{"id":5111,"date":"2022-09-09T07:16:56","date_gmt":"2022-09-09T07:16:56","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=5111"},"modified":"2022-09-09T07:16:58","modified_gmt":"2022-09-09T07:16:58","slug":"vanliga-problem-med-hyundai-kona","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vanliga-problem-med-hyundai-kona\/","title":{"rendered":"Vanliga problem med Hyundai Kona"},"content":{"rendered":"\n

Hyundai Kona \u00e4r en subkompakt crossover\/SUV som introducerades f\u00f6r f\u00f6rsta g\u00e5ngen 2017. Kona finns i b\u00e5de versioner med f\u00f6rbr\u00e4nningsmotor och elmotor. Denna lilla crossover befinner sig i ett av de mest popul\u00e4ra segmenten nuf\u00f6rtiden vilket inneb\u00e4r att Hyundai har lagt ner mycket arbete p\u00e5 att g\u00f6ra Kona konkurrenskraftig.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller tillf\u00f6rlitlighet verkar Kona h\u00e5lla sig riktigt bra. Det \u00e4r inte den mest tillf\u00f6rlitliga modellen som Hyundai erbjuder och inte heller den minst tillf\u00f6rlitliga modellen som Hyundai erbjuder. Den placerar sig n\u00e5gonstans i mitten, vilket \u00e4r ett bra resultat med tanke p\u00e5 att i stort sett alla Hyundai-modeller tenderar att vara tillf\u00f6rlitliga om de underh\u00e5lls p\u00e5 r\u00e4tt s\u00e4tt.<\/p>\n\n\n\n

De vanligaste problemen \u00e4r f\u00f6rknippade med motorn, hastighetsregleringen, varningssystemet f\u00f6r blinda kollisioner, batteriet och bromsarna. Det \u00e4r dessa fr\u00e5gor du b\u00f6r fokusera p\u00e5 om du vill k\u00f6pa en Kona, s\u00e4rskilt om du \u00e4r ute efter en begagnad modell.<\/p>\n\n\n\n

P\u00e5 det hela taget \u00e4r Kona en riktigt intressant bil och den verkar s\u00e4lja bra. Detta beror delvis p\u00e5 att den befinner sig i ett otroligt popul\u00e4rt segment, men ocks\u00e5 p\u00e5 att det \u00e4r en v\u00e4l avrundad bil. Om du vill k\u00f6pa en begagnad bil ska du se till att g\u00f6ra en inspektion f\u00f6re k\u00f6pet, eftersom det \u00e4r i stort sett en n\u00f6dv\u00e4ndighet f\u00f6r alla begagnade bilar, oavsett hur tillf\u00f6rlitliga de ska vara.<\/p>\n\n\n\n

Hyundai Kona – Motorproblem<\/h2>\n\n\n\n

Det f\u00f6rmodligen st\u00f6rsta problemet som Hyundai har st\u00e4llts inf\u00f6r som varum\u00e4rke p\u00e5 senare tid \u00e4r ett problem d\u00e4r m\u00e5nga av bilarna fattade eld p\u00e5 grund av ett tillverkningsfel i motorn. Kona var ocks\u00e5 en del av denna grupp och det verkar som om Hyundai \u00e5terkallade mer \u00e4n 277 000 enheter enbart i USA. Den 4-cylindriga 2,0L-bilen i b\u00e5de gas- och hybridmodellerna \u00e4r orsaken till varf\u00f6r p\u00e5 grund av d\u00e5ligt v\u00e4rmebehandlade kolvoljeringar.<\/p>\n\n\n\n

Dessa g\u00f6r att olja l\u00e4cker ut och kommer i kontakt med heta komponenter vilket i slut\u00e4ndan kan leda till en motorbrand. Om du st\u00f6ter p\u00e5 en motorvarningslampa tillsammans med r\u00f6k som kommer fr\u00e5n bilens framsida ska du omedelbart kliva ur bilen, g\u00e5 bort fr\u00e5n bilen och ringa f\u00f6rsta hj\u00e4lpen, eftersom din bil f\u00f6rmodligen h\u00e5ller p\u00e5 att g\u00e5 upp i r\u00f6k.<\/p>\n\n\n\n

Hyundai Kona – Problem med hastighetsreglering<\/h2>\n\n\n\n

Adaptiv farth\u00e5llare har blivit en synonym med moderna bilar vilket inneb\u00e4r att de flesta \u00e4r vana vid denna funktion och egentligen inte vill leva utan den. Om du bor i en livlig stad som har mycket stopp-och-go-trafik \u00e4r funktioner som dessa livr\u00e4ddare eftersom de tar bort det st\u00e4ndiga behovet av att accelerera och bromsa.<\/p>\n\n\n\n

Kona levereras med adaptiv farth\u00e5llare, men systemet \u00e4r k\u00e4nt f\u00f6r att inte kunna h\u00e5lla hastigheten av n\u00e5gon s\u00e4rskild anledning. Detta kan bli obehagligt eftersom det inte finns n\u00e5got s\u00e4tt att f\u00f6rutse n\u00e4r detta kommer att h\u00e4nda. Detta ledde oundvikligen till ett g\u00e4ng olyckor eftersom bilen helt enkelt v\u00e4grade att h\u00e5lla en viss hastighet. Detta beror p\u00e5 felaktiga sensorer.<\/p>\n\n\n\n

Hyundai Kona – Problem med assistanssystemet f\u00f6r d\u00f6da vinkeln<\/h2>\n\n\n\n

