{"id":5114,"date":"2022-09-12T06:58:57","date_gmt":"2022-09-12T06:58:57","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=5114"},"modified":"2022-09-12T06:59:00","modified_gmt":"2022-09-12T06:59:00","slug":"vanliga-problem-med-ford-7-3-godzilla","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vanliga-problem-med-ford-7-3-godzilla\/","title":{"rendered":"Vanliga problem med Ford 7.3 Godzilla"},"content":{"rendered":"\n

Under de senaste \u00e5ren har vi sett hur bilindustrin l\u00e5ngsamt r\u00f6r sig bort fr\u00e5n traditionella f\u00f6rbr\u00e4nningsmotorer till f\u00f6rm\u00e5n f\u00f6r hybridisering och elektrifiering, vilket s\u00e5 sm\u00e5ningom b\u00f6r leda till en framtid med koldioxidfria transporter. Varje biltillverkare d\u00e4r ute producerar elfordon, hybrider och nedbantade motorer eftersom de vet att det \u00e4r framtiden.<\/p>\n\n\n\n

Ford \u00e4r dock \u00e4nnu inte redo att \u00f6verge den m\u00e4ktiga motorn med stor cylindervolym och de utvecklar fortfarande n\u00e5gra av v\u00e4rldens st\u00f6rsta motorer. Fords V8-motor p\u00e5 7,3 liter \u00e4r troligen en av, om inte den st\u00f6rsta cylindervolymen som f\u00f6r n\u00e4rvarande kan k\u00f6pas i n\u00e5gon ny bil i v\u00e4rlden. Det \u00e4r verkligen en imponerande motor, men den \u00e4r inte perfekt.<\/p>\n\n\n\n

De vanligaste problemen med 7.3L Godzilla \u00e4r f\u00f6rknippade med t\u00e4ndstiftets kabelsystem, h\u00f6g oljef\u00f6rbrukning, problem med timing-systemet och cylinderskador. Vi m\u00e5ste ocks\u00e5 n\u00e4mna att den bensinf\u00f6rbrukning som 7,3L f\u00e5r \u00e4r hysterisk f\u00f6r en 2022-modell, men det \u00e4r n\u00e5got man kan f\u00f6rv\u00e4nta sig av en s\u00e5 stor motor som den h\u00e4r.<\/p>\n\n\n\n

P\u00e5 det hela taget \u00e4r 7,3L en imponerande motor som troligen kommer att vara den sista stora motorn vi n\u00e5gonsin kommer att f\u00e5 se i en massproducerad bil. Skaffa den medan du kan, f\u00f6r dessa kommer inte att finnas l\u00e4nge till.<\/p>\n\n\n\n

Ford 7.3L V8 – Problem med kablage f\u00f6r t\u00e4ndstift<\/h2>\n\n\n\n

T\u00e4ndstifts kabeln\u00e4tet \u00e4r konstruerat f\u00f6r att ansluta t\u00e4ndstiften till t\u00e4ndspolarna. Detta g\u00f6rs f\u00f6r att t\u00e4ndspolarna ska kunna skicka str\u00f6m till t\u00e4ndstiften f\u00f6r att skapa en gnista. S\u00e4rskilt \u00e4ldre 7.3L V8-motorer, men \u00e4ven en del nyare motorer, tycks drabbas av fel t\u00e4ndningar som kan sp\u00e5ras till en felaktig kabels\u00e4ttning f\u00f6r t\u00e4ndstiftet.<\/p>\n\n\n\n

Den goda nyheten \u00e4r att detta kan \u00e5tg\u00e4rdas relativt enkelt och att det inte kostar s\u00e5 mycket pengar att \u00e5tg\u00e4rda. Den d\u00e5liga nyheten \u00e4r att om ledningsn\u00e4tet g\u00e5r helt s\u00f6nder kommer det inte att kunna skicka str\u00f6m till t\u00e4ndstiften, vilket kommer att g\u00f6ra bilen helt ok\u00f6rbar. Du kan f\u00e5 en tredjeparts kabelsele som verkar l\u00f6sa detta problem helt och h\u00e5llet.<\/p>\n\n\n\n

