{"id":5197,"date":"2022-09-29T09:05:23","date_gmt":"2022-09-29T09:05:23","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=5197"},"modified":"2022-09-29T09:05:26","modified_gmt":"2022-09-29T09:05:26","slug":"vanliga-problem-med-volkswagen-sharan","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vanliga-problem-med-volkswagen-sharan\/","title":{"rendered":"Vanliga problem med Volkswagen Sharan"},"content":{"rendered":"\n

Volkswagen Sharan \u00e4r en multifunktionell sk\u00e5pbil som har tillverkats sedan 1995. Den andra generationen av Sharan introducerades 2010 medan den andra generationens facelift introducerades 2015.<\/p>\n\n\n\n

Enligt de flesta uppgifter som finns tillg\u00e4ngliga p\u00e5 n\u00e4tet erbjuder Sharan en medioker tillf\u00f6rlitlighet. De vanligaste VW Sharan-problemen \u00e4r f\u00f6rknippade med v\u00e4xell\u00e5dan, utrustningen, MAF-sensorn, det elektriska och karosseriet. De flesta av dessa kan l\u00f6sas genom f\u00f6rebyggande underh\u00e5ll, men andra som MAF-sensorn m\u00e5ste bytas ut s\u00e5 sm\u00e5ningom.<\/p>\n\n\n\n

Det \u00e4r ocks\u00e5 s\u00e4kert att s\u00e4ga att den f\u00f6rsta generationen av Sharan \u00e4r den mest besv\u00e4rliga av dem alla medan den andra generationen inte \u00e4r s\u00e5 mycket b\u00e4ttre. Den 2:a generationens facelift erbjuder dock m\u00e5nga uppgraderingar j\u00e4mf\u00f6rt med de tv\u00e5 f\u00f6rsta modellerna och \u00e4r det b\u00e4sta valet om du \u00e4r ute efter en begagnad Sharan.<\/p>\n\n\n\n

VW Sharan – problem med v\u00e4xell\u00e5dan<\/h2>\n\n\n\n

Enligt m\u00e5nga uppgifter som finns tillg\u00e4ngliga p\u00e5 n\u00e4tet verkar Sharan lida av olika v\u00e4xell\u00e5dsrelaterade problem b\u00e5de med den manuella och automatiska v\u00e4xell\u00e5dan. De \u00e4ldre synkroniserade automatl\u00e5dorna \u00e4r k\u00e4nda f\u00f6r att vara klumpiga, l\u00e5ngsamma att reagera och ganska obekv\u00e4ma n\u00e4r man inte babblar fr\u00e5n stillast\u00e5ende. DSG \u00e4r liga b\u00e4ttre och \u00e4r den b\u00e4sta v\u00e4xell\u00e5dan f\u00f6r Sharan.<\/p>\n\n\n\n

De manuella versionerna \u00e4r ocks\u00e5 k\u00e4nda f\u00f6r att drabbas av felande v\u00e4xelkopplingar som g\u00f6r att du inte kan v\u00e4lja den v\u00e4xel du vill ha. N\u00e4r detta h\u00e4nder \u00e4r det enda s\u00e4ttet att \u00e5tg\u00e4rda detta f\u00f6r gott att byta ut v\u00e4xell\u00e5dan helt och h\u00e5llet. En del m\u00e4nniskor f\u00f6redrar att brottas med pinnen f\u00f6r att tvinga den i v\u00e4xel, men detta kan ge upphov till mycket mer problem l\u00e4ngre fram.<\/p>\n\n\n\n

VW Sharan – Utrustningsproblem<\/h2>\n\n\n\n

Sharan lider ocks\u00e5 av olika utrustningsrelaterade problem som en felaktig reservhjulsmekanism som tenderar att stanna p\u00e5 plats om den inte servas vid behov. Ett annat problem med Sharan \u00e4r att m\u00e5nga av bilens komponenter \u00e4r k\u00e4nda f\u00f6r att g\u00e5 s\u00f6nder eftersom de \u00e4r tillverkade av billig plast. D\u00f6rrh\u00f6gtalarnas k\u00e5por \u00e4r k\u00e4nda f\u00f6r att g\u00e5 s\u00f6nder otroligt l\u00e4tt.<\/p>\n\n\n\n

