{"id":5241,"date":"2022-10-05T10:00:30","date_gmt":"2022-10-05T10:00:30","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=5241"},"modified":"2022-10-05T10:00:34","modified_gmt":"2022-10-05T10:00:34","slug":"nya-citroen-e-c4-electric-vs-liknande-elbilar","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/nya-citroen-e-c4-electric-vs-liknande-elbilar\/","title":{"rendered":"Nya Citro\u00ebn \u00eb-C4 electric vs liknande elbilar"},"content":{"rendered":"\n

Nya Citro\u00ebn e-C4 \u00e4r en helt elektrisk familjebil som ska f\u00f6ra Citro\u00ebn n\u00e4rmare den mest popul\u00e4ra gruppen av eldrivna familjebilar. e-C4 bygger p\u00e5 den v\u00e4lk\u00e4nda Stellantis EV-plattformen som kan ses i m\u00e5nga elbilar fr\u00e5n Citro\u00ebn, Peugeot, Fiat, Vauxhall\/Opel och alla andra m\u00e4rken under Stellantis paraply.<\/p>\n\n\n\n

I den h\u00e4r artikeln kommer vi att j\u00e4mf\u00f6ra den nya Citro\u00ebn \u00eb-C4 electric med liknande EV-bilar och ber\u00e4tta hur de st\u00e5r sig och varf\u00f6r du ska v\u00e4lja den ena framf\u00f6r den andra. e-C4 drivs av ett 50 kWh-batteri som ger bilen en hyfsad r\u00e4ckvidd och hyfsad effekt. Det finns vissa bilar som erbjuder mer i varje segment men som kostar mycket mer pengar.<\/p>\n\n\n\n

De st\u00f6rsta rivalerna till Citro\u00ebn e-C4 \u00e4r Volkswagen ID.3, Nissan Leaf, Kia EV6, Hyundai Ioniq 5 och Mazda MX-30. N\u00e5gra av dessa \u00e4r lite mer seri\u00f6sa och har en h\u00f6gre prislapp, men m\u00e5nga ser dem som en del av samma grupp som \u00e4r det ekonomiska till mellanniv\u00e5ns EV-familjesegmentet.<\/p>\n\n\n\n

Hur som helst ska vi nu g\u00e5 p\u00e5 djupet med var och en av dessa bilar och ber\u00e4tta vad du f\u00e5r f\u00f6r pengarna.<\/p>\n\n\n\n

Citro\u00ebn e-C4 elektrisk<\/h2>\n\n\n\n

Citro\u00ebn e-C4 electric b\u00f6rjar n\u00e5gonstans mellan 33 000 och 35 000 euro och erbjuder ett 50 kWh-batteri som ger dig 136 h\u00e4stkrafter och en maximal r\u00e4ckvidd p\u00e5 cirka 218 mil. e-C4 kan laddas med upp till 100 kW juice vilket g\u00f6r att du kan n\u00e5 80 % fr\u00e5n 20 % laddning p\u00e5 drygt 20 minuter. Den h\u00e4r drivlinan \u00e4r kopplad till permanent FWD.<\/p>\n\n\n\n

Designm\u00e4ssigt f\u00f6ljer e-C4 ett v\u00e4lk\u00e4nt Citro\u00ebn-designspr\u00e5k som g\u00f6r att bilen ser sp\u00e4nnande och ungdomlig ut. Interi\u00f6ren \u00e4r modern och snyggt utformad vilket g\u00f6r att hela bilen k\u00e4nns uppdaterad. Utrymmet \u00e4r ocks\u00e5 gener\u00f6st och Stellantis 50kWh-upps\u00e4ttningen kommer sannolikt att vara riktigt p\u00e5litlig eftersom den \u00e4r riktigt vanlig bland m\u00e5nga bilar.<\/p>\n\n\n\n

