{"id":5167,"date":"2022-09-22T09:29:20","date_gmt":"2022-09-22T09:29:20","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=5167"},"modified":"2022-09-22T09:29:51","modified_gmt":"2022-09-22T09:29:51","slug":"ar-hyundai-palisade-en-bra-bil","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/ar-hyundai-palisade-en-bra-bil\/","title":{"rendered":"\u00c4r Hyundai Palisade en bra bil?"},"content":{"rendered":"\n

Hyundai Palisade \u00e4r en mellanstor familje-SUV som lanserades f\u00f6r f\u00f6rsta g\u00e5ngen 2018 och var utformad f\u00f6r att fr\u00e4mst s\u00e4ljas i USA. Namnet Palisade \u00e4r inspirerat av Pacific Palisades, en serie kustklippor som finns i s\u00f6dra Kalifornien. Palisade verkar s\u00e4lja riktigt bra, men \u00e4r Hyundai Palisade en bra bil?<\/p>\n\n\n\n

Ja, Hyundai Palisade \u00e4r en av de b\u00e4sta mellanstora familje-SUV:erna du kan k\u00f6pa just nu eftersom den v\u00e4rderas riktigt bra, den f\u00e5r bra motorer, den ser bra ut, den erbjuder massor av utrymme och den \u00e4r ganska p\u00e5litlig. Palisade \u00e4r den st\u00f6rsta personbilen du kan f\u00e5 fr\u00e5n Hyundai just nu, vilket inneb\u00e4r att den ocks\u00e5 har tre s\u00e4tesrader.<\/p>\n\n\n\n

Den kanske inte \u00e4r en riktig terr\u00e4ngk\u00f6rare som vissa andra st\u00f6rre SUV:er, men Palisade har AWD vilket borde r\u00e4cka f\u00f6r tillf\u00e4lliga promenader bort fr\u00e5n asfalten eller ut i sn\u00f6n. Palisade k\u00f6r som den ser ut, vilket inneb\u00e4r att du verkligen k\u00e4nner bilens tyngd och att din k\u00f6rst\u00e4llning \u00e4r riktigt h\u00f6g.<\/p>\n\n\n\n

P\u00e5 det hela taget \u00e4r Hyundai Palisade en riktigt bra mellanstor SUV som erbjuder dig allt du beh\u00f6ver av en SUV i den h\u00e4r storleken. Det \u00e4r ett v\u00e4l avrundat paket som f\u00e5r mycket utrustning i i stort sett alla trimniv\u00e5er.<\/p>\n\n\n\n

Hyundai Palisade – Drivkraften<\/h2>\n\n\n\n

Hyundai Palisade kommer med en 6-cylindrig motor med direktinsprutning p\u00e5 3,8 liter som ger 295 h\u00e4stkrafter och ett vridmoment p\u00e5 216 lb-ft. Den h\u00e4r motorn kan f\u00e5s med antingen ett permanent FWD-system f\u00f6r dem som inte bryr sig om AWD och vill spara br\u00e4nsle eller med AWD. Enligt min mening \u00e4r det oacceptabelt att k\u00f6pa en s\u00e5 stor SUV utan AWD-system.<\/p>\n\n\n\n

3.8L V6 \u00e4r en v\u00e4lk\u00e4nd Hyundai-motor som kommer fr\u00e5n Lamba-motorserien, en serie motorer som fr\u00e4mst anv\u00e4ndes till h\u00f6gre Hyundai-modeller som Equus eller Genesis. Den h\u00e4r motorn \u00e4r kopplad till en smidig 8-v\u00e4xlad automatl\u00e5da som g\u00f6r det m\u00f6jligt f\u00f6r Palisade att ge upp till 19MPG i staden, 25MPG p\u00e5 motorv\u00e4gen eller 21MPG kombinerat.<\/p>\n\n\n\n

Enligt ny statistik kan Palisade snart komma att utrustas med en mindre 2,2 liter fyrcylindrig bensinmotor som kommer att erbjuda samma prestanda, men med l\u00e4gre Co2-utsl\u00e4pp och b\u00e4ttre effektivitet. P\u00e5 andra marknader finns Palisade till och med med en dieselmotor, men diesel i USA \u00e4r endast reserverad f\u00f6r pickuper och kommersiella fordon.<\/p>\n\n\n\n

Hyundai Palisade – Design och chassi<\/h2>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller designen levererar Hyundai Palisade definitivt eftersom den ser riktigt bra ut. Du kan omedelbart se att Hyundai har designat Palisade f\u00f6r den amerikanska marknaden p\u00e5 grund av den boxformade designen och den l\u00e5nga, dominerande nosen framtill. Interi\u00f6ren i Hyundai Palisade ser riktigt lyxig ut och \u00e4r fylld med fantastisk teknik som h\u00f6jer k\u00f6rupplevelsen mycket.<\/p>\n\n\n\n

Hyundai Palisades chassi- och fj\u00e4dringsinst\u00e4llning \u00e4r ocks\u00e5 riktigt imponerande eftersom bilen \u00e4r bekv\u00e4m och relativt f\u00f6ljsam. Visst lutar den sig en hel del i kurvorna, men det \u00e4r att v\u00e4nta f\u00f6r en bil av den h\u00e4r storleken.<\/p>\n\n\n\n

