{"id":5210,"date":"2022-10-03T07:53:19","date_gmt":"2022-10-03T07:53:19","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=5210"},"modified":"2022-10-03T07:53:23","modified_gmt":"2022-10-03T07:53:23","slug":"vanliga-problem-med-citroen-c5-x","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vanliga-problem-med-citroen-c5-x\/","title":{"rendered":"Vanliga problem med Citro\u00ebn C5 X"},"content":{"rendered":"\n

Citro\u00ebn C5 X \u00e4r Citro\u00ebns \u00e5terkomst till D-segmentet med en bil som f\u00f6rs\u00f6ker konkurrera med mycket dyrare bilar n\u00e4r det g\u00e4ller komfort och anv\u00e4ndarv\u00e4nlighet. Citro\u00ebn designade inte C5 X f\u00f6r att vara en sportbil, vilket inte n\u00f6dv\u00e4ndigtvis \u00e4r bra om du gillar bilar som \u00e4r roliga att k\u00f6ra, men om du gillar bekv\u00e4ma bilar \u00e4r C5 X bilen f\u00f6r dig.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller tillf\u00f6rlitlighet kan vi inte riktigt s\u00e4ga n\u00e5got just nu eftersom C5 X nu bara b\u00f6rjar rulla av produktionsbandet. Motorjournalister har haft tillr\u00e4ckligt med tid med C5 X och de var angel\u00e4gna om att p\u00e5peka vissa problem som inte n\u00f6dv\u00e4ndigtvis har med tillf\u00f6rlitlighet att g\u00f6ra.<\/p>\n\n\n\n

Dessa problem inkluderar det faktum att bilens hybriddrivlina inte \u00e4r kalibrerad lika bra som vissa andra hybrider och att bilen tenderar att rulla ganska mycket i kurvorna. Ett annat potentiellt problem \u00e4r det faktum att C5 X inte kommer att erbjudas i dieselform alls, vilket s\u00e4kert \u00e4r en besvikelse f\u00f6r dem som f\u00f6redrar dieselbilar.<\/p>\n\n\n\n

Vi m\u00e5ste ocks\u00e5 n\u00e4mna att C5 X inte kommer med AWD, vilket \u00e4r synd eftersom bilen p\u00e5minner n\u00e5got om terr\u00e4ngk\u00f6rningsf\u00e4rdiga bilar som Subaru Outback till exempel. Hur som helst f\u00e5r du v\u00e4nta lite l\u00e4ngre innan alla relevanta tillf\u00f6rlitlighetsbed\u00f6mningar kommer ut eftersom bilen fortfarande \u00e4r alldeles f\u00f6r f\u00e4rsk f\u00f6r att det ska ske.<\/p>\n\n\n\n

Citroen C5 X – Problem med kalibrering av hybriddrivlinan<\/h2>\n\n\n\n

F\u00f6rst och fr\u00e4mst \u00e4r detta inte n\u00f6dv\u00e4ndigtvis ett problem av tv\u00e5 olika sk\u00e4l. Till att b\u00f6rja med kan dessa kalibreringar \u00e4ndras via en mjukvaruuppdatering mycket l\u00e4tt, s\u00e5 om Citroen anser att hybriddrifts-kalibreringen kan bli b\u00e4ttre kommer de troligen att g\u00f6ra det n\u00e5gon g\u00e5ng. Vi m\u00e5ste dock p\u00e5peka att m\u00e5nga motorjournalister sade att kalibreringen inte \u00e4r lika smidig som konkurrerande bilar.<\/p>\n\n\n\n

Den andra anledningen till att detta inte \u00e4r ett problem i sig \u00e4r att det bara h\u00e4nder n\u00e4r du vill accelerera snabbt. N\u00e4r vi har rensat ut allt detta kan vi nu s\u00e4ga att m\u00e5nga journalister klagade p\u00e5 hur elmotorn interagerar med bensinmotorn vid snabba accelerationer.<\/p>\n\n\n\n

Detta hybridsystem \u00e4r utformat f\u00f6r att spara br\u00e4nsle vilket inneb\u00e4r att elmotorn och f\u00f6rbr\u00e4nningsmotorn kompletterar varandra f\u00f6r att alltid erbjuda dig en s\u00e5 effektiv upplevelse som m\u00f6jligt. N\u00e4r du l\u00e4gger ner kraften kan dock f\u00f6rbr\u00e4nningsmotorns s\u00e4tt att sparka in ofta k\u00e4nnas nerv\u00f6s och osofistikerad f\u00f6r vissa.<\/p>\n\n\n\n

Citroen C5 X – Kroppsrullning i kurvorna<\/h2>\n\n\n\n

I inledningen av den h\u00e4r artikeln sa vi att C5 X inte \u00e4r konstruerad f\u00f6r att vara en sportbil. Det betyder inte bara att bilen inte \u00e4r snabb i en rak linje. Det \u00e4r v\u00e4rt att n\u00e4mna att ett stort antal biltillverkare tenderar att designa bilar som f\u00f6rs\u00f6ker g\u00f6ra flera saker samtidigt. Som s\u00e5dan vill vissa av dem att deras bilar ska vara sportiga och bekv\u00e4ma, medan andra prioriterar andra saker.<\/p>\n\n\n\n

