{"id":5250,"date":"2022-10-05T13:14:50","date_gmt":"2022-10-05T13:14:50","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=5250"},"modified":"2022-10-05T13:14:53","modified_gmt":"2022-10-05T13:14:53","slug":"allt-om-den-helelektriska-volkswagen-id-xtreme-off-road","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/allt-om-den-helelektriska-volkswagen-id-xtreme-off-road\/","title":{"rendered":"Allt om den helelektriska Volkswagen ID. Xtreme off-road"},"content":{"rendered":"\n

F\u00f6r entusiaster \u00e4r bilar mycket mer \u00e4n bara maskiner som g\u00e5r fr\u00e5n punkt A till punkt B och Volkswagen ID. Xtreme \u00e4r det perfekta exemplet p\u00e5 det. Detta koncept avsl\u00f6jades precis och det visar hur modul\u00e4r och kapabel den nuvarande VW MEB-plattformen \u00e4r. VW presenterade ID. Xtreme f\u00f6r att se hur allm\u00e4nheten skulle reagera p\u00e5 den s\u00e5 att de kanske till och med kan g\u00f6ra den till en serietillverkad bil.<\/p>\n\n\n\n

Det h\u00e4r \u00e4r inte f\u00f6rsta g\u00e5ngen VW best\u00e4mmer sig f\u00f6r att g\u00f6ra en bil bara f\u00f6r att visa upp vad de kan g\u00f6ra. VW ID. R-racebilen visades upp f\u00f6r n\u00e5gra \u00e5r sedan och den \u00e4r fortfarande den mest kraftfulla och mest kapabla VW n\u00e5gonsin. VW ID. Xtreme \u00e4r baserad p\u00e5 ID. 4 GTX-familjebil, men den har mer kraft och vissa speciella detaljer f\u00f6r att g\u00f6ra den terr\u00e4ngk\u00f6rningsduglig.<\/p>\n\n\n\n

Detta inneb\u00e4r att VW ID. Xtreme i princip \u00e4r en VW ID. 4 GTX underifr\u00e5n, och kan d\u00e4rf\u00f6r bli en serietillverkad bil om det finns tillr\u00e4ckligt stort intresse d\u00e4r ute. ID. Xtreme har h\u00f6gre markfrig\u00e5ng, f\u00f6rst\u00e4rkta d\u00e4ck, f\u00f6rst\u00e4rkt fj\u00e4dring med bredare hjulb\u00e5gar, en bullbar, en tuffare underrede och en enorm LED-lampa p\u00e5 toppen.<\/p>\n\n\n\n

P\u00e5 det hela taget \u00e4r VW ID. Xtreme en riktigt h\u00e4ftig offroad-skapelse och f\u00f6rhoppningsvis kommer vi att f\u00e5 se den k\u00f6ras i en eller annan form. \u00c4ven om det aldrig blir verklighet kommer VW s\u00e4kert att dra nytta av alla l\u00e4rdomar som kom med VW ID. Xtreme-projektet i andra mindre extrema bilar.<\/p>\n\n\n\n

\"\"<\/figure>\n\n\n\n

VW ID. Xtreme – Drivlinan<\/h2>\n\n\n\n

Volkswagen ID. Xtreme har ett 82 kWh-batteri kopplat till tv\u00e5 elmotorer, en p\u00e5 framaxeln och en p\u00e5 bakaxeln. Den totala effekten av VW ID. Xtreme \u00e4r 382 hk, vilket \u00e4r hela 82 hk mer \u00e4n standard ID. 4 GTX. VW ID. Xtreme den mest kraftfulla bilen i ID-serien f\u00f6rutom den tidigare n\u00e4mnda ID. R-racebilen.<\/p>\n\n\n\n

