{"id":5176,"date":"2022-09-26T10:12:54","date_gmt":"2022-09-26T10:12:54","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=5176"},"modified":"2022-09-26T10:12:57","modified_gmt":"2022-09-26T10:12:57","slug":"vanliga-problem-med-ford-fusion","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vanliga-problem-med-ford-fusion\/","title":{"rendered":"Vanliga problem med Ford Fusion"},"content":{"rendered":"\n

Ford Fusion har varit en av de mest popul\u00e4ra mellanstora familjebilarna \u00e4nda sedan den lanserades 2005. Tyv\u00e4rr beslutade Ford att upph\u00f6ra med Fusion f\u00f6r marknads\u00e5ret 2022 eftersom de nu fokuserar p\u00e5 att tillverka SUV:er, lastbilar och crossovers f\u00f6r att h\u00e5lla j\u00e4mna steg med de \u00f6kade kraven i den nuvarande industrin.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4ven om vissa Ford-bilar som Fusion och Focus var relativt popul\u00e4ra fram till dess att de avskedades, tror Ford att crossovers, lastbilar och SUV:er bara kommer att forts\u00e4tta att bli mer och mer popul\u00e4ra med \u00e5ren. Om du \u00e4r intresserad av att k\u00f6pa en Ford Fusion m\u00e5ste du \u00f6verv\u00e4ga marknaden f\u00f6r begagnade bilar i andra hand.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller tillf\u00f6rlitlighet verkar Ford Fusion vara en hyfsad bil, men det finns n\u00e5gra problem som \u00e4r v\u00e4rda att uppeh\u00e5lla sig vid. Till att b\u00f6rja med verkar den automatiska v\u00e4xell\u00e5dan vara ganska problematisk, och s\u00e5 \u00e4r det ocks\u00e5 problemet med svullna kulmutter. M\u00e5nga \u00e4gare har rapporterat att bilen ocks\u00e5 tenderar att drabbas av problem med servostyrning.<\/p>\n\n\n\n

De motorer som finns verkar ocks\u00e5 vara hyfsade, men de \u00e4r inte perfekta eftersom de ocks\u00e5 upplever problem. Slutligen m\u00e5ste \u00e4ven fj\u00e4dringen n\u00e4mnas eftersom den inte \u00e4r det b\u00e4st byggda mest p\u00e5litliga fj\u00e4dringssystemet som finns.<\/p>\n\n\n\n

Ford Fusion – problem med v\u00e4xell\u00e5dan<\/h2>\n\n\n\n

Transmissionsrelaterade problem verkar vara de mest omtalade problemen med Ford Fusion. Modell\u00e5ren mellan 2006 och 2018 \u00e4r de mest klagade Fusion-modellerna av dem alla. M\u00e5nga \u00e4gare har rapporterat problem med halkande v\u00e4xell\u00e5da och att v\u00e4xell\u00e5dan blir oregelbunden eller f\u00f6rdr\u00f6jd. Dessutom fanns det m\u00e5nga klagom\u00e5l p\u00e5 att transmissionen var riktigt l\u00e5ngsam att reagera p\u00e5 f\u00f6rarens ingrepp i allm\u00e4nhet.<\/p>\n\n\n\n

Vid 80 000 milsgr\u00e4nsen verkar det vara d\u00e4r dessa problem \u00e4r vanligast, men en del \u00e4gare klagade p\u00e5 att dessa f\u00f6rekom \u00e4ven f\u00f6r bilar med mindre \u00e4n 15 000 mil. Programvaran b\u00f6r uppdateras och du b\u00f6r eventuellt ocks\u00e5 byta ut Powertrain Control Module (PCM) eller Transmission Control Module (TCM) f\u00f6r att l\u00f6sa problemet helt och h\u00e5llet.<\/p>\n\n\n\n

Ford Fusion – Problem med svullna kulor<\/p>\n\n\n\n

Ford Fusion har problem med svullna kulmuttrar, s\u00e4rskilt i modellerna efter 2010. Problemet orsakas av st\u00e5lbultar som anv\u00e4nder aluminiumh\u00e4ttor som \u00e4ndrar form efter ett tag. Detta \u00e4r ganska konstigt eftersom de flesta biltillverkare d\u00e4r ute, kanske till och med alla, anv\u00e4nder st\u00e5l f\u00f6r hela monteringen vilket inte till\u00e5ter svullnad.<\/p>\n\n\n\n

Problemet med aluminiumh\u00e4ttor \u00e4r att de tenderar att sv\u00e4lla om de uts\u00e4tts f\u00f6r starkt solljus under en tid och om du vrider dem f\u00f6r mycket. De sl\u00e4pper ocks\u00e5 in fukt vilket kan f\u00f6rst\u00e4rka korrosionsprocessen. Eftersom dessa lock \u00e4ndrar form kan du inte anv\u00e4nda en vanlig skiftnyckel f\u00f6r att ta bort dem.<\/p>\n\n\n\n

Ford Fusion – Problem med servostyrningen<\/h2>\n\n\n\n

M\u00e5nga nyare Fusion-modeller, s\u00e4rskilt de som tillverkades 2011, \u00e4r ocks\u00e5 ben\u00e4gna att drabbas av olika problem med servostyrningssystemet. Ett g\u00e4ng \u00e4gare rapporterade att EPAS-systemet (Electronic Power-Assist Steering) ibland kan g\u00e5 helt s\u00f6nder.<\/p>\n\n\n\n

