{"id":5328,"date":"2022-10-12T11:12:29","date_gmt":"2022-10-12T11:12:29","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=5328"},"modified":"2022-10-12T11:12:32","modified_gmt":"2022-10-12T11:12:32","slug":"vanliga-problem-med-citroen-e-berlingo","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vanliga-problem-med-citroen-e-berlingo\/","title":{"rendered":"Vanliga problem med Citro\u00ebn \u00eb-Berlingo"},"content":{"rendered":"\n

Den elektriska Citro\u00ebn e-Berlingo introducerades f\u00f6rsta g\u00e5ngen redan 2017 och har sedan dess s\u00e5lts sida vid sida med Citro\u00ebns Berlingo varianter med f\u00f6rbr\u00e4nningsmotor. e-Berlingo lovar att erbjuda samma niv\u00e5 av funktionalitet och anv\u00e4ndbarhet, men med den extra f\u00f6rdelen att den inte f\u00f6rst\u00f6r milj\u00f6n p\u00e5 v\u00e4gen. Som s\u00e5dan \u00e4r e-Berlingo egentligen lik den vanliga Berlingo, men med den tillagda EV-drivlinan.<\/p>\n\n\n\n

I den h\u00e4r artikeln kommer vi att n\u00e4mna vanliga problem med Citro\u00ebn \u00eb-Berlingo och ber\u00e4tta vad du beh\u00f6ver se upp f\u00f6r om du \u00e4r intresserad av att k\u00f6pa en. Det \u00e4r v\u00e4rt att n\u00e4mna att elbilar har betydligt f\u00e4rre mekaniska delar till skillnad fr\u00e5n bilar med f\u00f6rbr\u00e4nningsmotor, varf\u00f6r e-Berlingo ocks\u00e5 borde vara den mer tillf\u00f6rlitliga modellen.<\/p>\n\n\n\n

De vanligaste problemen med e-Berlingo \u00e4r problem med den fr\u00e4mre upph\u00e4ngningen, problem med luftkonditioneringen, problem med skjutd\u00f6rrarna, problem med bromsarna och eventuellt \u00e4ven problem med r\u00e4ckvidden. Allt som allt \u00e4r de flesta av dessa problem bortf\u00f6rda fr\u00e5n vanliga Berlingo-modeller och \u00e4r som s\u00e5dana riktigt l\u00e4tta att ta hand om.<\/p>\n\n\n\n

Hur som helst kommer e-Berlingo med en betydande premie j\u00e4mf\u00f6rt med den vanliga Berlingo. Vissa kanske till och med skulle kunna ifr\u00e5gas\u00e4tta logiken bakom att k\u00f6pa ett elfordon f\u00f6r kommersiellt bruk, men det verkar som om e-Berlingo s\u00e4ljer mycket bra.<\/p>\n\n\n\n

Citroen e-Berlingo – Problem med framhjulsupph\u00e4ngning<\/h2>\n\n\n\n

Citroen Berlingo \u00e4r k\u00e4nd f\u00f6r att ha problem med den fr\u00e4mre upph\u00e4ngningen, oavsett om det \u00e4r modellen med f\u00f6rbr\u00e4nningsmotor eller elmodellen. Men med tanke p\u00e5 att elmodellen l\u00e4gger till ett ton vikt ovanp\u00e5 den vanliga Berlingo kan dessa problem bli \u00e4nnu tydligare, s\u00e4rskilt om du l\u00e4gger till mycket vikt genom last.<\/p>\n\n\n\n

Om du h\u00f6r skramlande ljud fr\u00e5n den fr\u00e4mre upph\u00e4ngningen \u00e4r det troligt att dina fj\u00e4dringsf\u00e4sten \u00e4r trasiga. Ljudet blir \u00e4nnu mer m\u00e4rkbart n\u00e4r du \u00e5ker \u00f6ver v\u00e4gb\u00f6ljor som farthinder eller gropar. Det enda s\u00e4ttet att \u00e5tg\u00e4rda detta p\u00e5 r\u00e4tt s\u00e4tt \u00e4r att byta ut de fr\u00e4mre st\u00f6td\u00e4mparna helt och h\u00e5llet.<\/p>\n\n\n\n