Citroen best\u00e4mde sig f\u00f6r att dumpa sportbilsetoset och fokusera enbart p\u00e5 komfort och anv\u00e4ndarv\u00e4nlighet, vilket inneb\u00e4r att bilen tacklar v\u00e4gb\u00f6ljor riktigt bra. Aggressiva gropar g\u00f6r inte bilen orolig eftersom bilen glider \u00f6ver gupp p\u00e5 ett riktigt graci\u00f6st och lugnt s\u00e4tt.<\/p>\n\n\n\n

Nackdelen h\u00e4r \u00e4r dock att n\u00e4r du l\u00e4gger ner kraften under kurvtagning kommer bilen att rulla ganska mycket vilket kan orsaka understyrning riktigt l\u00e4tt. Detta \u00e4r inte heller n\u00e5got problem om du gillar komfortorienterade bilar, om du gillar sportbilar kommer du troligen inte att \u00e4lska detta.<\/p>\n\n\n\n

Citroen C5 X – Ingen diesel C5 X och ingen AWD C5 X<\/h2>\n\n\n\n

Vi m\u00e5ste ocks\u00e5 n\u00e4mna det faktum att C5 X inte erbjuds som diesel eller AWD-bil. Dieselbilar \u00e4r n\u00e5got hatade f\u00f6r tillf\u00e4llet p\u00e5 grund av att de inte \u00e4r s\u00e5 bra f\u00f6r milj\u00f6n, och m\u00e5nga m\u00e4rken (Citroen inkluderat) vill bli av med dieselbilar helt och h\u00e5llet. C5 X finns d\u00e4rf\u00f6r inte som dieselbil.<\/p>\n\n\n\n

Dieselbr\u00e4nsle \u00e4r mer effektt\u00e4t vilket \u00e4r anledningen till att de flesta dieselbilar har h\u00f6gre vridmomentsiffror och \u00e4r ocks\u00e5 det f\u00f6redragna valet f\u00f6r dem som tillbringar den mesta tiden p\u00e5 motorv\u00e4gen, \u00e5tminstone i Europa. Till r\u00e5ga p\u00e5 allt kommer C5 X inte med n\u00e5got AWD-system, vilket \u00e4r synd eftersom den h\u00f6jda k\u00f6rh\u00f6jden och den f\u00f6rst\u00e4rkta fj\u00e4dringen skulle kunna vara ett v\u00e4lkommet tillskott under vintertid.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r Citroen C5 X en kombi eller en crossover?<\/h4>\n\n\n\n

Citroen C5 X verkar vara en bil som l\u00e5nar sin designinspiration fr\u00e5n m\u00e5nga olika typer av bilar. Till att b\u00f6rja med ser bilen ut som ett kombibolag n\u00e4r man tittar p\u00e5 den fr\u00e5n sidan. Men n\u00e4r du tar en titt p\u00e5 taklinjen ser du en tydlig kr\u00f6kning som g\u00f6r att C5 X liknar coup\u00e9liknande kombibilar ocks\u00e5.<\/p>\n\n\n\n

C5 X har dock ocks\u00e5 en upph\u00f6jd f\u00f6rarplats och en upph\u00f6jd markfrig\u00e5ng, vilket ocks\u00e5 ger den ett utilitaristiskt utseende, men mer p\u00e5 crossover-sidan. Som s\u00e5dan \u00e4r C5 X unik eftersom det inte finns m\u00e5nga bilar som ser ut p\u00e5 det s\u00e4ttet. Audi A6 Allroad och Subaru Outback verkar dock vara n\u00e5got liknande.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Citroen C5 X en lyxbil?<\/h3>\n\n\n\n

Citroen C5 X \u00e4r inte en genomg\u00e5ende lyxbil eftersom den inte kommer med en prislapp som kan konkurrera med A6 Allroad, en riktig lyxbil fr\u00e5n det h\u00e4r segmentet. Men C5 X \u00e4r inte heller en vanlig bil p\u00e5 ekonomisk niv\u00e5 eftersom den har massor av lyxiga detaljer som h\u00f6jer upplevelsen ganska mycket.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4r kom Citroen C5 X ut p\u00e5 marknaden?<\/h4>\n\n\n\n

Citroen C5 X har funnits till f\u00f6rs\u00e4ljning i n\u00e5gra m\u00e5nader nu, medan vissa marknader (som Australien och Nya Zeeland) kommer att f\u00e5 C5 X f\u00f6rmodligen i slutet av \u00e5ret. D\u00e4rf\u00f6r b\u00f6r vi v\u00e4nta n\u00e5gra m\u00e5nader till tills vi kan g\u00f6ra en grundlig och korrekt bed\u00f6mning av C5 X:s tillf\u00f6rlitlighet, eftersom korrekta bed\u00f6mningar av tillf\u00f6rlitligheten tar tid, ibland till och med \u00e5r.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Citro\u00ebn C5 X \u00e4r Citro\u00ebns \u00e5terkomst till D-segmentet med en bil som f\u00f6rs\u00f6ker konkurrera med mycket dyrare bilar n\u00e4r det g\u00e4ller komfort och anv\u00e4ndarv\u00e4nlighet. Citro\u00ebn designade inte C5 X f\u00f6r<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":5211,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[58],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5210"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5210"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5210\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5212,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5210\/revisions\/5212"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/5211"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5210"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5210"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5210"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}