{"id":5108,"date":"2022-09-09T07:16:21","date_gmt":"2022-09-09T07:16:21","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=5108"},"modified":"2022-09-09T07:16:24","modified_gmt":"2022-09-09T07:16:24","slug":"ar-hyundai-kona-en-bra-bil","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/ar-hyundai-kona-en-bra-bil\/","title":{"rendered":"\u00c4r Hyundai Kona en bra bil?"},"content":{"rendered":"\n

Hyundai Kona \u00e4r en subkompakt crossover SUV som tillverkades av Hyundai 2017. Kona har varit i kontinuerlig produktion sedan dess och det verkar som om den fortfarande s\u00e4ljer som en galning. Den finns tillg\u00e4nglig som antingen en vanlig bil med f\u00f6rbr\u00e4nningsmotor, en hybrid eller till och med som en fullfj\u00e4drad EV. S\u00e5 \u00e4r Hyundai Kona en bra bil?<\/p>\n\n\n\n

Hyundai Kona \u00e4r en riktigt bra bil f\u00f6r vad den \u00e4r, vilket inneb\u00e4r att om den h\u00e4r typen av bilar intresserar dig kommer du att gilla Kona. F\u00f6rst och fr\u00e4mst s\u00e4ger det faktum att du kan f\u00e5 Kona som antingen en bensinbil, en hybridbil eller en EV en hel del om hur v\u00e4l avrundad den h\u00e4r bilen \u00e4r. Den ser ocks\u00e5 riktigt modern ut eftersom den passar in i det moderna designspr\u00e5ket f\u00f6r stadsbilar.<\/p>\n\n\n\n

Tillf\u00f6rlitlighetsm\u00e4ssigt \u00e4r Kona riktigt bra, men det finns b\u00e4ttre Hyundai-modeller d\u00e4r ute. De vanligaste problemen \u00e4r f\u00f6rknippade med bilens motor, batteriet i EV Kona, elektriska problem med hastighetskontrollen och blindassistanssystemen samt problem med bromsarna. Om du underh\u00e5ller bilen b\u00f6r du vara mer \u00e4n n\u00f6jd med den.<\/p>\n\n\n\n

V\u00e4rdeaspekten \u00e4r troligen en av de viktigaste orsakerna till att Kona s\u00e4ljer s\u00e5 bra. Den ger dig helt enkelt mycket v\u00e4rde f\u00f6r dina pengar. Praktiken \u00e4r ocks\u00e5 riktigt bra f\u00f6r sin klass, men den \u00e4r inte n\u00e5got speciellt i allm\u00e4nhet. P\u00e5 det hela taget \u00e4r Kona en riktigt v\u00e4l avrundad bil som har mycket att erbjuda m\u00e5nga potentiella k\u00f6pare som lurar i detta segment av marknaden.<\/p>\n\n\n\n

Hyundai Kona – Drivkraften<\/h2>\n\n\n\n

Hyundai Konas motorupps\u00e4ttning b\u00f6rjar med en 1,0 liters trecylindrig motor i linje med 120 hk och 126 lb-ft vridmoment. Den h\u00e4r motorn \u00e4r kopplad till en 6-v\u00e4xlad manuell v\u00e4xell\u00e5da och permanent FWD och kan ge upp till 45MPG kombinerat. N\u00e4sta motor \u00e4r den fyrcylindriga 1,6 liter i rad med 177 hk och 195 lb-ft vridmoment. Den h\u00e4r kommer med en 7-v\u00e4xlad automatl\u00e5da, AWD och en kombinerad 35MPG max.<\/p>\n\n\n\n

Du kan f\u00e5 1,6L som hybrid ocks\u00e5 som f\u00e5r en elmotor som ger 141 hk och 195 lb-pft vridmoment ocks\u00e5, men MPG \u00e4r upp till 50MPG kombinerat. Slutligen kan du ocks\u00e5 v\u00e4lja tv\u00e5 elmodeller med batteristorlekar p\u00e5 39 kWh eller 64 kWh. 64kWh-batteriet kommer med en motor p\u00e5 205 hk medan 39kWh-batteriet kommer med en motor p\u00e5 135 hk.<\/p>\n\n\n\n

Du kan r\u00e4kna med att f\u00e5 cirka 279 mils r\u00e4ckvidd med det st\u00f6rre batteriet eller 180 mils r\u00e4ckvidd med det mindre batteriet. B\u00e5da dessa modeller har framdrivning. Sammantaget finns Kona i m\u00e5nga olika varianter vilket inneb\u00e4r att det \u00e4r ganska l\u00e4tt att hitta en modell som passar ditt personliga anv\u00e4ndningsscenario.<\/p>\n\n\n\n

Hyundai Kona – Design och chassi<\/h2>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller design kan vi l\u00e4tt s\u00e4ga att Kona passar in i den moderna v\u00e4rlden av hippa crossovers, men att den inte heller n\u00f6dv\u00e4ndigtvis \u00e4r en snygging. Bilen ser okej ut, men det finns inget speciellt med den. Det \u00e4r mer eller mindre samma sak som interi\u00f6ren. Om du vill ha snyggare Hyundai-modeller b\u00f6r du rikta din uppm\u00e4rksamhet mot Ioniq-serien.<\/p>\n\n\n\n

