{"id":5260,"date":"2022-10-06T09:50:33","date_gmt":"2022-10-06T09:50:33","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=5260"},"modified":"2022-10-06T09:50:37","modified_gmt":"2022-10-06T09:50:37","slug":"allt-om-den-nya-elektriska-citroen-ami","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/allt-om-den-nya-elektriska-citroen-ami\/","title":{"rendered":"Allt om den nya elektriska Citro\u00ebn AMI"},"content":{"rendered":"\n

I dagens l\u00e4ge lever de flesta m\u00e4nniskor i tr\u00e5nga st\u00e4der och det verkar som om urbaniseringstrenden inte kommer att avta inom kort. I takt med att st\u00e4derna blir alltmer tr\u00e5nga blir det ont om parkeringsplatser. Stadsgatorna \u00e4r fulla av bilar och att inte skada bilen i en s\u00e5dan milj\u00f6 \u00e4r ganska om\u00f6jligt.<\/p>\n\n\n\n

Om man l\u00e4gger till det faktum att de flesta storst\u00e4der numera har strikta policyer och skatter p\u00e5 tr\u00e4ngsel och h\u00f6gre utsl\u00e4pp, blir elbilar billigare och ICE-bilar dyrare att leva med. Hur som helst, om du vill maximera billigheten och \u00e4nd\u00e5 ha en anv\u00e4ndbar stadspendlare kan en mikro-stadsk\u00f6rning vara det perfekta valet f\u00f6r dig.<\/p>\n\n\n\n

H\u00e4r kommer Citro\u00ebn AMI, en helt ny elektrisk mikrostadbil som \u00e4r utformad f\u00f6r att ta dig fr\u00e5n punkt A till punkt B utan att kosta en massa pengar p\u00e5 br\u00e4nsle, f\u00f6rs\u00e4kringar, parkeringsbiljetter, utsl\u00e4ppsskatter och tr\u00e4ngselavgifter. Visst, den kanske inte \u00e4r lyxens h\u00f6jdpunkt, men AMI har allt du beh\u00f6ver f\u00f6r en liten stadsbil.<\/p>\n\n\n\n

Med ett startpris p\u00e5 n\u00e4stan ingenting har AMI som m\u00e5l att bli en vanlig syn i m\u00e5nga stadsk\u00e4rnor. Den \u00e4r liten, l\u00e4tt att leva med och l\u00e4tt att man\u00f6vrera. S\u00e5 i den h\u00e4r artikeln ska vi ber\u00e4tta allt om den nya Citro\u00ebn AMI.<\/p>\n\n\n\n

Citro\u00ebn AMI – Drivlinan<\/h2>\n\n\n\n

Ett batteri p\u00e5 5,5 kWh i en elbil l\u00e5ter som ett sk\u00e4mt nuf\u00f6rtiden n\u00e4r bilar som Mercedes EQS har batterier p\u00e5 \u00f6ver 100 kWh. AMI \u00e4r dock mycket mindre, l\u00e4ttare och effektivare \u00e4n EQS, vilket inneb\u00e4r att den kan erbjuda dig en maximal r\u00e4ckvidd p\u00e5 44 miles eller 70 km. AMI f\u00e5r ingen tjusig DC-snabbladdning vilket inneb\u00e4r att en full laddning kommer att ta cirka 3 timmar.<\/p>\n\n\n\n

Med en maxvikt p\u00e5 drygt 1 100 lbs\/500 kg \u00e4r AMI l\u00e4tt som en fj\u00e4der, vilket inneb\u00e4r att man\u00f6vrerbarheten \u00e4r en barnlek. Elmotorn \u00e4r placerad ovanf\u00f6r framhjulen vilket inneb\u00e4r permanent FWD och en maxhastighet p\u00e5 45 km\/h.<\/p>\n\n\n\n

