{"id":5099,"date":"2022-09-07T07:07:31","date_gmt":"2022-09-07T07:07:31","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=5099"},"modified":"2022-09-07T07:07:34","modified_gmt":"2022-09-07T07:07:34","slug":"ar-porsche-718-boxster-gts-4-0-en-bra-bil","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/ar-porsche-718-boxster-gts-4-0-en-bra-bil\/","title":{"rendered":"\u00c4r Porsche 718 Boxster GTS 4.0 en bra bil?"},"content":{"rendered":"\n

Porsche 718 Boxster GTS 4.0 \u00e4r en 2-sitsig Porsche cabrioletsportbil som \u00e4r gjord f\u00f6r dem som gillar en toppdriven upplevelse men ocks\u00e5 vill ha en bil som kan h\u00e4vda sig p\u00e5 en bana. 718 Boxster \u00e4r en rolig bil att k\u00f6ra, och den levereras med en riktig Boxster-motor, en 4,0 liter stor, naturligt insugande platt 6-cylindrig motor. S\u00e5 \u00e4r Porsche 718 Boxster GTS 4.0 en bra bil?<\/p>\n\n\n\n

Ja, Porsche 718 Boxster GTS 4.0 \u00e4r definitivt en riktigt bra bil eftersom den kombinerar det som varje Porsche g\u00f6r b\u00e4st. F\u00f6rst och fr\u00e4mst f\u00e5r den en ordentlig motor till skillnad fr\u00e5n alla 718-modeller p\u00e5 instegsniv\u00e5, och den k\u00f6rs otroligt bra. Du har ocks\u00e5 m\u00f6jlighet att l\u00e4gga ner taket om du vill k\u00e4nna vinden i h\u00e5ret.<\/p>\n\n\n\n

GTS ser mer fokuserad ut \u00e4n vad 718-modellerna p\u00e5 instegsniv\u00e5 g\u00f6r, vilket inneb\u00e4r att den sitter l\u00e4gre till marken, har snyggare hjul och har vissa ytterligare funktioner som skiljer den fr\u00e5n de fyrcylindriga 718-varianterna. GTS \u00e4r ocks\u00e5 en relativt p\u00e5litlig bil, men det finns vissa problem som \u00e4r v\u00e4rda att uppeh\u00e5lla sig vid.<\/p>\n\n\n\n

V\u00e4rdena p\u00e5 dessa \u00e4r riktigt starka eftersom de beh\u00e5ller sitt v\u00e4rde b\u00e4ttre \u00e4n i stort sett alla bilar fr\u00e5n detta segment. Praktiken \u00e4r ganska begr\u00e4nsad p\u00e5 grund av det lilla chassit, men Boxster r\u00e4cker till f\u00f6r tv\u00e5 vuxna av genomsnittlig storlek. Dessutom har den ocks\u00e5 tv\u00e5 relativt stora f\u00f6rvaringsutrymmen fram och bak.<\/p>\n\n\n\n

Porsche 718 Boxster GTS 4.0 – Drivlinan<\/h2>\n\n\n\n

Porsche 718 Boxster GTS 4.0 f\u00e5r en riktigt sp\u00e4nnande 4,0 l sugmotor med platt 6-cylindrig motor med naturlig insugning som kommer direkt fr\u00e5n GT3 911. Den h\u00e4r motorn ger 400 hk och 310 lb-fft vridmoment vilket g\u00f6r att GTS 4.0 n\u00e5r 60 mph fr\u00e5n stillast\u00e5ende p\u00e5 ca 4 sekunder. Topphastigheten \u00e4r 179mph och tiden f\u00f6r en kvartsmil \u00e4r under 12 sekunder.<\/p>\n\n\n\n

