{"id":5309,"date":"2022-10-11T11:46:15","date_gmt":"2022-10-11T11:46:15","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=5309"},"modified":"2022-10-11T11:46:18","modified_gmt":"2022-10-11T11:46:18","slug":"nya-citroen-e-spacetourer-jamfort-med-liknande-elbilar","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/nya-citroen-e-spacetourer-jamfort-med-liknande-elbilar\/","title":{"rendered":"Nya Citro\u00ebn \u00eb-SpaceTourer j\u00e4mf\u00f6rt med liknande elbilar"},"content":{"rendered":"\n

Citro\u00ebn SpaceTourer sl\u00e4pptes faktiskt f\u00f6r f\u00f6rsta g\u00e5ngen 1994, d\u00e5 den hette Citro\u00ebn Jumpy. Namnet SpaceTourer antogs 2015 i samband med att den tredje generationen av Jumpy\/SpaceTourer sl\u00e4pptes. Den elektriska e-SpaceTourer ansl\u00f6t sig dock till sortimentet 2021 och ing\u00e5r i en relativt liten grupp av st\u00f6rre elektriska MPV:er f\u00f6r familjer.<\/p>\n\n\n\n

I den h\u00e4r artikeln ska vi j\u00e4mf\u00f6ra New Citro\u00ebn \u00eb-SpaceTourer electric med liknande elbilar och ber\u00e4tta vad du f\u00e5r med varje. Som s\u00e5dan konkurrerar Citro\u00ebn e-SpaceTourer med s\u00e5dana som Peugeot e-Traveller och Opel\/Vauxhall Vivaro-e, och alla tre \u00e4r baserade p\u00e5 samma plattform som tillverkas av moderbolaget Stellantis.<\/p>\n\n\n\n

Citro\u00ebn e-SpaceTourer konkurrerar dock ocks\u00e5 med Mercedes EQV och Toyota PROACE Verso. e-Spacetourer, Peugeot Traveller och Opel\/Vauxhall Vivaro-e \u00e4r verkligen lika varandra eftersom de delar samma specifikationer, samma chassi och de flesta av deras mekaniska och inv\u00e4ndiga delar. Detta inneb\u00e4r att de ocks\u00e5 har samma m\u00e5tt och lastkapacitet.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes EQV och Toyota PROACE Verso \u00e4r ganska olika, s\u00e4rskilt EQV som erbjuder det st\u00f6rsta batteriet och den l\u00e4ngsta m\u00f6jliga r\u00e4ckvidden. Men EQV kostar ocks\u00e5 mer \u00e4n alla andra MPV:er i den h\u00e4r artikeln.<\/p>\n\n\n\n

Citro\u00ebn e-SpaceTourer<\/h2>\n\n\n\n

Citro\u00ebn e-SpaceTourer b\u00f6rjar p\u00e5 cirka 51 000 euro f\u00f6r modellen med det mindre 50 kW-batteriet medan modellen med 75 kW-batteri kostar cirka 5 000 euro mer. Modellen med 50kW-batteri har en r\u00e4ckvidd p\u00e5 111 miles\/180km medan 75kW-modellen har en r\u00e4ckvidd p\u00e5 164 miles\/265km. Alla versioner har plats f\u00f6r upp till 9 personer och e-SpaceTourer kan \u00e4ven f\u00e5s i sin st\u00f6rre XL-form.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller design kommer e-SpaceTourer s\u00e4kert inte att vinna n\u00e5gra priser i n\u00e4rtid, men den kommer inte heller att f\u00f6rol\u00e4mpa n\u00e5gon. Det \u00e4r en bekv\u00e4m, no-nonsense familje-MPV\/van som klarar allt du f\u00f6rv\u00e4ntar dig av en bil i det h\u00e4r segmentet.<\/p>\n\n\n\n

