{"id":5295,"date":"2022-10-11T07:18:01","date_gmt":"2022-10-11T07:18:01","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=5295"},"modified":"2022-10-11T07:18:04","modified_gmt":"2022-10-11T07:18:04","slug":"vanliga-problem-med-bmw-b58-motorer","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vanliga-problem-med-bmw-b58-motorer\/","title":{"rendered":"Vanliga problem med BMW B58-motorer"},"content":{"rendered":"\n

BMW B58-motorn med turboladdad rak sexmotor b\u00f6rjade tillverkas 2015. Den ersatte BMW N55-motorn och \u00e4r f\u00f6r n\u00e4rvarande en av de b\u00e4sta BMW-motorerna p\u00e5 marknaden. Liksom de flesta motorer har BMW B58 ocks\u00e5 n\u00e5gra problem som intresserade anv\u00e4ndare b\u00f6r k\u00e4nna till. Men vilka \u00e4r de vanligaste problemen med BMW B58-motorn?<\/p>\n\n\n\n

Vanliga problem med BMW B58-motorn \u00e4r fel p\u00e5 ventilk\u00e5pspackningen, kylv\u00e4tskef\u00f6rlust, fel p\u00e5 VANOS-solenoiden och uppl\u00f6sning av oljefiltret. F\u00f6r tillf\u00e4llet \u00e4r problemen f\u00e5 eftersom BMW B58-motorn har funnits p\u00e5 marknaden i n\u00e5gra \u00e5r. Men n\u00e4r motorn tar flera mil kommer n\u00e5gra fler problem att uppt\u00e4ckas.<\/p>\n\n\n\n

P\u00e5 det hela taget \u00e4r BMW B58-motorn en av de b\u00e4sta BMW-motorerna. Den uts\u00e5gs till en av de 10 b\u00e4sta motorerna 2016 och har monterats i n\u00e5gra av de mest sp\u00e4nnande BMW-modellerna. N\u00e5gra av dessa \u00e4r BMW Z4 M40i, 340i, X3 och X4 M40i.<\/p>\n\n\n\n

Vilka \u00e4r de vanligaste problemen med BMW B58-motorer?<\/h2>\n\n\n\n

Bristande packning av ventilk\u00e5pan.<\/h3>\n\n\n\n

Bristande packningar f\u00f6r ventilk\u00e5por \u00e4r vanligt p\u00e5 alla moderna BMW-motorer med turbo. Detta beror p\u00e5 att ventilk\u00e5pspackningen \u00e4r gjord av gummi, medan packningen \u00e4r gjord av plast. Dessa delar \u00e4r s\u00e5ledes svaga och h\u00e5ller inte bra under en l\u00e4ngre tid. S\u00e5 n\u00e4r din bil n\u00e5r \u00f6ver 70 000 mil b\u00f6r du ta en n\u00e4rmare titt p\u00e5 dessa delar.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4r din bil sl\u00e5r \u00f6ver 70 000 mil b\u00f6r du kontrollera och byta ut gummipackningen f\u00f6r ventilk\u00e5pan och plastpackningen. Tecken p\u00e5 en trasig ventilk\u00e5pspackning \u00e4r en brinnande lukt, lampan f\u00f6r l\u00e5g motorolja, r\u00f6k fr\u00e5n ventilk\u00e5psomr\u00e5det och olja p\u00e5 t\u00e4ndstiften. Byt ut det d\u00e5liga eller spruckna gummit f\u00f6r att \u00e5tg\u00e4rda problemet.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6rlust av kylv\u00e4tska<\/h4>\n\n\n\n

Detta \u00e4r ett annat problem som anv\u00e4ndare av BMW B58-motorer b\u00f6r vara beredda att hantera. \u00d6verraskande nog har de flesta anv\u00e4ndare som har rapporterat kylv\u00e4tskef\u00f6rlust inte hittat n\u00e5got fel p\u00e5 de delar som \u00e4r anslutna till kylv\u00e4tskan. De flesta professionella mekaniker misst\u00e4nker dock att kylv\u00e4tsketanklocket sitter l\u00f6st.<\/p>\n\n\n\n

