{"id":5231,"date":"2022-10-04T10:24:18","date_gmt":"2022-10-04T10:24:18","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=5231"},"modified":"2022-10-04T10:24:22","modified_gmt":"2022-10-04T10:24:22","slug":"nya-citroen-e-berlingo-electric-vs-liknande-elbilar","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/nya-citroen-e-berlingo-electric-vs-liknande-elbilar\/","title":{"rendered":"Nya Citro\u00ebn \u00eb-Berlingo electric vs liknande elbilar"},"content":{"rendered":"\n

Citro\u00ebn e-Berlingo \u00e4r Citro\u00ebns mest k\u00e4nda elektriska MPV\/lastbil, vilket inneb\u00e4r att den kan tillfredsst\u00e4lla b\u00e5de familjer och f\u00f6retag. e-Berlingo levereras med Citro\u00ebns numera ber\u00f6mda 50 kWh-batteri, ett batteri som kan ses i m\u00e5nga andra Citro\u00ebn-elmodeller.<\/p>\n\n\n\n

e-Berlingo sitter i ett riktigt konkurrensutsatt segment av marknaden och d\u00e4rf\u00f6r \u00e4r en j\u00e4mf\u00f6relse av den nya Citro\u00ebn \u00eb-Berlingo electric mot liknande elbilar huvud\u00e4mnet f\u00f6r den h\u00e4r artikeln. Liknande elbilar \u00e4r Peugeot Partner, Opel\/Vauxhall Combo, Fiat Doblo, Ford Tourneo och VW .ID BUZZ.<\/p>\n\n\n\n

Men om du vill ha en 7-sitsig familjelbil med elmotor, men vill att den ska vara snabb, lyxig, bekv\u00e4m och \u00e5tr\u00e5v\u00e4rd, m\u00e5ste du ta steget upp till Tesla Model Y eller Mercedes EQV\/EQB. Hur som helst \u00e4r dessa bilar mycket dyrare mycket mer kapabla och mycket lyxigare.<\/p>\n\n\n\n

Segmentet f\u00f6r elektriska MPV\/medium cargo vans har bara b\u00f6rjat och vi kommer troligen att f\u00e5 se m\u00e5nga nya elektriska MPV:er allt eftersom tiden g\u00e5r. Detta inneb\u00e4r ocks\u00e5 att dessa MPV:er inte \u00e4r de allra b\u00e4sta n\u00e4r det g\u00e4ller elbilar eftersom segmentet f\u00f6r elektriska MPV:er egentligen inte \u00e4r s\u00e5 intressant f\u00f6r de flesta potentiella elbilsk\u00f6pare.<\/p>\n\n\n\n

Citro\u00ebn e-Berlingo<\/h2>\n\n\n\n

Citro\u00ebn e-Berlingo finns i tv\u00e5 olika varianter, en sjusitsig MPV eller en medelstor lastbil. Skillnaderna mellan vanliga Berlingo och elektriska Berlingo-modeller \u00e4r naturligtvis drivlinan, praktiska egenskaper, effektivitet och pris. E-Berlingo kostar runt 40 000 euro, vissa modeller kostar n\u00e5got mindre \u00e4n 40 medan andra g\u00e5r \u00f6ver 40.<\/p>\n\n\n\n

Den ”vanliga” Berlingo \u00e4r mycket billigare \u00e4n s\u00e5 och 40 000 \u00e4r lite mycket f\u00f6r en vanlig Berlingo. Med ett batteri p\u00e5 cirka 50 kWh klarar Berlingo cirka 174 mil p\u00e5 en full laddning och kan laddas med en snabb DC 100 kW-laddare fr\u00e5n 20 % till 80 % p\u00e5 i b\u00e4sta fall cirka 25 minuter.<\/p>\n\n\n\n

I den vanliga e-Berlingo kan man l\u00e4tt sitta upp till sju personer med massor av utrymme, medan lastvarianten kan lasta upp till 1 700 pund last, vilket \u00e4r mycket. e-Berlingo ser ut att bli en \u00f6verraskande framg\u00e5ngsrik elektrisk Citro\u00ebn, men vi f\u00e5r v\u00e4nta och se hur e-Berlingo st\u00e5r sig mot sina h\u00e5rdaste rivaler.<\/p>\n\n\n\n

