{"id":5213,"date":"2022-10-03T09:33:12","date_gmt":"2022-10-03T09:33:12","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=5213"},"modified":"2022-10-03T09:33:15","modified_gmt":"2022-10-03T09:33:15","slug":"allt-om-den-nya-citroen-fourgonnette","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/allt-om-den-nya-citroen-fourgonnette\/","title":{"rendered":"Allt om den nya Citro\u00ebn Fourgonnette"},"content":{"rendered":"\n

1948 lanserade Citro\u00ebn den ikoniska 2CV-modellen, som utan tvekan \u00e4r den mest ikoniska Citro\u00ebn-modellen genom tiderna. 2CV blev den mest s\u00e5lda bilen i sin tid d\u00e5 mer \u00e4n 3,8 miljoner enheter tillverkades. Det var ocks\u00e5 den f\u00f6rsta bilen med framdrivning i historien som flyttade \u00f6ver 1 miljon enheter \u00f6ver hela v\u00e4rlden.<\/p>\n\n\n\n

Citro\u00ebn Fourgonnette \u00e4r n\u00e5got av en hyllning till den bilen och vi kommer att ber\u00e4tta allt om den nya Citro\u00ebn Fourgonnette. Fourgonnette \u00e4r baserad p\u00e5 den nuvarande Citro\u00ebn Berlingo, vilket inneb\u00e4r att den delar det mesta av underredet med Berlingo. Karossen \u00e4r designad och tillverkad av en italiensk kup\u00e9byggare Caselani.<\/p>\n\n\n\n

Motorm\u00e4ssigt kan du v\u00e4lja mellan tre olika motorer, en turbodiesel, en bensinmotor eller till och med en helelektrisk modell. Den f\u00f6rmodligen mest attraktiva aspekten av att \u00e4ga Fourgonnette \u00e4r den exteri\u00f6ra designen, eftersom den har en retrofuturistisk iteration av den ursprungliga 2CV:n och finns tillg\u00e4nglig i antingen MPV- eller sk\u00e5pbilsform.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller tillf\u00f6rlitlighet kan du f\u00f6rv\u00e4nta dig att Fourgonnette \u00e4r lika tillf\u00f6rlitlig som Berlingo, vilket inneb\u00e4r att den b\u00f6r vara okej f\u00f6r det mesta. V\u00e4rdem\u00e4ssigt kan du r\u00e4kna med att Fourgonnette kostar cirka 15 000-20 000 euro mer \u00e4n den vanliga Berlingo, medan de praktiska egenskaperna f\u00f6rblir desamma som i Berlingo.<\/p>\n\n\n\n

Citro\u00ebn Fourgonnette – Drivlinan<\/h2>\n\n\n\n

Som n\u00e4mnts i inledningen kommer Fourgonnette att erbjudas med tre olika motorer, en 4-cylindrig 1,5L BlueHDi turbodieselmotor med 4 cylindrar och antingen 100 eller 130 hk, en 1,2L bensinmotor med antingen 110 eller 130 hk eller en helt eldriven version av e-Berlingo med ett 50 kWh-batteri och 136 hk respektive.<\/p>\n\n\n\n

Dessa motorer \u00e4r kopplade till antingen en manuell eller automatisk v\u00e4xell\u00e5da och permanent FWD. Du kan r\u00e4kna med att f\u00e5 cirka 275 km r\u00e4ckvidd med e-Berlingo medan laddning fr\u00e5n 20 % till 80 % b\u00f6r ta cirka 30 minuter.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller effektivitet kan du f\u00f6rv\u00e4nta dig att Fourgonnette klarar cirka 55MPG med dieselmotorn och 40MPG med bensinmotorn, men de manuella versionerna borde ocks\u00e5 vara lite mer effektiva. Man kan lugnt s\u00e4ga att Fourgonnette inte \u00e4r gjord f\u00f6r att vara snabb eftersom den fr\u00e4mst \u00e4r avsedd f\u00f6r kommersiellt bruk.<\/p>\n\n\n\n

Citro\u00ebn Fourgonnette – Design<\/h2>\n\n\n\n

Nu \u00e4r det dags att prata om designen som s\u00e4kert \u00e4r den mest sp\u00e4nnande delen av den nya Fourgonnette. Framifr\u00e5n delar Fourgonnette lite eller ingen likhet med Berlingo eftersom den nu anv\u00e4nder ett par rundade str\u00e5lkastare med en omissk\u00e4nnlig 2CV-inspirerad grill.<\/p>\n\n\n\n

Sidoprofilen k\u00e4nnetecknas fr\u00e4mst av horisontella linjer \u00f6ver hela bilens kaross medan bakpartiet rymmer tv\u00e5 runda bakrutor som en hyllning till den ursprungliga 2CV:n. Sidof\u00f6nstren p\u00e5 personbilsversionen \u00e4r ocks\u00e5 gjorda f\u00f6r att se ut som de i 2CV:n medan lastversionen inte har n\u00e5gra f\u00f6nster p\u00e5 sidan.<\/p>\n\n\n\n

Hjulen \u00e4r utformade f\u00f6r att efterlikna dem som finns p\u00e5 den ursprungliga 2CV:n. De yttre f\u00e4rgerna \u00e4r bl\u00e5 och gr\u00f6na som \u00e5terigen p\u00e5minner om den ursprungliga 2CV:n. Hela bilen \u00e4r en omsorgsfullt utformad hyllning till originalet av 2CV vilket inneb\u00e4r att 2CV-entusiaster kommer att \u00e4lska den nya Fourgonnette.<\/p>\n\n\n\n

