{"id":5312,"date":"2022-10-11T12:23:06","date_gmt":"2022-10-11T12:23:06","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=5312"},"modified":"2022-10-11T12:23:09","modified_gmt":"2022-10-11T12:23:09","slug":"nya-citroen-e-berlingo-elbil-vs-gamla-berlingo","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/nya-citroen-e-berlingo-elbil-vs-gamla-berlingo\/","title":{"rendered":"Nya Citro\u00ebn \u00eb-Berlingo elbil vs gamla Berlingo"},"content":{"rendered":"\n

Citro\u00ebn Berlingo har funnits sedan 1996 i m\u00e5nga olika varianter och konfigurationer. \u00c5r 2008 skedde den allra f\u00f6rsta uppdateringen av Berlingo n\u00e4r den andra generationen kom ut som ocks\u00e5 ersattes av den tredje generationen (nuvarande) versionen av Berlingo \u00e5r 2018. \u00c5r 2021 kom Citroen ut med den sista iterationen av Berlingo, en uppdatering av den 3:e generationen som \u00e4ven kom med en elmotor kallad e-Berlingo.<\/p>\n\n\n\n

Det st\u00e5r relativt klart vid det h\u00e4r laget att elektriska MPV:er\/vans bara har b\u00f6rjat komma ig\u00e5ng och att de flesta d\u00e4r ute anv\u00e4nder dessa i kommersiellt syfte. D\u00e4rf\u00f6r \u00e4r det ibland vettigt att v\u00e4lja en \u00e4ldre modell eftersom den erbjuder mer eller mindre samma funktionalitet, men med en mycket billigare prislapp. Det \u00e4r d\u00e4rf\u00f6r vi i den h\u00e4r artikeln ska j\u00e4mf\u00f6ra New Citro\u00ebn \u00eb-Berlingo electric vs gamla Berlingo.<\/p>\n\n\n\n

2021 \u00e5rs e-Berlingo kostar mycket mer \u00e4n en \u00e4ldre Berlingo, s\u00e5 mycket mer att du ibland kan k\u00f6pa tv\u00e5 begagnade \u00e4ldre Berlingo-modeller f\u00f6r priset av en enda ny e-Berlingo. Om man t\u00e4nker p\u00e5 att m\u00e5nga k\u00f6per dessa som flotta fordon blir det genast uppenbart att man kan spara en hel del pengar genom att v\u00e4lja den \u00e4ldre modellen.<\/p>\n\n\n\n

e-Berlingo kommer med sina egna f\u00f6rdelar som billigare driftskostnader, garantier, leasingrabatter, mer funktionalitet, h\u00f6gre s\u00e4kerhetsstandard och b\u00e4ttre teknik. \u00c5 andra sidan \u00e4r den gamla Berlingo billigare, mer l\u00e4ttillg\u00e4nglig, l\u00e4ttare att leva med och erbjuder mer eller mindre samma funktionalitet.<\/p>\n\n\n\n

Nya Citroen e-Berlingo<\/h2>\n\n\n\n

Med ett utg\u00e5ngspris p\u00e5 cirka 32 000 euro \u00e4r e-Berlingo inte den billigaste bilen i sitt segment, men det \u00e4r vad du f\u00e5r om du vill k\u00f6pa en elektrisk MPV\/van direkt fr\u00e5n fabriken. e-Berlingo har ett 50 kWh-batteri som delas med m\u00e5nga andra av Stellantis tillverkade bilar med en maximal r\u00e4ckvidd p\u00e5 cirka 174 miles\/280 km.<\/p>\n\n\n\n

136 hk \u00e4r l\u00e4tt tillg\u00e4ngliga med alla e-Berlingo-modeller och batteriet kan laddas fr\u00e5n 20 % till 80 % p\u00e5 cirka 23 minuter tack vare en 50 kW DC-snabbladdningshastighet. 50kW DC-laddning \u00e4r egentligen inte n\u00e5got speciellt nuf\u00f6rtiden, men du beh\u00f6ver inte mycket mer e-Berlingo levereras bara med ett 50kWh-batteri. Den nya e-Berlingo erbjuder mest utrymme av alla Berlingo-modeller som finns.<\/p>\n\n\n\n

Det inneb\u00e4r att du kan packa in fler personer och fler saker i baks\u00e4tet p\u00e5 e-Berlingo och fortfarande vara relativt bekv\u00e4m. Det m\u00e5ste s\u00e4gas att Berlingos r\u00e4ckvidd kommer att bli lidande om du packar e-Berlingo till bristningsgr\u00e4nsen tack vare det n\u00e4stan 600 liter stora bagageutrymmet.<\/p>\n\n\n\n

Den nya e-Berlingo f\u00e5r en hel del moderna assistans- och s\u00e4kerhetsfunktioner som g\u00f6r att du kan h\u00e5lla dig b\u00e5de s\u00e4ker och underh\u00e5llen p\u00e5 en l\u00e5ng resa. Elbilar kommer med massor av specialerbjudanden, rabatter och f\u00f6rm\u00e5ner mellan st\u00e4der som ibland kan g\u00f6ra hela skillnaden om du k\u00f6per dessa som flotta fordon.<\/p>\n\n\n\n

Gammal Citroen Berlingo-modell<\/h2>\n\n\n\n

Den andra generationen av Berlingo introducerades redan 2008 och den var i kontinuerlig produktion fram till 2018. Det som \u00e4r bra med den andra generationen av Berlingo \u00e4r att den kommer med en 1,6 liter fyrcylindrig bensinmotor med antingen 90 hk, 98 hk eller 120 hk och med ett g\u00e4ng dieselmotorer med en effekt som varierar mellan 75 hk och 120 hk.<\/p>\n\n\n\n