Kraften skickas till alla fyra hjulen och ID. Xtreme st\u00f6der ocks\u00e5 en maximal snabbladdningshastighet p\u00e5 175 kW DC, vilket g\u00f6r det m\u00f6jligt f\u00f6r ID. Xtreme att ladda fr\u00e5n 20 % till 80 % p\u00e5 bara 30 minuter. Om du ansluter den till ett vanligt v\u00e4xelstr\u00f6msuttag i hemmet kan du ladda den p\u00e5 cirka 8-9 timmar.<\/p>\n\n\n\n

VW avsl\u00f6jade inte n\u00e5gon information om den maximala r\u00e4ckvidden som du kan f\u00e5 med VW ID. Xtreme, men med tanke p\u00e5 den \u00f6kade effekten b\u00f6r Xtreme klara lite mindre \u00e4n den r\u00e4ckvidd p\u00e5 245 mil som du f\u00e5r med standard-ID. 4 GTX.<\/p>\n\n\n\n

\"\"<\/figure>\n\n\n\n

VW ID. Xtreme – Design och k\u00f6rning<\/h2>\n\n\n\n

De mest anm\u00e4rkningsv\u00e4rda f\u00f6r\u00e4ndringarna mellan den vanliga ID.4 GTX och ID. Xtreme \u00e4r p\u00e5 designavdelningen eftersom ID. Xtreme anv\u00e4nder speciella 3D-printade delar som breddar hjulhusen och g\u00f6r bilens h\u00e5llning mycket seri\u00f6sare. En bullbar vid den fr\u00e4mre st\u00f6tf\u00e5ngaren talar omedelbart om att detta \u00e4r en terr\u00e4ngbil, f\u00f6r att inte tala om den nya fullbredda takmonterade LED-st\u00e5ngen i taket.<\/p>\n\n\n\n

ID. Xtreme \u00e4r ocks\u00e5 m\u00e5lad i en speciell halvdigital kamouflagef\u00e4rg som f\u00e5r bilen att se \u00e4nnu mer m\u00e5lmedveten ut. Ett par hjul f\u00f6r nyttofordon, f\u00f6rst\u00e4rkt fj\u00e4dring och underrede samt en helt annorlunda fr\u00e4mre st\u00f6tf\u00e5ngare g\u00f6r ID. Xtreme ser ut som ett helt annat odjur j\u00e4mf\u00f6rt med den vanliga ID. 4 GTX.<\/p>\n\n\n\n

\"\"<\/figure>\n\n\n\n

VW ID. Xtreme – Tillf\u00f6rlitlighet och vanliga problem<\/h2>\n\n\n\n

VW ID. Xtreme \u00e4r inte en serietillverkad bil vilket inneb\u00e4r att vi inte riktigt kan tala om tillf\u00f6rlitlighet. Men eftersom denna bil \u00e4r baserad p\u00e5 ID.4 kan vi s\u00e4ga att den borde kunna st\u00e5 sig i tidens tand, men med vissa problem som \u00e4r v\u00e4rda att tala om.<\/p>\n\n\n\n

Till att b\u00f6rja med tenderar hela ID.-familjen att drabbas av bromsrelaterade problem, s\u00e4rskilt ID. 4. Elektriska problem \u00e4r ocks\u00e5 ganska vanliga i hela serien, liksom problem med s\u00e4kerhetsb\u00e4ltena och ibland \u00e4ven med str\u00e5lkastarna. Eftersom ID. Xtreme delar de flesta av dessa delar med den vanliga ID.4, kan vi f\u00f6rv\u00e4nta oss att dessa potentiellt \u00e4r ett problem.<\/p>\n\n\n\n

VW ID. Xtreme – V\u00e4rde och praktiska egenskaper<\/h2>\n\n\n\n

VW ID. Xtreme \u00e4r inte en bil du kan k\u00f6pa eftersom den inte ens \u00e4r trafikgodk\u00e4nd f\u00f6r tillf\u00e4llet. Det \u00e4r bara en konceptbil som gjorts f\u00f6r att visa upp vad VW kan g\u00f6ra om de skulle g\u00f6ra en seri\u00f6s terr\u00e4ngbil. Det \u00e4r inte 100 % klart om VW g\u00f6r detta f\u00f6r att kanske samla tillr\u00e4ckligt intresse kring ID. Xtreme s\u00e5 att de kan s\u00e4lja den n\u00e5gon g\u00e5ng i framtiden.<\/p>\n\n\n\n

