{"id":5257,"date":"2022-10-06T07:29:05","date_gmt":"2022-10-06T07:29:05","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=5257"},"modified":"2022-10-06T07:29:09","modified_gmt":"2022-10-06T07:29:09","slug":"ar-ford-fusion-en-bra-bil","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/ar-ford-fusion-en-bra-bil\/","title":{"rendered":"\u00c4r Ford Fusion en bra bil?"},"content":{"rendered":"\n

Ford Fusion \u00e4r en mellanstor familjebil som \u00e4r utformad f\u00f6r att konkurrera med bilar som Chevy Malibu, Honda Accord, Nissan Altima och Hyundai Elantra. Ford \u00e4r dock lite mer stilren \u00e4n alla de andra sedans som n\u00e4mns i detta stycke vilket s\u00e4kert g\u00f6r att Fusion verkar mycket mer intressant. S\u00e5 \u00e4r Ford Fusion en bra bil?<\/p>\n\n\n\n

Ford Fusion \u00e4r verkligen en riktigt bra bil med tanke p\u00e5 vad du f\u00e5r f\u00f6r pengarna. Motorerna som erbjuds \u00e4r hyfsat p\u00e5litliga, hyfsat kraftfulla och hyfsat effektiva. Bilens exteri\u00f6rdesign \u00e4r riktigt snygg, vissa kanske till och med s\u00e4ger att den \u00e4r lite f\u00f6r mycket inspirerad av ett framst\u00e5ende brittiskt lyxbilsm\u00e4rke. Interi\u00f6ren \u00e4r trevlig, men inget att skryta med.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller k\u00f6rupplevelsen k\u00f6r Fusion som vilken annan bil som helst i sitt segment. Den \u00e4r smidig, l\u00e4tt, tyst och ganska raffinerad. Tillf\u00f6rlitligheten verkar vara okej, men det finns n\u00e5gra problem som \u00e4r v\u00e4rda att tala om. Ford avvecklade Fusion, men det verkar som om Fusion g\u00f6r comeback inf\u00f6r modell\u00e5ret 2023.<\/p>\n\n\n\n

V\u00e4rdem\u00e4ssigt \u00e4r det en riktigt bra bil p\u00e5 begagnatmarknaden just nu samtidigt som praktiska egenskaper ocks\u00e5 ligger i niv\u00e5 med alla andra bilar fr\u00e5n detta segment.<\/p>\n\n\n\n

Ford Fusion – Drivkraften<\/h2>\n\n\n\n

Motoruppst\u00e4llningen f\u00f6r Ford Fusion 2020 (senaste modell\u00e5ret) b\u00f6rjar med den 4-cylindriga 2,5 liter stora radmotor med cirka 175 hk och 175 lb-pft vridmoment. Den h\u00e4r motorn \u00e4r kopplad till en 6-v\u00e4xlad automatisk v\u00e4xell\u00e5da som skickar all kraft till framhjulen. Du kan betala mer f\u00f6r att uppgradera till den mindre, men mer kapabla 1,5L turboladdade fyrcylindriga radmotor med 181 hk och 185 lb-ft vridmoment.<\/p>\n\n\n\n

Det b\u00e4sta motoralternativet \u00e4r den turboladdade 4-cylindriga 2.0L-motorn med 245 hk och 275 lb-ft vridmoment. Den h\u00e4r motorkonfigurationen f\u00e5r ocks\u00e5 ett AWD-system medan den fyrcylindriga fyrcylindern med 181 h\u00e4stkrafter i mellanspecifikationen f\u00e5r ett FWD-system. Fusion-modellerna p\u00e5 instegsniv\u00e5 ger ungef\u00e4r 23\/34MPG, mellanspec-versionen ger 21\/31MPG medan toppmotorn med 245 hk ger 21\/31MPG med ett RWD-system eller 20\/28 med ett AWD-system.<\/p>\n\n\n\n

Du kan ocks\u00e5 f\u00e5 en hybridversion som drivs av en 2,0L fyrcylindrig motor kombinerad med en elektrisk hybriddrift med 188 hk och 129 lb-ft vridmoment. MPG-talen ligger runt 42 f\u00f6r den konventionella hybriden medan plug-in-versionen klarar 103MPGe.<\/p>\n\n\n\n

Ford Fusion – Design och chassi<\/h2>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller design g\u00f6r Fusion verkligen det eftersom den yttre designen p\u00e5 Fusion alltid varit snygg, s\u00e4rskilt de senaste modellerna. Vissa s\u00e4ger att Fusion, och Ford i allm\u00e4nhet, l\u00e5nar mycket av sin designinspiration fr\u00e5n Aston Martin. Inredningen \u00e4r ergonomisk, men inte s\u00e5 speciell n\u00e4r det g\u00e4ller design och materialkvalitet.<\/p>\n\n\n\n

B\u00e5de fj\u00e4dringen och chassit \u00e4r inst\u00e4llda p\u00e5 komfort och anv\u00e4ndarv\u00e4nlighet vilket g\u00f6r att Fusion k\u00e4nns riktigt v\u00e4lsorterad f\u00f6r alla typer av k\u00f6rscenarier. Det \u00e4r ingen sportbil och den f\u00f6rs\u00f6ker inte heller vara det. Det \u00e4r en familjesedan som prioriterar komfort, anv\u00e4ndarv\u00e4nlighet och g\u00f6r allting p\u00e5 det s\u00e4tt som det ska g\u00f6ras.<\/p>\n\n\n\n