Andra utrustningsproblem med Sharan \u00e4r f\u00f6rknippade med s\u00e4tena eftersom de ofta tenderar att bli sv\u00e5ra att r\u00f6ra sig och fungera. Vissa plastdelar inuti interi\u00f6ren kan fastna och bli otroligt sv\u00e5ra att anv\u00e4nda. Detta g\u00e4ller oftast f\u00f6r Sharan 1:a generationen och nyare exemplar med h\u00f6g k\u00f6rstr\u00e4cka.<\/p>\n\n\n\n

VW Sharan – problem med MAF-sensorn<\/p>\n\n\n\n

M\u00e5nga Volkswagen-modeller \u00e4r k\u00e4nda f\u00f6r att drabbas av MAF-problem (Mass airflow sensor) och Sharan \u00e4r ocks\u00e5 en del av den gruppen. Om du k\u00e4nner att bilen lider av bristande acceleration eller om bilen inte kan h\u00e5lla en h\u00f6gre hastighet, \u00e4r chansen stor att MAF \u00e4r orsaken till detta.<\/p>\n\n\n\n

Det b\u00e4sta s\u00e4ttet att l\u00f6sa detta \u00e4r att helt enkelt byta ut MAF helt och h\u00e5llet eftersom problem som dessa tenderar att bli v\u00e4rre med tiden. Om du misslyckas med att byta ut den tillr\u00e4ckligt tidigt finns det en stor chans att dessa kommer att bli mycket st\u00f6rre problem l\u00e4ngre fram.<\/p>\n\n\n\n

VW Sharan – Elektriska problem<\/p>\n\n\n\n

Sharan \u00e4r ocks\u00e5 k\u00e4nd f\u00f6r att drabbas av olika elektriska problem, s\u00e5som problem med den yttre och inre belysningen, problem med instrumentbr\u00e4dan, problem med de elektriska f\u00f6nsterrutorna och problem med olika elektriska system, str\u00f6mbrytare och lampor i bilen. Den f\u00f6rsta generationen Sharan \u00e4r den mest problematiska av alla, men det verkar som om \u00e4ven de nyare modellerna ibland lider av elektriska problem.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6r att \u00e5tg\u00e4rda dessa beh\u00f6ver du ibland bara starta om systemen eller byta gl\u00f6dlampor medan du vid andra tillf\u00e4llen m\u00e5ste byta ut st\u00f6rre delar eller kontrollera s\u00e4kringsl\u00e5dan om n\u00e5got inte brunnit.<\/p>\n\n\n\n

VW Sharan – problem med karossen<\/h2>\n\n\n\n

Volkswagen Sharan \u00e4r en stor bil vilket inneb\u00e4r att den lider av problem som \u00e4r f\u00f6rknippade med stora bilar. Eftersom den \u00e4r s\u00e5 stor tenderar Sharan att b\u00f6ja sig \u00f6ver olika kuperingar vilket kan p\u00e5verka bilens panelspalter och spaltjustering. Detta kan leda till problem med att \u00f6ppna och st\u00e4nga d\u00f6rrar som \u00e4r tidskr\u00e4vande att \u00e5tg\u00e4rda.<\/p>\n\n\n\n

Oavsett vilket, se till att g\u00e5 igenom hela bilen och \u00f6ppna och st\u00e4nga alla d\u00f6rrar f\u00f6r att se om allt \u00e4r d\u00e4r det ska vara. Se ocks\u00e5 till att skjuta alla s\u00e4ten, d\u00f6rrar och allt som \u00e4r avsett att r\u00f6ra sig eftersom du inte vill ha en bil med alltf\u00f6r m\u00e5nga av dessa problem.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnittet<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r VW Sharan en bra familjebil?<\/h4>\n\n\n\n

