{"id":5207,"date":"2022-10-03T07:52:38","date_gmt":"2022-10-03T07:52:38","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=5207"},"modified":"2022-10-03T07:52:42","modified_gmt":"2022-10-03T07:52:42","slug":"ar-citroen-c5-x-en-bra-bil","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/ar-citroen-c5-x-en-bra-bil\/","title":{"rendered":"\u00c4r Citro\u00ebn C5 X en bra bil?"},"content":{"rendered":"\n

Citro\u00ebn C5 X \u00e4r en snygg familjebil med fyra d\u00f6rrar som \u00e4r utformad f\u00f6r att \u00e5teruppr\u00e4tta Citro\u00ebns forna glans i det illustra marknadssegmentet f\u00f6r D-bilar. C5 X hoppas att uppn\u00e5 allt som Citro\u00ebn har satt upp som m\u00e5l med sina allra senaste bilar, n\u00e4mligen att \u00e5teruppliva den gamla goda tiden med ”lyxiga” franska familjebilar. \u00c4r Citroen C5 X en bra bil?<\/p>\n\n\n\n

Citroen C5 X \u00e4r verkligen en sp\u00e4nnande ny bil som lovar att f\u00f6ra Citroen till en helt ny niv\u00e5 och mot en sedan l\u00e4nge bortgl\u00f6md lyxkundkrets. Citroen C5 X ser annorlunda ut, den ser udda ut, den sticker ut, och det \u00e4r inte n\u00e5got man ser alltf\u00f6r ofta nuf\u00f6rtiden. Som s\u00e5dan \u00e4r C5 X verkligen en bra bil.<\/p>\n\n\n\n

Den har ocks\u00e5 relativt kraftfulla, effektiva och relativt mjuka motorer. K\u00f6rupplevelsen fokuserar p\u00e5 anv\u00e4ndarv\u00e4nlighet och komfort framf\u00f6r allt. Detta inneb\u00e4r att C5 X inte f\u00f6rs\u00f6ker vara sportig eftersom det \u00e4r n\u00e5got som Citroen hoppas kunna uppn\u00e5 med mer fokuserade modeller.<\/p>\n\n\n\n

Tillf\u00f6rlitligheten \u00e4r fortfarande ett stort fr\u00e5getecken eftersom C5 X \u00e4r alldeles f\u00f6r f\u00e4rsk och den kan \u00e4nnu inte bed\u00f6mas ordentligt. C5 X kommer inte i n\u00e4rheten av etablerade lyxerbjudanden n\u00e4r det g\u00e4ller priset vilket inneb\u00e4r att den erbjuder mycket f\u00f6r pengarna. Praktiken \u00e4r riktigt bra, men det bakre sittutrymmet \u00e4r lite tr\u00e5ngt p\u00e5 grund av den lutande taklinjen.<\/p>\n\n\n\n

Citroen C5 X – Drivkraften<\/h2>\n\n\n\n

Citroen C5 X:s motorpalett b\u00f6rjar med den 3-cylindriga 1,2 liters motorn med 130 hk och 169 lb-ft vridmoment. Den h\u00e4r motorn klarar 0-60 km\/h p\u00e5 cirka 11 sekunder och n\u00e5r en topphastighet p\u00e5 122 km\/h. N\u00e4sta i raden \u00e4r den fyrcylindriga 1,6L-r\u00e4tmokrinen med 181 hk och 184 lb-ft vridmoment. Den h\u00e4r motorn klarar 0-60mph p\u00e5 8,2 sekunder och n\u00e5r en topphastighet p\u00e5 134mph.<\/p>\n\n\n\n

C5 X erbjuds \u00e4ven som hybrid som anv\u00e4nder den fyrcylindriga 1,6 liter-motorn, men som \u00e4ven l\u00e4gger till en elmotor ovanp\u00e5 den f\u00f6r en kombinerad effekt p\u00e5 225 hk och 265 lb-ft vridmoment. Denna motor \u00e4r ocks\u00e5 den mest effektiva med utlovade 78MPG medan bensinmodellerna klarar upp till 45-50MPG.<\/p>\n\n\n\n

Alla modeller kommer med en 8-v\u00e4xlad automatisk v\u00e4xell\u00e5da och alla drivs enbart av ett framhjulsdrivet system. P\u00e5 det hela taget f\u00e5r C5 X en ganska effektiv och smidig motorpalett, men en dieselmodell skulle vara ett bra tillskott, och samma sak g\u00e4ller f\u00f6r AWD.<\/p>\n\n\n\n

Citroen C5 X – Design och chassi<\/h2>\n\n\n\n

Citroen C5 X f\u00f6ljer ett v\u00e4lk\u00e4nt designspr\u00e5k fr\u00e5n Citroen d\u00e4r bilen str\u00e4var efter att vara annorlunda, finurlig och i\u00f6gonfallande. Vi kan helhj\u00e4rtat s\u00e4ga att Citroen lyckades med det eftersom C5 X inte ser ut som n\u00e5got annat p\u00e5 v\u00e4gen. Interi\u00f6ren i C5 X \u00e4r ocks\u00e5 unik och mycket v\u00e4lutrustad eftersom bilen f\u00e5r i stort sett allt du kan \u00f6nska dig.<\/p>\n\n\n\n