Volkswagen ID.3<\/h2>\n\n\n\n

Volkswagen ID.3 Pro Performance med 204 hk b\u00f6rjar p\u00e5 cirka 36 000 euro vilket \u00e4r n\u00e5got h\u00f6gre \u00e4n Citro\u00ebn e-C4, men ID.3 f\u00e5r ocks\u00e5 ett n\u00e5got st\u00f6rre 62kWh-batteri som kan ge dig cirka 265 mils r\u00e4ckvidd. ID.3 har ocks\u00e5 st\u00f6d f\u00f6r snabbladdning med upp till 100 kW vilket inneb\u00e4r att 20-80 % batteri klaras p\u00e5 cirka 25 minuter.<\/p>\n\n\n\n

ID.3 ser mer futuristisk ut \u00e4n Citro\u00ebn e-C4 b\u00e5de p\u00e5 insidan och utsidan vilket g\u00f6r hela upplevelsen lite mer sp\u00e4nnande. e-C4 ser ut som en vanlig ICE-bil medan ID.3 uppenbarligen \u00e4r en EV eftersom den f\u00f6rs\u00f6ker vara s\u00e5 futuristisk som m\u00f6jligt. Interi\u00f6rutrymmet \u00e4r stort med ID.3, s\u00e4rskilt den andra s\u00e4tesraden medan tillf\u00f6rlitligheten ocks\u00e5 \u00e4r riktigt bra.<\/p>\n\n\n\n

Nissan Leaf<\/h2>\n\n\n\n

Om du betalar mellan 33 000 och 41 000 euro kan du ocks\u00e5 f\u00e5 Nissan Leaf\/Nissan Leaf e+ med 150 hk. Den billigare Leaf f\u00e5r ett mindre 39 kWh-batteri medan den st\u00f6rre Leaf e+-modellen f\u00e5r 59 kWh. Den vanliga Leaf har en r\u00e4ckvidd p\u00e5 cirka 168 mil medan Leaf e+ har en r\u00e4ckvidd p\u00e5 hela 260 mil. Du kan snabblada Leaf med upp till 50 kW effekt och 20-80 % tar n\u00e4stan en timme.<\/p>\n\n\n\n

Utrymmesm\u00e4ssigt \u00e4r Nissan Leaf m\u00e4rkbart mindre \u00e4n andra bilar p\u00e5 den h\u00e4r listan, men den \u00e4r ocks\u00e5 billigare \u00f6ver hela linjen. Du f\u00e5r ocks\u00e5 f\u00e4rre bekv\u00e4mligheter med Leaf, men det \u00e4r mycket billigare att skaffa en fullt utrustad Leaf \u00e4n n\u00e5gon annan bil p\u00e5 den h\u00e4r listan.<\/p>\n\n\n\n

Kia EV6<\/h2>\n\n\n\n

Den enda EV6-modellen som p\u00e5 avst\u00e5nd kan j\u00e4mf\u00f6ras med dessa tre tidigare bilar \u00e4r den 47 000 euro dyra EV6 Standard Range 2WD-modellen med ett 54 kWh-batteri och en maximal r\u00e4ckvidd p\u00e5 200 mil. Det som \u00e4r bra \u00e4r att EV6 st\u00f6der snabbladdning med upp till 175 kW som kan ladda bilen fr\u00e5n 20 till 80 % p\u00e5 bara 17 minuter.<\/p>\n\n\n\n

D\u00e4r Kia g\u00f6r det st\u00f6rsta hoppet \u00e4r den inre och yttre designen eftersom den ser (enligt min mening) b\u00e4ttre ut \u00e4n n\u00e5gon annan bil p\u00e5 den h\u00e4r listan. De h\u00f6gre EV6-modellerna \u00e4r mycket dyrare men \u00e4r ocks\u00e5 mycket b\u00e4ttre i praktiskt taget alla avseenden.<\/p>\n\n\n\n

