{"id":5102,"date":"2022-09-07T07:08:11","date_gmt":"2022-09-07T07:08:11","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=5102"},"modified":"2022-09-07T07:08:15","modified_gmt":"2022-09-07T07:08:15","slug":"vanliga-problem-med-porsche-718-boxster-gts-4-0","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vanliga-problem-med-porsche-718-boxster-gts-4-0\/","title":{"rendered":"Vanliga problem med Porsche 718 Boxster GTS 4.0"},"content":{"rendered":"\n

Porsche 718 Boxster GTS 4.0 \u00e4r en 2-sitsig Porsche cabrioletsportbil f\u00f6r dem som gillar Boxster-plattformen, men som inte kan f\u00f6rst\u00e5 den fyrcylindriga serien som ing\u00e5r i 718-modellerna p\u00e5 instegsniv\u00e5. Den 4,0 l platta 6-cylindriga motorn i GTS-modellen kommer direkt fr\u00e5n 911 GT3 och \u00e4r en mycket mer sp\u00e4nnande och kapabel motor.<\/p>\n\n\n\n

Som s\u00e5dan kommer GTS med en stor premie j\u00e4mf\u00f6rt med Boxster-modellerna p\u00e5 instegsniv\u00e5, men de flesta Porsche-entusiaster kommer inte att t\u00e4nka tv\u00e5 g\u00e5nger n\u00e4r det g\u00e4ller att v\u00e4lja vilken motor som passar b\u00e4st till 718-chassit. Den platta 6-cylindriga motorn \u00e4r dyrare i drift och vissa s\u00e4ger att den \u00e4r mycket mer problematisk \u00e4n den 4-cylindriga motorn, men den \u00e4r mycket mer sp\u00e4nnande.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller tillf\u00f6rlitlighet lider 4,0-litersmotorn av problem med kopplingsst\u00e4nger och h\u00f6gre oljekonsumtion. V\u00e4xell\u00e5dan \u00e4r ocks\u00e5 ibland ben\u00e4gen att ha problem, och det \u00e4r luftkonditioneringssystemet ocks\u00e5. Utrustningen inklusive bakspoiler och det vikbara softtopet \u00e4r ocks\u00e5 problematisk p\u00e5 vissa modeller.<\/p>\n\n\n\n

P\u00e5 det hela taget \u00e4r 718 GTS 4.0 en relativt p\u00e5litlig bil, men du m\u00e5ste underh\u00e5lla den om du vill att den ska f\u00f6rbli s\u00e5. Dessutom kan den lika g\u00e4rna vara den b\u00e4sta i hela 718 Boxster-utbudet eftersom du f\u00e5r den platta 6-cylindriga motorn utan att betala Boxster Spyder-pengar.<\/p>\n\n\n\n

Porsche 718 Boxster GTS 4.0 – Motorproblem<\/h2>\n\n\n\n

M\u00e5nga 718-modeller som drivs av den 6-cylindriga 4,0-liters plattmotor har haft problem p\u00e5 grund av felaktigt fastsatta st\u00e4nger som kan leda till att motorn stannar. Vissa Porsche-specialister har uppgett att dessa problem inte bara kan leda till att motorn stannar, utan att den kan f\u00f6rst\u00f6ras helt. Motorn kan potentiellt brinna upp, vilket \u00e4r en extremt farlig situation.<\/p>\n\n\n\n

Porsche utf\u00e4rdade en \u00e5terkallelse f\u00f6r att bek\u00e4mpa dessa problem, vilket till och med ledde till att produktionen av 718-serien stoppades helt och h\u00e5llet. Porsche beslutade d\u00e5 att det var b\u00e4st att helt byta ut motorn p\u00e5 bilar med problematiska st\u00e4nger och forts\u00e4tta produktionen av platta 6-cylindriga 718:or med den nyare motorn p\u00e5 plats.<\/p>\n\n\n\n

Porsche 718 Boxster GTS 4.0 – Problem med oljef\u00f6rbrukning<\/h2>\n\n\n\n

718 Boxster GTS 4.0-motorn \u00e4r ocks\u00e5 ben\u00e4gen att drabbas av h\u00f6gre niv\u00e5er av oljef\u00f6rbrukning. Vissa s\u00e4ger att st\u00e5ngproblemet ocks\u00e5 \u00e4r kopplat till h\u00f6gre niv\u00e5er av oljef\u00f6rbrukning, men m\u00e5nga Porsche-specialister s\u00e4ger att detta problem beror p\u00e5 hur motorn \u00e4r konstruerad i allm\u00e4nhet.<\/p>\n\n\n\n

Vissa h\u00e4vdar till och med att detta \u00e4r helt normalt och att du b\u00f6r f\u00f6rvara motorolja i bagaget och fylla p\u00e5 vid behov. Hur som helst kan h\u00f6ga niv\u00e5er av oljef\u00f6rbrukning inte ses som n\u00e5got normalt, s\u00e5 om du \u00e4r intresserad av att k\u00f6pa en begagnad 718 Boxster GTS, se till att inspektera oljeniv\u00e5erna och fr\u00e5ga \u00e4garen om det.<\/p>\n\n\n\n

Porsche 718 Boxster GTS 4.0 – Problem med v\u00e4xell\u00e5dan<\/h2>\n\n\n\n

Porsche 718 Boxster GTS 4.0 levereras antingen med en Porsche kortv\u00e4xlad manuell v\u00e4xell\u00e5da eller den ber\u00f6mda 7-v\u00e4xlade dubbelkopplingsautomatiken PDK. Den manuella l\u00e5dan \u00e4r otroligt rolig att k\u00f6ra, men den \u00e4r ganska k\u00e4nslig vilket inneb\u00e4r att du b\u00f6r ta god tid p\u00e5 dig n\u00e4r du anv\u00e4nder den och inte vara alltf\u00f6r aggressiv. Kopplingarna kan slitas ut ganska snabbt om du inte g\u00f6r det p\u00e5 r\u00e4tt s\u00e4tt.<\/p>\n\n\n\n

