{"id":5130,"date":"2022-09-14T07:45:12","date_gmt":"2022-09-14T07:45:12","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=5130"},"modified":"2022-09-14T07:45:16","modified_gmt":"2022-09-14T07:45:16","slug":"ar-hyundai-nexo-en-bra-bil","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/ar-hyundai-nexo-en-bra-bil\/","title":{"rendered":"\u00c4r Hyundai Nexo en bra bil?"},"content":{"rendered":"\n

Hyundai Nexo \u00e4r en v\u00e4tgasbil med br\u00e4nsleceller, vilket inneb\u00e4r att den drivs av v\u00e4tgas. Det \u00e4r i huvudsak en elbil, men skillnaden h\u00e4r \u00e4r att kraften kommer fr\u00e5n v\u00e4tgas, inte fr\u00e5n batteriet. Det \u00e4r ocks\u00e5 en av endast ett f\u00e5tal v\u00e4tgasbilar som ens existerar och finns till salu idag. S\u00e5 \u00e4r Hyundai Nexo en bra bil?<\/p>\n\n\n\n

Hyundai Nexo \u00e4r faktiskt en ganska bra bil, men den \u00e4r egentligen inte meningsfull i dagens tid av el- och hybridbilar eftersom v\u00e4tgasbilar helt enkelt inte har den n\u00f6dv\u00e4ndiga infrastrukturen f\u00f6r att de ska kunna anv\u00e4ndas som andra typer av bilar. Bilen kommer med en ganska v\u00e4l avrundad drivlina, men det r\u00e4cker inte f\u00f6r att r\u00e4dda bilen.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller design ser Nexo autentisk ut och skiljer sig m\u00e4rkbart fr\u00e5n andra Hyundai-produkter. Den delar dock vissa likheter med den nya Tucson. K\u00f6rupplevelsen \u00e4r mer eller mindre densamma som i de flesta mellanstora elektriska SUV:er, vilket inneb\u00e4r att det inte \u00e4r en riktig terr\u00e4ngbil och inte heller en dynamisk bil.<\/p>\n\n\n\n

Tillf\u00f6rlitligheten verkar vara okej, men verklig tillf\u00f6rlitlighet \u00e4r ett mysterium eftersom inte m\u00e5nga av dessa n\u00e5gonsin har levererats. V\u00e4rdet \u00e4r en sv\u00e5r fr\u00e5ga eftersom bilen kostar mycket pengar, mer \u00e4n 60 000 dollar f\u00f6r de l\u00e4gre modellerna. Praktiken \u00e4r lika bra som hos alla andra SUV:er i den h\u00e4r storleken, vilket inneb\u00e4r att den enkelt b\u00f6r uppfylla dina dagliga behov.<\/p>\n\n\n\n

Hyundai Nexo – Drivkraften<\/h2>\n\n\n\n

Hyundai Nexo kommer med en framhjulsdriven konfiguration vilket \u00e4r lite synd eftersom det trots allt \u00e4r en SUV. Hyundai Nexo erbjuder 161hk och 291lb-ft vridmoment vilket \u00e4r en ganska hygglig siffra. Du kan r\u00e4kna med att f\u00e5 runt 350-380 miles om du fyller tanken helt med v\u00e4tgas vilket \u00e4r en riktigt bra siffra, \u00e4ven f\u00f6r vanliga EV:s.<\/p>\n\n\n\n

En v\u00e4tgasdrivlina kommer dock med m\u00e5nga utmaningar. F\u00f6r det f\u00f6rsta \u00e4r det sv\u00e5rt att hitta en v\u00e4tgastankstation eftersom det inte finns s\u00e5 m\u00e5nga s\u00e5dana i omr\u00e5det. Delstater som Kalifornien anses allm\u00e4nt ha tillr\u00e4ckligt m\u00e5nga tankstationer f\u00f6r v\u00e4tgas, men \u00e4ven dessa verkar vara ur funktion mer \u00e4n h\u00e4lften av tiden och kan inte riktigt r\u00e4cka till f\u00f6r det relativt lilla antalet v\u00e4tgasbilar i Kalifornien.<\/p>\n\n\n\n

Som s\u00e5dan \u00e4r v\u00e4tgasdriften i sig bra, men de problem som f\u00f6ljer med den \u00e4r ocks\u00e5 allvarliga. Dessa \u00e4r ocks\u00e5 instabila ibland och kan orsaka katastrofer om de inte hanteras p\u00e5 r\u00e4tt s\u00e4tt. Att tanka en v\u00e4tgasbil \u00e4r ocks\u00e5 farligare \u00e4n att ladda en EV eller tanka en vanlig ICE-bil.<\/p>\n\n\n\n

Hyundai Nexo – Design och chassi<\/h2>\n\n\n\n

Hyundai Nexo ser intressant ut, men den \u00e4r sannerligen inget speciellt. Interi\u00f6ren i Nexo \u00e4r ocks\u00e5 mycket v\u00e4lutrustad tack vare moderna sk\u00e4rmar och snygga paneler. Hela formspr\u00e5ket skiljer sig m\u00e4rkbart fr\u00e5n andra Hyundai-modeller, men man ser lite likheter mellan Nexo och Tucson eftersom dessa bygger p\u00e5 samma chassi.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller k\u00f6rning kan vi l\u00e4tt s\u00e4ga att Nexo k\u00e4nns som vilken annan EV SUV som helst att k\u00f6ra. Det finns egentligen inget annorlunda med Nexo vid f\u00f6rsta anblicken. Det \u00e4r en tung bil vilket inneb\u00e4r att den inte gillar kurvtagning s\u00e5 mycket och att den inte \u00e4r dynamisk p\u00e5 n\u00e5got s\u00e4tt.<\/p>\n\n\n\n

