{"id":5224,"date":"2022-10-04T07:37:44","date_gmt":"2022-10-04T07:37:44","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=5224"},"modified":"2022-10-04T07:37:48","modified_gmt":"2022-10-04T07:37:48","slug":"allt-om-de-nya-elektriska-citroener","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/allt-om-de-nya-elektriska-citroener\/","title":{"rendered":"Allt om de nya elektriska Citro\u00ebner"},"content":{"rendered":"\n

Citro\u00ebn \u00e4r en framst\u00e5ende fransk biltillverkare som \u00e4r k\u00e4nd f\u00f6r att erbjuda udda, stadsorienterade och futuristiska bilar som syftar till att tillfredsst\u00e4lla s\u00e5 m\u00e5nga kunder som m\u00f6jligt. P\u00e5 senare tid har Citro\u00ebn anstr\u00e4ngt sig f\u00f6r att investera en hel del pengar i att elektrifiera sina bilar vilket inneb\u00e4r att Citro\u00ebn nu har ett ganska omfattande EV-utbud och vi ska ber\u00e4tta allt om de nya elektriska Citro\u00ebns.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6r att inleda listan kommer vi att tala om den senaste och kanske mest udda Citro\u00ebn av dem alla, den nya Citro\u00ebn AMI, en 100 % elektrisk mikro stadsbil som \u00e4r utformad f\u00f6r att vara billig och perfekt f\u00f6r livliga stadsk\u00e4rnor. Om du vill ha n\u00e5got lite mer vuxet \u00e4r den nya Citro\u00ebn e-C4 elbilen troligen den b\u00e4sta moderna Citro\u00ebn EV.<\/p>\n\n\n\n

Om du \u00e4r ute efter en 100 % elektrisk MPV som \u00e4r perfekt f\u00f6r familjen \u00e4r den nya e-Berlingo det sj\u00e4lvklara valet eftersom den erbjuder den b\u00e4sta blandningen av s\u00e4kerhet, effektivitet och v\u00e4rde i denna prisklass. Slutligen m\u00e5ste vi ocks\u00e5 tala om den st\u00f6rre Citro\u00ebn e-Spacetourer som syftar till att tillfredsst\u00e4lla dem som beh\u00f6ver s\u00e5 m\u00e5nga som 9 platser i ett enda paket.<\/p>\n\n\n\n

Det verkar som om Citro\u00ebn ocks\u00e5 kommer att komma ut med fler elbilar under de kommande \u00e5ren, en av de mer intressanta \u00e4r s\u00e4kert konceptet Citro\u00ebn OLI. Citro\u00ebn ska ocks\u00e5 komma ut med C3 electric och C4 X EV under de kommande m\u00e5naderna.<\/p>\n\n\n\n

Citro\u00ebn AMI<\/h2>\n\n\n\n

Citro\u00ebn AMI drivs av ett pyttelitet batteri p\u00e5 5,5 kWh kopplat till en elmotor som ger gigantiska 8 hk och ett permanent FWD-system. Detta r\u00e4cker f\u00f6r att AMI ska n\u00e5 en topphastighet p\u00e5 28mph\/45mph vilket \u00e4r ganska fantastiskt. 0-60mph \u00e4r bara m\u00f6jligt om du kastar den lilla Citro\u00ebn AMI fr\u00e5n en klippa. Hur som helst \u00e4r det en rolig stadsbil som kostar n\u00e4stan ingenting och r\u00e4cker f\u00f6r stadsbruk.<\/p>\n\n\n\n

\"\"
Citro\u00ebn AMI \u2013\u00a0Alexander Migl<\/a><\/figcaption><\/figure>\n\n\n\n