Citroen e-Berlingo – problem med luftkonditionering<\/h2>\n\n\n\n

A\/C-fl\u00e4kten i Citroen Berlingo som pumpar kall luft genom luftgallren \u00e4r en k\u00e4nd felpunkt p\u00e5 m\u00e5nga Citroen-modeller, och e-Berlingo \u00e4r inte annorlunda. F\u00f6r att testa detta, se till att st\u00e4lla in luftkonditioneringen p\u00e5 den kallaste inst\u00e4llningen och v\u00e4nta lite. Om luften som kommer ut ur ventilerna inte \u00e4r s\u00e4rskilt kall \u00e4r det troligen en trasig fl\u00e4kt som \u00e4r trasig.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4gare har dock ocks\u00e5 rapporterat att detta problem ibland kan l\u00f6sas genom att gasa om systemet. Om det inte hj\u00e4lper kommer du troligen att beh\u00f6va investera i en helt ny luftkonditioneringsfl\u00e4kt.<\/p>\n\n\n\n

Citroen e-Berlingo – Problem med skjutd\u00f6rrarna<\/h2>\n\n\n\n

En av de mest klagade aspekterna av Berlingo \u00e4r f\u00f6rknippad med skjutd\u00f6rrarna som ibland kan g\u00e5 s\u00f6nder. Problemet orsakas sannolikt av en trasig skjutd\u00f6rrsp\u00e4rr som m\u00e5ste bytas ut f\u00f6r att l\u00f6sa problemet. Om dina d\u00f6rrar v\u00e4grar att h\u00e5lla sig \u00f6ppna \u00e4r chansen stor att det \u00e4r d\u00f6rrsp\u00e4rrarna som \u00e4r skyldiga.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e5gra \u00e4gare har dock ocks\u00e5 rapporterat problem med det inre d\u00f6rrhandtaget. Om dina d\u00f6rrar inte \u00f6ppnas smidigt eller om de fastnar n\u00e4r de \u00f6ppnas, se till att inspektera mekanismen i det inre d\u00f6rrhandtaget. Om det verkligen \u00e4r den som \u00e4r problemet b\u00f6r du byta ut den innan den orsakar fler problem.<\/p>\n\n\n\n

Citroen e-Berlingo – Problem med bromsarna<\/h2>\n\n\n\n

Enligt en hel del rapporter lider alla Berlingo-modeller av svaga bromsar. Detta orsakas vanligtvis av att ett material lossnar fr\u00e5n tandremmen och d\u00e4rmed p\u00e5verkar bromsvakuumpumpen. Citroen har erk\u00e4nt problemet och har till och med byggt in en mjukvaruenhet som \u00e4r utformad f\u00f6r att uppt\u00e4cka problemet innan det uppst\u00e5r.<\/p>\n\n\n\n

Tyv\u00e4rr \u00e4r det enda s\u00e4ttet att l\u00f6sa problemet helt och h\u00e5llet att byta ut bromsvakuumpumpen, tandremmen och genom att uppdatera\/\u00e5terstarta programvaran f\u00f6r detektering. Du m\u00e5ste komma ih\u00e5g att en fullpackad e-Berlingo v\u00e4ger mycket, och du beh\u00f6ver effektiva bromsar f\u00f6r att bilen ska kunna stanna helt.<\/p>\n\n\n\n

