{"id":529,"date":"2021-05-05T10:38:59","date_gmt":"2021-05-05T10:38:59","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/18\/?p=529"},"modified":"2021-05-05T10:38:59","modified_gmt":"2021-05-05T10:38:59","slug":"vilka-ar-skillnaderna-mellan-bmw-serierna","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vilka-ar-skillnaderna-mellan-bmw-serierna\/","title":{"rendered":"Vilka \u00e4r skillnaderna mellan BMW-serierna?"},"content":{"rendered":"\n

BMW tillverkar 8 olika serier med olika modeller i var och en av dem. F\u00f6r n\u00e4rvarande str\u00e4cker sig serierna fr\u00e5n BMW 1-serien till 8-serien. De specifika numren betyder olika saker. Serierna med j\u00e4mna nummer \u00e4r 2-d\u00f6rrars bilar och de udda \u00e4r 4-d\u00f6rrars sedans.
Ju h\u00f6gre serienummer desto dyrare blir fordonet. BMW 1-serien \u00e4r den billigaste och 8-serien \u00e4r den lyxigaste och dyraste.
Alla udda BMW-serier (1, 3, 5 och 7) \u00e4r en kombination av 4-d\u00f6rrarsmodeller och lyxiga sedans, varav vissa \u00e4ven finns i cabrioletversioner. BMW 3, 5 och 7-serien \u00e4r utformade f\u00f6r att vara lyxiga executive fordon. De j\u00e4mna BMW-serierna (2, 4 och 6) \u00e4r sportigare utformade 2-d\u00f6rrars kup\u00e9er.<\/p>\n\n\n\n

Specifikationer f\u00f6r udda BMW-serier<\/h2>\n\n\n\n

\u00d6verlag \u00e4r udda BMW-serier grand tourers, subkompakta och kompakta executive bilar. De flesta av dem b\u00f6rjade som 2-d\u00f6rrars modeller med bensinmotorer och utvecklades senare till gran coup\u00e9er med diesel- och bensinalternativ tillg\u00e4ngliga.<\/p>\n\n\n\n

BMW 1-serien<\/h4>\n\n\n\n

Ursprungligen skapades BMW 1-serien som en 3-d\u00f6rrars hatchback som var mycket bekv\u00e4m och effektiv att k\u00f6ra i stadstrafik. Det var BMW E81-modellen. Senare kom andra modeller som E87 5-d\u00f6rrars hatchback och BMW E88 cabriolet 1-serien. Det som f\u00f6renar alla BMW 1-seriebilar \u00e4r att de \u00e4r mycket kompakta.
Alla bilar i 1-serien har bakhjulsdrift, medan de flesta bilar i segmentet sm\u00e5 chatchbacks anv\u00e4nder framhjulsdrift. Dessa finns ocks\u00e5 som b\u00e5de bensin- och dieselmotorer.<\/p>\n\n\n\n

BMW 3-serien<\/h4>\n\n\n\n

BMW 3-serien \u00e4r BMW:s mest kompakta executive sedanbil. Modellutbudet f\u00f6r BMW 3-serien \u00e4r ganska stort och omfattar en 2-d\u00f6rrars cabriolet och coup\u00e9, en 4-d\u00f6rrars sedan och \u00e4ven en 5-d\u00f6rrars liftback. 3-serien \u00e4r BMW:s mest s\u00e5lda modell och st\u00e5r f\u00f6r mer \u00e4n 30 % av f\u00f6rs\u00e4ljningen.
Det har funnits sju generationer av 3-serien hittills, med b\u00f6rjan s\u00e5 l\u00e5ngt tillbaka som 1975 med E21. Dessa fantastiska lyxsedaner blev BMW:s b\u00e4sts\u00e4ljare av en anledning. De \u00e4r lika bra som de dyrare 5 och 7-serierna, med den stora skillnaden att de \u00e4r mindre och mer prisv\u00e4rda.<\/p>\n\n\n\n

BMW 5-serien<\/h4>\n\n\n\n

BMW 5-serien \u00e4r efterf\u00f6ljaren till BMW New Class-sedanen som tillverkades 1962. 5-serien f\u00f6ddes 1972 och \u00e4r \u00e4n i dag en av de b\u00e4sta executive-bilarna som produceras av BMW. Motoralternativen \u00e4r b\u00e5de diesel och bensin. Motorerna i 5-serien \u00e4r fyrcylindriga, sexcylindriga, V8 och V10, som antingen \u00e4r turboladdade eller med naturlig insugning.
BMW 5-serien \u00e4r den n\u00e4st mest s\u00e5lda BMW-serien efter BMW 3-serien. Den utg\u00f6r en mellanst\u00e4llning mellan den st\u00f6rre 7-serien och den mindre 3-serien av lyxsedaner.<\/p>\n\n\n\n

BMW 7-serien<\/h3>\n\n\n\n

BMW 7-serien \u00e4r den st\u00f6rsta lyxiga BMW-sedan som m\u00e4rket tillverkar. Naturligtvis \u00e4r den ocks\u00e5 den lyxigaste och dyraste. Den fullstora lyxsedanen \u00e4r BMW:s flaggskepp och dess karosseristil \u00e4r begr\u00e4nsad till en sedan. Alla innovationer som BMW introducerar dyker f\u00f6rst upp i BMW 7-serien och senare sipprar de ner till andra serier och modeller.
Ursprungligen drevs BMW 7-serien av bensinmotorerna inline-4, V8 och V12. Sedan 1995 har \u00e4ven dieselalternativ funnits tillg\u00e4ngliga. B\u00e5de 3-serien och 5-serien har ett sportigt M3- och M5-fordon, men BMW 7-serien har ingen sportversion.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4ven BMW-seriens specifikationer<\/h2>\n\n\n\n