Du kan f\u00e5 tidiga begagnade Berlingo-modeller av andra generationen f\u00f6r s\u00e5 lite som 5 000 euro i dag, medan nyare, relativt v\u00e4lsk\u00f6tta modeller med l\u00e4gre k\u00f6rstr\u00e4cka kostar mellan 15 000 och 20 000 euro, vilket fortfarande \u00e4r ett riktigt bra pris. Du kommer inte att f\u00e5 den allra senaste tekniken och s\u00e4kerhetsfunktionerna, men du f\u00e5r 678 liter bagageutrymme, vilket \u00e4r st\u00f6rre \u00e4n i den nya e-Berlingo.<\/p>\n\n\n\n

Dieselmodellerna kan ge upp till 60MPG utan last medan bensindrivna fullpackade modeller kan ge h\u00e4lften s\u00e5 mycket i b\u00e4sta fall. De flesta av dessa \u00e4r utanf\u00f6r garantin och du kan inte riktigt veta hur n\u00e5gon behandlat dem f\u00f6re dig s\u00e5 det \u00e4r alltid en risk att k\u00f6pa en \u00e4ldre begagnad bil.<\/p>\n\n\n\n

Som s\u00e5dan m\u00e5ste du g\u00f6ra inspektioner f\u00f6re k\u00f6pet, vilket kan vara ett kostsamt f\u00f6rfarande om du k\u00f6per flera av dessa som flotta fordon.<\/p>\n\n\n\n

Slutsats – Den nya e-Berlingo \u00e4r b\u00e4ttre, men den \u00e4ldre Berlingo \u00e4r vettigare.<\/h2>\n\n\n\n

Den nya e-Berlingo \u00e4r den b\u00e4ttre bilen med r\u00e5ge eftersom den har allt du kan f\u00f6rv\u00e4nta dig av en familje-MPV fr\u00e5n 2000-talet. Om du k\u00f6per Berlingo f\u00f6r att vara din familjebil \u00e4r det d\u00e4rf\u00f6r vettigt att k\u00f6pa den nya e-Berlingo, men bara om du vet hur man lever och anv\u00e4nder en elbil.<\/p>\n\n\n\n

Om du d\u00e4remot bryr dig mer om funktionalitet och vill anv\u00e4nda dem i kommersiellt syfte \u00e4r det mycket vettigare att v\u00e4lja den \u00e4ldre modellen, eftersom den kommer att spara dig en massa pengar samtidigt som den \u00e4r mer praktisk.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r Citroen e-Berlingo en lyxig MPV?<\/h4>\n\n\n\n

Med ett utg\u00e5ngspris p\u00e5 \u00f6ver 30 000 euro kan e-Berlingo lika g\u00e4rna st\u00e5 vid d\u00f6rren till segmentet lyxiga MPV:er, som \u00e4r ett klart steg \u00f6ver Berlingo n\u00e4r det g\u00e4ller kvalitet, m\u00e4rkesattraktion och allm\u00e4n komfort. Elbilar har dock ett h\u00f6gre pris \u00e4n sina motsvarigheter med motor, och e-Berlingo \u00e4r inte annorlunda.<\/p>\n\n\n\n

D\u00e4rf\u00f6r kan vi inte kalla e-Berlingo f\u00f6r en lyxig MPV eftersom en lyxig MPV inneb\u00e4r mer av allt.<\/p>\n\n\n\n

Ska jag k\u00f6pa Citroen e-Berlingo?<\/h4>\n\n\n\n

Innan du g\u00e5r vidare och k\u00f6per e-Berlingo m\u00e5ste du f\u00f6rst \u00f6verv\u00e4ga n\u00e5gra faktorer. Till att b\u00f6rja med, om du inte har n\u00e5gon erfarenhet av att leva med en elbil, skulle jag f\u00f6resl\u00e5 att du f\u00f6rst v\u00e4ljer en plug-in hybrid bara f\u00f6r att du ska k\u00e4nna vad som kr\u00e4vs f\u00f6r att \u00e4ga en elbil.<\/p>\n\n\n\n

Om du har tillr\u00e4cklig erfarenhet m\u00e5ste du komma ih\u00e5g att det inte \u00e4r v\u00e4l investerade pengar att k\u00f6pa en e-Berlingo f\u00f6r 31 000 euro, eftersom du f\u00f6r 31 000 euro kan f\u00e5 mycket mer i n\u00e4stan alla segment.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r det vettigt att k\u00f6pa begagnade MPV:er?<\/h4>\n\n\n\n

Tro det eller ej, men de flesta m\u00e4nniskor d\u00e4r ute k\u00f6per bara begagnade MPV:er eftersom det ibland \u00e4r lika dyrt att k\u00f6pa nya MPV:er som att k\u00f6pa en ny lyxbil. Det \u00e4r vettigt att k\u00f6pa en begagnad bil om du vet vad du ska se upp f\u00f6r och om du g\u00f6r alla n\u00f6dv\u00e4ndiga inspektioner och kontroller f\u00f6re k\u00f6pet.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Citro\u00ebn Berlingo har funnits sedan 1996 i m\u00e5nga olika varianter och konfigurationer. \u00c5r 2008 skedde den allra f\u00f6rsta uppdateringen av Berlingo n\u00e4r den andra generationen kom ut som ocks\u00e5 ersattes<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":5232,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[58],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5312"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5312"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5312\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5313,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5312\/revisions\/5313"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/5232"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5312"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5312"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5312"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}