Volkswagen Sharan \u00e4r faktiskt en bra allroundfamiljebil eftersom den erbjuder ett \u00f6verfl\u00f6d av utrymme och anst\u00e4ndiga bekv\u00e4mligheter och \u00e4r en riktigt s\u00e4ker bil \u00f6verlag. Sharan har l\u00e4tt plats f\u00f6r upp till sju passagerare, vilket inneb\u00e4r att \u00e4ven de st\u00f6rsta familjerna b\u00f6r kunna f\u00e5 plats i Sharan. Lastutrymmet \u00e4r ocks\u00e5 enormt vilket ytterligare upprepar att Sharan \u00e4r en bra familjebil.<\/p>\n\n\n\n

De b\u00e4sta familjebilarna m\u00e5ste ocks\u00e5 vara s\u00e4kra, s\u00e5 det \u00e4r bra att veta att VW Sharan \u00e4r en 5-stj\u00e4rnig s\u00e4kerhetsklassad bil som finns tillg\u00e4nglig med alla de senaste s\u00e4kerhetsfunktionerna som lane keep assist, kameror, sensorer, parkeringspilot och adaptiv farth\u00e5llare.<\/p>\n\n\n\n

Hur l\u00e4nge kan en VW Sharan h\u00e5lla?<\/h4>\n\n\n\n

Volkswagen Sharan \u00e4r byggd p\u00e5 en riktigt gammal plattform vilket inneb\u00e4r att VW lyckats l\u00f6sa de flesta problem som eventuellt skulle kunna pensionera Sharan i f\u00f6rtid. Detta inneb\u00e4r att Sharan l\u00e4tt kan h\u00e5lla uppemot 200 000 mil, men bara om du underh\u00e5ller den tillr\u00e4ckligt bra.<\/p>\n\n\n\n

Sharan \u00e4r ett klassiskt exempel p\u00e5 en tysk premiumbil d\u00e4r den klarar av att h\u00e5lla l\u00e4nge, men bara om r\u00e4tt underh\u00e5ll har till\u00e4mpats. Om du \u00e4r ute efter en begagnad Sharan ska du se till att v\u00e4lja en med f\u00e5 mil p\u00e5 klockan och med all servicehistorik sedan bilen k\u00f6ptes.<\/p>\n\n\n\n

Ska jag k\u00f6pa en VW Sharan?<\/h4>\n\n\n\n

Om du \u00e4r ute efter en minivan f\u00f6r familjen \u00e4r Sharan ett riktigt bra val eftersom den erbjuder gott om utrymme, men \u00e4nd\u00e5 inte k\u00e4nns som en buss att k\u00f6ra. Sharan \u00e4r kanske inte den nyaste minivanen p\u00e5 marknaden vilket g\u00f6r att dess v\u00e4rde kan ifr\u00e5gas\u00e4ttas fr\u00e5n ny, men om du v\u00e4ljer ett v\u00e4lsk\u00f6tt begagnat exemplar \u00e4r det vettigt att g\u00f6ra det.<\/p>\n\n\n\n

Du m\u00e5ste ocks\u00e5 komma ih\u00e5g att Sharan \u00e4r p\u00e5 v\u00e4g att avvecklas s\u00e5 den senaste modellen kommer sannolikt att beh\u00e5lla sitt v\u00e4rde v\u00e4l.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Volkswagen Sharan \u00e4r en multifunktionell sk\u00e5pbil som har tillverkats sedan 1995. Den andra generationen av Sharan introducerades 2010 medan den andra generationens facelift introducerades 2015. Enligt de flesta uppgifter som<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":5195,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[18],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5197"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5197"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5197\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5198,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5197\/revisions\/5198"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/5195"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5197"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5197"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5197"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}