Det \u00e4r oftast vid 80 000 milsgr\u00e4nsen som dessa problem uppst\u00e5r, men vissa k\u00e4llor uppger att de kan uppst\u00e5 mycket tidigare \u00e4n s\u00e5. Den d\u00e5liga nyheten \u00e4r att en EPAS-reparation vanligtvis kostar ganska mycket pengar, s\u00e5 mycket att vissa mekaniker tar ut mellan 1 000 och 2 000 dollar f\u00f6r den.<\/p>\n\n\n\n

Ford Fusion – Motorproblem<\/h2>\n\n\n\n

Motorns spj\u00e4llkropp verkar vara det vanligaste motorrelaterade problemet med Ford Fusion, s\u00e4rskilt f\u00f6r modeller tillverkade 2010. M\u00e5nga andra problem med motorn har dock rapporterats, men inget av dem \u00e4r lika vanligt som det med spj\u00e4llhuset.<\/p>\n\n\n\n

Vissa uppskattningar s\u00e4ger att det kostar mellan 75 dollar go 1 000 dollar att \u00e5tg\u00e4rda alla dessa, vilket inte riktigt \u00e4r d\u00e5ligt med tanke p\u00e5 att vi pratar om motorproblem.<\/p>\n\n\n\n

Ford Fusion – Upph\u00e4ngningsproblem<\/h2>\n\n\n\n

I b\u00f6rjan har vi sagt att Ford Fusion har ett mindre bra fj\u00e4dringssystem, vilket inte n\u00f6dv\u00e4ndigtvis betyder att det orsakar allvarliga problem. Problemet h\u00e4r \u00e4r att m\u00e5nga Ford Fusion-modeller med lite mil p\u00e5 sig b\u00f6rjar uppleva konstiga ljud som kommer underifr\u00e5n bilen, vilket allt tyder p\u00e5 att m\u00e5nga fj\u00e4dringskomponenter \u00e4r slitna och rent ut sagt tr\u00f6tta.<\/p>\n\n\n\n

Sv\u00e4ngst\u00e5ngen g\u00e5r ibland s\u00f6nder och det enklaste s\u00e4ttet att se det \u00e4r om bilen lutar \u00e5t ena eller andra h\u00e5llet. St\u00f6td\u00e4mparna och st\u00f6td\u00e4mparna kan ocks\u00e5 g\u00e5 s\u00f6nder, och det enklaste s\u00e4ttet att se det \u00e4r om k\u00f6rningen \u00e4r h\u00e5rd och om bilen k\u00e4nns instabil.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnittet<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r Ford Fusion en bra bil?<\/h3>\n\n\n\n

Ford Fusion kan vara en bra bil om du vet hur du k\u00f6per en begagnad bil. Dessa bilar \u00e4r inte s\u00e4rskilt op\u00e5litliga eller problematiska, men vissa exempel \u00e4r faktiskt b\u00e4ttre \u00e4n andra. D\u00e4rf\u00f6r m\u00e5ste du vara uppm\u00e4rksam p\u00e5 m\u00e5nga av bilens v\u00e4sentliga fr\u00e5gor som listas i den h\u00e4r artikeln.<\/p>\n\n\n\n

Du borde g\u00f6ra en inspektion f\u00f6re k\u00f6pet f\u00f6r att vara 100 procent s\u00e4ker p\u00e5 att bilen du tittar p\u00e5 \u00e4r sund och kan k\u00f6pas. Om du g\u00f6r allt som anges och ser till att f\u00e5 ett exemplar med inte alltf\u00f6r m\u00e5nga mil p\u00e5 klockan kan Fusion vara ett bra k\u00f6p.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Ford Fusion p\u00e5 v\u00e4g tillbaka?<\/h4>\n\n\n\n

F\u00f6r ett eller tv\u00e5 \u00e5r sedan uppgav Ford officiellt att de kommer att l\u00e4gga ner Fusion helt och h\u00e5llet, men det finns vissa delar av den officiella informationen som verkar f\u00f6rneka detta. Att d\u00f6ma av den allra senaste informationen kommer Fusion verkligen tillbaka som en hybrid som kommer att ompr\u00f6va Fords s\u00e4tt att g\u00f6ra sedans.<\/p>\n\n\n\n

Ford sade att den nya Fusion kommer att vara mycket mer futuristisk och att den kommer att f\u00f6rs\u00f6ka h\u00e5lla j\u00e4mna steg med sina crossover\/SUV-kusiner som verkar f\u00e5 all glans p\u00e5 sistone.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Ford Fusion en lyxbil?<\/h3>\n\n\n\n

Ford Fusion \u00e4r inte en lyxbil, men den finns i n\u00e5gra ganska lyxiga utrustningsniv\u00e5er, vilket inneb\u00e4r att den \u00e4r n\u00e4rap\u00e5 en lyxbil. Fusion har alltid varit den Ford som utformats f\u00f6r dem som vill ha en finare bil j\u00e4mf\u00f6rt med Focus eller Fiesta.<\/p>\n\n\n\n

De nyaste Fusion-modellerna verkar \u00f6verbrygga klyftan mellan \u00f6verkomlighet och lyx p\u00e5 ett s\u00e4tt som potentiellt skulle kunna skada framst\u00e5ende europeiska lyxm\u00e4rken.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Ford Fusion har varit en av de mest popul\u00e4ra mellanstora familjebilarna \u00e4nda sedan den lanserades 2005. Tyv\u00e4rr beslutade Ford att upph\u00f6ra med Fusion f\u00f6r marknads\u00e5ret 2022 eftersom de nu fokuserar<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[34],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5176"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5176"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5176\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5177,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5176\/revisions\/5177"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5176"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5176"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5176"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}