Citro\u00ebn e-C4<\/h2>\n\n\n\n

Citro\u00ebn e-C4 \u00e4r mycket mer seri\u00f6s \u00e4n AMI vilket inneb\u00e4r att den kommer med ett 136 hk 50kWh-batteri som \u00e4r standard i m\u00e5nga Citro\u00ebn elmodeller just nu. Detta r\u00e4cker f\u00f6r att driva e-C4 f\u00f6r cirka 218 mils r\u00e4ckvidd i topp medan laddning fr\u00e5n 20 % till 80 % med en snabb DC 100kW-laddare b\u00f6r ta cirka 23 minuter.<\/p>\n\n\n\n

e-C4 f\u00e5r ett permanent FWD-system och en env\u00e4xlad automat med backv\u00e4xel. F\u00f6rutom drivlinan \u00e4r 3-C4 mer eller mindre likadan som den vanliga C4, vilket inneb\u00e4r att den \u00e4r bekv\u00e4m, rymlig och s\u00e4ker. Visst, e-C4 v\u00e4ger lite mer och har ett n\u00e5got mindre bagageutrymme, men i \u00f6vrigt \u00e4r alla C4-modeller likadana.<\/p>\n\n\n\n

\"\"
Citro\u00ebn e-C4 \u2013\u00a0Alexander Migl<\/a><\/figcaption><\/figure>\n\n\n\n

Citro\u00ebn e-Berlingo<\/h2>\n\n\n\n

Om du har en stor familj och vill att den ska vara s\u00e5 s\u00e4ker och bekv\u00e4m som m\u00f6jligt i en Citro\u00ebntillverkad elbil b\u00f6r du \u00f6verv\u00e4ga Citro\u00ebn e-Berlingo. e-Berlingo finns i tv\u00e5 varianter, en personbil med plats f\u00f6r upp till sju personer eller en sk\u00e5pbil med upp till 116 kubikfot bagageutrymme.<\/p>\n\n\n\n

B\u00e5da versionerna drivs av det v\u00e4lbekanta 50 kWh-batteriet som finns i e-C4, men e-Berlingo kan h\u00e5lla upp till 174 mil och har 136 hk. Detta beror p\u00e5 att e-Berlingo \u00e4r tyngre och mindre aerodynamisk \u00e4n e-C4 och d\u00e4rf\u00f6r inte kan matcha r\u00e4ckvidden hos e-C4. Hur som helst \u00e4r e-Berlingo en riktigt konkurrenskraftig elektrisk sk\u00e5pbil\/MPV, en som lyckas sl\u00e5 de flesta bilar i sitt segment.<\/p>\n\n\n\n

\"\"
Citro\u00ebn e-Berlingo \u2013\u00a0Alexander Migl<\/a><\/figcaption><\/figure>\n\n\n\n

Citro\u00ebn e-Spacetourer<\/h2>\n\n\n\n

Den st\u00f6rsta 12-sitsiga Citro\u00ebn EV \u00e4r Citro\u00ebn e-Spacetourer som ocks\u00e5 kommer med Citro\u00ebns 50 kWh-batteri och 136 hk. I b\u00e4sta fall kan e-Spacetourer k\u00f6ra upp till 167 mil medan de flesta kommer att f\u00e5 ut cirka 136 mil av en fulladdad e-Spacetourer, s\u00e4rskilt om du ofta transporterar 12 personer samtidigt.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6rutom drivlinan \u00e4r e-Spacetourer i stort sett samma som den vanliga Spacetourer. Vi m\u00e5ste ocks\u00e5 till\u00e4gga att du nu kan k\u00f6pa e-Spacetourer i dess st\u00f6rsta ”XL”-form som lyckas erbjuda mer eller mindre samma r\u00e4ckvidd som den vanliga e-Spacetourer.<\/p>\n\n\n\n

\"\"
Citro\u00ebn e-Spacetourer \u2013\u00a0Alexander Migl<\/a><\/figcaption><\/figure>\n\n\n\n