Praktiken \u00e4r praktiskt taget of\u00f6r\u00e4ndrad j\u00e4mf\u00f6rt med ID. 4, vilket inneb\u00e4r gott om sittplatser b\u00e5de fram och bak och gott om utrymme i bilens lastavdelning.<\/p>\n\n\n\n

\"\"<\/figure>\n\n\n\n

FAQ-avsnittet<\/h2>\n\n\n\n

Kan jag k\u00f6pa Volkswagen ID. Xtreme?<\/h4>\n\n\n\n

Nej, det kan du inte. Som tidigare n\u00e4mnts \u00e4r VW ID. Xtreme bara en konceptbil och den kommer inte att bli tillg\u00e4nglig f\u00f6r k\u00f6p inom kort. Den \u00e4r sannolikt bara en testb\u00e4dd f\u00f6r framtida VW-projekt och ett s\u00e4tt att visa upp vad VW kan g\u00f6ra inom det alltmer popul\u00e4ra offroad-segmentet.<\/p>\n\n\n\n

Detta betyder inte att ID. Xtreme inte kommer att bli tillg\u00e4nglig f\u00f6r k\u00f6p s\u00e5 sm\u00e5ningom, eftersom tillr\u00e4ckligt stort intresse fr\u00e5n k\u00f6parna skulle kunna motivera VW att g\u00f6ra VW ID. Xtreme till en bil som alla kan k\u00f6pa.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Volkswagen ID. Xtreme b\u00e4ttre \u00e4n ID. 4 GTX?<\/h3>\n\n\n\n

Om man j\u00e4mf\u00f6r ID. Xtreme med ID. GTX \u00e4r som att j\u00e4mf\u00f6ra \u00e4pplen med apelsiner. Dessa tv\u00e5 \u00e4r visserligen baserade p\u00e5 samma chassi, men ID. Xtreme \u00e4r utformad f\u00f6r \u00e4ventyr, terr\u00e4ngk\u00f6rning och n\u00f6je medan den vanliga ID. GTX \u00e4r en landsv\u00e4gsbil.<\/p>\n\n\n\n

Som s\u00e5dan \u00e4r ID. GTX mycket b\u00e4ttre n\u00e4r det g\u00e4ller r\u00e4ckvidd, komfort och s\u00e4kerhet medan ID. Xtreme \u00e4r b\u00e4ttre n\u00e4r det g\u00e4ller terr\u00e4ngk\u00f6rning, nytta och anv\u00e4ndbarhet.<\/p>\n\n\n\n

Varf\u00f6r g\u00f6r biltillverkare konceptbilar?<\/h4>\n\n\n\n

Vid en f\u00f6rsta anblick kan det tyckas m\u00e4rkligt att s\u00e5 m\u00e5nga biltillverkare g\u00f6r konceptbilar som aldrig kommer att se dagens ljus och d\u00e4rmed bara \u00e4r en kostnad f\u00f6r f\u00f6retagets budget. Dessa bilar v\u00e4cks dock till liv f\u00f6r att \u00f6ka varum\u00e4rkets popularitet, b\u00e4ttre marknadsf\u00f6ra befintliga bilar, introducera ny teknik och eventuellt till och med bli tillg\u00e4ngliga f\u00f6r k\u00f6p n\u00e5gon g\u00e5ng i framtiden.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

F\u00f6r entusiaster \u00e4r bilar mycket mer \u00e4n bara maskiner som g\u00e5r fr\u00e5n punkt A till punkt B och Volkswagen ID. Xtreme \u00e4r det perfekta exemplet p\u00e5 det. Detta koncept avsl\u00f6jades<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":5255,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[18],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5250"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5250"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5250\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5256,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5250\/revisions\/5256"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/5255"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5250"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5250"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5250"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}