{"id":5297,"date":"2022-10-11T08:06:51","date_gmt":"2022-10-11T08:06:51","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=5297"},"modified":"2022-10-11T08:07:29","modified_gmt":"2022-10-11T08:07:29","slug":"allt-om-den-helelektriska-volkswagen-id-buzz","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/allt-om-den-helelektriska-volkswagen-id-buzz\/","title":{"rendered":"Allt om den helelektriska Volkswagen ID. Buzz"},"content":{"rendered":"\n

Volkswagen ID. Buzz \u00e4r en batteridriven elektrisk minibuss som VW f\u00f6rst presenterade 2017 som konceptbil. Sedan dess har ID. Buzz kom tillg\u00e4nglig f\u00f6r k\u00f6p 2021 och den p\u00e5minner om VW:s gamla vans fr\u00e5n 60-talet, men med en tydlig betoning p\u00e5 elektrifiering. I den h\u00e4r artikeln kommer vi att ber\u00e4tta allt om den helelektriska Volkswagen ID. Buzz och varf\u00f6r du b\u00f6r k\u00f6pa en s\u00e5dan.<\/p>\n\n\n\n

Till att b\u00f6rja med \u00e4r ID. Buzz finns i n\u00e5gra olika former, en modell med kort hjulbas, en modell med l\u00e4ngre hjulbas eller till och med som husbil. ID. Buzz f\u00e5r ett rej\u00e4lt batteri med en hyfsad r\u00e4ckvidd som b\u00f6r vara mer \u00e4n tillr\u00e4ckligt f\u00f6r de flesta. Med uppemot 200 hk kan ID. Buzz en av de mest kraftfulla VW-fordonen n\u00e5gonsin.<\/p>\n\n\n\n

Designm\u00e4ssigt \u00e4r ID. Buzz handlar om framtiden tack vare mjuka karosslinjer och futuristiskt utformade str\u00e5lkastare, men fortfarande med en tydlig inspiration fr\u00e5n VW:s husbilar fr\u00e5n det f\u00f6rflutna. Interi\u00f6ren \u00e4r snyggt utformad med alla de bekv\u00e4mligheter du kan f\u00f6rv\u00e4nta dig av en riktig 2000-tals EV.<\/p>\n\n\n\n

Juryn \u00e4r fortfarande inte klar \u00f6ver VW ID:s tillf\u00f6rlitlighet. Buzz \u00e4r alldeles f\u00f6r fr\u00e4sch. Vi m\u00e5ste v\u00e4nta n\u00e5gra \u00e5r och d\u00e5 kommer vi att kunna bed\u00f6ma ID ordentligt. Buzz \u00e4r en p\u00e5litlig bil eller inte. V\u00e4rdem\u00e4ssigt \u00e4r det ID som g\u00e4ller. Buzz kommer med en rej\u00e4l prislapp, men det \u00e4r fallet med alla nya Elbilar fr\u00e5n VW. Praktiken \u00e4r ganska utm\u00e4rkt eftersom ID. Buzz har plats f\u00f6r upp till sju personer.<\/p>\n\n\n\n

\"\"<\/figure>\n\n\n\n

VW ID. Buzz – Drivlinan<\/h2>\n\n\n\n

Volkswagen ID. Buzz f\u00e5r det v\u00e4lbekanta 82 kWh-batteriet som finns i m\u00e5nga andra VW ID-modeller, vilket inneb\u00e4r att effekten \u00e4r 201 hk medan vridmomentet \u00e4r 229 lb-pund. Detta batteri \u00e4r kopplat till en enda elmotor som driver bakhjulen med en 0-60mph-tid p\u00e5 cirka 10 sekunder, vilket \u00e4r ett ganska hyggligt tempo f\u00f6r en sk\u00e5pbil.<\/p>\n\n\n\n

Detta ger dig cirka 205 mils r\u00e4ckvidd och du kan ladda ID. Buzz med hj\u00e4lp av en snabbladdare p\u00e5 175 kW DC fr\u00e5n 20 % till 80 % p\u00e5 ungef\u00e4r 30 minuter. L\u00e5ngsam v\u00e4xelstr\u00f6msladdning i hemmet tar cirka 8-9 timmar, vilket \u00e4r f\u00f6rst\u00e5eligt med tanke p\u00e5 hur stort batteriet \u00e4r.<\/p>\n\n\n\n

