{"id":5201,"date":"2022-09-30T07:38:49","date_gmt":"2022-09-30T07:38:49","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=5201"},"modified":"2022-09-30T07:38:51","modified_gmt":"2022-09-30T07:38:51","slug":"ar-citroen-ds9-en-bra-bil","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/ar-citroen-ds9-en-bra-bil\/","title":{"rendered":"\u00c4r Citro\u00ebn DS9 en bra bil?"},"content":{"rendered":"\n

DS9 \u00e4r en lyxsedan i mellanstorlek och den f\u00f6rsta riktiga lyxsedan i mellanstorlek fr\u00e5n det franska m\u00e4rket DS. DS brukade ligga under Citro\u00ebn-paraplyet, men de br\u00f6t sig ut redan 2015 f\u00f6r att skapa sin egen v\u00e4g mot att bli ett fullfj\u00e4drad lyxbilsm\u00e4rke. S\u00e5 \u00e4r Citro\u00ebn DS9 en bra bil?<\/p>\n\n\n\n

DS9 \u00e4r en riktigt bra bil i sig sj\u00e4lv, men den \u00e4r omgiven av etablerade mellanstora lyxbilsutbud som BMW 5-serien, Audi A6, Volvo S90 och Mercedes Benz E-klass. Att konkurrera med dessa m\u00e4rken \u00e4r en sv\u00e5r uppgift och \u00e4r den fr\u00e4msta anledningen till att DS9 m\u00e5ste arbeta dubbelt s\u00e5 mycket f\u00f6r att f\u00e5 en liknande popularitet.<\/p>\n\n\n\n

Hur som helst \u00e4r de motorer som erbjuds kraftfulla, effektiva och relativt sofistikerade. Designen \u00e4r fantastisk f\u00f6r vissa men \u00f6verdrivet stiliserad f\u00f6r andra. Interi\u00f6ren \u00e4r snyggt utformad med h\u00f6gkvalitativa material, men infotainmentsystemet \u00e4r l\u00e5ngt ifr\u00e5n sina tyska rivaler. K\u00f6rupplevelsen \u00e4r riktigt bra eftersom DS9 \u00e4r en riktigt bekv\u00e4m bil.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller tillf\u00f6rlitlighet \u00e4r det fortfarande f\u00f6r tidigt att s\u00e4ga hur bra DS9 kommer att klara sig, men just nu verkar den lida av vissa problem med infotainmentsystemet. DS9 har ett lika h\u00f6gt pris som sina tyska rivaler, vilket \u00e4r en sv\u00e5r svalka f\u00f6r m\u00e5nga. Praktiken \u00e5 andra sidan \u00e4r riktigt bra tack vare det stora utrymmet i hela bilen.<\/p>\n\n\n\n

DS9 – Drivkraften<\/h2>\n\n\n\n

DS9:s bensinmotor p\u00e5 instegsniv\u00e5 \u00e4r en 1,6 liters fyrcylindrig motor i linje parat med en elmotor som ger en kombinerad effekt p\u00e5 225 hk och 265 lb-punkts vridmoment. N\u00e4sta modell i raden anv\u00e4nder samma konfiguration, men effekten h\u00f6js till 250 hk medan vridmomentet f\u00f6rblir detsamma. Slutligen anv\u00e4nder toppmodellen ocks\u00e5 samma konfiguration, men effekten h\u00f6js till 360 hk och 383 lb-ft vridmoment.<\/p>\n\n\n\n

Det verkar som om dessa tre \u00e4r de enda drivlinorna som finns tillg\u00e4ngliga f\u00f6r tillf\u00e4llet och diesel \u00e4r ingenstans att se. Alla tre \u00e4r riktigt effektiva oavsett var du k\u00f6r bilen. Instegsbilen och mellanspecifika bilen \u00e4r framhjulsdrivna medan 360hp-modellen \u00e4r AWD. Alla tre kommer ocks\u00e5 med en 8-v\u00e4xlad automatl\u00e5da som standard.<\/p>\n\n\n\n

P\u00e5 det hela taget \u00e4r DS9-drivlinan hyfsad eftersom den ger dig massor av kraft och vridmoment, men lyckas samtidigt vara effektiv. Vissa kunder kan inte t\u00e4nka sig att ha en mellanstor lyxsedan utan en 6-cylindrig motor och dessa v\u00e4ljer vanligtvis tyska lyxbilar.<\/p>\n\n\n\n

DS9 – Design och chassi<\/h2>\n\n\n\n

DS9:s yttre formspr\u00e5k \u00e4r starkt inspirerat av framtiden, vilket \u00e4r uppenbart s\u00e5 fort du l\u00e4gger \u00f6gonen p\u00e5 DS9. Den f\u00e5r m\u00e5nga skarpa veck och eventuellt till och med \u00f6verstylade komponenter som g\u00f6r att bilen k\u00e4nns och ser riktigt modern ut. Interi\u00f6ren i DS9 \u00e4r riktigt snygg och \u00e4ven mycket v\u00e4lutrustad tack vare m\u00e4ngder av h\u00f6gkvalitativa material \u00f6verallt.<\/p>\n\n\n\n

DS9:s chassi- och fj\u00e4dringsinst\u00e4llning \u00e4r skr\u00e4ddarsydd f\u00f6r komfort. DS9 f\u00e5r dock \u00e4ven en prestandalinje som g\u00f6r bilen agil i viss m\u00e5n. Det \u00e4r ingen BMW 5-serie, men den \u00e4r verkligen roligare att k\u00f6ra \u00e4n vissa andra tyska lyxbilar.<\/p>\n\n\n\n