Citroen e-Berlingo – R\u00e4ckvidds\u00e5ngest<\/h2>\n\n\n\n

En r\u00e4ckvidd p\u00e5 183 mil \u00e4r inte n\u00e5got att skryta med, men vissa rapporter har visat att e-Berlingos maximala r\u00e4ckvidd faktiskt ligger n\u00e4rmare 130 mil. Om du kombinerar detta med mycket last kan r\u00e4ckvidden sjunka med ett dussin eller tv\u00e5 mil ytterligare.
Slutligen, om du l\u00e4gger till kallt v\u00e4der i ekvationen kan det h\u00e4nda att e-Berlingo inte ens klarar av att k\u00f6ra 160 mil p\u00e5 en full laddning, vilket \u00e4r riktigt frustrerande, s\u00e4rskilt om du anv\u00e4nder den i kommersiellt syfte.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

Ska jag k\u00f6pa Citroen e-Berlingo?<\/h4>\n\n\n\n

Om du \u00e4r ute efter en v\u00e4l avv\u00e4gd familje-MPV\/van och vill spara milj\u00f6n \u00e4r e-Berlingo inte alls ett d\u00e5ligt val. Men e-Berlingo kommer med en rej\u00e4l premie j\u00e4mf\u00f6rt med den vanliga Berlingo och \u00e4r d\u00e4rf\u00f6r mycket mindre ekonomiskt rimlig. Om du tenderar att anv\u00e4nda den f\u00f6r l\u00e5ngdistansresor blir den elektriska drivlinan ett problem.<\/p>\n\n\n\n

Verkligheten \u00e4r att den vanliga Berlingo med bensin\/diesel \u00e4r ett mycket b\u00e4ttre val f\u00f6r allt utom kanske stadspendling. Ja, du kan f\u00e5 stora rabatter och bidrag om du k\u00f6per dessa som flotta fordon, men dessa f\u00f6rdelar kommer snart att minska n\u00e4r du b\u00f6rjar anv\u00e4nda dem f\u00f6r l\u00e5ngv\u00e4ga resor.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r elektriska sk\u00e5pbilar en bra id\u00e9?<\/h4>\n\n\n\n

Elektriska sk\u00e5pbilar \u00e4r bra och d\u00e5liga p\u00e5 samma g\u00e5ng. Det som \u00e4r bra med dem \u00e4r att de gynnar milj\u00f6n, de \u00e4r snabba, de kommer med alla m\u00f6jliga bidrag, skattes\u00e4nkningar och andra f\u00f6rdelar f\u00f6r f\u00f6retag av alla storlekar. Dessutom beh\u00f6ver du inte betala tr\u00e4ngselavgifter i vissa st\u00e4der, och du kan vanligtvis njuta av billigare parkering.<\/p>\n\n\n\n

\u00c5 andra sidan har elektriska sk\u00e5pbilar inte alls samma r\u00e4ckvidd som en j\u00e4mf\u00f6rbar dieselvariant, och de \u00e4r ocks\u00e5 mycket dyrare. L\u00e5ngdistansresor \u00e4r inte vad dessa \u00e4r gjorda f\u00f6r, och du kan inte lita p\u00e5 att du alltid kommer att kunna ladda den i tid n\u00e4r du \u00e4r p\u00e5 v\u00e4g.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Citroen e-Berlingo en bra familjebil?<\/h4>\n\n\n\n

Citroen e-Berlingo \u00e4r faktiskt en riktigt bra familjebil \u00e4r erbjuder mycket utrymme, en ganska v\u00e4lutrustad kup\u00e9 och \u00e4r relativt bekv\u00e4m. Dessutom \u00e4r det en femstj\u00e4rnig bil n\u00e4r det g\u00e4ller krockskydd och den f\u00e5r en hel del familjev\u00e4nliga funktioner.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Den elektriska Citro\u00ebn e-Berlingo introducerades f\u00f6rsta g\u00e5ngen redan 2017 och har sedan dess s\u00e5lts sida vid sida med Citro\u00ebns Berlingo varianter med f\u00f6rbr\u00e4nningsmotor. e-Berlingo lovar att erbjuda samma niv\u00e5 av<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":5232,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[58],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5328"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5328"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5328\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5329,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5328\/revisions\/5329"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/5232"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5328"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5328"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5328"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}