K\u00f6rtekniskt k\u00f6r Kona utan att s\u00e4rskilt betona n\u00e5got. Det \u00e4r en n\u00e5gorlunda bekv\u00e4m bil, men det \u00e4r inte alls en lyxbil. Den \u00e4r inte heller s\u00e4rskilt sportig, vilket inneb\u00e4r att du inte riktigt kommer att bli f\u00f6r\u00e4lskad i Kona p\u00e5 en kurvig v\u00e4g.<\/p>\n\n\n\n

Hyundai Kona – Tillf\u00f6rlitlighet och vanliga problem<\/h2>\n\n\n\n

Tillf\u00f6rlitligheten \u00e4r ganska hyfsad med Kona eftersom bilen lyckas h\u00e5lla sig borta fr\u00e5n st\u00f6rre ol\u00f6sta problem i dagsl\u00e4get. Den goda nyheten \u00e4r att det inte \u00e4r dyrt eller sv\u00e5rt att underh\u00e5lla Kona, varf\u00f6r de flesta borde kunna underh\u00e5lla den med l\u00e4tthet. Om du inte g\u00f6r det kommer du att uppleva en massa problem, men det \u00e4r att v\u00e4nta.<\/p>\n\n\n\n

De vanligaste problemen \u00e4r f\u00f6rknippade med bilens bromsar, elsystem och sensorer, t.ex. de som styr bilens system f\u00f6r d\u00f6da vinkeln och adaptiva farth\u00e5llare. Motorn \u00e4r ben\u00e4gen att fatta eld medan batteriet p\u00e5 Kona EV ocks\u00e5 \u00e4r k\u00e4nt f\u00f6r att ibland brinna utan n\u00e5gon uppenbar anledning.<\/p>\n\n\n\n

Hyundai Kona – v\u00e4rde och praktiska egenskaper<\/h2>\n\n\n\n

Du kan r\u00e4kna med att betala mellan 20 000 och 23 000 dollar f\u00f6r den vanliga Kona medan Kona EV-modellerna b\u00f6rjar p\u00e5 \u00f6ver 30 000 dollar, s\u00e4rskilt f\u00f6r den st\u00f6rre batteriversionen. F\u00f6r det h\u00e4r priset \u00e4r det vettigt att satsa p\u00e5 en ICE- eller hybridversion av Kona medan Kona EV \u00e4r lite f\u00f6r dyr f\u00f6r att l\u00e4tt kunna rekommenderas.<\/p>\n\n\n\n

Praktiken \u00e4r lika bra som hos alla andra bilar fr\u00e5n det h\u00e4r segmentet, vilket inneb\u00e4r att den kan vara b\u00e4ttre, men bilen erbjuder allt du beh\u00f6ver och \u00e4r ocks\u00e5 en hyfsad familjebil.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

Vilka bilar konkurrerar med Hyundai Kona?<\/h4>\n\n\n\n

Vi har redan sagt att detta \u00e4r ett av de mest popul\u00e4ra bilsegmenten d\u00e4r ute vilket inneb\u00e4r att m\u00e5nga m\u00e4nniskor \u00e4r intresserade av att k\u00f6pa bilar som dessa. De allvarligaste konkurrenterna som Kona m\u00f6ter \u00e4r Kia Seltos, Ford EcoSport, Chevy Trax, Jeep Renegade, Fiat 500X, Toyota CH-R, Honda HR-V och Nissan Kicks.<\/p>\n\n\n\n

Alla dessa bilar delar samma marknadsfilosofi och liknar varandra p\u00e5 m\u00e5nga olika s\u00e4tt, vilket inneb\u00e4r att m\u00e4rkeslojaliteten spelar en stor roll n\u00e4r det g\u00e4ller att best\u00e4mma vilken bil man ska k\u00f6pa.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Hyundai Kona st\u00f6rre \u00e4n Kia Sportage?<\/h4>\n\n\n\n

Nej, Kia Sportage \u00e4r en st\u00f6rre SUV i sin helhet, vilket inneb\u00e4r att den \u00e4r st\u00f6rre, bredare, l\u00e4ngre, l\u00e4ngre och tyngre. Den erbjuder ocks\u00e5 mer sittplatser och ett betydligt st\u00f6rre bagageutrymme. En del m\u00e4nniskor j\u00e4mf\u00f6r dessa tv\u00e5 huvudet mot huvudet, men verkligheten \u00e4r att Kia Sportage \u00e4r en bil fr\u00e5n ett h\u00f6gre marknadssegment j\u00e4mf\u00f6rt med Kona.<\/p>\n\n\n\n

Vad \u00e4r skillnaden mellan Hyundai Kona SE och Hyundai Kona SEL?<\/h4>\n\n\n\n

Hyundai Kona SE \u00e4r den l\u00e4gre trimmade modellen eftersom SEL f\u00e5r olika s\u00e4kerhetsfunktioner som SE-modellerna inte f\u00e5r. Nyckelfri start och proximity key-funktioner \u00e4r ocks\u00e5 standard i SEL, men saknas i SE-modellen. Du kan ocks\u00e5 v\u00e4lja Limited-trimningen som \u00e4r den allra h\u00f6gsta trimniv\u00e5n f\u00f6r Kona. Limited-trimningen f\u00e5r den st\u00f6rre motorn och soltaket som standard.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Hyundai Kona \u00e4r en subkompakt crossover SUV som tillverkades av Hyundai 2017. Kona har varit i kontinuerlig produktion sedan dess och det verkar som om den fortfarande s\u00e4ljer som en<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":5109,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[42],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5108"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5108"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5108\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5110,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5108\/revisions\/5110"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/5109"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5108"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5108"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5108"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}