{"id":5269,"date":"2022-10-07T10:03:37","date_gmt":"2022-10-07T10:03:37","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=5269"},"modified":"2022-10-07T10:03:39","modified_gmt":"2022-10-07T10:03:39","slug":"ar-ds-3-crossback-e-tense-en-bra-bil","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/ar-ds-3-crossback-e-tense-en-bra-bil\/","title":{"rendered":"\u00c4r DS 3 Crossback E-Tense en bra bil?"},"content":{"rendered":"\n

DS 3 Crossback \u00e4r en subkompakt premium familje-SUV som \u00e4r utformad f\u00f6r att konkurrera med ganska etablerade tyska m\u00e4rken. F\u00f6r att ens kunna hota s\u00e5dana som VW, Audi, BMW och Mercedes m\u00e5ste DS 3 vara annorlunda, men minst lika bra som T-Roc, Audi Q3, BMW X1 och Mercedes GLA. S\u00e5 \u00e4r DS 3 Crossback E-Tense en bra bil?<\/p>\n\n\n\n

DS 3 Crossback E-Tense \u00e4r verkligen en bra bil, men den befinner sig i det kanske mest konkurrensutsatta segmentet av premiumbilar idag eftersom en subkompakt och kompakta SUV:er och crossovers \u00e4r de mest popul\u00e4ra premiumbilarna som finns. E-Tense-m\u00e4rket \u00e4r endast reserverat f\u00f6r en eldriven DS 3 Crossback, vilket inneb\u00e4r att DS 3 l\u00e5nar den v\u00e4lk\u00e4nda Stellantis EV-plattformen.<\/p>\n\n\n\n

Designm\u00e4ssigt \u00e4r DS 3 ett blickf\u00e5ng f\u00f6rvisso, men en del anser att den \u00e4r lite f\u00f6r \u00f6verstylad och saknar identitet. Interi\u00f6ren i DS 3 Crossback \u00e4r verkligen snyggt utformad med h\u00f6gklassiga material, men den skriker inte lyx p\u00e5 samma s\u00e4tt som tyskarna g\u00f6r. Tillf\u00f6rlitligheten \u00e4r inte den b\u00e4sta, men det g\u00e4ller \u00e4ven f\u00f6r tyskarna.<\/p>\n\n\n\n

DS 3 Crossback E-Tense k\u00f6rs p\u00e5 ett ganska avslappnat s\u00e4tt utan att f\u00f6rs\u00f6ka vara \u00f6verdrivet sportig. V\u00e4rdem\u00e4ssigt ligger DS 3 E-Tense stadigt i premiumsegmentet. Praktiken \u00e4r riktigt bra, men det totala bagageutrymmet och sittplatsutrymmet \u00e4r inte i niv\u00e5 med tyskarna.<\/p>\n\n\n\n

DS 3 Crossback E-Tense – Drivlinan<\/h2>\n\n\n\n

DS 3 Crossback E-Tense f\u00e5r det v\u00e4lbekanta 50 kWh-batteriet som du brukar hitta i m\u00e4ngder av Stellantis-\u00e4gda m\u00e4rken som Peugeot, Fiat, Opel eller Citroen. Detta inneb\u00e4r 136 hk och en 0-60mph-tid p\u00e5 9 sekunder, toppfarten \u00e4r ber\u00e4knad till 93mph. Den h\u00e4r drivlinan \u00e4r kopplad till en 1-v\u00e4xlad v\u00e4xell\u00e5da och kraften skickas endast till framhjulen.<\/p>\n\n\n\n

Du kan f\u00f6rv\u00e4nta dig att komma runt 200 miles p\u00e5 en full laddning vilket \u00e4r okej-ish. Den maximala laddningshastigheten \u00e4r begr\u00e4nsad till 100 kW, vilket inneb\u00e4r att du kan ladda DS 3 E-Tense fr\u00e5n 20 % till 80 % p\u00e5 cirka 23 minuter. \u00c5 andra sidan kommer l\u00e5ngsam v\u00e4xelstr\u00f6msladdning sannolikt att ta dig mer \u00e4n 5 och mindre \u00e4n 7 timmar.<\/p>\n\n\n\n

DS 3 Crossback E-Tense – Design och k\u00f6rning<\/h2>\n\n\n\n

DS brukade vara ett varum\u00e4rke under Citro\u00ebn-paraplyet, men de best\u00e4mde sig f\u00f6r att grena ut sig redan 2015 och tillverkar nu frist\u00e5ende bilar. DS designspr\u00e5k kan anses vara dj\u00e4rvt eller sl\u00e5ende vilket inneb\u00e4r att DS 3 Crossback E-Tense garanterat kommer att f\u00e5 huvudena att v\u00e4nda sig var du \u00e4n g\u00e5r. Interi\u00f6ren i DS 3 Crossback \u00e4r lika sl\u00e5ende.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller k\u00f6rupplevelsen kan vi l\u00e4tt s\u00e4ga att DS 3 Crossback E-Tense lyckas h\u00e5lla sig bekv\u00e4m och v\u00e4lkontrollerad oavsett var du k\u00f6r den. Den \u00e4r ganska bekv\u00e4m med bra ljudisolering. Dessutom f\u00f6rs\u00f6ker DS inte g\u00f6ra sina bilar sportiga vilket inneb\u00e4r att du kan f\u00f6rv\u00e4nta dig en mild och avslappnad cruisingupplevelse med E-Tense.<\/p>\n\n\n\n