Ford Fusion – Tillf\u00f6rlitlighet och vanliga problem<\/h2>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller tillf\u00f6rlitlighet kan vi lugnt s\u00e4ga att Fusion \u00e4r ett p\u00e5litligt fordon, men att den ocks\u00e5 lider av vissa s\u00e4rskilda problem. Till att b\u00f6rja med \u00e4r den automatiska v\u00e4xell\u00e5dan inte den mest p\u00e5litliga i branschen och det kan kosta pengar att laga den. Fj\u00e4dringssystemet slits ganska snabbt vilket kr\u00e4ver att du investerar i nya st\u00f6td\u00e4mpare, st\u00f6td\u00e4mpare och eventuellt till och med sv\u00e4ngst\u00e5ngen.<\/p>\n\n\n\n

Motorn \u00e4r hyfsad, men inte spj\u00e4llhuset. Dessutom m\u00e5ste vi komma ih\u00e5g att servostyrningssystemet \u00e4r k\u00e4nt f\u00f6r att g\u00e5 s\u00f6nder, och det kan \u00e4ven de svullna lug-muttrarna g\u00f6ra p\u00e5 grund av ett topplock i aluminium.<\/p>\n\n\n\n

Ford Fusion – V\u00e4rde och praktiska egenskaper<\/h2>\n\n\n\n

2020 \u00e5rs Fusion b\u00f6rjade p\u00e5 cirka 23 170 dollar f\u00f6r en barebone-version, men toppmodellerna gick f\u00f6r l\u00e5ngt \u00f6ver 30 000 dollar. Nu kan den f\u00e5s f\u00f6r en betydande rabatt p\u00e5 andrahandsmarknaden och m\u00e5nga k\u00f6per andrahands Fusions eftersom de \u00e4r riktigt bra bilar att \u00f6verv\u00e4ga.<\/p>\n\n\n\n

Praktiskt sett \u00e4r Fusion lika bra som alla andra mellanstora familjedrivna sedaner i denna serie. Den erbjuder plats f\u00f6r upp till fyra, kanske till och med fem vuxna. Bagageutrymmet \u00e4r trevligt, \u00e4ven om \u00f6ppningen \u00e4r lite restriktiv. Sikten \u00e4r bra, d\u00f6rrarna \u00f6ppnas fint och brett s\u00e5 det \u00e4r l\u00e4tt att f\u00e5 plats med en barnstol i Fusion.<\/p>\n\n\n\n

FAQ avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

Ska jag k\u00f6pa Ford Fusion?<\/h4>\n\n\n\n

Om du \u00e4r p\u00e5 marknaden f\u00f6r en mellanstor familjebil som kan ta hand om familjens transportbehov utan att g\u00f6ra ett stort v\u00e4sen av det, \u00e4r Fusion ett utm\u00e4rkt val att g\u00f6ra. Det \u00e4r en snygg men \u00e4nd\u00e5 anspr\u00e5ksl\u00f6s bil som till och med kan leverera i vissa lyxbilsinstanser. Den ser trevlig ut p\u00e5 utsidan, men lite tr\u00e5kig p\u00e5 insidan.<\/p>\n\n\n\n

Det \u00e4r en v\u00e4l avrundad familjebil, och det kommer inte som n\u00e5gon \u00f6verraskning att m\u00e5nga amerikaner k\u00f6per dem. \u00c4ven om SUV:er och crossover-bilar styr listorna just nu p\u00e5 b\u00e5de ny- och begagnatmarknaden, lyckas mellanstora sedans st\u00e5 emot bruksbilsdominansen b\u00e4ttre \u00e4n hatchbacks och andra mindre bilar.<\/p>\n\n\n\n

Har Ford slutat tillverka Fusion?<\/h4>\n\n\n\n

Ford slutade faktiskt att erbjuda Fusion f\u00f6r inte s\u00e5 l\u00e4nge sedan, men det verkar som om Fusion kommer tillbaka starkare \u00e4n n\u00e5gonsin. Ford s\u00e4ger att den nya Fusion kommer att representera ett helt nytt s\u00e4tt att designa en mellanstor sedan och att Fusion kommer att bli en av de mest sl\u00e5ende bilarna i sitt segment.<\/p>\n\n\n\n

Den kommer att komma i nyttoformer, inklusive en upph\u00f6jd kombi som kan konkurrera med Audi Quattro All-road lineup. Futurism, s\u00e4kerhet, design och teknik \u00e4r de pelare som den nya Fusion kommer att bygga p\u00e5.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Ford Fusion b\u00e4ttre \u00e4n sina konkurrenter?<\/h4>\n\n\n\n

Det h\u00e4r segmentet \u00e4r fullmatat med m\u00e4ngder av alternativ och det \u00e4r verkligen sv\u00e5rt att utse en vinnare. Vi kan s\u00e4ga att eftersom Fusion tekniskt sett inte l\u00e4ngre tillverkas, har andra bilar fr\u00e5n detta segment, som Accord eller Toyota Camry, lyckats sl\u00e5 Fusion. Vi f\u00e5r v\u00e4nta och se hur den kommande Fusion kommer att j\u00e4mf\u00f6ra sig med dessa.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Ford Fusion \u00e4r en mellanstor familjebil som \u00e4r utformad f\u00f6r att konkurrera med bilar som Chevy Malibu, Honda Accord, Nissan Altima och Hyundai Elantra. Ford \u00e4r dock lite mer stilren<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":5258,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[34],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5257"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5257"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5257\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5259,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5257\/revisions\/5259"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/5258"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5257"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5257"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5257"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}