Ford 7.3L V8 – Problem med oljef\u00f6rbrukning<\/h2>\n\n\n\n

En s\u00e5 stor motor som den h\u00e4r beh\u00f6ver mycket motorolja f\u00f6r kylning, sm\u00f6rjning och reng\u00f6ring. M\u00e5nga \u00e4gare har dock rapporterat att 7.3:an gillar att f\u00f6rbruka mycket olja, kanske till och med lite f\u00f6r mycket. Detta inneb\u00e4r att du b\u00f6r byta ut oljan tidigare \u00e4n vad rekommendationerna s\u00e4ger f\u00f6r att vara 1000% s\u00e4ker p\u00e5 att din motor inte lider av oljebrist.<\/p>\n\n\n\n

Om den g\u00f6r det kan bristen p\u00e5 motorolja f\u00f6rst\u00f6ra en motor helt och h\u00e5llet. Din motor kan \u00f6verhettas, den kan ha fel t\u00e4ndning, den kan stanna och den kan till och med f\u00f6rst\u00f6ra sig sj\u00e4lv helt och h\u00e5llet. H\u00e5ll d\u00e4rf\u00f6r alltid ett \u00f6ga p\u00e5 oljem\u00e4tstickan eftersom du m\u00e5ste vara 100 procent s\u00e4ker.<\/p>\n\n\n\n

Ford 7.3L V8 – Problem med styrsystemet<\/h2>\n\n\n\n

7.3L V8 har ett system som kallas ”Variable timing” och som \u00e4r utformat f\u00f6r att spara br\u00e4nsle. Med tanke p\u00e5 att den h\u00e4r kolossen av en motor anv\u00e4nder mycket br\u00e4nsle \u00e4r ett s\u00e5dant system verkligen ett bra komplement. Det \u00e4r s\u00e4kert att s\u00e4ga att systemet spelar en stor roll f\u00f6r att leverera b\u00e4ttre br\u00e4nslef\u00f6rbrukning, men det verkar som om det inte \u00e4r det mest p\u00e5litliga systemet som finns.<\/p>\n\n\n\n

Den d\u00e5liga nyheten \u00e4r att detta system \u00e4r en del av bilens timing-system som best\u00e5r av timing-kedjan och sp\u00e4nnaren som \u00e4r viktiga f\u00f6r att motorn ska kunna fungera. Vissa \u00e4gare har klagat p\u00e5 att dessa har misslyckats p\u00e5 grund av variabel timing vilket kan f\u00f6rst\u00f6ra motorn helt och h\u00e5llet.<\/p>\n\n\n\n

Ford 7.3L V8 – Problem med cylindersp\u00e5rning<\/h2>\n\n\n\n

Vissa \u00e4gare har klagat p\u00e5 att 7,3L V8-motorn ibland drabbas av cylinderskador som orsakas av en trasig kolvring. De s\u00e4ger ocks\u00e5 att dessa problem kan sp\u00e5ras till den f\u00f6rorenade insidan av kolvarna eller till och med till d\u00e5lig sm\u00f6rjning av motorn.<\/p>\n\n\n\n

En trasig kolvring kan vara ett katastrofalt problem, s\u00e5 det m\u00e5ste \u00e5tg\u00e4rdas s\u00e5 snart som m\u00f6jligt. Det positiva \u00e4r att det h\u00e4r problemet verkar vara ganska isolerat, men det \u00e4r tillr\u00e4ckligt allvarligt f\u00f6r att det ska n\u00e4mnas i den h\u00e4r artikeln.<\/p>\n\n\n\n

