{"id":5276,"date":"2022-10-10T07:08:09","date_gmt":"2022-10-10T07:08:09","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=5276"},"modified":"2022-10-10T07:08:11","modified_gmt":"2022-10-10T07:08:11","slug":"nya-citroen-ami-elbil-vs-liknande-elbilar","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/nya-citroen-ami-elbil-vs-liknande-elbilar\/","title":{"rendered":"Nya Citro\u00ebn AMI elbil vs liknande elbilar"},"content":{"rendered":"\n

Att leva i en tr\u00e5ng stad med en stor bil har blivit n\u00e5got outh\u00e4rdligt nuf\u00f6rtiden eftersom det blir allt sv\u00e5rare att hitta parkeringsplatser. Dessutom \u00e4r m\u00e5nga st\u00e4der runt om i v\u00e4rlden nu ben\u00e4gna att ta ut en tr\u00e4ngselavgift f\u00f6r att avskr\u00e4cka folk fr\u00e5n att k\u00f6ra sina bensinslukande bilar in i stadsk\u00e4rnorna.<\/p>\n\n\n\n

Om vi dessutom bet\u00e4nker att m\u00e5nga st\u00e4der runt om i v\u00e4rlden utformades f\u00f6re bilarnas tid kan vi snabbt dra slutsatsen att stadsk\u00e4rnor och storst\u00e4der i allm\u00e4nhet inte \u00e4r bilarnas b\u00e4sta v\u00e4nner. Detta skapade en marknadsefterfr\u00e5gan p\u00e5 elbilar f\u00f6r mikrostadsbilar som kan passa var som helst och inte f\u00f6rorenar alls, och som d\u00e4rmed eliminerar alla de nackdelar som vanligtvis \u00e4r f\u00f6rknippade med att k\u00f6ra en stor bil i en stad.<\/p>\n\n\n\n

Den nya Citroen AMI g\u00f6r framsteg \u00f6ver hela v\u00e4rlden eftersom den lovar att bli en perfekt stadsbil eftersom den \u00e4r billig, liten, intuitiv och l\u00e4tt att k\u00f6ra. AMI \u00e4r dock inte den enda bilen i det h\u00e4r segmentet, och i den h\u00e4r artikeln ska vi j\u00e4mf\u00f6ra nya Citro\u00ebn AMI electric med liknande elbilar och ber\u00e4tta vad du f\u00e5r med varje bil.<\/p>\n\n\n\n

Till att b\u00f6rja med m\u00e5ste vi n\u00e4mna Renault Twizzy som har funnits ett bra tag. Andra imponerande startup-produkter som Sion f\u00f6rs\u00f6ker ocks\u00e5 n\u00e5 marknaden. Vi ska ocks\u00e5 n\u00e4mna den goda gamla Smart EQ ForTwo som har funnits i \u00e5rtionden.<\/p>\n\n\n\n

Citroen AMI<\/h2>\n\n\n\n

Citroen AMI \u00e4r tekniskt sett inte ens en bil, utan snarare en fyrhjuling vilket inneb\u00e4r att den kan k\u00f6ras av alla som \u00e4r \u00e4ldre \u00e4n 14 \u00e5r. AMI kostar bara 5 000 euro i Europa, har en maxhastighet p\u00e5 cirka 45 km\/h, en r\u00e4ckvidd p\u00e5 75 km och kan laddas fr\u00e5n 0 % till 100 % via ett vanligt uttag i hemmet p\u00e5 drygt 3 timmar.<\/p>\n\n\n\n

AMI \u00e4r utformad f\u00f6r att vara s\u00e5 enkel som m\u00f6jligt, vilket inneb\u00e4r att den bara har tre knappar p\u00e5 insidan. Den levereras ocks\u00e5 med en dockningsstation\/USB f\u00f6r din telefon och en liten Bluetooth-h\u00f6gtalare som kan tas ut ur AMI om du s\u00e5 \u00f6nskar. P\u00e5 det hela taget \u00e4r AMI en perfekt liten fickraket f\u00f6r livliga stadsk\u00e4rnor.<\/p>\n\n\n\n

Renault Twizy<\/h2>\n\n\n\n

Med mer \u00e4n 30 000 s\u00e5lda enheter v\u00e4rlden \u00f6ver (fr\u00e4mst i Europa) \u00e4r Renault Twizy den obestridda m\u00e4staren i det h\u00e4r segmentet, men det beror fr\u00e4mst p\u00e5 att den inte haft s\u00e5 m\u00e5nga rivaler att konkurrera med f\u00f6rr\u00e4n nu. Twizy kostar runt 7 000-8 000 euro och du m\u00e5ste betala extra om du vill ha d\u00f6rrar, ja du h\u00f6rde r\u00e4tt.<\/p>\n\n\n\n

Den goda nyheten \u00e4r att Twizy kan h\u00e5lla s\u00e5 mycket som 120 km p\u00e5 en full laddning och att den kan n\u00e5 en topphastighet p\u00e5 45 km\/h, vilket \u00e4r exakt samma som Citroen AMI. Twizy har en smart tv\u00e5sitsig konfiguration och den k\u00e4nns mer som en motorcykel \u00e4n en bil.<\/p>\n\n\n\n