Hyundai Palisade – Tillf\u00f6rlitlighet och vanliga problem<\/h2>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller tillf\u00f6rlitlighet verkar Hyundai Palisade vara b\u00e4ttre \u00e4n de flesta mellanstora och stora SUV:er d\u00e4r ute. Det finns n\u00e5gra problem som \u00e4r v\u00e4rda att tala om, men de flesta av dessa beror p\u00e5 bristf\u00e4lligt underh\u00e5ll eller \u00e4r problem som \u00e4r\/kommer att l\u00f6sas med framtida iterationer.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6rst och fr\u00e4mst klagar \u00e4garna p\u00e5 att motorn \u00e4r alldeles f\u00f6r h\u00f6gljudd och vibrerar vid h\u00f6gre hastigheter. S\u00e4kerhetssystemen som assistent f\u00f6r d\u00f6da vinkeln, lane keep assist och automatisk bromsning kan alla ibland aktiveras slumpm\u00e4ssigt. \u00c4garna s\u00e4ger ocks\u00e5 att Palisade lider av vissa utrustningsrelaterade problem och vissa elektriska problem.<\/p>\n\n\n\n

Hyundai Palisade – V\u00e4rde och praktiska egenskaper<\/h2>\n\n\n\n

Priset f\u00f6r en helt ny Hyundai Palisade b\u00f6rjar vid 33 150 dollar medan de dyraste modellerna l\u00e4tt kan n\u00e5 upp till 50 000 dollar. F\u00f6r det h\u00e4r priset kan du inte riktigt hitta m\u00e5nga kompetenta mellanstora SUV:er, vilket \u00e4r anledningen till att Palisade \u00e4r en s\u00e5dan bra aff\u00e4r. Begagnade exemplar kan f\u00e5s f\u00f6r \u00e4nnu mindre pengar \u00e4n s\u00e5 vilket \u00e4r ett riktigt lockande perspektiv.<\/p>\n\n\n\n

Praktiken \u00e4r ocks\u00e5 riktigt bra eftersom Palisade kommer med tre sittrader, ett stort bagageutrymme, fantastisk sikt och \u00e4r en riktigt l\u00e4tt bil att kliva in och ut ur. Den f\u00e5r massor av familjev\u00e4nliga funktioner som g\u00f6r den till en riktigt bra personbil i allm\u00e4nhet.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r Hyundai Palisade en lyxig SUV?<\/h4>\n\n\n\n

Hyundai Palisade \u00e4r inte en genomg\u00e5ende lyxig SUV och det syns tydligt pengarna du tittar p\u00e5 bilens prislapp. Palisade f\u00e5r dock vissa lyxfunktioner som LED-lampor, mycket utrymme, h\u00e4ftiga inredningsdetaljer och alla n\u00f6dv\u00e4ndiga sensorer och tekniker f\u00f6r s\u00e4kerhet och bekv\u00e4mlighet.<\/p>\n\n\n\n

Sj\u00e4lva motorn \u00e4r ocks\u00e5 riktigt bra eftersom den erbjuder 300 hk och \u00e4r en V6. Detta \u00e4r ganska s\u00e4llsynt i fordon som inte \u00e4r lyxbilar eftersom dessa motorer vanligtvis \u00e4r mjukare, kraftfullare och rent av roligare att k\u00f6ra \u00e4n sm\u00e5 4-cylindriga enheter.<\/p>\n\n\n\n

Vilka SUV:er konkurrerar med Hyundai Palisade?<\/h3>\n\n\n\n

Hyundai Palisade konkurrerar med Honda Pilot som kostar mellan 38 000 och 52 000 dollar och som ocks\u00e5 f\u00e5r en V6-motor. Subaru Ascent fr\u00e5n 2022 f\u00e5r en turboladdad platt fyrcylindrig motor och kostar mellan 32 000 och 45 000 dollar, men m\u00e5nga anser att den faller i en helt annan kategori. Nya Kia Telluride konkurrerar frontalt med Palisade, s\u00e4rskilt eftersom den ocks\u00e5 f\u00e5r samma motor.<\/p>\n\n\n\n

Toyota Highlander \u00e4r ocks\u00e5 en stark konkurrent till b\u00e5de Pilot och Palisade, s\u00e4rskilt eftersom den f\u00e5r en V6:a och eftersom den finns tillg\u00e4nglig med en hybrid. Priset p\u00e5 Highlander \u00e4r n\u00e4stan identiskt med Palisade vilket ytterligare g\u00f6r dessa tv\u00e5 d\u00f6dliga konkurrenter.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Kia Telluride b\u00e4ttre \u00e4n Hyundai Palisade?<\/h4>\n\n\n\n

Kia Telluride sl\u00e5r Palisade n\u00e4r det g\u00e4ller design, interi\u00f6r, lastutrymme, tillf\u00f6rlitlighet, pris och br\u00e4nsleekonomi. \u00c5 andra sidan \u00e4r Palisade bekv\u00e4mare, k\u00f6r b\u00e4ttre och \u00e4r s\u00e4krare. Om du vill v\u00e4lja mellan dessa tv\u00e5 b\u00f6r du v\u00e4lja vilken av dessa egenskaper som \u00e4r viktigast f\u00f6r dig.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Hyundai Palisade \u00e4r en mellanstor familje-SUV som lanserades f\u00f6r f\u00f6rsta g\u00e5ngen 2018 och var utformad f\u00f6r att fr\u00e4mst s\u00e4ljas i USA. Namnet Palisade \u00e4r inspirerat av Pacific Palisades, en serie<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":5169,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[42],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5167"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5167"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5167\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5168,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5167\/revisions\/5168"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/5169"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5167"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5167"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5167"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}