K\u00f6rupplevelsen \u00e4r enbart inriktad p\u00e5 komfort och anv\u00e4ndarv\u00e4nlighet och C5 X f\u00f6rs\u00f6ker inte vara en sportbil. Detta inneb\u00e4r att bilen \u00e4r bekv\u00e4m, den klarar av gropar riktigt bra och den h\u00e5ller sig lugn \u00f6ver fartgupp. Det betyder dock att bilen rullar ganska mycket i kurvor och att den inte alls \u00e4r smidig.<\/p>\n\n\n\n

Citroen C5 X – Tillf\u00f6rlitlighet och vanliga problem<\/h2>\n\n\n\n

Det \u00e4r fortfarande f\u00f6r tidigt att s\u00e4ga om C5 X verkligen \u00e4r en p\u00e5litlig bil eller inte eftersom den \u00e4r alldeles f\u00f6r f\u00e4rsk fr\u00e5n fabriken. Vi m\u00e5ste v\u00e4nta ett hyggligt tag innan vi kan bed\u00f6ma bilen ordentligt eftersom det nu helt enkelt inte finns m\u00e5nga C5 X-modeller som str\u00f6var runt p\u00e5 stadens gator.<\/p>\n\n\n\n

Vissa journalister klagade p\u00e5 hybridsystemets kalibrering eftersom det kan vara ryckigt och skakigt. Hur som helst f\u00e5r vi v\u00e4nta och se eftersom korrekta tillf\u00f6rlitlighetsbed\u00f6mningar kan b\u00f6rja f\u00f6rst n\u00e4r bilen \u00e4r minst ett \u00e5r gammal.<\/p>\n\n\n\n

Citroen C5 X – V\u00e4rde och praktiska egenskaper<\/h2>\n\n\n\n

En av de b\u00e4sta aspekterna av C5 X \u00e4r dess prislapp eftersom bilen underskrider i stort sett alla etablerade lyxbilar som finns d\u00e4r ute. C5 X kan visserligen inte riktigt j\u00e4mf\u00f6ras med n\u00e5gon av dessa bilar, men du f\u00e5r mycket v\u00e4rde f\u00f6r pengarna eftersom bilen verkligen \u00f6verbryggar klyftan mellan gamla Citroen-bilar och uppn\u00e5elig lyx.<\/p>\n\n\n\n

Praktiken \u00e4r ocks\u00e5 riktigt bra eftersom bilen har fyra d\u00f6rrar och en baklucka. Tack vare en h\u00f6gre \u00e5kh\u00f6jd \u00e4r det ocks\u00e5 riktigt l\u00e4tt att komma in och ut ur bilen. F\u00f6rvaringsutrymmet \u00e4r ocks\u00e5 rymligt vilket s\u00e4kert \u00e4r n\u00e5got som de flesta familjer kommer att uppskatta.<\/p>\n\n\n\n

FAQ avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

Ska jag k\u00f6pa en Citroen C5 X?<\/h4>\n\n\n\n

Om du gillar hur Citroen C5 X ser ut kommer du troligen att \u00e4lska allt annat med C5 X eftersom den ser bra ut, erbjuder mycket av allt och har tillr\u00e4ckligt med utrymme f\u00f6r en familj. Vi m\u00e5ste dock komma ih\u00e5g att tillf\u00f6rlitligheten fortfarande \u00e4r ok\u00e4nd och kommer troligen att f\u00f6rbli s\u00e5 under en tid.<\/p>\n\n\n\n

Som s\u00e5dan b\u00f6r du v\u00e4nta ett \u00e5r eller tv\u00e5 om du inte \u00e4r helt s\u00e5ld p\u00e5 C5 X s\u00e5 att du l\u00e4gger till tillf\u00f6rlitlighetsresultaten i ekvationen.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Citroen C5 X en s\u00e4ker bil?<\/h4>\n\n\n\n

Ja, Citroen C5 X verkar vara en riktigt s\u00e4ker bil eftersom den fick ett stj\u00e4rnigt 5-stj\u00e4rnigt s\u00e4kerhetsbetyg fr\u00e5n m\u00e5nga krocktestbest\u00e4mmelser. Dessutom har C5 X ett g\u00e4ng toppmoderna aktiva s\u00e4kerhetssystem som \u00e4r utformade f\u00f6r att h\u00e5lla dig s\u00e4ker hela tiden, oavsett om du \u00e4r i r\u00f6relse eller om du st\u00e5r stilla.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Citroen C5 X en lyxbil?<\/h4>\n\n\n\n

Citroen C5 X \u00e4r den st\u00f6rsta och lyxigaste bilen som Citroen tillverkar, men \u00e4r det en riktig lyxbil? Nej, C5 X \u00e4r verkligen en riktigt v\u00e4lbyggd bil, men den kan inte konkurrera med BMW, Audi och Mercedes. Prislappen som f\u00f6ljer med C5 X \u00e4r dock inte alls lika omfattande som den \u00e4r med dessa tre andra m\u00e4rken.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Citro\u00ebn C5 X \u00e4r en snygg familjebil med fyra d\u00f6rrar som \u00e4r utformad f\u00f6r att \u00e5teruppr\u00e4tta Citro\u00ebns forna glans i det illustra marknadssegmentet f\u00f6r D-bilar. C5 X hoppas att uppn\u00e5<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":5208,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[58],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5207"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5207"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5207\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5209,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5207\/revisions\/5209"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/5208"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5207"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5207"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5207"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}