Om du upplever kylv\u00e4tskef\u00f6rlust b\u00f6r du d\u00e4rf\u00f6r f\u00f6rs\u00f6ka dra \u00e5t kylv\u00e4tsketanklocket och se om problemet f\u00f6rsvinner. Om inte \u00e4r problemet ett problem med de delar som \u00e4r kopplade till kylv\u00e4tskan, vilket inkluderar en s\u00f6nderspr\u00e4ngd kylare, en f\u00f6rvr\u00e4ngd huvudpackning eller en d\u00e5lig slangkl\u00e4mma.<\/p>\n\n\n\n

Vanliga tecken p\u00e5 kylv\u00e4tskef\u00f6rlust \u00e4r synliga l\u00e4ckor, \u00f6verhettning av motorn, kylv\u00e4tskef\u00f6rlust och kylv\u00e4tska blandad med olja. \u00c5tg\u00e4rda de underliggande problemen f\u00f6r att f\u00f6rhindra kylv\u00e4tska som l\u00e4cker ut. Dessutom b\u00f6r du se till att det finns tillr\u00e4ckligt med kylv\u00e4tska i bilen.<\/p>\n\n\n\n

VANOS Solenoidfel<\/h3>\n\n\n\n

Sedan BMW inf\u00f6rde VANOS eller variabel ventilstyrning 1992 har den h\u00e4r komponenten varit mycket problematisk och \u00e4r det fortfarande. \u00c4nd\u00e5 \u00e4r de flesta VANOS-problem kopplade till VANOS-solenoiderna. S\u00e5 om din BMW-modell \u00e4r utrustad med BMW B58-motorn kan du r\u00e4kna med VANOS-problem.<\/p>\n\n\n\n

Till skillnad fr\u00e5n andra VANOS-solenoider p\u00e5 andra BMW-motorer \u00e4r VANOS-systemet p\u00e5 B58 n\u00e5got sv\u00e5rt att reparera och kan bli dyrt. Detta beror p\u00e5 att styrkedjan flyttades till bakre delen av motorn. Tyv\u00e4rr \u00e4r VANOS-solenoiderna placerade bredvid styrkedjan.<\/p>\n\n\n\n

Med en s\u00e5dan konstruktion \u00e4r det ganska besv\u00e4rligt att byta ut VANOS-solenoiderna med en bakre monterad styrkedja \u00e4n att byta ut en p\u00e5 en fr\u00e4mre monterad kedja. N\u00e5gra av de vanligaste tecknen p\u00e5 d\u00e5liga VANOS-solenoider \u00e4r grov tomg\u00e5ng, d\u00e5lig br\u00e4nsleeffektivitet, effektf\u00f6rlust och VANOS-felkoder.<\/p>\n\n\n\n

Om VANOS-solenoiden \u00e4r trasig b\u00f6r du byta ut den f\u00f6r att \u00e5tg\u00e4rda problemet. Dessutom g\u00e5r de flesta VANOS-solenoider s\u00f6nder n\u00e4r bilen har g\u00e5tt \u00f6ver 80 000 mil. Men med r\u00e4tt bil och r\u00e4tt underh\u00e5ll kan det h\u00e4nda att du m\u00e5ste byta VANOS-solenoiden n\u00e4r bilen k\u00f6r mer \u00e4n 100 000 mil.<\/p>\n\n\n\n

Oljefilter s\u00f6nderfall<\/h3>\n\n\n\n

\u00c4ven om detta problem inte \u00e4r vanligt i andra BMW-motorer kan det f\u00f6rekomma i BMW B58-motorer. Oljefiltret p\u00e5 BMW B58-motorn \u00e4r ben\u00e4get att sk\u00e4ra av vid basen. Detta leder till att en del av oljefiltret fastnar i oljefilterhusets bas.<\/p>\n\n\n\n