Sion<\/h2>\n\n\n\n

Om du vill ha en futuristisk mikro stadsbilsupplevelse kan du inte leta l\u00e4ngre \u00e4n till Sion, en liten stadsbil som laddar sig sj\u00e4lv genom solpaneler som \u00e4r placerade p\u00e5 toppen. Sion erbjuder mer utrymme med fyra d\u00f6rrar och en maximal r\u00e4ckvidd p\u00e5 cirka 300 km\/186 miles, vilket placerar den i den absoluta toppen. Sion kostar dock cirka 25 000 euro, vilket inte \u00e4r ett l\u00e5gt pris att betala.<\/p>\n\n\n\n

Du kan ladda Sion p\u00e5 en snabbladdare upp till 80 % p\u00e5 bara 35 minuter, vilket \u00e4r en hygglig takt med tanke p\u00e5 bilens maximala r\u00e4ckvidd. Med ett batteri p\u00e5 54 kWh lyckas Sion erbjuda ett batteri som \u00e4r st\u00f6rre \u00e4n m\u00e5nga elbilar fr\u00e5n Citro\u00ebn-familjen, som till exempel e-C4.<\/p>\n\n\n\n

Smart EQ ForTwo<\/h2>\n\n\n\n

Bilf\u00f6retaget Smart har varit med och tillverkat sm\u00e5 stadsbilar ett tag nu, vilket inneb\u00e4r att de ocks\u00e5 kan betraktas som pionj\u00e4rer inom detta segment. Den mest framg\u00e5ngsrika och mest l\u00e5nglivade Smart-modellen \u00e4r ForTwo som nu ocks\u00e5 kan f\u00e5s med en elektrisk drivlina. En Smart EQ ForTwo kostar dock mer \u00e4n 20 000 euro som ny.<\/p>\n\n\n\n

Med ett 17 kWh-batteri klarar ForTwo cirka 100 km p\u00e5 en full laddning och kan ladda sig sj\u00e4lv fr\u00e5n 20 till 80 % p\u00e5 drygt 50 minuter. P\u00e5 det hela taget \u00e4r Smart EQ ForTwo n\u00e5got av en legend i det h\u00e4r segmentet, men den kostar lite f\u00f6r mycket f\u00f6r vad den erbjuder.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r sm\u00e5 stadselbilar v\u00e4rda det?<\/h4>\n\n\n\n

Ekonomiskt sett \u00e4r en liten stadsbil den b\u00e4sta typen av bil du kan k\u00f6pa eftersom den bara kostar en br\u00e5kdel av vad du skulle beh\u00f6va betala f\u00f6r n\u00e5got st\u00f6rre. De h\u00e4r bilarna \u00e4r tillr\u00e4ckligt snabba, de har en hyfsad r\u00e4ckvidd och de \u00e4r verkligen l\u00e4tta att parkera och k\u00f6ra \u00e4ven i de mest trafikerade stadsk\u00e4rnorna d\u00e4r ute.<\/p>\n\n\n\n

Du kan l\u00e4mna dem parkerade utan att oroa dig f\u00f6r att de ska bli stulna eftersom de har olika s\u00e4kerhetsutrustning. Om du bor i en livlig stad och beh\u00f6ver en pendlarbil \u00e4r en liten stadsbil som Ami eller Twizy troligen det b\u00e4sta du kan g\u00e5 och skaffa just nu.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r sm\u00e5 stadselbilar framtiden?<\/h4>\n\n\n\n

Under det senaste decenniet eller s\u00e5 har vi sett en kraftig nedg\u00e5ng i produktionen av bilar med stora motorer och stora bilar i allm\u00e4nhet. Folk v\u00e4nder sig till SUV:er och crossovers, och smart utrymmeshantering blir viktigare \u00e4n sj\u00e4lva storleken.<\/p>\n\n\n\n

Om du kombinerar detta med de st\u00e4ndigt \u00f6kande kostnaderna f\u00f6r att leva i en stad kan du omedelbart f\u00f6rst\u00e5 varf\u00f6r dessa sm\u00e5 bilar \u00e4r helt logiska. De f\u00f6rorenar inte lika mycket, de kostar inte lika mycket, de \u00e4r l\u00e4tta att leva med, l\u00e4tta att parkera, l\u00e4tta att f\u00f6rs\u00e4kra och l\u00e4tta att k\u00f6ra.<\/p>\n\n\n\n

Hur popul\u00e4ra \u00e4r sm\u00e5 stadselbilar?<\/h4>\n\n\n\n

Sm\u00e5 stadselbilar blir mer och mer popul\u00e4ra f\u00f6r varje dag som g\u00e5r, s\u00e4rskilt i dessa dagar n\u00e4r br\u00e4nslepriserna verkligen b\u00f6rjar sl\u00e5 igenom. St\u00e4derna blir alltmer \u00f6verfulla och det blir allt sv\u00e5rare att hitta parkeringsplatser.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4ven om de inte var popul\u00e4ra alls f\u00f6r ungef\u00e4r ett decennium sedan verkar det som om tidvattnet h\u00e5ller p\u00e5 att v\u00e4nda och att dessa sm\u00e5 elektriska stadsbilar blir riktigt popul\u00e4ra p\u00e5 sistone, s\u00e4rskilt i Europa.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Att leva i en tr\u00e5ng stad med en stor bil har blivit n\u00e5got outh\u00e4rdligt nuf\u00f6rtiden eftersom det blir allt sv\u00e5rare att hitta parkeringsplatser. Dessutom \u00e4r m\u00e5nga st\u00e4der runt om i<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":5261,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[58],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5276"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5276"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5276\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5277,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5276\/revisions\/5277"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/5261"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5276"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5276"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5276"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}