{"id":5285,"date":"2022-10-10T09:46:15","date_gmt":"2022-10-10T09:46:15","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=5285"},"modified":"2022-10-10T09:46:19","modified_gmt":"2022-10-10T09:46:19","slug":"ar-hyundai-santa-fe-en-bra-bil","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/ar-hyundai-santa-fe-en-bra-bil\/","title":{"rendered":"\u00c4r Hyundai Santa Fe en bra bil?"},"content":{"rendered":"\n

Hyundai Santa Fe \u00e4r en mellanstor familje-SUV som introducerades i b\u00f6rjan av 2000-talet. De tv\u00e5 f\u00f6rsta generationerna av Santa Fe var popul\u00e4ra bland familjer, men det verkliga spr\u00e5nget i popularitet kom med de tv\u00e5 senaste generationerna, s\u00e4rskilt den nyaste modellen. Som s\u00e5dan \u00e4r Santa Fe nu en av de mest popul\u00e4ra mellanstora familje-SUV:erna, men \u00e4r Hyundai Santa Fe en bra bil?<\/p>\n\n\n\n

Ja, den senaste Santa Fe-modellen \u00e4r utan tvekan en riktigt bra bil eftersom den vann en hel del priser av just den anledningen. Till att b\u00f6rja med \u00e4r motorerna sofistikerade, effektiva och relativt kraftfulla. Nya Santa Fe ser ut som en riktig 2020 \u00e5rs SUV tack vare en futuristisk och elegant interi\u00f6r och exteri\u00f6r design. K\u00f6rupplevelsen \u00e4r inte n\u00e5got speciellt men duger f\u00f6r de flesta.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller tillf\u00f6rlitlighet lyckas Santa Fe hamna bland de 10-20 procent mest tillf\u00f6rlitliga mellanstora SUV:erna p\u00e5 marknaden, men det finns n\u00e5gra problem som \u00e4r v\u00e4rda att prata mer ing\u00e5ende om. Dessa inkluderar motorproblem, problem med bromsarna, elektriska problem och problem med olika utrustningsdelar och funktioner.<\/p>\n\n\n\n

V\u00e4rdem\u00e4ssigt h\u00f6r Santa Fe hemma i kategorin ”prisv\u00e4rda” mellanstora SUV:er och lyckas h\u00e5lla sitt v\u00e4rde hyfsat p\u00e5 andrahandsmarknaden. Praktiken \u00e4r i niv\u00e5 med andra SUV:er fr\u00e5n detta segment, vilket inneb\u00e4r att den l\u00e4tt kan anv\u00e4ndas som familjetransport\u00f6r.<\/p>\n\n\n\n

Hyundai Santa Fe – Drivkraften<\/h2>\n\n\n\n

Den senaste Santa Fe fick en ansiktslyftning f\u00f6r ungef\u00e4r ett \u00e5r sedan d\u00e5 Hyundai best\u00e4mde sig f\u00f6r att ta bort alla dieselmotorer fr\u00e5n sitt sortiment. D\u00e4rmed best\u00e5r bensinmotorupps\u00e4ttningen av en 2,5L 4-cylindrig turbomotor med 4 cylindrar som kommer i tv\u00e5 st\u00e4mningsgrader. Den svagare modellen f\u00e5r 194hk och 182lb-ft vridmoment medan den kraftfullare modellen f\u00e5r 281hk och 311lb-ft vridmoment.<\/p>\n\n\n\n

Om du vill ha en Santa Fe med dieselmotor f\u00e5r du v\u00e4lja modellerna f\u00f6re faceliftet som kommer med en singul\u00e4r 2,2L 4-cylindrig dieselmotor med antingen 193 hk eller 203 hk. Du kan ocks\u00e5 f\u00e5 Santa Fe i tv\u00e5 hybridversioner. Den ena f\u00e5r en 1,6L fyrcylindrig motor i linje med 265 hk i kombination med en elmotor medan den andra anv\u00e4nder samma uppst\u00e4llning men f\u00e5r 230 hk totalt.<\/p>\n\n\n\n

Santa Fe finns antingen som FWD-bil eller som en fullfj\u00e4drad AWD-bil, vilket b\u00f6r vara ditt val med tanke p\u00e5 att detta trots allt \u00e4r en mellanstor SUV. N\u00e4r det g\u00e4ller effektivitet kan du r\u00e4kna med att f\u00e5 cirka 41MPG med \u00e4ldre dieslar, 28MPG med nuvarande bensinmodeller och upp till 140MPG med hybridmodellerna.<\/p>\n\n\n\n

Hyundai Santa Fe – Design och chassi<\/h2>\n\n\n\n

Den senaste Hyundai Santa Fe-modellen ser betydligt b\u00e4ttre ut j\u00e4mf\u00f6rt med de tidigare generationerna som inte var s\u00e5 minnesv\u00e4rda. En blandning av en boxig SUV-design med futuristiska element, smala str\u00e5lkastare och en stor grill \u00f6kar bilens totala n\u00e4rvaro p\u00e5 v\u00e4gen ganska mycket. Interi\u00f6ren \u00e4r snyggt utformad med mycket klass, men den \u00e4r inte p\u00e5 en riktigt lyxig SUV-niv\u00e5.<\/p>\n\n\n\n

Chassi- och fj\u00e4dringsavst\u00e4mningen \u00e4r skr\u00e4ddarsydd f\u00f6r anv\u00e4ndarv\u00e4nlighet och komfort. Bilen \u00e5ker \u00f6ver gupp n\u00e5gorlunda bra och lutar en hel del i kurvorna, vilket inneb\u00e4r att det inte p\u00e5 n\u00e5got s\u00e4tt \u00e4r en sportig SUV. P\u00e5 det hela taget k\u00f6r Santa Fe som de flesta andra mellanstora SUV:er i det h\u00e4r segmentet.<\/p>\n\n\n\n