DS9 – Tillf\u00f6rlitlighet och vanliga problem<\/h2>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller tillf\u00f6rlitlighet kan vi inte med s\u00e4kerhet s\u00e4ga hur bra DS9 klarar sig eftersom det fortfarande \u00e4r alldeles f\u00f6r tidigt att s\u00e4ga. Bilen har bara b\u00f6rjat g\u00e5 ut och efter att den n\u00e5tt en ansenlig m\u00e4ngd kunder kan vi s\u00e4ga om den verkligen \u00e4r p\u00e5litlig eller inte. Vissa problem har dock redan n\u00e4mnts av olika biljournalister som provk\u00f6rde bilen.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6rst och fr\u00e4mst \u00e4r infotainmentsystemet inte i niv\u00e5 med sina tyska rivaler och det kan ibland kr\u00e5ngla till det eller st\u00e4nga av sig sj\u00e4lvt. Tack och lov kommer dessa sannolikt att redas ut med en mjukvaruuppdatering. Vissa journalister kritiserade bilen f\u00f6r tvivelaktig kvalitetskontroll, men det verkar inte vara ett problem i sig.<\/p>\n\n\n\n

DS9 – V\u00e4rde och praktiska egenskaper<\/h2>\n\n\n\n

DS9 har ett n\u00e4stan identiskt pris som sina fr\u00e4msta tyska rivaler, vilket \u00e4r en sv\u00e5r f\u00f6rs\u00e4ljning f\u00f6r dem som \u00e4r vana vid att k\u00f6pa bilar fr\u00e5n etablerade lyxm\u00e4rken. DS9 \u00e4r den allra f\u00f6rsta riktiga lyxsedanen fr\u00e5n detta m\u00e4rke, och det faktum att den delar sin plattform med Peugeot 508 (en bil som inte \u00e4r en lyxbil) g\u00f6r det \u00e4nnu sv\u00e5rare att s\u00e4lja DS9.<\/p>\n\n\n\n

Praktiken \u00e5 andra sidan \u00e4r riktigt bra eftersom DS9 erbjuder massor av interi\u00f6rutrymme medan bagageutrymmet \u00e4r n\u00e4stan mer \u00e4n tillr\u00e4ckligt. Sikten skulle kunna vara b\u00e4ttre, men p\u00e5 det hela taget \u00e4r DS9:s praktiska egenskaper lika bra som hos sina tyska och svenska rivaler.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

Kan DS9 konkurrera med BMW 5-serien, Audi A6 och Mercedes E-klass?<\/h4>\n\n\n\n

Det beror p\u00e5 hur man ser p\u00e5 det. Om du \u00e4r lojal mot dina tysketablerade lyxm\u00e4rken kommer du inte att se DS9 som en verklig konkurrent \u00e4ven om den \u00e4r det p\u00e5 de flesta omr\u00e5den. Den st\u00f6rsta skillnaden mellan dessa tre och DS9 \u00e4r att dessa tre har ett l\u00e5ngvarigt arv av att vara den bil som n\u00e4stan alla k\u00f6pare av mellanstora lyxbilar v\u00e4ljer.<\/p>\n\n\n\n

Att ta sig in i en s\u00e5 etablerad grupp som denna \u00e4r ingen l\u00e4tt uppgift, s\u00e4rskilt inte f\u00f6r ett m\u00e4rke som tidigare l\u00e5g under ett paraply av ekonomibilm\u00e4rken.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r DS9 ett bra k\u00f6p?<\/h4>\n\n\n\n

DS9 kan vara ett bra k\u00f6p om du fick ett bra erbjudande och om du gillar bilen f\u00f6r vad den \u00e4r. Vi \u00e4r dock inte medvetna om hur mycket DS9 kommer att v\u00e4rderas, vilket inneb\u00e4r att det faktiskt \u00e4r en riktigt bra id\u00e9 att v\u00e4nta ett \u00e5r eller tv\u00e5 innan du trycker av.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r DS ett riktigt lyxm\u00e4rke?<\/h4>\n\n\n\n

F\u00f6r att kunna besvara den h\u00e4r fr\u00e5gan korrekt m\u00e5ste vi f\u00f6rst definiera vad en lyxbil ens \u00e4r. En lyxbil tillverkas av ett eftertraktat och v\u00e4letablerat m\u00e4rke, det \u00e4r en bil som passar till en lyxig livsstil eftersom den lyckas \u00f6vertr\u00e4ffa de flesta f\u00f6rv\u00e4ntningar och eftersom den kan g\u00f6ra m\u00e5nga saker riktigt bra utan att kompromissa med n\u00e4stan ingenting.<\/p>\n\n\n\n

DS \u00e4r \u00e4nnu inte ett etablerat m\u00e4rke, men DS f\u00f6rs\u00f6ker verkligen \u00e4ndra p\u00e5 det. Ingen kan f\u00f6rneka att DS utser sina bilar riktigt bra eftersom i stort sett alla bilar \u00e4r packade med den senaste och b\u00e4sta tekniken, fantastiska byggmaterial och starka motorer. Som s\u00e5dan \u00e4r DS verkligen ett lyxm\u00e4rke i vardande.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

DS9 \u00e4r en lyxsedan i mellanstorlek och den f\u00f6rsta riktiga lyxsedan i mellanstorlek fr\u00e5n det franska m\u00e4rket DS. DS brukade ligga under Citro\u00ebn-paraplyet, men de br\u00f6t sig ut redan 2015<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":5202,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[58],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5201"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5201"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5201\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5203,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5201\/revisions\/5203"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/5202"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5201"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5201"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5201"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}