Ford 7.3L V8 – Problem med bensinf\u00f6rbrukning<\/h2>\n\n\n\n

D\u00e5lig bensinf\u00f6rbrukning beror inte p\u00e5 ett mekaniskt problem, utan snarare p\u00e5 att motorn helt enkelt \u00e4r f\u00f6r stor. Ford s\u00e4ger att du b\u00f6r f\u00e5 10-15MPG fr\u00e5n den h\u00e4r motorn, men m\u00e5nga \u00e4gare uppger att 5-10MPG \u00e4r ett mycket troligare scenario.
Detta inneb\u00e4r att 7.3L V8 \u00e4r en av de minst br\u00e4nslesn\u00e5la motorerna du kan k\u00f6pa just nu, om inte den minst br\u00e4nslesn\u00e5la av dem alla. Detta kommer med territoriet eftersom man helt enkelt inte kan g\u00f6ra en s\u00e5 stor motor som denna ekonomisk.<\/p>\n\n\n\n

FAQ avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r det vettigt att k\u00f6pa en 7,3L Ford?<\/h3>\n\n\n\n

Med 430 hk kan ingen s\u00e4ga att 7,3L V8 \u00e4r svag, men alla kan s\u00e4ga att 430 hk f\u00f6r en 7,3L V8 \u00e4r j\u00e4ttekul. F\u00f6r att f\u00e5 en liten fingervisning om sammanhanget har Mercedes lanserat en 2,0 l fyrcylindrig turbomotor med fyra cylindrar som \u00e4r ganska likv\u00e4rdig med 7,3 l V8:an, trots att den \u00e4r mindre \u00e4n h\u00e4lften s\u00e5 stor.<\/p>\n\n\n\n

Detta v\u00e4cker fr\u00e5gan om det ens \u00e4r meningsfullt att k\u00f6pa den h\u00e4r motorn 2022? Ekonomiskt sett \u00e4r det inte alls meningsfullt att k\u00f6pa den. Men om du gillar den och inte bryr dig om effektivitet, s\u00e5 g\u00f6r det.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r 7.3L Ford tillf\u00f6rlitlig?<\/h3>\n\n\n\n

\u00c4ven om 7,3L V8-motorn \u00e4r f\u00f6r stor, f\u00f6r svag och f\u00f6r ineffektiv kan ingen kritisera den f\u00f6r att vara op\u00e5litlig. Vissa s\u00e4ger till och med att 7,3L V8 \u00e4r den mest p\u00e5litliga Ford lastbilsmotor du kan f\u00e5, och jag tenderar att h\u00e5lla med.<\/p>\n\n\n\n

Om du tar v\u00e4l hand om den och l\u00f6ser alla sm\u00e5 problem med den, om du h\u00e5ller den i gott skick, finns det ingen anledning till att den h\u00e4r motorn inte skulle kunna passera 300 000 miles.<\/p>\n\n\n\n

Hur mycket kan man dra med en Ford 7.3L V8?<\/h3>\n\n\n\n

M\u00e5nga tror att 7.3L V8 fr\u00e5n Ford \u00e4r en motor som har f\u00e5 f\u00f6rdelar, men m\u00e5nga nackdelar. En av de mest imponerande sakerna med 7.3L V8 \u00e4r dock att den kan dra 19 500 pounds, vilket \u00e4r n\u00e5got som du definitivt inte kan g\u00f6ra med en Mercedes 2.0L turboladdad 4-cylindrig bil med liknande effekt.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Under de senaste \u00e5ren har vi sett hur bilindustrin l\u00e5ngsamt r\u00f6r sig bort fr\u00e5n traditionella f\u00f6rbr\u00e4nningsmotorer till f\u00f6rm\u00e5n f\u00f6r hybridisering och elektrifiering, vilket s\u00e5 sm\u00e5ningom b\u00f6r leda till en framtid<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[34],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5114"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5114"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5114\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5115,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5114\/revisions\/5115"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5114"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5114"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5114"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}