Citro\u00ebn Fourgonnette – Tillf\u00f6rlitlighet och k\u00f6rning<\/h2>\n\n\n\n

Tillf\u00f6rlitlighetsm\u00e4ssigt b\u00f6r Fourgonnette inte skilja sig fr\u00e5n den vanliga Citro\u00ebn Berlingo som tenderar att erbjuda mediokra tillf\u00f6rlitlighetsresultat som helhet. De flesta framst\u00e5ende biltidningar och oberoende testare har sagt att Berlingo ligger antingen i mitten eller n\u00e5got i den nedre delen av listan \u00f6ver ”mest tillf\u00f6rlitliga bilar”.<\/p>\n\n\n\n

K\u00f6rupplevelsen \u00e4r ocks\u00e5 relativt of\u00f6r\u00e4ndrad fr\u00e5n Berlingo, vilket inneb\u00e4r en bekv\u00e4m k\u00f6rning, hyfsad ljudisolering och god br\u00e4nsleekonomi. Berlingo \u00e4r lite p\u00e5 den styvare sidan, s\u00e4rskilt sk\u00e5pbilsversionen eftersom den ocks\u00e5 kan b\u00e4ra en hyfsad m\u00e4ngd last.<\/p>\n\n\n\n

Citro\u00ebn Fourgonnette – v\u00e4rde och praktiska egenskaper<\/h2>\n\n\n\n

Priss\u00e4ttningen \u00e4r \u00e4nnu inte avsl\u00f6jad, men de flesta insiders uppger att du m\u00e5ste betala runt 15 000 till 20 000 dollar ut\u00f6ver det ursprungliga Berlingo-priset om du vill ha Fourgonnette. Om dessa rykten \u00e4r sanna kan vi helhj\u00e4rtat s\u00e4ga att Fourgonnette endast kommer att k\u00f6pas av personer som verkligen \u00e4lskar 2CV och knappast n\u00e5gon annan.<\/p>\n\n\n\n

Denna bil \u00e4r utformad f\u00f6r att vara en hyllning, en resa i minnet f\u00f6r dem som gillar den ursprungliga 2CV:n. Den f\u00e5r inget speciellt j\u00e4mf\u00f6rt med den vanliga Berlingo, f\u00f6rutom den yttre designen som \u00e4r mycket coolare. Praktiken \u00e4r ganska of\u00f6r\u00e4ndrad, vilket inneb\u00e4r mycket utrymme \u00f6verallt, men nya f\u00f6nsterkonstruktioner f\u00f6rsv\u00e5rar sikten lite grann.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

N\u00e4r kommer Citro\u00ebn Fourgonnette ut?<\/h4>\n\n\n\n

Den nya Fourgonnette avsl\u00f6jades f\u00f6rst f\u00f6r allm\u00e4nheten f\u00f6r n\u00e5gra veckor sedan vilket inneb\u00e4r att det inte finns s\u00e5 mycket information ute just nu. Vissa s\u00e4ger dock att leveranserna kommer att b\u00f6rja s\u00e5 tidigt som i slutet av oktober 2022 och att antalet tillverkade enheter kommer att bero p\u00e5 det inledande intresset.<\/p>\n\n\n\n

Eftersom Caselani inte \u00e4r en biltillverkare som tillverkar stora volymer \u00e4r chansen stor att du f\u00e5r v\u00e4nta lite innan du kan f\u00e5 tag p\u00e5 den nya Fourgonnette.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r den nya Citro\u00ebn Fourgonnette v\u00e4rd det?<\/h4>\n\n\n\n

Svaret p\u00e5 den h\u00e4r fr\u00e5gan \u00e4r b\u00e5de subjektivt och objektivt. Subjektivt sett kommer de som avgudar 2CV troligen att flockas kring den nya Fourgonnette p\u00e5 grund av dess arv och design. Objektivt sett \u00e4r Fourgonnette bara en Citro\u00ebn Berlingo med en kaross som kostar en massa pengar ut\u00f6ver det ursprungliga priset som du m\u00e5ste betala f\u00f6r Berlingo.<\/p>\n\n\n\n

D\u00e4rf\u00f6r kan vi egentligen bara rekommendera Fourgonnette till dem som vill ha den oavsett vad. Den h\u00e4r bilen \u00e4r inte gjord f\u00f6r att k\u00f6pas med f\u00f6rnuft, utan snarare med hj\u00e4rtat eftersom den p\u00e5minner om en tid d\u00e5 Citro\u00ebn tillverkade den ikoniska 2CV:an. Fourgonnette s\u00e4ljer k\u00e4nslor, arv och h\u00e4vd, inte praktiska egenskaper, effektivitet eller till och med v\u00e4rde.<\/p>\n\n\n\n

Vad \u00e4r skillnaden mellan Citro\u00ebn Berlingo och Citro\u00ebn Fourgonnette?<\/h3>\n\n\n\n

De tv\u00e5 mest uppenbara skillnaderna \u00e4r priset och den yttre designen. Fourgonnette kostar mycket mer \u00e4n Berlingo och har en kraftigt omgjord exteri\u00f6r som \u00e4r inspirerad av 2CV. Sikten \u00e4r n\u00e5got b\u00e4ttre med Berlingo, men allt annat b\u00f6r se och k\u00e4nnas mer eller mindre likadant.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

1948 lanserade Citro\u00ebn den ikoniska 2CV-modellen, som utan tvekan \u00e4r den mest ikoniska Citro\u00ebn-modellen genom tiderna. 2CV blev den mest s\u00e5lda bilen i sin tid d\u00e5 mer \u00e4n 3,8 miljoner<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":5214,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[58],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5213"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5213"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5213\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5215,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5213\/revisions\/5215"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/5214"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5213"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5213"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5213"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}