Hyundai Ioniq 5<\/h2>\n\n\n\n

Precis som med EV6 \u00e4r den enda j\u00e4mf\u00f6rbara Ioniq 5-modellen med de tre f\u00f6rsta bilarna Ioniq 5 Standard Range FWD-modellen med 54 kWh till 43 000 euro. Denna har samma batteri som finns i EV6, vilket ger 170 hk i b\u00e5da modellerna. Den kan ocks\u00e5 ladda med hastigheter p\u00e5 upp till 175 kW med n\u00e4stan identiska laddningstider.<\/p>\n\n\n\n

Ioniq 5 ser lika attraktiv och anv\u00e4ndbar ut som EV6, s\u00e4rskilt f\u00f6r dem som \u00e4lskar blockig och retro-futuristisk design.<\/p>\n\n\n\n

Mazda MX-30<\/h2>\n\n\n\n

En av de billigaste bilarna p\u00e5 den h\u00e4r listan \u00e4r Mazda MX-30 eftersom den b\u00f6rjar p\u00e5 cirka 34 000 euro f\u00f6r 30kWh-modellen, som \u00e4r den \u00f6verl\u00e4gset billigaste med det minsta batteriet h\u00e4r. Detta r\u00e4cker till endast 100 mils r\u00e4ckvidd, 143 hk och en ”snabb” laddningstid p\u00e5 37kW vilket ocks\u00e5 \u00e4r det s\u00e4msta h\u00e4r med ganska stor marginal.<\/p>\n\n\n\n

Dessutom \u00e4r MX-30 ocks\u00e5 den svagaste n\u00e4r det g\u00e4ller inredningsutrymme, och hamnar bara i underl\u00e4ge mot den mindre Nissan Leaf. Designen \u00e4r ocks\u00e5 relativt konstig och MX-30 h\u00f6r helt enkelt inte hemma i samma mening som bilar som EV6, e-C4, ID.3 och Ioniq 5.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r Citro\u00ebn e-C4 v\u00e4rd det?<\/h4>\n\n\n\n

Om du gillar Citro\u00ebns formspr\u00e5k och \u00e4r n\u00f6jd med maximal r\u00e4ckvidd, utrymme och bekv\u00e4mligheter \u00e4r e-C4 definitivt v\u00e4rd det. Vissa m\u00e4nniskor \u00e4lskar att e-C4 inte skriker EV medan andra uppskattar n\u00e4r en EV ser annorlunda ut \u00e4n allt annat p\u00e5 v\u00e4gen. Hur som helst \u00e4r e-C4 en riktigt konkurrenskraftig bil i sitt segment.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Citro\u00ebn e-C4 en lyxbil?<\/h4>\n\n\n\n

Med ett utg\u00e5ngspris norr om 33 000 euro skulle man kunna f\u00f6rv\u00e4nta sig att e-C4 skulle erbjuda en hel del lyxfunktioner, men s\u00e5 \u00e4r inte riktigt fallet. Den icke-elektriska versionen av C4 kostar hela 12 000 euro mindre \u00e4n e-C4, vilket inneb\u00e4r att elektrifieringen kommer till ett h\u00f6gt pris.<\/p>\n\n\n\n

Ska jag k\u00f6pa Citro\u00ebn e-C4 eller den vanliga C4?<\/h4>\n\n\n\n

F\u00f6r mina pengar skulle jag v\u00e4lja den vanliga C4 eftersom den kostar mycket mindre \u00e4n e-C4. Men elbilar kommer med en betydande prish\u00f6jning, oavsett m\u00e4rke eller modell, vilket inneb\u00e4r att prisskillnaden mellan den vanliga C4 och e-C4 inte \u00e4r n\u00e5got ut\u00f6ver det vanliga.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Nya Citro\u00ebn e-C4 \u00e4r en helt elektrisk familjebil som ska f\u00f6ra Citro\u00ebn n\u00e4rmare den mest popul\u00e4ra gruppen av eldrivna familjebilar. e-C4 bygger p\u00e5 den v\u00e4lk\u00e4nda Stellantis EV-plattformen som kan ses<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":5242,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[58],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5241"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5241"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5241\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5243,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5241\/revisions\/5243"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/5242"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5241"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5241"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5241"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}