FAQ-avsnittet<\/h2>\n\n\n\n

N\u00e4r kommer Citro\u00ebn e-C3 ut?<\/h4>\n\n\n\n

Citro\u00ebn e-C3 har redan visats f\u00f6r allm\u00e4nheten, men produktionsdebuten kommer troligen att ske under f\u00f6rsta eller andra kvartalet 2023, vissa f\u00f6rutsp\u00e5r slutet av april eller b\u00f6rjan av mars. Det verkar som om e-C3 ocks\u00e5 kommer att f\u00e5 ett 50 kWh-batteri med 136 hk. Vissa k\u00e4llor uppger att e-C3 kommer att kunna k\u00f6ra cirka 220 mil p\u00e5 en full laddning.<\/p>\n\n\n\n

Vi f\u00e5r v\u00e4nta och se om Citro\u00ebn kommer att ut\u00f6ka e-C3-sortimentet med b\u00e5de mindre och st\u00f6rre batteripaket f\u00f6r att kunna konkurrera med de flesta av Peugeots och Renaults elkonkurrenter.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4r kommer Citro\u00ebn OLI ut?<\/h4>\n\n\n\n

Den helt nya Citro\u00ebn OLI har bara avsl\u00f6jats f\u00f6r allm\u00e4nheten f\u00f6r n\u00e5gra dagar sedan, men den kommer inte att g\u00e5 i produktion i n\u00e4rtid. Citro\u00ebn OLI \u00e4r en konceptbil f\u00f6r tillf\u00e4llet, och syftet med dess existens \u00e4r att visa upp vad en h\u00f6gvolym, utilitaristisk och ganska prisv\u00e4rd Citro\u00ebn CUV kan erbjuda.<\/p>\n\n\n\n

OLI ser ut som en kompakt crossover och den f\u00e5r ocks\u00e5 ett 50 kWh-batteri som borde r\u00e4cka till en r\u00e4ckvidd p\u00e5 250 mil eftersom OLI bara v\u00e4ger runt 2200 pund vilket \u00e4r riktigt l\u00e4tt f\u00f6r en elbil. Hur som helst \u00e4r OLI bara en konceptbil f\u00f6r tillf\u00e4llet vilket inneb\u00e4r att vi inte kommer att f\u00e5 se den p\u00e5 gatorna p\u00e5 ett bra tag, om ens n\u00e5gonsin.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4r kommer Citro\u00ebn e-C4 X ut?<\/h4>\n\n\n\n

Citro\u00ebn e-C4 X kommer att g\u00e5 i produktion i slutet av 2022 och b\u00f6rjan av 2023, vilket inneb\u00e4r att den ocks\u00e5 f\u00e5r det 50 kWh-batteri som vi har kommit att se fr\u00e5n alla tidigare n\u00e4mnda Citro\u00ebn EV-bilar. Detta inneb\u00e4r 136 hk och cirka 210 mils r\u00e4ckvidd i b\u00e4sta fall tack vare dess aerodynamik och \u00f6vergripande effektivitet.<\/p>\n\n\n\n

e-C4 X skiljer sig fr\u00e5n den vanliga C4 eftersom den \u00e4r n\u00e5got st\u00f6rre, rymligare, mer utilitaristisk och utan tvekan den snyggare bilen. e-C4 X kommer sannolikt ocks\u00e5 att f\u00e5 s\u00e4llskap av e-C5 X i sinom tid eftersom C5 X \u00e4r det nya flaggskeppet Citro\u00ebn.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Citro\u00ebn \u00e4r en framst\u00e5ende fransk biltillverkare som \u00e4r k\u00e4nd f\u00f6r att erbjuda udda, stadsorienterade och futuristiska bilar som syftar till att tillfredsst\u00e4lla s\u00e5 m\u00e5nga kunder som m\u00f6jligt. P\u00e5 senare tid<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":5225,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[58],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5224"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5224"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5224\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5230,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5224\/revisions\/5230"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/5225"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5224"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5224"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5224"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}