Peugeot e-Traveller<\/h2>\n\n\n\n

Peugeot e-Traveller b\u00f6rjar p\u00e5 63 000 euro f\u00f6r den mindre modellen med 50 kW batteri medan den st\u00f6rre 75 kWh-modellen kostar strax under 70 000 euro. Den maximala r\u00e4ckvidden \u00e4r identisk med e-SpaceTourer och e-Traveller finns \u00e4ven med medelstora och l\u00e5nga konfigurationer. Alla modeller av e-Traveller har plats f\u00f6r upp till 9 passagerare.<\/p>\n\n\n\n

J\u00e4mf\u00f6rt med e-SpaceTourer kommer e-Traveller med en betydande prish\u00f6jning \u00e4ven om dessa tv\u00e5 \u00e4r mycket lika varandra. Visst ser Peugeot b\u00e4ttre ut och dess interi\u00f6r \u00e4r utrustad med material av h\u00f6gre kvalitet, men faktum \u00e4r att dessa tv\u00e5 \u00e4r likadana och att pris\u00f6kningen f\u00f6r e-Traveller inte \u00e4r v\u00e4rd det.<\/p>\n\n\n\n

Opel\/Vauxhall Vivaro-e<\/h2>\n\n\n\n

Med ett utg\u00e5ngspris p\u00e5 50 000 euro \u00e4r Vivaro-e med 50 kWh den billigaste av de tre medan 75 kWh-modellen kostar 56 000 euro, vilket ocks\u00e5 underskrider e-Traveller och \u00e4r n\u00e4stan lika mycket som e-SpaceTourer. Vivaro-e finns ocks\u00e5 i storlekarna M och XL och den har plats f\u00f6r upp till 9 personer p\u00e5 samma s\u00e4tt som de tv\u00e5 modellerna ovan.<\/p>\n\n\n\n

Designm\u00e4ssigt verkar Vivaro-e vara den renaste av de tre och den hanterar utrymmet b\u00e4ttre, vilket inneb\u00e4r att den erbjuder mest utrymme p\u00e5 insidan. Interi\u00f6ren ser trevlig ut men \u00e4r nog mindre sp\u00e4nnande \u00e4n de i sina tv\u00e5 systerkonkurrenter.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes EQV<\/h2>\n\n\n\n

Om du vill ha mest r\u00e4ckvidd och mest lyx m\u00e5ste du v\u00e4lja Mercedes EQV. Med ett utg\u00e5ngspris p\u00e5 67 000 euro kommer EQV med ett 60 kWh-batteri med en maximal r\u00e4ckvidd p\u00e5 130 miles\/205 km. Om du vill k\u00f6pa toppmodellen med 90 kWh och en r\u00e4ckvidd p\u00e5 190 miles\/305 km m\u00e5ste du betala \u00f6ver 70 000 euro.<\/p>\n\n\n\n

EQV \u00e4r en bekv\u00e4mare, lyxigare och snyggare MPV \u00e4n alla andra p\u00e5 den h\u00e4r listan, men den \u00e4r inte lika bra som alla andra eftersom den inte har nio sittplatser. Du kan sitta upp till 7 personer i EQV max, s\u00e5 om du inte beh\u00f6ver 9 sittplatser \u00e4r EQV ett tydligt val h\u00e4r.<\/p>\n\n\n\n

Toyota PROACE Verso<\/h2>\n\n\n\n

Toyota PROACE Verso \u00e4r den sista utmanaren h\u00e4r och du skulle bli f\u00f6rv\u00e5nad om du fick reda p\u00e5 att PROACE f\u00f6rlitar sig p\u00e5 en drivlina fr\u00e5n Stellantis, vilket inneb\u00e4r samma r\u00e4ckvidd och samma batteristorlek som de tre f\u00f6rsta MPV:erna p\u00e5 den h\u00e4r listan. Verso har plats f\u00f6r upp till 8 passagerare i den mellanstora modellen och upp till 9 i den st\u00f6rre modellen.<\/p>\n\n\n\n