Trots att detta \u00e4r ett vanligt problem i den h\u00e4r motorn \u00e4r det ingen stor sak. Dessutom kommer det inte att vara ett stort besv\u00e4r eftersom oljefiltret kan bytas vid varje oljebyte. Om oljefilterhuset d\u00e4remot \u00e4r skadat eller om oljefiltret fastnar kan du bli tvungen att byta ut det mot ett nytt.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e5gra av de vanligaste tecknen p\u00e5 ett d\u00e5ligt oljefilter \u00e4r att motoroljelampan t\u00e4nds, l\u00e4gre oljetryck \u00e4n normalt och att olja droppar fr\u00e5n filtret. F\u00f6r att \u00e5tg\u00e4rda det h\u00e4r problemet m\u00e5ste du byta ut det skadade eller slitna oljefiltret.<\/p>\n\n\n\n

FAQ<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r BMW B58-motorn tillf\u00f6rlitlig?<\/h4>\n\n\n\n

Ja, BMW B58-motorn \u00e4r mer tillf\u00f6rlitlig \u00e4n de flesta BMW-motorer. B58 har till exempel registrerat f\u00e4rre problem under sina f\u00f6rsta \u00e5r i bruk \u00e4n N55-motorn. N\u00e5gra av de saker som du \u00e4nd\u00e5 b\u00f6r se upp med n\u00e4r det g\u00e4ller den h\u00e4r motorn \u00e4r st\u00e4ngerna, lagren och kolvarna.<\/p>\n\n\n\n

Hur l\u00e4nge h\u00e5ller BMW B58-motorer?<\/h4>\n\n\n\n

Liksom de flesta BMW-motorer b\u00f6r BMW B58-motorn klara \u00f6ver 250 000 mil med r\u00e4tt sk\u00f6tsel och underh\u00e5ll. Den h\u00e4r motorn \u00e4r mycket h\u00e5llbar eftersom B58-blocket och de inre delarna \u00e4r relativt robusta. Oavsett detta b\u00f6r du f\u00f6lja BMW:s rekommenderade schemalagda underh\u00e5llsservice.<\/p>\n\n\n\n

Dessutom b\u00f6r mindre fr\u00e5gor som byte av kullager och dragst\u00e4nger g\u00f6ras efter att bilen har k\u00f6rt \u00f6ver 70 000 mil. Dessutom b\u00f6r saker som oljefilter bytas vid ett oljebyte.<\/p>\n\n\n\n

Vilka \u00e4r n\u00e5gra av skillnaderna mellan BMW:s B58- och B58TU1-motorer?<\/h4>\n\n\n\n

BMW B58 \u00e4r originalmotorn, medan B58TU1 \u00e4r en modifierad motor. S\u00e5 B58TU1 har vissa funktioner som g\u00f6r den n\u00e5got b\u00e4ttre \u00e4n den ursprungliga B58-motorn. Dessa inkluderar ett reviderat br\u00e4nslesystem, delad kylning, partikelfilter, uppdaterat cylinderhuvud med integrerat grenr\u00f6r, ny design av styrkedjan och ny design av vevhuset.<\/p>\n\n\n\n

Slutliga tankar<\/h2>\n\n\n\n

BMW B58 har n\u00e5gra problem som intresserade k\u00f6pare och anv\u00e4ndare b\u00f6r vara beredda att hantera. P\u00e5 det hela taget \u00e4r det en av de b\u00e4sta BMW-motorerna och den \u00e4r mycket tillf\u00f6rlitlig. Den har ocks\u00e5 mer kraft och g\u00e5r effektivt.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

BMW B58-motorn med turboladdad rak sexmotor b\u00f6rjade tillverkas 2015. Den ersatte BMW N55-motorn och \u00e4r f\u00f6r n\u00e4rvarande en av de b\u00e4sta BMW-motorerna p\u00e5 marknaden. Liksom de flesta motorer har BMW<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[6],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5295"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5295"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5295\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5296,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5295\/revisions\/5296"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5295"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5295"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5295"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}