{"id":5128,"date":"2022-09-13T13:23:59","date_gmt":"2022-09-13T13:23:59","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=5128"},"modified":"2022-09-13T13:24:02","modified_gmt":"2022-09-13T13:24:02","slug":"vanliga-problem-med-ford-10-vaxlad-vaxellada","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vanliga-problem-med-ford-10-vaxlad-vaxellada\/","title":{"rendered":"Vanliga problem med Ford 10-v\u00e4xlad v\u00e4xell\u00e5da"},"content":{"rendered":"\n

Ford F150 har varit den mest s\u00e5lda bilen i USA i \u00e5rtionden eftersom den \u00e4r stark, p\u00e5litlig och ganska v\u00e4lutrustad. Ford vet att F150 \u00e4r den \u00f6verl\u00e4gset viktigaste bilmodellen de n\u00e5gonsin gjort vilket inneb\u00e4r att de g\u00f6r sitt b\u00e4sta f\u00f6r att g\u00f6ra den s\u00e5 bra som m\u00f6jligt. Eftersom F150 har m\u00e5nga starka konkurrenter fr\u00e5n andra vanliga amerikanska m\u00e4rken m\u00e5ste F150 helt enkelt vara b\u00e4st.<\/p>\n\n\n\n

Fords 10-v\u00e4xlade v\u00e4xell\u00e5da \u00e4r valet f\u00f6r F150 av flera sk\u00e4l. Den utformades i samarbete med General Motors vilket inneb\u00e4r att v\u00e4xell\u00e5dan kommer att anv\u00e4ndas i en m\u00e4ngd olika bilar. En 10-v\u00e4xlad konfiguration innebar att transmissionen kommer att prioritera effektivitet, kraft och tillf\u00f6rlitlighet.<\/p>\n\n\n\n

Ingen v\u00e4xell\u00e5da \u00e4r dock perfekt och vi kommer att diskutera de vanligaste problemen med Ford 10-v\u00e4xlad v\u00e4xell\u00e5da i den h\u00e4r artikeln. De vanligaste Ford 10-v\u00e4xlade problemen \u00e4r f\u00f6rknippade med transmissionsv\u00e4rmaren, TCC-regulatorventilen, felaktiga v\u00e4xlingar, v\u00e4xelst\u00e4llningsindikatorn som inte lyser och fel p\u00e5 pumpens drivv\u00e4xel.<\/p>\n\n\n\n

P\u00e5 det hela taget \u00e4r Ford 10-v\u00e4xel en riktigt bra v\u00e4xell\u00e5da och den b\u00f6r kunna h\u00e5lla l\u00e4nge utan att beh\u00f6va stora \u00f6versyner. Se till att ta v\u00e4l hand om den och din 10-v\u00e4xlade v\u00e4xell\u00e5da kommer troligen att h\u00e5lla lika l\u00e4nge som sj\u00e4lva bilen.<\/p>\n\n\n\n

Ford 10-v\u00e4xlad v\u00e4xell\u00e5da – problem med v\u00e4xelv\u00e4rmare<\/h2>\n\n\n\n

2018 och senare modeller har v\u00e4xelv\u00e4rmaren monterad p\u00e5 v\u00e4xell\u00e5dan och den h\u00e4r konstruktionen \u00e4r k\u00e4nd f\u00f6r att vara problematisk p\u00e5 grund av kylv\u00e4tska som l\u00e4cker ut. Problemet uppst\u00e5r vanligtvis n\u00e4r bilen st\u00e5r oanv\u00e4nd ett tag, s\u00e4rskilt efter en l\u00e5ng bilresa. Alla 10-v\u00e4xlade transmissionsenheter har en v\u00e4rmare, men endast modeller fr\u00e5n 2018 och fram\u00e5t har den monterad p\u00e5 sj\u00e4lva transmissionen.<\/p>\n\n\n\n