Utg\u00e5ngspriset \u00e4r 60 000 euro f\u00f6r det mindre batteriet och den mindre formfaktorn medan det st\u00f6rre batteriet i den 9-sitsiga versionen av Verso kostar 5 000 euro mer. Toyota har en trevligt utformad interi\u00f6r, men den \u00e4r inte lika bra som de tre ursprungliga MPV:erna fr\u00e5n Stellantis eftersom alla versioner inte har 9-sitsig layout, vilket inneb\u00e4r att man m\u00e5ste l\u00e4gga mer pengar f\u00f6r att f\u00e5 den.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avdelning<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r Citro\u00ebn e-SpaceTourer b\u00e4ttre \u00e4n e-Traveller, Vivaro-e, PROACE Verso och Mercedes EQV?<\/h4>\n\n\n\n

Den b\u00e4sta MPV:n h\u00e4r \u00e4r Mercedes EQV, men bara om du inte beh\u00f6ver mer \u00e4n 7 platser \u00e5t g\u00e5ngen. Om du beh\u00f6ver mer \u00e4n 7 platser \u00e5t g\u00e5ngen skulle jag ge Citro\u00ebn e-SpaceTourer \u00f6vertaget eftersom den balanserar kostnader, design, kapacitet, sittplatser och teknik b\u00e4st. e-Travellern \u00e4r helt enkelt f\u00f6r dyr utan n\u00e5gon bra anledning medan Vivaro-e \u00e4r en n\u00e4ra tv\u00e5a.<\/p>\n\n\n\n

PROACE Verso \u00e4r ocks\u00e5 ett riktigt bra alternativ, men den saknar flexibilitet eftersom alla modeller inte har nio sittplatser.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r elektriska MPV:er popul\u00e4ra?<\/h4>\n\n\n\n

Inte riktigt. Elektriska MPV:er var inte ens tillg\u00e4ngliga f\u00f6r ett eller tv\u00e5 \u00e5r sedan, vilket inneb\u00e4r att de bara har b\u00f6rjat komma ut. Eftersom dessa bilar inte \u00e4r typiska pendlarbilar f\u00f6r de flesta m\u00e4nniskor \u00e4r det inte 100 % s\u00e4kert hur bra de kommer att g\u00f6ra det. Men om du anv\u00e4nder dem som stadstransport\u00f6rer och kommersiella sk\u00e5pbilar kan de faktiskt vara bra.<\/p>\n\n\n\n

Vi f\u00e5r v\u00e4nta och se om dessa kommer att bli popul\u00e4ra, men f\u00f6r tillf\u00e4llet finns det inte m\u00e5nga av dessa p\u00e5 v\u00e4garna.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r en elektrisk MPV\/Van meningsfull?<\/h4>\n\n\n\n

Tja, det beror p\u00e5 ditt anv\u00e4ndningsscenario. Om du \u00e4r den typen av kille som tillbringar mycket tid med att k\u00f6ra l\u00e5nga str\u00e4ckor \u00e4r dessa inte ditt b\u00e4sta val. Om du d\u00e4remot tenderar att g\u00f6ra korta pendelturer i staden kan dessa spara b\u00e5de pengar och tid.<\/p>\n\n\n\n

Eftersom de flesta st\u00e4der runt om i v\u00e4rlden erbjuder m\u00e5nga f\u00f6rdelar f\u00f6r elfordon, t.ex. s\u00e4rskilda parkeringsm\u00f6jligheter och inga tr\u00e4ngselavgifter, kan en elektrisk sk\u00e5pbil\/MPV faktiskt vara en riktigt bra id\u00e9, s\u00e4rskilt om du \u00e4ger en flotta av dem.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Citro\u00ebn SpaceTourer sl\u00e4pptes faktiskt f\u00f6r f\u00f6rsta g\u00e5ngen 1994, d\u00e5 den hette Citro\u00ebn Jumpy. Namnet SpaceTourer antogs 2015 i samband med att den tredje generationen av Jumpy\/SpaceTourer sl\u00e4pptes. Den elektriska e-SpaceTourer<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":5310,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[58],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5309"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5309"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5309\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5311,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5309\/revisions\/5311"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/5310"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5309"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5309"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5309"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}