{"id":5272,"date":"2022-10-07T10:03:59","date_gmt":"2022-10-07T10:03:59","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=5272"},"modified":"2022-10-07T10:04:03","modified_gmt":"2022-10-07T10:04:03","slug":"vanliga-problem-med-ds-3-crossback-e-tense","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vanliga-problem-med-ds-3-crossback-e-tense\/","title":{"rendered":"Vanliga problem med DS 3 Crossback E-Tense"},"content":{"rendered":"\n

DS \u00e4r f\u00f6r Citro\u00ebn och Peugeot vad Audi \u00e4r f\u00f6r VW och Skoda, vilket inneb\u00e4r att DS f\u00f6rs\u00f6ker vara det premiumerbjudande som delar de flesta av sina delar med sina tv\u00e5 systerf\u00f6retag, Citro\u00ebn och Peugeot. DS var tidigare en s\u00e4rskild in-house av Citroen, men sedan 2015 har DS blivit helt sj\u00e4lvst\u00e4ndigt och har som m\u00e5l att g\u00f6ra ett avtryck p\u00e5 v\u00e4rldens premiumbilsmarknad.<\/p>\n\n\n\n

DS 3 Crossback \u00e4r den minsta premium-SUV:n fr\u00e5n DS som f\u00f6rs\u00f6ker stj\u00e4la kunder fr\u00e5n bilar som Audi Q3 eller BMW X1. Namnet E-Tense inneb\u00e4r att den h\u00e4r versionen av DS 3 Crossback helt drivs av battericeller, inte av en f\u00f6rbr\u00e4nningsmotor. I den h\u00e4r artikeln kommer vi dock att ber\u00e4tta om alla vanliga problem med DS3 Crossback E-Tense och vad du ska h\u00e5lla utkik efter.<\/p>\n\n\n\n

Det verkar som om de vanligaste problemen med DS 3 Crossback \u00e4r f\u00f6rknippade med bilens tillbeh\u00f6r och elektriska system, till exempel d\u00f6rrhandtagen har en egen vilja. Vissa har ocks\u00e5 rapporterat problem med vissa avancerade f\u00f6rarassistanssystem som ofta kan k\u00e4nnas lite f\u00f6r p\u00e5stridiga och icke-flytande.<\/p>\n\n\n\n

Andra har klagat p\u00e5 bilens m\u00e4tv\u00e4rden och att DS 3 inte kan m\u00e4ta korrekt hur m\u00e5nga mil du har kvar i batteriet. Vissa har ocks\u00e5 klagat p\u00e5 bilens laddningssituation d\u00e5 man inte kan st\u00e4lla in bilens laddningstimer korrekt och att den anv\u00e4ndbara batterikapaciteten faktiskt ligger l\u00e5ngt under 50 kW.<\/p>\n\n\n\n

DS 3 Crossback E-TENSE – Elektriska problem<\/h2>\n\n\n\n

Vi b\u00f6rjar den h\u00e4r listan med att n\u00e4mna att E-TENSE ibland har ett eget sinne n\u00e4r det g\u00e4ller d\u00f6rrhandtagen och hur de fungerar. Bilen har ett avancerat nyckell\u00f6st system som kan uppt\u00e4cka n\u00e4r nyckeln \u00e4r n\u00e4ra bilen och plocka ut d\u00f6rrhandtagen s\u00e5 att de alltid h\u00e4lsar p\u00e5 dig n\u00e4r du kommer n\u00e4ra dem.<\/p>\n\n\n\n

Vissa \u00e4gare har dock klagat p\u00e5 att detta system inte alltid \u00e4r s\u00e5 effektivt som det borde vara och d\u00e4rmed s\u00e4nker bilens kvalitetsniv\u00e5 trots att huvudsyftet var att h\u00f6ja den. Hur som helst \u00e4r detta troligen bara ett litet mjukvaruproblem som s\u00e4kert kommer att tas om hand under de kommande m\u00e5naderna med alla kommande uppdateringar.<\/p>\n\n\n\n

DS 3 Crossback E-TENSE – ADAS-problem<\/h2>\n\n\n\n

N\u00e4stan alla bilar i dag har avancerade f\u00f6rarassistanssystem som syftar till att h\u00e5lla oss s\u00e4kra oavsett milj\u00f6. DS3 Crossback har alla de vanliga sakerna, s\u00e5som lane keep assist, blind spot assist, adaptiv farth\u00e5llare, automatisk n\u00f6dbromsning och m\u00e5nga andra bekv\u00e4mligheter.<\/p>\n\n\n\n

Vissa \u00e4gare klagade dock p\u00e5 att lane keep assist \u00e4r k\u00e4nd f\u00f6r att vara alltf\u00f6r sj\u00e4lvs\u00e4ker och kan dra dig tillbaka till mitten av k\u00f6rf\u00e4ltet \u00e4ven om du vill g\u00f6ra ett k\u00f6rf\u00e4ltsbyte. \u00c4garna s\u00e4ger att du kan undvika detta genom att st\u00e4nga av systemet, vilket i viss m\u00e5n motverkar dess syfte.<\/p>\n\n\n\n