Detta f\u00f6r oss till den sportiga tv\u00e5d\u00f6rrars serien med j\u00e4mna nummer.<\/p>\n\n\n\n

BMW 2-serien<\/h4>\n\n\n\n

BMW 2-serien betj\u00e4nar ett segment av subkompakta ledarbilar eller det s\u00e5 kallade C-segmentet. Dessa \u00e4r bakhjulsdrivna drivna fordon som finns i kup\u00e9- och cabrioletkarosseri. De 2-d\u00f6rrars bilarna \u00e4r snabba, kompakta och mycket l\u00e4ttman\u00f6vrerade, vilket g\u00f6r dem till det perfekta valet f\u00f6r en ensam f\u00f6rare eller ett par.<\/p>\n\n\n\n

BMW 4-serien<\/h4>\n\n\n\n

BMW 4-serien \u00e4r en serie modeller som tillverkas som kompakta ledarbilar. De \u00e4r baserade p\u00e5 de 2-d\u00f6rrars modellerna i BMW 3-serien. Serien finns som 2-d\u00f6rrars coup\u00e9, cabriolet och som 4-d\u00f6rrars fastback coup\u00e9, \u00e4ven k\u00e4nd som Gran Coupe.
Den f\u00f6rsta 4-serien tillverkades 2013. De finns med 4 och 6 cylindrar f\u00f6r diesel och med 4, 6 och 3 cylindrar f\u00f6r bensinmotorer.<\/p>\n\n\n\n

BMW 6-serien<\/h4>\n\n\n\n

6-serien kom ut som grand tourer-bilar och har f\u00f6rblivit s\u00e5dana sedan 1976. Den \u00e4r utformad f\u00f6r h\u00f6ghastighetst\u00e5g och l\u00e5nga bilresor och \u00e4r ett utm\u00e4rkt val f\u00f6r en resande aff\u00e4rsman.
Naturligtvis \u00e4r BMW 6-serien, som en j\u00e4mn serie, en f\u00f6rfader till en 2-d\u00f6rrars bil. Den har dock vuxit under \u00e5ren. Den b\u00f6rjade som en tv\u00e5d\u00f6rrars coup\u00e9, men senare p\u00e5 2000-talet blev \u00e4ven cabrioleter tillg\u00e4ngliga. Numera finns det till och med fyrad\u00f6rrars coup\u00e9karosserier, vilket b\u00f6rjade 2012.<\/p>\n\n\n\n

BMW 8-serien<\/h4>\n\n\n\n

8-serien b\u00f6rjade i mitten av 1980-talet med en tv\u00e5d\u00f6rrars coup\u00e9 och har f\u00f6rblivit som s\u00e5dan. Serien \u00e4r en serie modeller av grand tourer-coup\u00e9er och cabrioleter. Det \u00e4r en bakhjulsdriven bil som ocks\u00e5 finns i xDrive (fyrhjulsdrift). Den b\u00f6rjade f\u00f6rst som en prestandauppgradering till 6-serien med ett h\u00f6gre pris.<\/p>\n\n\n\n

J\u00e4mf\u00f6relse av BMW-serier<\/h2>\n\n\n\n

Vilka \u00e4r de billigaste BMW-serierna att k\u00f6pa och underh\u00e5lla?<\/h3>\n\n\n\n

De billigaste BMW-modellerna \u00e4r de minsta, n\u00e4mligen 1-serien och 2-serien. De \u00e4r de billigaste modellerna att k\u00f6ra och \u00e4ga. 1-serien \u00e4r en hatchback som l\u00e4mpar sig f\u00f6r stadsk\u00f6rning, medan 2-serien betj\u00e4nar C-segmentet och \u00e4r ganska bekv\u00e4m att k\u00f6ra, samtidigt som den ger k\u00f6rgl\u00e4dje fr\u00e5n en sportbil.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r en BMW 3-serie eller 5-serie b\u00e4ttre?<\/h4>\n\n\n\n

BMW 3-serien \u00e4r n\u00e5got mindre och betydligt billigare \u00e4n 5-serien. Om man talar fr\u00e5n en frist\u00e5ende bilv\u00e4rdering utan att ta h\u00e4nsyn till priset \u00e4r 5-serien st\u00f6rre och tillf\u00f6r extra kvalitet. 3-serien \u00e4r BMW:s mest s\u00e5lda serie av n\u00e5gra sk\u00e4l. Den f\u00f6r med sig n\u00e4stan allt som Serie 5 g\u00f6r, till ett rabatterat pris.<\/p>\n\n\n\n

\"Vilka<\/figure>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

BMW tillverkar 8 olika serier med olika modeller i var och en av dem. F\u00f6r n\u00e4rvarande str\u00e4cker sig serierna fr\u00e5n BMW 1-serien till 8-serien. De specifika numren betyder olika saker.<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":530,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[6],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/529"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=529"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/529\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/530"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=529"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=529"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=529"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}