P\u00e5 det hela taget \u00e4r VW ID. Buzz f\u00e5r en kompetent drivlina som b\u00f6r tillfredsst\u00e4lla de flesta d\u00e4r ute. Upp\u00e5t 200 hk i en VW-bil \u00e4r inte n\u00e5got man ser ofta, s\u00e4rskilt inte med ett batteri eftersom elbilar tenderar att erbjuda dig 100 % av kraften i varje givet \u00f6gonblick.<\/p>\n\n\n\n

\"\"<\/figure>\n\n\n\n

VW ID. Buzz – Design och k\u00f6rning<\/h2>\n\n\n\n

Designm\u00e4ssigt \u00e4r VW ID. Buzz \u00e4r en blandning av b\u00e5de det f\u00f6rflutna och framtiden eftersom den i f\u00f6rsta hand \u00e4r t\u00e4nkt att vara en 2000-talsrekonstruktion av den ikoniska VW-bilen fr\u00e5n 1960-talet. Den tv\u00e5f\u00e4rgade f\u00e4rgen \u00e4r direkt inspirerad av den bilen medan allt annat \u00e4r gjort f\u00f6r att se futuristiskt ut, s\u00e4rskilt str\u00e5lkastarna och baklyktorna. Interi\u00f6ren \u00e4r extremt modern och f\u00e4rgglad f\u00f6r att knyta an till exteri\u00f6ren p\u00e5 ett sammanh\u00e4ngande s\u00e4tt.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller k\u00f6rupplevelsen \u00e4r VW ID. Buzz inget speciellt eftersom det trots allt \u00e4r en sk\u00e5pbil. Det inneb\u00e4r att den \u00e4r tillr\u00e4ckligt bekv\u00e4m, men inte alls dynamisk. Tyngdpunkten h\u00e5lls l\u00e5gt tack vare att batterierna \u00e4r monterade under s\u00e4tena, men det suddar \u00e4nd\u00e5 inte ut det faktum att detta \u00e4r en sk\u00e5pbil.<\/p>\n\n\n\n

\"Volkswagen<\/figure>\n\n\n\n

VW ID. Buzz – Tillf\u00f6rlitlighet och vanliga problem<\/h2>\n\n\n\n

Volkswagen ID. Buzz \u00e4r alldeles f\u00f6r ny f\u00f6r att vi ska kunna g\u00f6ra en korrekt bed\u00f6mning av hur tillf\u00f6rlitlig eller op\u00e5litlig den verkligen \u00e4r. VW lyckades dock stoppa produktionen av den nya ID. Buzz redan innan den verkligen kom ig\u00e5ng tack vare problem med bilens batteri.<\/p>\n\n\n\n

Andra problem inkluderar vissa kvalitetsproblem som sannolikt kommer att strykas ut innan bilen n\u00e5r n\u00e5got st\u00f6rre antal mil. P\u00e5 det hela taget \u00e4r detta ganska vanligt f\u00f6r helt nya bilar eftersom de \u00e4r helt nya. Vi f\u00e5r v\u00e4nta ett tag innan vi verkligen kan s\u00e4ga att ID. Buzz \u00e4r tillf\u00f6rlitlig.<\/p>\n\n\n\n

\"Volkswagen<\/figure>\n\n\n\n

VW ID. Buzz – v\u00e4rde och praktiska egenskaper<\/h2>\n\n\n\n

Med ett utg\u00e5ngspris p\u00e5 cirka 45 000 dollar utan tillval \u00e4r VW ID. Buzz riktigt dyrt, men det \u00e4r tyv\u00e4rr fallet med alla VW ID. bilar. Elbilar kostar mer pengar att tillverka nuf\u00f6rtiden, men dessa priser borde i teorin sjunka lite efter ett tag.<\/p>\n\n\n\n

Praktiken \u00e4r utm\u00e4rkt eftersom ID. Buzz finns i n\u00e5gra olika varianter med plats f\u00f6r mellan 5 och 7 passagerare totalt. Lastutrymmet \u00e4r enormt och utan ett \u00f6verh\u00e4ng framtill \u00e4r sikten fram\u00e5t perfekt. Sikten bak\u00e5t \u00e4r inte lika bra, men ID. Buzz f\u00e5r massor av assistanssystem som hj\u00e4lper dig att parkera den utan problem.<\/p>\n\n\n\n

Video: Den nya Volkswagen ID Buzz \u00e4r VW-bussens \u00e5terkomst!<\/h2>\n\n\n\n
\n