DS 3 Crossback E-TENSE – Kilometerf\u00f6ruts\u00e4gelser problem<\/h2>\n\n\n\n

Sedan bilar b\u00f6rjade f\u00e5 avancerad elektronik har det blivit standard i alla bilar att ha en m\u00e4tare f\u00f6r k\u00f6rstr\u00e4cka p\u00e5 instrumentbr\u00e4dan. Den som finns p\u00e5 DS 3 \u00e4r inte den allra b\u00e4sta som finns d\u00e4r ute eftersom den ofta kan vilseleda dig med den \u00e5terst\u00e5ende r\u00e4ckvidden. \u00c4gare har uppgett att bilen ibland kan visa mindre \u00e4n 170 miles \u00e4ven om bilen \u00e4r fulladdad.<\/p>\n\n\n\n

Andra har uppgett att indikatorn ibland kan g\u00e5 \u00e5t andra h\u00e5llet \u00e4ven om du t\u00f6mmer batteriet ganska mycket. Detta beror p\u00e5 att indikatorn f\u00f6rs\u00f6ker ta h\u00e4nsyn till dina k\u00f6rvanor och ge dig en bed\u00f6mning utifr\u00e5n hur du k\u00f6r bilen. Detta fungerar f\u00f6r det mesta, men bilen kan ibland misslyckas med att visa den verkliga k\u00f6rstr\u00e4ckan kvar, oavsett hur du k\u00f6r.<\/p>\n\n\n\n

DS 3 Crossback E-TENSE – Laddningsproblem<\/h2>\n\n\n\n

F\u00f6r att avsluta den h\u00e4r listan ska vi ocks\u00e5 n\u00e4mna vissa problem med laddningssituationen d\u00e4r DS3 Crossback E-TENSE ibland kan vara lite knepig att anv\u00e4nda. Vissa s\u00e4ger att appen som f\u00f6ljer med bilen inte \u00e4r den b\u00e4sta n\u00e4r det g\u00e4ller att f\u00f6rutbest\u00e4mma n\u00e4r bilen ska laddas.<\/p>\n\n\n\n

Detta \u00e4r inte det enda problemet d\u00e5 m\u00e5nga \u00e4gare klagar p\u00e5 appen p\u00e5 fler s\u00e4tt \u00e4n ett. Den \u00e4r inte den enklaste att anv\u00e4nda och \u00e4r dessutom bristf\u00e4llig n\u00e4r det g\u00e4ller bilar fr\u00e5n premiumsegmentet.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-sektionen<\/h2>\n\n\n\n

Ska jag k\u00f6pa DS 3 Crossback E-TENSE?<\/h4>\n\n\n\n

Om du gillar vad DS har att erbjuda och du \u00e4r ute efter en bra elbil som \u00e4r allround, \u00e4r DS 3 Crossback E-TENSE definitivt v\u00e4rd att k\u00f6pa. Batteriet skulle kunna vara lite st\u00f6rre och bilen skulle kunna ha en mer beslutsam exteri\u00f6rdesign eftersom de flesta bilar fr\u00e5n det h\u00e4r premiumsegmentet av elbilar har ett l\u00e5ngt varum\u00e4rkesarv och deras designval tenderar att vara mer sammanh\u00e4ngande.<\/p>\n\n\n\n

Citroen\/DS \u00e4r dock k\u00e4nd f\u00f6r att g\u00f6ra bilar som inte ser ut som n\u00e5gon annan bil d\u00e4r ute. Jag antar att fr\u00e5gan om DS 3 Crossback E-TENSE \u00e4r v\u00e4rd det \u00e4r helt baserad p\u00e5 vad du \u00e4lskar med en elbil. Om du gillar DS designspr\u00e5k och du anser att r\u00e4ckvidden och kraften \u00e4r tillr\u00e4cklig \u00e4r DS3 E-TENSE verkligen v\u00e4rd det.<\/p>\n\n\n\n

Vilka bilar konkurrerar med DS 3 Crossback E-TENSE?<\/h4>\n\n\n\n

DS 3 Crossback E-TENSE st\u00e4lls ofta mot Hyundai Kona Electric, MG ZS EV och Kia e-Niro SUV. Mellan dessa tre verkar DS verkligen vara den h\u00f6gre produkten och den lyckas vara den som k\u00f6r b\u00e4st.<\/p>\n\n\n\n

Kia e-Niro och MG ZS kostar faktiskt lite mindre j\u00e4mf\u00f6rt med DS 3, vilket \u00e4r ganska uppenbart i det \u00f6gonblick du st\u00e4ller dessa tv\u00e5 mot varandra. Dock f\u00e5r e-Niro ett st\u00f6rre 67,5kWh-batteri med upp till 230 miles medan MG ZS erbjuder ett \u00e4nnu st\u00f6rre 72kWh-batteri med upp till 270 miles.<\/p>\n\n\n\n

Vad st\u00e5r DS i Citroen DS f\u00f6r?<\/h3>\n\n\n\n

Som tidigare n\u00e4mnts l\u00e4mnade m\u00e4rket DS Citroen redan 2014, men en separat DS-modell kom inte f\u00f6rr\u00e4n 2018. DS st\u00e5r f\u00f6r ”Different Spirit” eller ”Distinctive Series” eftersom Citroen f\u00f6rs\u00f6kte g\u00f6ra ett helt separat varum\u00e4rke som v\u00e4nder sig till kunder med h\u00f6gre inkomstniv\u00e5.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

DS \u00e4r f\u00f6r Citro\u00ebn och Peugeot vad Audi \u00e4r f\u00f6r VW och Skoda, vilket inneb\u00e4r att DS f\u00f6rs\u00f6ker vara det premiumerbjudande som delar de flesta av sina delar med sina<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":5270,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[58],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5272"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5272"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5272\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5273,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5272\/revisions\/5273"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/5270"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5272"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5272"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5272"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}