Om du vill hitta v\u00e4xelv\u00e4rmaren ska du d\u00e4rf\u00f6r se till att g\u00e5 igenom \u00e4garens manual om du vill hitta v\u00e4xelv\u00e4rmaren. Sj\u00e4lva v\u00e4rmaren b\u00f6r inte vara n\u00e5got problem i sig, men se till att alltid kontrollera v\u00e4xelv\u00e4rmaren n\u00e4r du byter v\u00e4xell\u00e5dsolja. Om du st\u00f6ter p\u00e5 n\u00e5gra l\u00e4ckor ska du ta bilen till en \u00e5terf\u00f6rs\u00e4ljare.<\/p>\n\n\n\n

Ford 10-v\u00e4xlad v\u00e4xell\u00e5da – problem med TTC-regulatorventilen<\/h2>\n\n\n\n

Enligt m\u00e5nga k\u00e4llor p\u00e5 n\u00e4tet lider Fords 10-v\u00e4xlade 10R80 automatv\u00e4xell\u00e5da som finns i F150, Expedition, Lincoln Navigator och Mustang ibland av felaktig TTC-styrning. Detta orsakas vanligtvis av en fastklistrad TTC-regulatorventil som antingen kan repareras eller bytas ut.<\/p>\n\n\n\n

Byte av ventilkroppen b\u00f6r kosta dig omkring 400 till 900 dollar. Om du st\u00f6ter p\u00e5 skr\u00e4p i transmissionsv\u00e4tskan eller om v\u00e4tskan \u00e4r missf\u00e4rgad b\u00f6r du ocks\u00e5 byta ut vridmomentomvandlaren och spola hela systemet och fylla det p\u00e5 nytt.<\/p>\n\n\n\n

Ford 10-v\u00e4xlad v\u00e4xell\u00e5da – oregelbundna v\u00e4xlingar<\/h2>\n\n\n\n

N\u00e4r dessa 10-v\u00e4xlade l\u00e5dor n\u00e5r h\u00f6ga miltal tenderar de ibland att v\u00e4xla lite mer oregelbundet, vilket ocks\u00e5 innefattar d\u00e5lig v\u00e4xlingskvalitet, glidning och m\u00e5nga andra relaterade transmissionsproblem. Vissa av dessa problem \u00e5tf\u00f6ljs av en kod medan andra inte g\u00f6r det. Lyckligtvis kan de flesta av dessa problem l\u00f6sas genom att omprogrammera systemet.<\/p>\n\n\n\n

Om du inte lyckas \u00e5tg\u00e4rda problemet med programvarujusteringar m\u00e5ste du troligen byta ut ventilhusaggregatet. Klistrade ventiler och solenoider blir l\u00e5ngsamt allt vanligare med Fords 10-v\u00e4xlade l\u00e5da.<\/p>\n\n\n\n

Ford 10-v\u00e4xlad v\u00e4xell\u00e5da – problem med indikatorlampan f\u00f6r v\u00e4xell\u00e4ge<\/h2>\n\n\n\n

Enligt m\u00e5nga \u00e4gare d\u00e4r ute lider den 10-v\u00e4xlade v\u00e4xell\u00e5dan ocks\u00e5 ibland av att indikatorlampan f\u00f6r v\u00e4xell\u00e4ge inte lyser. N\u00e4r du l\u00e4gger in en v\u00e4xel ska den synas p\u00e5 indikatorlampan. Ibland misslyckas dock systemet eller tenderar att sl\u00e5s av slumpm\u00e4ssigt. En del har till och med sagt att n\u00e4r v\u00e4l belysningslampan slocknat s\u00e5 t\u00e4nds den aldrig igen.<\/p>\n\n\n\n

Det v\u00e4rsta med det h\u00e4r problemet \u00e4r att det egentligen inte finns n\u00e5gon specifik l\u00f6sning f\u00f6r det. Det \u00e4r troligen ett problem med bilens elektricitet eftersom vissa \u00e4gare lyckades l\u00f6sa problemet genom att s\u00e4tta upp och ner f\u00f6nstren eller starta om bilens ytterbelysning.<\/p>\n\n\n\n