Hyundai Nexo – Tillf\u00f6rlitlighet och vanliga problem<\/h2>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller tillf\u00f6rlitlighet \u00e4r det lite sv\u00e5rt att s\u00e4ga eftersom det inte finns s\u00e5 m\u00e5nga av dessa. Som n\u00e4mnts \u00e4r det bara Kalifornien som f\u00e5r Nexo d\u00e5 andra amerikanska delstater inte har en v\u00e4l utbyggd tankningsinfrastruktur. Det finns dock n\u00e5gra problem som \u00e4r v\u00e4rda att prata mer ing\u00e5ende om.<\/p>\n\n\n\n

De vanligaste tillf\u00f6rlitlighetsproblemen \u00e4r f\u00f6rknippade med v\u00e4tebr\u00e4nsle som l\u00e4cker och eventuellt till och med kan starta en brand. Andra rapporter anger att Nexo har problem med bromsarna som kan f\u00f6rlora sin bromsprestanda och bli of\u00f6ruts\u00e4gbar ibland.<\/p>\n\n\n\n

Hyundai Nexo – v\u00e4rde och praktiska egenskaper<\/h2>\n\n\n\n

Med ett utg\u00e5ngspris p\u00e5 \u00f6ver 60 000 dollar f\u00f6r den l\u00e4gre modellen \u00e4r Nexo en riktigt dyr bil. Om du kombinerar det med det faktum att det \u00e4r en v\u00e4tgasbil som inte m\u00e5nga \u00e4r intresserade av att k\u00f6pa inneb\u00e4r det att v\u00e4rdeminskningen \u00e4r of\u00f6ruts\u00e4gbar och f\u00f6rmodligen riktigt allvarlig. Som s\u00e5dan \u00e4r v\u00e4rdeaspekten d\u00e5lig i detta avseende eftersom det trots allt \u00e4r en Tucson med v\u00e4tgasdrift.<\/p>\n\n\n\n

Praktiken \u00e4r lika bra som alla andra bilar i det h\u00e4r segmentet vilket inneb\u00e4r att bilen f\u00e5r ganska stora s\u00e4ten och ett ganska rymligt bagageutrymme. Sikten \u00e4r god, bilen \u00e4r l\u00e4tt att kliva in och ut ur och det finns m\u00e5nga familjev\u00e4nliga funktioner i hela bilen.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

Kommer Hyundai att upph\u00f6ra med Nexo?<\/h4>\n\n\n\n

Hyundai Nexo \u00e4r nu n\u00e5gonstans i mitten av sin livstid eftersom den nyligen fick en uppdatering. Det \u00e4r sv\u00e5rt att s\u00e4ga om Hyundai kommer att g\u00f6ra sig av med Nexo n\u00e5gon g\u00e5ng inom kort eftersom denna bil inte utvecklades f\u00f6r int\u00e4kter s\u00e5 mycket som den \u00e4r en testb\u00e4dd f\u00f6r alternativ teknik. Vi har sett detta tidigare med Toyota Mirai.<\/p>\n\n\n\n

Toyota Mirai har funnits p\u00e5 marknaden mer \u00e4n dubbelt s\u00e5 l\u00e4nge som Nexo, s\u00e5 om Hyundai ska ta del av Toyotas bok \u00e4r chansen stor att Nexo kommer att finnas kvar lite l\u00e4ngre ocks\u00e5.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Hyundai Nexo b\u00e4ttre \u00e4n Toyota Mirai?<\/h4>\n\n\n\n

Toyota Miria och Hyundai Nexo \u00e4r v\u00e4rldens tv\u00e5 f\u00f6rsta ”mass”-tillverkade v\u00e4tgasbilar, vilket g\u00f6r dem till inneboende rivaler. Mirai kostar cirka 10 000 dollar och den klarar n\u00e5gra tiotals mil mer \u00e4n Nexo. Mirai \u00e4r ocks\u00e5 n\u00e5got kraftfullare \u00e4n Nexo.<\/p>\n\n\n\n

Mellan de tv\u00e5 \u00e4r det sv\u00e5rt att utse en vinnare eftersom personer som f\u00f6redrar SUV:er sannolikt kommer att v\u00e4lja Nexo, men personer som f\u00f6redrar sedans kommer sannolikt att v\u00e4lja Mirai.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r v\u00e4tgasbilar framtiden?<\/h4>\n\n\n\n

F\u00f6rmodligen inte inom en \u00f6versk\u00e5dlig framtid, men ingen vet s\u00e4kert vad morgondagen kommer att f\u00f6ra med sig. D\u00e4rf\u00f6r har elbilar f\u00e5tt ett enormt f\u00f6rspr\u00e5ng framf\u00f6r v\u00e4tgasbilar, vilket inneb\u00e4r att infrastrukturen snart f\u00f6ljde med. V\u00e4tgasbilar \u00e4r fortfarande i sin linda s\u00e5 det \u00e4r verkligen sv\u00e5rt att investera i en ordentlig infrastruktur eftersom inte m\u00e5nga m\u00e4nniskor kommer att anv\u00e4nda den.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Hyundai Nexo \u00e4r en v\u00e4tgasbil med br\u00e4nsleceller, vilket inneb\u00e4r att den drivs av v\u00e4tgas. Det \u00e4r i huvudsak en elbil, men skillnaden h\u00e4r \u00e4r att kraften kommer fr\u00e5n v\u00e4tgas, inte<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":5131,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[42],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5130"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5130"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5130\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5132,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5130\/revisions\/5132"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/5131"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5130"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5130"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5130"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}