DS 3 Crossback E-Tense – Tillf\u00f6rlitlighet och vanliga problem<\/h2>\n\n\n\n

Juryn \u00e4r fortfarande inte klar \u00f6ver tillf\u00f6rlitligheten med E-Tense eftersom den h\u00e4r bilen bara har funnits p\u00e5 marknaden under en kort tid. Detta inneb\u00e4r att vi inte kan bed\u00f6ma fullt ut hur p\u00e5litlig eller op\u00e5litlig den \u00e4r och d\u00e4rf\u00f6r m\u00e5ste vi v\u00e4nta n\u00e5gra \u00e5r innan vi f\u00f6rs\u00f6ker. Hur som helst verkar det som om DS 3 E-Tense lider av vissa relativt sm\u00e5 problem som verkligen beh\u00f6ver \u00e5tg\u00e4rdas.<\/p>\n\n\n\n

Till att b\u00f6rja med kan vissa avancerade f\u00f6rarassistanssystem, t.ex. lane keep assist-funktionen, vara alltf\u00f6r p\u00e5tr\u00e4ngande, vilket f\u00e5r de flesta \u00e4gare att st\u00e4nga av den. D\u00f6rrhandtagen \u00e4r k\u00e4nda f\u00f6r att vara op\u00e5litliga ibland och appen som f\u00f6ljer med bilen \u00e4r inte den enklaste att anv\u00e4nda, vilket inneb\u00e4r att m\u00e5nga \u00e4gare inte vet hur de ska st\u00e4lla in laddningssessioner i f\u00f6rv\u00e4g.<\/p>\n\n\n\n

DS 3 Crossback E-Tense – v\u00e4rde och praktiska egenskaper<\/h2>\n\n\n\n

Du kan r\u00e4kna med att betala strax under 40 000 euro f\u00f6r DS 3 Crossback E-Tense i Europa, vilket \u00e4r en ganska h\u00f6g prislapp f\u00f6r en Stellantisbaserad bil. DS 3 E-Tense \u00e4r dock mycket b\u00e4ttre \u00e4n m\u00e5nga andra elbilar baserade p\u00e5 den h\u00e4r plattformen eftersom den verkligen k\u00e4nns som en premiumprodukt genomg\u00e5ende.<\/p>\n\n\n\n

Praktiken \u00e4r ocks\u00e5 riktigt bra eftersom DS 3 E-Tense lyckas packa in en hel del saker f\u00f6r sin storlek. De flesta tyska rivaler erbjuder dock mer sittplatsutrymme och mer bagageutrymme. Dessutom \u00e4r de ocks\u00e5 lite mer intuitiva att anv\u00e4nda \u00f6verlag.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

Ska jag k\u00f6pa DS 3 Crossback E-Tense?<\/h4>\n\n\n\n

Om du \u00e4r intresserad av att k\u00f6pa en h\u00f6gklassig kompakt eldriven SUV f\u00f6r familjen har du verkligen ett stort urval h\u00e4r. Praktiskt taget alla premiumm\u00e4rken d\u00e4r ute erbjuder n\u00e5got i det h\u00e4r segmentet, vilket inneb\u00e4r att det finns dussintals och \u00e5ter dussintals alternativ som du kan v\u00e4lja mellan. Vad \u00e4r det som g\u00f6r att DS 3 sticker ut i denna skara?<\/p>\n\n\n\n

Jag skulle s\u00e4ga att DS 3 f\u00f6ljer en helt autentisk designbana, b\u00e5de p\u00e5 insidan och utsidan. D\u00e4r tyskarna gillar att vara konservativa med designen, g\u00e5r DS all in och g\u00f6r bilen verkligt i\u00f6gonfallande. Detta \u00e4r enligt min mening det fr\u00e4msta f\u00f6rs\u00e4ljningsargumentet f\u00f6r DS 3 E-Tense och \u00e4r ocks\u00e5 anledningen till att man b\u00f6r satsa p\u00e5 DS-3 framf\u00f6r sina konkurrenter.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r DS 3 Crossback E-Tense en lyxbil?<\/h4>\n\n\n\n

DS 3 Crossback E-Tense \u00e4r en lyxbil, b\u00e5de prism\u00e4ssigt och inneh\u00e5llsm\u00e4ssigt. Vi m\u00e5ste dock p\u00e5peka att det finns m\u00e5nga andra lyxbilar i det h\u00e4r segmentet som v\u00e4ger tyngre i de flesta bilisters hj\u00e4rtan. DS 3 \u00e4r en verkligt sp\u00e4nnande bil som p\u00e5 n\u00e5got s\u00e4tt k\u00e4nns fr\u00e4sch i ett segment d\u00e4r det \u00e4r ganska sv\u00e5rt att vara fr\u00e4sch.<\/p>\n\n\n\n

Som s\u00e5dan f\u00f6rtj\u00e4nar DS 3 definitivt sin plats p\u00e5 en f\u00f6retagsparkering, \u00e4ven om den inte \u00e4r den b\u00e4sta lyxbilen i detta segment, inte ens med r\u00e5ge.<\/p>\n\n\n\n

Finns DS 3 Crossback som hybridbil?<\/h4>\n\n\n\n

Som vi n\u00e4mnde i b\u00f6rjan kommer ben\u00e4mningen E-Tense fr\u00e5n det faktum att DS 3 Crossback E-Tense \u00e4r EV-versionen av DS3. Det finns inga hybridversioner av DS 3 f\u00f6r tillf\u00e4llet, och det \u00e4r osannolikt att det kommer att \u00e4ndras inom kort.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

DS 3 Crossback \u00e4r en subkompakt premium familje-SUV som \u00e4r utformad f\u00f6r att konkurrera med ganska etablerade tyska m\u00e4rken. F\u00f6r att ens kunna hota s\u00e5dana som VW, Audi, BMW och<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":5270,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[58],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5269"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5269"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5269\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5271,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5269\/revisions\/5271"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/5270"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5269"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5269"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5269"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}