{"id":5291,"date":"2022-10-11T07:04:29","date_gmt":"2022-10-11T07:04:29","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=5291"},"modified":"2022-10-11T07:04:31","modified_gmt":"2022-10-11T07:04:31","slug":"vanliga-problem-med-bmws-kylsystem","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vanliga-problem-med-bmws-kylsystem\/","title":{"rendered":"Vanliga problem med BMW:s kylsystem"},"content":{"rendered":"\n

BMW tillverkar n\u00e5gra av de vackraste fordonen p\u00e5 marknaden. Deras bilar \u00e4r ocks\u00e5 k\u00e4nda f\u00f6r sin precision, exceptionella prestanda och enast\u00e5ende hantering. Trots allt det goda med BMW \u00e4r dessa bilar ocks\u00e5 en av de minst tillf\u00f6rlitliga. Ett av de vanligaste problemen som BMW har \u00e4r problem med kylsystemet.<\/p>\n\n\n\n

Kylsystemet i en bil ansvarar f\u00f6r att motorn inte \u00f6verhettas genom att \u00f6verf\u00f6ra v\u00e4rmen till luften. Det g\u00f6r detta genom att blanda vatten och kylv\u00e4tska i hela motorn. Som ett resultat hj\u00e4lper det till att kontrollera motorns temperatur och f\u00f6rhindra att den \u00f6verhettas.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4r kylsystemet har problem kommer motorn att \u00f6verhettas och det kommer ocks\u00e5 att p\u00e5verka flera delar som \u00e4r anslutna till den. Vad \u00e4r \u00e4nd\u00e5 n\u00e5gra av de vanligaste problemen med BMW:s kylsystem?<\/p>\n\n\n\n

Vanliga problem med BMW:s kylsystem \u00e4r en defekt vattenpump, kylarl\u00e4ckage, en l\u00e4ckande kylare och en d\u00e5lig termostat. Att \u00e5tg\u00e4rda dessa delar kommer att hj\u00e4lpa till att \u00e5tg\u00e4rda kylsystemet.<\/p>\n\n\n\n

Vilka \u00e4r de vanligaste problemen med kylsystemet hos BMW?<\/h2>\n\n\n\n

En felaktig vattenpump<\/h4>\n\n\n\n

En vattenpump \u00e4r konstruerad f\u00f6r att kontinuerligt cirkulera kylv\u00e4tska fr\u00e5n kylaren till bilens motorblock f\u00f6r att f\u00f6rhindra \u00f6verhettning. Den anv\u00e4nder v\u00e4tskekylning i form av vatten som str\u00f6mmar genom flera slangar f\u00f6r att minska v\u00e4rmen. Om vattenpumpen g\u00e5r s\u00f6nder kommer din motor d\u00e4rf\u00f6r inte att kylas ordentligt och den kommer att \u00f6verhettas.<\/p>\n\n\n\n

Tecken p\u00e5 en defekt vattenpump \u00e4r kylmedelsl\u00e4ckage, \u00f6verhettning av motorn, gn\u00e4llande ljud och korroderad vattenpump. Om ditt kylsystem har problem p\u00e5 grund av en defekt vattenpump m\u00e5ste du laga vattenpumpen f\u00f6r att l\u00f6sa problemet.<\/p>\n\n\n\n

De flesta BMW-vattenpumpar g\u00e5r s\u00f6nder p\u00e5 grund av \u00e5lder eller tung anv\u00e4ndning av fordonet. Det \u00e4r d\u00e4rf\u00f6r de flesta BMW vattenpumpsproblem eller problem med kylsystemet \u00e4r vanligare i \u00e4ldre bilar \u00e4n i nya bilar.<\/p>\n\n\n\n