Den h\u00e4r motorn \u00e4r en fr\u00f6jd att k\u00f6ra eftersom den erbjuder ett linj\u00e4rt effektband och eftersom det \u00e4r en frivarvande motor som l\u00e5ter h\u00e4rligt. 718-modellerna p\u00e5 instegsniv\u00e5 har en oduglig 4-cylindrig motor som p\u00e5 n\u00e5got s\u00e4tt inte passar 718, men den 6-cylindriga motorn i GTS\/Boxster Spyder-modellen \u00e4r helt underbar.<\/p>\n\n\n\n

Den h\u00e4r motorn \u00e4r kopplad till antingen en Porsche short-throw manual eller en PDK-automatik med dubbelkoppling, och b\u00e5da har sina f\u00f6rdelar och nackdelar. Alla 718-modeller \u00e4r bakhjulsdrivna och alla har sina motorer monterade i mitten av bilen.<\/p>\n\n\n\n

Porsche 718 Boxster GTS 4.0 – Design och chassi<\/h2>\n\n\n\n

718 Boxster GTS 4.0 skiljer sig inte s\u00e4rskilt mycket fr\u00e5n den vanliga Boxster-modellen f\u00f6rutom n\u00e5gra f\u00e5 designdetaljer. Snyggare hjul, mer sp\u00e4nnande f\u00e4rgval, svartkl\u00e4dd kl\u00e4dsel och en l\u00e4gre k\u00f6rh\u00f6jd \u00e4r bara n\u00e5gra uppgraderingar j\u00e4mf\u00f6rt med den vanliga 718 Boxster-modellen. Interi\u00f6ren b\u00f6rjar visa upp sin \u00e5lder lite grann men \u00e4r genomg\u00e5ende fylld med h\u00f6gkvalitativa material.<\/p>\n\n\n\n

Chassit och fj\u00e4dringsinst\u00e4llningen \u00e4r styv, men inte \u00f6verdrivet styv. Det inneb\u00e4r att bilen h\u00e5ller sig platt i kurvorna och att den k\u00f6rs h\u00e5rt, men den \u00e4r inte straffande p\u00e5 n\u00e5got s\u00e4tt. Bilen \u00e4r vackert balanserad tack vare en mittmonterad motor som f\u00f6rdelar vikten \u00f6ver alla fyra h\u00f6rnen p\u00e5 ett perfekt s\u00e4tt.<\/p>\n\n\n\n

Porsche 718 Boxster GTS 4.0 – Tillf\u00f6rlitlighet och vanliga problem<\/h2>\n\n\n\n

718 GTS 4.0 \u00e4r en hyfsat p\u00e5litlig bil, men det finns n\u00e5gra problem som \u00e4r v\u00e4rda att tala om. Till att b\u00f6rja med har GTS-motorn ett massivt problem med kopplingsst\u00e4ngerna som till och med fick Porsche att helt pausa produktionen av 718. Bilen \u00e4r ocks\u00e5 utsatt f\u00f6r \u00f6kad oljekonsumtion vilket vissa s\u00e4ger \u00e4r normalt, men i verkligheten \u00e4r det inte det.<\/p>\n\n\n\n

Andra problem \u00e4r f\u00f6rknippade med luftkonditioneringssystemet, v\u00e4xell\u00e5dan och utrustningen. Den manuella v\u00e4xell\u00e5dan m\u00e5ste sk\u00f6tas om den ska h\u00e5lla, luftkonditioneringssystemet lider av problem med kondensatorn, och bakspoilern \u00e4r ofta k\u00e4nd f\u00f6r att fastna, och det g\u00f6r \u00e4ven taket.<\/p>\n\n\n\n

Porsche 718 Boxster GTS 4.0 – V\u00e4rde och praktiska egenskaper<\/h2>\n\n\n\n

Porsche 718 Boxster GTS 4.0 kostar cirka 90 250 dollar medan specialutg\u00e5van 25th anniversary kostar strax under 100 000 dollar. B\u00e5da dessa \u00e4r identiska f\u00f6rutom att 25th-anniversary-modellen ser coolare ut. Hur som helst beh\u00e5ller b\u00e5da dessa sitt v\u00e4rde riktigt bra vilket inneb\u00e4r att de inte v\u00e4rdeminskar lika mycket som vissa andra bilar fr\u00e5n detta segment g\u00f6r.<\/p>\n\n\n\n