PDK \u00e5 andra sidan \u00e4r numera ganska skotts\u00e4ker, men du m\u00e5ste ocks\u00e5 ta hand om den. Byt v\u00e4xell\u00e5dsolja n\u00e4r det beh\u00f6vs och g\u00e5 inte f\u00f6r h\u00e5rt fram n\u00e4r du startar bilen. Den kan ibland vara lite f\u00f6r l\u00e5ngsam att reagera, men det beror oftast p\u00e5 mjukvaruproblem som kan l\u00f6sas utan problem.<\/p>\n\n\n\n

Porsche 718 Boxster GTS 4.0 – problem med luftkonditioneringssystemet<\/h2>\n\n\n\n

Porsche 718-serien verkar lida av olika problem med luftkonditioneringssystemet, till exempel problem med kondensatorn, kondensatorledningarna och bilens of\u00f6rm\u00e5ga att snabbt kyla ner eller v\u00e4rma upp kup\u00e9n. Oavsett vilket kan dessa enkelt l\u00f6sas genom att ta bilen till en Porsche-specialist som b\u00f6r kunna ta hand om det direkt.<\/p>\n\n\n\n

Porsche 718 Boxster GTS 4.0 – Utrustningsproblem<\/h2>\n\n\n\n

Porsche 718-serien lider ocks\u00e5 ibland av problem i samband med den bakre spoilern som ofta misslyckas med att g\u00e5 i j\u00e4mnh\u00f6jd med bilens kaross. Dessa problem \u00e4r egentligen inte s\u00e5 problematiska eftersom de kan l\u00f6sas med enkla mjukvaruuppdateringar.<\/p>\n\n\n\n

Det mjuka cabriolettaket \u00e4r ibland k\u00e4nt f\u00f6r att vara l\u00e5ngsamt eller inte reagera. Det kan ocks\u00e5 fastna i olika l\u00e4gen vilket kan kr\u00e4va service. Detta kommer inte som n\u00e5gon \u00f6verraskning eftersom soft-top cabrioleter \u00e4r k\u00e4nsliga och efter ett tag kan de g\u00e5 s\u00f6nder.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r Porsche 718 Boxster GTS 4.0 v\u00e4rd det?<\/h4>\n\n\n\n

Om du \u00e4lskar 718-serien och f\u00f6redrar Boxster framf\u00f6r Cayman kan GTS 4.0 vara den perfekta bilen f\u00f6r dig. Anledningen till det \u00e4r enkel, du f\u00e5r den platta 6-cylindriga sugmotorn utan att betala Boxster Spyder-pengar som i sig inte \u00e4r s\u00e5 mycket annorlunda \u00e4n GTS men \u00e4nd\u00e5 kostar mer pengar.<\/p>\n\n\n\n

Om du inte \u00e4r \u00f6verdrivet l\u00e5ng och stor b\u00f6r du ocks\u00e5 kunna k\u00e4nna dig bekv\u00e4m i Boxster och d\u00e4rf\u00f6r \u00e4r Boxster en bra bil f\u00f6r dig.<\/p>\n\n\n\n

Varf\u00f6r ska jag inte k\u00f6pa en Porsche 718 Boxster GTS 4.0?<\/h4>\n\n\n\n

Det finns n\u00e5gra sk\u00e4l till varf\u00f6r du b\u00f6r undvika att k\u00f6pa Boxster GTS 4.0. Det f\u00f6rsta \u00e4r priset eftersom den b\u00f6rjar p\u00e5 90 000 dollar vilket \u00e4r ungef\u00e4r 10 000 dollar mindre \u00e4n Porsche 911 992. En begagnad 991 GT3 kan f\u00e5s f\u00f6r ett liknande pris som en v\u00e4lutrustad GTS 4.0 vilket definitivt skulle vara mitt val.<\/p>\n\n\n\n

Dessutom \u00e4r GTS 4.0 en kompaktbil som inte klarar daglig k\u00f6rning i 99 % av situationerna. Den \u00e4r liten och tr\u00e5ng f\u00f6r alla som \u00e4r l\u00e4ngre.<\/p>\n\n\n\n

H\u00e5ller Porsche 718 Boxster GTS 4.0 sitt v\u00e4rde v\u00e4l?<\/h4>\n\n\n\n

718-serien \u00e4r allm\u00e4nt erk\u00e4nd f\u00f6r att ha det allra b\u00e4sta \u00e5terf\u00f6rs\u00e4ljningsv\u00e4rdet av alla andra bilar fr\u00e5n det segmentet. Vi m\u00e5ste ocks\u00e5 komma ih\u00e5g att 6-cylindriga 718-modeller ocks\u00e5 \u00e4r mycket b\u00e4ttre p\u00e5 v\u00e4rdebevarande \u00e4n vad mindre 4-cylindriga motorer \u00e4r, vilket ytterligare bef\u00e4ster GTS 4.0 som en bil som h\u00e5ller sitt v\u00e4rde otroligt bra.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Porsche 718 Boxster GTS 4.0 \u00e4r en 2-sitsig Porsche cabrioletsportbil f\u00f6r dem som gillar Boxster-plattformen, men som inte kan f\u00f6rst\u00e5 den fyrcylindriga serien som ing\u00e5r i 718-modellerna p\u00e5 instegsniv\u00e5. Den<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":5103,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[12],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5102"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5102"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5102\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5104,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5102\/revisions\/5104"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/5103"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5102"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5102"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5102"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}