Radiatorl\u00e4ckage<\/h4>\n\n\n\n

Radiatorn hj\u00e4lper till att bli av med \u00f6verskottsv\u00e4rme fr\u00e5n motorn. Den ing\u00e5r i kylsystemet tillsammans med vattenpumpen, fl\u00e4kten, kylarslangarna och termostaten. Om kylaren har ett l\u00e4ckage kommer det allts\u00e5 att p\u00e5verka bilens kylsystem. N\u00e5gra av tecknen p\u00e5 en d\u00e5lig kylare \u00e4r \u00f6verhettning av motorn, slambildning i kylaren, l\u00e5ga kylv\u00e4tskeniv\u00e5er och l\u00e4ckande kylv\u00e4tska.<\/p>\n\n\n\n

Du m\u00e5ste byta ut en l\u00e4ckande eller skadad kylare f\u00f6r att undvika detta problem. Om du inte g\u00f6r det kommer det ocks\u00e5 att p\u00e5verka kylarslangarna och orsaka fler problem med kylsystemet.<\/p>\n\n\n\n

L\u00e4ckande kylarslangar<\/h4>\n\n\n\n

Om kylaren och vattenpumpen \u00e4r bra, men kylarslangarna \u00e4r skadade eller l\u00e4cker, kommer din BMW:s kylsystem fortfarande att ha problem. Vattnet som kyler motorn str\u00f6mmar genom flera kylarslangar. S\u00e5 om en av slangarna \u00e4r skadad eller har en l\u00e4cka kommer vattnet inte att ha det ideala trycket f\u00f6r att kyla motorn och det kan ocks\u00e5 rinna ut.<\/p>\n\n\n\n

Resultatet blir att motorn b\u00f6rjar \u00f6verhettas eftersom den inte kyls tillr\u00e4ckligt. Ett av de vanligaste tecknen p\u00e5 en d\u00e5lig kylarslang \u00e4r kylv\u00e4tska som l\u00e4cker ut. Du m\u00e5ste byta ut de l\u00e4ckande eller skadade kylarslangarna. Kylarslangar b\u00f6r bytas var 60 000:e mil eller vart fj\u00e4rde \u00e5r.<\/p>\n\n\n\n

En d\u00e5lig termostat<\/h4>\n\n\n\n

Termostaten \u00e4r ocks\u00e5 en annan viktig del av BMW:s kylsystemproblem. Eftersom termostaten spelar en viktig roll f\u00f6r kylningen av din bil m\u00e5ste du byta ut den n\u00e4r den blir d\u00e5lig, defekt eller g\u00e5r s\u00f6nder. Termostatens syfte \u00e4r att reglera m\u00e4ngden kylv\u00e4tska som recirkuleras tillbaka till motorn.<\/p>\n\n\n\n

Symtom p\u00e5 en d\u00e5lig termostat \u00e4r \u00f6verhettning av motorn, fluktuationer i v\u00e4rmaren, stigande temperaturer, temperaturfluktuationer och l\u00e4ckage. Observera att n\u00e4r motorn \u00e4r varm \u00f6ppnar termostaten p\u00e5 vid gavel f\u00f6r att l\u00e5ta den svalna, men n\u00e4r motorn \u00e4r kall f\u00f6rblir den st\u00e4ngd f\u00f6r att l\u00e5ta motorn v\u00e4rmas upp till den ideala temperaturen.<\/p>\n\n\n\n

FAQ<\/h2>\n\n\n\n

Vilka \u00e4r de vanligaste tecknen p\u00e5 problem med BMW:s kylsystem?<\/h4>\n\n\n\n

Att identifiera om din BMW:s kylsystem har ett problem \u00e4r inte s\u00e4rskilt sv\u00e5rt eftersom det finns flera symtom att h\u00e5lla utkik efter. Vanliga tecken p\u00e5 ett kylsystem med problem \u00e4r \u00e5ngande motorhuv, kylmedelsl\u00e4ckage, vit avgasr\u00f6k och h\u00f6g motortemperatur. Om du r\u00e5kar m\u00e4rka n\u00e5got av dessa tecken ska du ta bilen till mekanikern.<\/p>\n\n\n\n