Ford 10-v\u00e4xlad v\u00e4xell\u00e5ds pumpfel<\/h2>\n\n\n\n

M\u00e5nga Ford dieselbils\u00e4gare rapporterade problem med pumpens drivhjul som avger gn\u00e4llande ljud n\u00e4r bilen k\u00f6rs. Ford s\u00e4ger att detta \u00e4r helt normalt och att du inte ska oroa dig f\u00f6r det. Vissa har dock sagt att detta problem kan leda till ett fullst\u00e4ndigt fel p\u00e5 pumpens drivkugghjul.<\/p>\n\n\n\n

Som s\u00e5dan \u00e4r det en bra id\u00e9 att kontrollera sumpen f\u00f6r eventuell smuts och skr\u00e4p eftersom det sannolikt \u00e4r ett tecken p\u00e5 att din pumpdrivningsv\u00e4xel kommer att g\u00e5 s\u00f6nder s\u00e5 sm\u00e5ningom.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

Finns det n\u00e5gra \u00e5terkallelser av Fords 10-v\u00e4xlade automatiska v\u00e4xell\u00e5da?<\/h4>\n\n\n\n

Det fanns\/finns n\u00e5gra \u00e5terkallelser av Ford 10-v\u00e4xlad v\u00e4xell\u00e5da och den v\u00e4rsta \u00e4r f\u00f6rknippad med att n\u00e5gra modeller inte kan stanna i parkeringsl\u00e4ge. Detta kan vara ett enormt problem eftersom bilen kan rulla av din uppfart eller n\u00e5gon annan lutning vilket till och med kan sluta tragiskt.<\/p>\n\n\n\n

Ford utf\u00e4rdade en \u00e5terkallelse p\u00e5 grund av detta och de lyckades \u00e5tg\u00e4rda alla felaktiga enheter redan 2018. Det fanns ocks\u00e5 en \u00e5terkallelse f\u00f6r ett problem som gjorde att v\u00e4xell\u00e5dan lunkade fram\u00e5t utan n\u00e5gon uppenbar anledning.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Fords 10-v\u00e4xlade automatiska v\u00e4xell\u00e5da bra?<\/h4>\n\n\n\n

Ja, den 10-v\u00e4xlade automatiska v\u00e4xell\u00e5dan fr\u00e5n Ford \u00e4r en riktigt bra v\u00e4xell\u00e5da som mer \u00e4n v\u00e4l klarar av att g\u00f6ra jobbet i de flesta situationer. Visst, den kanske inte \u00e4r b\u00e4st p\u00e5 vissa aspekter av k\u00f6rning och underh\u00e5ll, men den kompenserar f\u00f6r det p\u00e5 andra viktiga omr\u00e5den.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4r allt kommer omkring beslutade Ford att placera denna v\u00e4xell\u00e5da i sin mest s\u00e5lda bil, vilket inneb\u00e4r att de verkligen anser att den 10-v\u00e4xlade v\u00e4xell\u00e5dan \u00e4r en bra v\u00e4xell\u00e5da.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r en 10-v\u00e4xlad v\u00e4xell\u00e5da f\u00f6r mycket?<\/h4>\n\n\n\n

De flesta biltillverkare tillverkar automatiska v\u00e4xell\u00e5dor med cirka 6-8 v\u00e4xlar medan Ford och n\u00e5gra andra biltillverkare erbjuder v\u00e4xell\u00e5dor med upp till 10 v\u00e4xlar. En 10-v\u00e4xlad v\u00e4xell\u00e5da \u00e4r vettigt om du vill g\u00f6ra bilen s\u00e5 effektiv som m\u00f6jligt och om du kalibrerar hur v\u00e4xell\u00e5dan interagerar med motorn.<\/p>\n\n\n\n

P\u00e5 s\u00e5 s\u00e4tt kan din v\u00e4xell\u00e5da alltid befinna sig i sitt optimala effektband, vilket inneb\u00e4r att du alltid b\u00f6r ha all den kraft du beh\u00f6ver under foten.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Ford F150 har varit den mest s\u00e5lda bilen i USA i \u00e5rtionden eftersom den \u00e4r stark, p\u00e5litlig och ganska v\u00e4lutrustad. Ford vet att F150 \u00e4r den \u00f6verl\u00e4gset viktigaste bilmodellen de<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[34],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5128"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5128"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5128\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5129,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5128\/revisions\/5129"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5128"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5128"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5128"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}