Hyundai Santa Fe – Tillf\u00f6rlitlighet och vanliga problem<\/h2>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller tillf\u00f6rlitlighet uppger de flesta seri\u00f6sa k\u00e4llor p\u00e5 n\u00e4tet som J.D. Power, RepairPal och Consumer Reports att Santa Fe h\u00f6r hemma i gruppen ”mest tillf\u00f6rlitliga mellanstora SUV:er”. Detta betyder mycket eftersom mellanstora SUV:er \u00e4r notoriskt dyra att reparera, s\u00e4rskilt nyare modeller med massor av utrustning och teknik.<\/p>\n\n\n\n

De vanligaste Santa Fe-problemen \u00e4r motorstopp, \u00f6verdriven oljef\u00f6rbrukning och elektriska problem relaterade till bilens infotainmentsystem och batteriet\/alternatorn. Vi m\u00e5ste ocks\u00e5 n\u00e4mna problem med ABS-modulen, ett exploderande soltak och eventuellt \u00e4ven m\u00f6jliga brandrisker.<\/p>\n\n\n\n

Hyundai Santa Fe – V\u00e4rde och praktiska egenskaper<\/h2>\n\n\n\n

Grundpriset f\u00f6r en instegsmodell FWD SE ligger stadigt under 30 000 dollar, vilket \u00e4r ett riktigt bra pris med tanke p\u00e5 vad du f\u00e5r. En fullt laddad Calligraphy-modell kommer att kosta dig 41 000 dollar riktigt l\u00e4tt, vilket \u00e4r lite sv\u00e5rare att sv\u00e4lja eftersom du f\u00f6r 40 000 dollar kan f\u00e5 n\u00e5gra plyschiga SUV:er som \u00e4r b\u00e5de st\u00f6rre och kraftfullare.<\/p>\n\n\n\n

Praktiken \u00e4r inget att sk\u00e4mmas f\u00f6r eftersom Santa Fe erbjuder stora rymliga s\u00e4ten, ett stort bagageutrymme och bra sikt i alla v\u00e4derstreck. Den \u00e4r packad med massor av familjev\u00e4nliga funktioner som inv\u00e4ndiga f\u00f6rvaringsutrymmen, USB-portar, tr\u00e5dl\u00f6sa laddningsmattor och solskyddsgardiner. Det \u00e4r ocks\u00e5 l\u00e4tt att ta sig in och ut ur Santa Fe tack vare den h\u00f6gre markfrig\u00e5ngen.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

Vilka bilar konkurrerar med Hyundai Santa Fe?<\/h4>\n\n\n\n

Den n\u00e4rmaste konkurrenten till Hyundai Santa Fe \u00e4r Kia Sorento som anv\u00e4nder mer eller mindre samma drivlina och andra underliggande delar. Andra konkurrenter \u00e4r Subaru Forester, Honda CR-V, Nissan Rogue, Toyota RAV-4, Jeep Cherokee, Chevy Equinox, Mazda CX-5 och Ford Escape.<\/p>\n\n\n\n

Detta \u00e4r ett extremt konkurrensutsatt segment vilket inneb\u00e4r att det finns m\u00e5nga fler SUV:er som kan konkurrera med Santa Fe, men dessa \u00e4r de mest popul\u00e4ra \u00f6verlag.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Hyundai Santa Fe en lyxig SUV?<\/h4>\n\n\n\n

En fullt utrustad Hyundai Santa Fe med den mest kraftfulla motorn, AWD och trimniv\u00e5erna Calligraphy kommer att kosta dig runt 40 000-42 000 dollar, vilket verkligen \u00e4r mycket pengar. Den ”billigaste” riktiga lyxkonkurrenten \u00e4r dock Volvo XC90 som b\u00f6rjar p\u00e5 strax under 50 000 dollar. Mercedes GLE ligger n\u00e4rmare 60 000 dollar medan BMW X5 ligger l\u00e5ngt \u00f6ver 60 000 dollar.<\/p>\n\n\n\n

Detta inneb\u00e4r att Santa Fe ligger n\u00e5gonstans mellan en billig SUV och en lyxig SUV, men den kan inte alls konkurrera med riktiga lyxiga SUV:er.<\/p>\n\n\n\n

Hur l\u00e4nge ska en Hyundai Santa Fe h\u00e5lla?<\/h4>\n\n\n\n

Det \u00e4r sv\u00e5rt att f\u00f6ruts\u00e4ga hur l\u00e4nge en bil kan h\u00e5lla eftersom det fr\u00e4mst beror p\u00e5 hur v\u00e4l du tar hand om den. Men om vi skulle f\u00f6ruts\u00e4ga skulle vi s\u00e4ga att Santa Fe l\u00e4tt b\u00f6r kunna klara 200 000 -250 000 mil utan att beh\u00f6va st\u00f6rre \u00f6versyner.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Hyundai Santa Fe \u00e4r en mellanstor familje-SUV som introducerades i b\u00f6rjan av 2000-talet. De tv\u00e5 f\u00f6rsta generationerna av Santa Fe var popul\u00e4ra bland familjer, men det verkliga spr\u00e5nget i popularitet<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":5286,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[42],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5285"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5285"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5285\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5287,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5285\/revisions\/5287"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/5286"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5285"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5285"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5285"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}