Praktiken \u00e4r nedsatt tack vare ett litet chassi, endast tv\u00e5 s\u00e4ten och brist p\u00e5 benutrymme f\u00f6r l\u00e4ngre f\u00f6rare. Vuxna i genomsnittsstorlek b\u00f6r klara sig bra bakom ratten medan l\u00e4ngre f\u00f6rare sannolikt kommer att f\u00e5 k\u00e4mpa.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

Ska jag k\u00f6pa Porsche 718 Boxster GTS 4.0?<\/h4>\n\n\n\n

Om du gillar kompakta tv\u00e5sitsiga cabrioleter kommer du att \u00e4lska 718 Boxster GTS 4.0. Anledningen \u00e4r enkel. F\u00f6rst och fr\u00e4mst f\u00e5r den en fantastisk sugmotor som inte kommer att finnas kvar s\u00e5 l\u00e4nge till. F\u00f6r det andra k\u00f6r den otroligt bra eftersom den \u00e4r s\u00e5 balanserad och v\u00e4ltrimmad.<\/p>\n\n\n\n

Men om du \u00e4r l\u00e5ng och inte gillar den h\u00e4r typen av bilar kommer du inte att njuta av Boxster p\u00e5 n\u00e5got s\u00e4tt. Den klarar inte daglig k\u00f6rning s\u00e5 bra och den kan inte heller transportera passagerare. Bilen \u00e4r definitivt kompromissad p\u00e5 den praktiska avdelningen, och det \u00e4r ganska uppenbart.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Porsche p\u00e5 v\u00e4g att upph\u00f6ra med Boxster?<\/h4>\n\n\n\n

Framtiden f\u00f6r Porsche Boxster \u00e4r os\u00e4ker, men det verkar som om Porsche inte kommer att upph\u00f6ra med vare sig Cayman eller Boxster. Det verkar som om Porsche \u00e4r mer angel\u00e4gen om att g\u00f6ra dessa helelektriska bilar i framtiden, och vissa s\u00e4ger att vi kommer att f\u00e5 se helelektriska Boxster- och Cayman-modeller i slutet av 2022.<\/p>\n\n\n\n

Varf\u00f6r \u00e4lskar folk Porsches platta 6-cylindriga motor?<\/h4>\n\n\n\n

Porsche-fanboys brukar svamla om den platta 6-cylindriga motorn som om det vore en 6,5 liter sugmotor fr\u00e5n Ferrari V12. 6-cylindriga motorer \u00e4r vanliga p\u00e5 bilar som absolut inte har n\u00e5got med prestandak\u00f6rning att g\u00f6ra under en tid. S\u00e5 vad \u00e4r det som \u00e4r s\u00e5 speciellt med den platta 6-cylindriga motorn?<\/p>\n\n\n\n

Till att b\u00f6rja med definierar den h\u00e4r motorn en \u00e4kta sport-Porsche-modell och har funnits i \u00e5rtionden, s\u00e4rskilt i 911. Dessutom erbjuder den h\u00e4r motorn ett otroligt linj\u00e4rt, f\u00f6ruts\u00e4gbart effektband som bara \u00e4r sm\u00f6rigt att k\u00f6ra. Slutligen \u00e4r det en sugmotor som l\u00e5ter trevligt, kraftresponsen \u00e4r p\u00e5 pricken och det finns helt enkelt inte m\u00e5nga av dessa motorer i dagsl\u00e4get.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Porsche 718 Boxster GTS 4.0 \u00e4r en 2-sitsig Porsche cabrioletsportbil som \u00e4r gjord f\u00f6r dem som gillar en toppdriven upplevelse men ocks\u00e5 vill ha en bil som kan h\u00e4vda sig<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":5100,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[12],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5099"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5099"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5099\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5101,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5099\/revisions\/5101"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/5100"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5099"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5099"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5099"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}