Vilka BMW-modeller \u00e4r synonyma med problem med kylsystemet?<\/h4>\n\n\n\n

Problem med kylsystemet \u00e4r vanliga i alla BMW-modeller. Det finns dock vissa modeller som har fler kylsystemproblem \u00e4n andra, till exempel BMW 3-serien (E46) fr\u00e5n 1999 till 2005, BMW 3-serien fr\u00e5n 2006 till 2011 och BMW X5-modellerna fr\u00e5n 2007 till 2012. \u00c4gare av dessa BMW-modeller b\u00f6r \u00e4gna stor uppm\u00e4rksamhet \u00e5t bilens kylsystem.<\/p>\n\n\n\n

Varf\u00f6r tappar min BMW hela tiden kylv\u00e4tska?<\/h4>\n\n\n\n

Om din BMW tappar kylv\u00e4tska \u00e4r det ett tecken p\u00e5 att det finns en l\u00e4cka n\u00e5gonstans i kylv\u00e4tskesystemet. N\u00e5gra av de misst\u00e4nkta \u00e4r en d\u00e5lig topppackning, en skadad kylare eller ett svagt kylarlock. Om du m\u00e4rker att du har en kylmedelsl\u00e4cka b\u00f6r du bes\u00f6ka din mekaniker innan det leder till allvarliga problem som kommer att kosta dig mycket.<\/p>\n\n\n\n

Efter hur l\u00e5ng tid ska jag spola min BMW-kylv\u00e4tska?<\/h4>\n\n\n\n

Precis som alla andra v\u00e4tskor i din bil \u00e4r det mycket viktigt att byta eller spola ut den gamla kylv\u00e4tskan f\u00f6r att din BMW ska fungera smidigt. Det rekommenderas att spola kylv\u00e4tskan var 30 000:e mil eller vartannat \u00e5r. Det finns dock n\u00e5gra f\u00e5 fall d\u00e4r BMW:n kan klara sig utan spolning under en l\u00e4ngre tid.<\/p>\n\n\n\n

Hur ser jag om min kylv\u00e4tskeslang \u00e4r igensatt?<\/h4>\n\n\n\n

B\u00f6rja med att ta bort kylarlocket n\u00e4r bilen \u00e4r kall. Sl\u00e5 sedan p\u00e5 smarttelefonens ficklampa och titta inuti kylaren. Om kylarv\u00e4tskan ser ut som lervatten eller luktar gummi, eller om kylarlamellerna \u00e4r korroderade med vita skorpiga avlagringar, \u00e4r din kylarslang igensatt. Be en mekaniker titta p\u00e5 den och avl\u00e4gsna den.<\/p>\n\n\n\n

Slutsats<\/h2>\n\n\n\n

Nu n\u00e4r du k\u00e4nner till n\u00e5gra av de vanligaste problemen med BMW:s kylsystem b\u00f6r du se till att f\u00e5 din BMW inspekterad och servad enligt rekommendationerna. De flesta problem med BMW:s kylsystem uppst\u00e5r p\u00e5 grund av v\u00e5rdsl\u00f6shet eller bristande sk\u00f6tsel. Med r\u00e4tt sk\u00f6tsel och underh\u00e5ll kan de flesta av dessa problem undvikas.<\/p>\n\n\n\n

Dessutom b\u00f6r BMW-anv\u00e4ndare se till att de har r\u00e4tt kylv\u00e4tskeniv\u00e5 och spolar den ungef\u00e4r var 30 000:e mil.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

BMW tillverkar n\u00e5gra av de vackraste fordonen p\u00e5 marknaden. Deras bilar \u00e4r ocks\u00e5 k\u00e4nda f\u00f6r sin precision, exceptionella prestanda och enast\u00e5ende hantering. Trots allt det goda med BMW \u00e4r dessa<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[6],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5291"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5291"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5291\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5292,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5291\/revisions\/5292"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5291"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5291"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5291"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}