Peugeot Partner, Opel\/Vauxhall Combo, Fiat Doblo<\/h2>\n\n\n\n

Du kanske blir f\u00f6rv\u00e5nad n\u00e4r du f\u00e5r reda p\u00e5 att Peugeot Partner, Opel\/Vauxhall Combo och Fiat Doblo delar drivlinor med den tidigare n\u00e4mnda e-Berlingo, vilket inneb\u00e4r att alla dessa fordon \u00e4r tillverkade p\u00e5 samma ”Stellantis”-plattform. Stellantis \u00e4r namnet p\u00e5 det f\u00f6retag som \u00e4ger alla dessa biltillverkare och det \u00e4r d\u00e4rf\u00f6r de delar samma plattform.<\/p>\n\n\n\n

Ett 50 kWh-batteri, 136 hk, mellan 170-200 mils r\u00e4ckvidd, alla dessa egenskaper finns i alla fyra dessa bilar, och de enda skillnaderna mellan dem \u00e4r design och sm\u00e5 varianter i trim och komfortniv\u00e5er. e-Berlingo verkar dock vara den mest popul\u00e4ra av dem alla.<\/p>\n\n\n\n

Prism\u00e4ssigt \u00e4r dessa ocks\u00e5 v\u00e4ldigt lika, vilket inneb\u00e4r att det slutgiltiga k\u00f6pbeslutet sannolikt kommer att baseras p\u00e5 vilken av dessa du anser vara b\u00e4ttre och din m\u00e4rkeslojalitet. Dessutom delar n\u00e4stan alla elbilar som tillverkas av dessa fyra m\u00e4rken (inklusive m\u00e5nga ytterligare m\u00e4rken under Stellantis-gruppen) 50 kWh-batteriet och resten av drivlinan.<\/p>\n\n\n\n

Ford Tourneo och VW .ID BUZZ<\/h2>\n\n\n\n

Citro\u00ebn e-Berlingo och resten av de bilar som n\u00e4mns ovan \u00e4r inte de enda tv\u00e5 bilarna som delar de flesta av sina delar eftersom det ocks\u00e5 kan ses med Ford Tourneo och den helt nya VW .ID BUZZ. Dessa tv\u00e5 \u00e4r inte direkta konkurrenter till e-Berlingo, men de delar en liknande roll p\u00e5 marknaden, s\u00e4rskilt eftersom det egentligen inte finns s\u00e5 m\u00e5nga alternativ du kan v\u00e4lja \u00e4nd\u00e5.<\/p>\n\n\n\n

De h\u00e4r tv\u00e5 \u00e4r n\u00e5got dyrare och har plats f\u00f6r upp till sju personer ocks\u00e5. D\u00e4r dessa tv\u00e5 g\u00f6r en mer v\u00e4sentlig skillnad \u00e4r batteristorleken eftersom de erbjuder ett st\u00f6rre batteri p\u00e5 77 kWh och en r\u00e4ckvidd p\u00e5 upp till 260 mil. Dessa siffror \u00e4r inte bekr\u00e4ftade \u00e4nnu men \u00e4r f\u00f6rst\u00e5eliga eftersom 77kWh-batteriet \u00e4r st\u00f6rre.<\/p>\n\n\n\n

Du kan f\u00f6rv\u00e4nta dig att dessa tv\u00e5 kommer att kosta mellan 10 000 och till och med 20 000 euro mer \u00e4n Berlingo och resten av Stellantis-g\u00e4nget. Det \u00e4r ocks\u00e5 v\u00e4rt att n\u00e4mna att dessa tv\u00e5 erbjuder en h\u00f6gre maximal DC-laddningshastighet p\u00e5 175kW och \u00e4r \u00f6verlag lyxigare och b\u00e4ttre utrustade.<\/p>\n\n\n\n

Video: \u00c4r Citro\u00ebn \u00cb-Berlingo den perfekta elbilen f\u00f6r hela familjen?<\/h2>\n\n\n\n
\n