SUV:er, crossovers och bilar \u00e4r skrymmande och ofta inte de b\u00e4sta n\u00e4r det g\u00e4ller s\u00e4rskild medvetenhet och synlighet. Tjocka pelare orsakar d\u00f6da vinklar, s\u00e4rskilt c-pelaren p\u00e5 bilar med lutande taklinje. Detta \u00e4ter upp din dagliga k\u00f6rf\u00f6rm\u00e5ga en hel del och det \u00e4r d\u00e4rf\u00f6r som system som blind spot assist finns f\u00f6r att tala om f\u00f6r dig om det finns en bil i din d\u00f6da vinkel.<\/p>\n\n\n\n

Det verkar dock som om Kona har mycket problem med detta system eftersom systemet \u00e4r k\u00e4nt f\u00f6r att st\u00e4nga av sig sj\u00e4lvt n\u00e4r bilen n\u00e5r 5 000 miles eller s\u00e5.<\/p>\n\n\n\n

Hyundai Kona – Problem med batteriet<\/h2>\n\n\n\n

Vi har redan talat om den potentiella brand som kan orsakas med 2,0L 4-cylindriga Kona-modeller, men vi m\u00e5ste ocks\u00e5 n\u00e4mna en potentiell brand som sker med Kona EV ocks\u00e5. N\u00e5gra Kona EV-modeller har g\u00e5tt upp i l\u00e5gor utan n\u00e5gon uppenbar anledning vilket s\u00e4nde chockv\u00e5gor \u00f6ver hela landet och m\u00e5nga \u00e4gare var inte glada \u00f6ver det.<\/p>\n\n\n\n

Hyundai sl\u00e4ppte f\u00f6rst en ny programvara f\u00f6r batterihantering f\u00f6r att hantera detta, men \u00e5terkallade senare alla Kona EV-modeller p\u00e5 grund av allm\u00e4nhetens uppr\u00f6rdhet.<\/p>\n\n\n\n

Hyundai Kona – Bromsar<\/h2>\n\n\n\n

Det elektroniska bromssystem som Hyundai utvecklat lovade ett b\u00e4ttre s\u00e4tt att kontrollera dina bromsar, men det verkar som om systemet faktiskt kan h\u00e4mma bromsarnas prestanda i en riktigt os\u00e4ker grad. Systemet kan ofta misstolka olika inmatningar och v\u00e4gra att agera p\u00e5 r\u00e4tt s\u00e4tt n\u00e4r du bromsar.
Detta resulterade ocks\u00e5 i en landsomfattande \u00e5terkallelse d\u00e4r n\u00e4stan 10 000 enheter \u00e5terkallades. Det \u00e4r aldrig en bra id\u00e9 att kompromissa med bromsprestanda eftersom det \u00e4r ett av de viktigaste systemen en bil har.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnittet<\/h2>\n\n\n\n

Ska jag k\u00f6pa en Hyundai Kona?<\/h4>\n\n\n\n

Om du \u00e4r intresserad av en subkompakt SUV\/crossover som inte kostar f\u00f6r mycket pengar och som kan uppfylla alla dina dagliga k\u00f6rbehov, beh\u00f6ver du inte leta l\u00e4ngre \u00e4n till Hyundai Kona. Denna lilla, men kapabla bil kan leverera i s\u00e5 gott som alla situationer eftersom den finns i b\u00e5de EV- och ICE-form.<\/p>\n\n\n\n

Om du \u00e5 andra sidan inte \u00e4r ett fan av detta segment och inte heller av vad Kona erbjuder som ett komplett paket, \u00e4r det b\u00e4ttre att du inte har den. Det \u00e4r en bil som kan tillfredsst\u00e4lla m\u00e5nga behov f\u00f6r ett f\u00e5tal, men f\u00e5 behov f\u00f6r m\u00e5nga.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Hyundai Kona en terr\u00e4ngbil?<\/h4>\n\n\n\n

Nej, Hyundai Kona \u00e4r definitivt ingen terr\u00e4ngbil och det \u00e4r uppenbart s\u00e5 fort du kliver in i den. Folk m\u00e5ste inse att SUV:er och bilar med h\u00f6gre markfrig\u00e5ng inte l\u00e4ngre \u00e4r konstruerade f\u00f6r terr\u00e4ngk\u00f6rning eftersom det var f\u00f6rr.<\/p>\n\n\n\n

Bilar som dessa har blivit riktigt popul\u00e4ra f\u00f6r stadsbruk eftersom folk verkligen gillar hur de ser ut och den k\u00e4nsla de ger dig n\u00e4r du sitter bakom ratten. D\u00e4rf\u00f6r \u00e4r de flesta av dessa inte offroadare, inte ens p\u00e5 l\u00e5nga v\u00e4gar.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Hyundai Kona EV en s\u00e4ker bil?<\/h4>\n\n\n\n

Hyundai Kona \u00e4r verkligen en riktigt s\u00e4ker bil eftersom alla moderna Hyundai-modeller har ett stj\u00e4rnigt 5-stj\u00e4rnigt s\u00e4kerhetsbetyg. Det inneb\u00e4r att Kona \u00e4r v\u00e4l skyddad n\u00e4r det g\u00e4ller krockar, men ocks\u00e5 relativt v\u00e4lutrustad n\u00e4r det g\u00e4ller aktiva mjukvarus\u00e4kerhetssystem.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Hyundai Kona \u00e4r en subkompakt crossover\/SUV som introducerades f\u00f6r f\u00f6rsta g\u00e5ngen 2017. Kona finns i b\u00e5de versioner med f\u00f6rbr\u00e4nningsmotor och elmotor. Denna lilla crossover befinner sig i ett av de<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":5112,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[42],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5111"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5111"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5111\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5113,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5111\/revisions\/5113"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/5112"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5111"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5111"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5111"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}