P\u00e5 det hela taget verkar drivlinan som finns i Citro\u00ebn AMI inte s\u00e5 imponerande med dagens EV-standarder, men med tanke p\u00e5 hur mycket pengar Ami kostar och hur l\u00e4tt den \u00e4r beh\u00f6ver du verkligen inget mer fr\u00e5n en liten stadspendlare.<\/p>\n\n\n\n

Citro\u00ebn AMI – Design och k\u00f6rning<\/h2>\n\n\n\n

Egendomlig \u00e4r den r\u00e4tta termen n\u00e4r man vill beskriva hur Citro\u00ebn AMI ser ut eftersom AMI ser likadan ut b\u00e5de framifr\u00e5n och bakifr\u00e5n. Inga \u00f6verh\u00e4nder fram eller bak inneb\u00e4r att sikten \u00e4r utm\u00e4rkt och att AMI mer liknar en liten fyrhjuling \u00e4n en bil. Interi\u00f6ren \u00e4r otroligt minimalistisk med endast tre knappar, en Bluetooth-h\u00f6gtalare och en ratt.<\/p>\n\n\n\n

K\u00f6rupplevelsen \u00e4r riktigt konstig men samtidigt riktigt rolig. Med en s\u00e5 liten formfaktor kan du smita genom trafiken som med en motorcykel. Parkeringen \u00e4r hur l\u00e4tt som helst och smidigheten \u00e4r ocks\u00e5 riktigt bra. Den \u00e4r inte s\u00e4rskilt snabb eller sportig, men det var aldrig avsikten.<\/p>\n\n\n\n

Citro\u00ebn AMI – Tillf\u00f6rlitlighet och vanliga problem<\/h2>\n\n\n\n

Det \u00e4r fortfarande f\u00f6r tidigt att s\u00e4ga om AMI \u00e4r en p\u00e5litlig bil eller inte eftersom den bara har b\u00f6rjat rulla ut p\u00e5 stadsgatorna. N\u00e5gra \u00e4gare har dock klagat p\u00e5 att AMI g\u00e5r igenom sin batteriladdning mycket snabbare \u00e4n vad som annonseras, vilket inneb\u00e4r att du inte kommer att f\u00e5 n\u00e4stan de 44 mils r\u00e4ckvidd.<\/p>\n\n\n\n

Andra problem \u00e4r vissa kvalitetsproblem, till exempel f\u00e4rgens kvalitet och karossens luckor. Citro\u00ebn utf\u00e4rdade dock en st\u00f6rre \u00e5terkallelse av AMI p\u00e5 grund av problem med hur luftt\u00e4t passagerarutrymmet \u00e4r, p\u00e5 grund av d\u00f6rrar som inte verkar st\u00e4nga ordentligt och p\u00e5 grund av problem med torkar.<\/p>\n\n\n\n

Citro\u00ebn AMI – v\u00e4rde och praktiska egenskaper<\/h2>\n\n\n\n

Med ett utg\u00e5ngspris p\u00e5 mellan 5 000 och 6 000 euro underskrider Citro\u00ebn AMI Renault Twizy avsev\u00e4rt. Smart ForTwo EQ \u00e4r en mycket dyrare bil vilket g\u00f6r Citro\u00ebn AMI till den billigaste lilla stadselbilen du kan f\u00e5. Som s\u00e5dan finns det verkligen inget d\u00e5ligt vi kan s\u00e4ga om v\u00e4rdeaspekten h\u00e4r.<\/p>\n\n\n\n

Praktiken \u00e4r lite blandad eftersom AMI erbjuder tv\u00e5 platser, men dessa platser \u00e4r verkligen tr\u00e5nga f\u00f6r l\u00e4ngre personer. Lastutrymmet \u00e4r begr\u00e4nsat till en liten sektion bakom s\u00e4tena, vilket inte \u00e4r s\u00e5 mycket.<\/p>\n\n\n\n

Video: DRAG RACE – Citro\u00ebn Ami vs Renault Twizy & mer – mini elbilskamp<\/h2>\n\n\n\n
\n