{"id":5093,"date":"2022-09-05T08:11:00","date_gmt":"2022-09-05T08:11:00","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=5093"},"modified":"2022-09-05T08:11:04","modified_gmt":"2022-09-05T08:11:04","slug":"vanliga-problem-med-citroen-c6","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vanliga-problem-med-citroen-c6\/","title":{"rendered":"Vanliga problem med Citro\u00ebn C6"},"content":{"rendered":"\n

Citro\u00ebn C6 \u00e4r en fullstor sedan som tillverkades mellan 2005 och 2012. Citro\u00ebn gjorde C6 f\u00f6r att f\u00f6rs\u00f6ka konkurrera med redan etablerade lyxiga executive sedans, fr\u00e4mst tyska s\u00e5dana. Man kan lugnt s\u00e4ga att C6 \u00e4r en riktigt bra bil, men den \u00e4r inte p\u00e5 samma niv\u00e5 som Audi A6, BMW 5-serien eller Mercedes E-klass.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller tillf\u00f6rlitlighet klarar sig C6 inte s\u00e5 bra, eftersom de flesta tillf\u00f6rlitlighetstabeller och unders\u00f6kningar endast gav den ett hyggligt betyg i b\u00e4sta fall. Detta inneb\u00e4r att de flesta C6-kunder rapporterade en massa problem med C6, s\u00e5 mycket att bilen nu \u00e4r k\u00e4nd som en av de minst p\u00e5litliga Citro\u00ebn-modellerna som n\u00e5gonsin har kommit ut.<\/p>\n\n\n\n

De vanligaste Citroen C6-problemen \u00e4r f\u00f6rknippade med olika utrustningsproblem, motorproblem, fj\u00e4dringsproblem, v\u00e4xell\u00e5dsproblem och elektriska problem. Vissa av dessa \u00e4r riktigt allvarliga och kan kosta mer att \u00e5tg\u00e4rda \u00e4n vad bilen \u00e4r v\u00e4rd idag. Det \u00e4r d\u00e4rf\u00f6r C6 har v\u00e4rderats massivt eftersom inte m\u00e5nga v\u00e5gar k\u00f6pa den.<\/p>\n\n\n\n

Men C6 \u00e4r faktiskt en riktigt intressant burk under alla dessa problem eftersom den ser intressant ut b\u00e5de p\u00e5 insidan och utsidan och \u00e4r en riktigt bekv\u00e4m bil. P\u00e5 det hela taget kan du k\u00f6pa en begagnad, men du m\u00e5ste \u00e5tminstone g\u00f6ra en inspektion f\u00f6re k\u00f6pet.<\/p>\n\n\n\n

Citroen C6 – Utrustningsrelaterade fr\u00e5gor<\/h2>\n\n\n\n

De vanligaste utrustningsrelaterade problemen med Citroen C6 \u00e4r f\u00f6rknippade med vattenintr\u00e4ngning i bilens kup\u00e9 och bagageutrymme. M\u00e5nga \u00e4gare rapporterade att bagageluckan p\u00e5 C6 \u00e4r feljusterad fr\u00e5n fabriken vilket leder till att vatten l\u00e4cker in i bagageutrymmet. Soltaket var ocks\u00e5 ben\u00e4get att l\u00e4cka, s\u00e4rskilt om man inte reng\u00f6r alla avlopp i tid.<\/p>\n\n\n\n

Allt detta kan leda till korrosionsproblem som \u00e4r extremt sv\u00e5ra och tidskr\u00e4vande att \u00e5tg\u00e4rda. Bakluckan \u00e4r inte det enda st\u00e4llet d\u00e4r C6 tenderar att samla rost, utan \u00e4ven runt bakrutorna. Om du inte tar hand om detta tillr\u00e4ckligt tidigt kommer korrosionen att sprida sig och s\u00e5 sm\u00e5ningom pensionera bilen helt och h\u00e5llet.<\/p>\n\n\n\n

Citroen C6 – Motorproblem<\/h2>\n\n\n\n

Citroen C6 drabbas av en hel del relativt allvarliga motorrelaterade problem. Det vanligaste motorrelaterade problemet \u00e4r knutet till EGR som tenderar att g\u00e5 s\u00f6nder ett par g\u00e5nger under C6:s livsl\u00e4ngd. Om du m\u00e4rker att din C6 g\u00e5r p\u00e5 tomg\u00e5ng p\u00e5 ett oj\u00e4mnt s\u00e4tt, eller om du k\u00e4nner en betydande effektbrist, \u00e4r det troligt att EGR-ventilen \u00e4r orsaken.<\/p>\n\n\n\n

Br\u00e4nda gl\u00f6dstift kan g\u00f6ra motorn extremt h\u00f6gljudd och d\u00e4rmed f\u00f6rst\u00f6ra den \u00f6vergripande lyxupplevelse som C6 tenderar att erbjuda. Slutligen m\u00e5ste vi ocks\u00e5 tala om turboladdarna som ocks\u00e5 \u00e4r ben\u00e4gna att g\u00e5 s\u00f6nder. Om dessa g\u00e5r s\u00f6nder \u00e4r de inte heller de billigaste sakerna att laga.<\/p>\n\n\n\n

Citroen C6 – Upph\u00e4ngningsproblem<\/h2>\n\n\n\n

Citroen C6 \u00e4r inte en s\u00e4rskilt l\u00e4tt bil, vilket inneb\u00e4r att C6:s fj\u00e4dring ofta inte klarar av att st\u00f6dja bilen ordentligt. Om du k\u00f6r \u00f6ver ett farthinder eller en allvarligare b\u00f6jning p\u00e5 v\u00e4gen finns det stor chans att dina sv\u00e4ng- och antiroulleb\u00e5gar kan ge upp n\u00e4r som helst.<\/p>\n\n\n\n

Om du h\u00f6r n\u00e5gra dunkande ljud \u00e4r detta den troliga orsaken. Att \u00e5tg\u00e4rda dessa problem \u00e4r inte \u00f6verdrivet sv\u00e5rt, men det tenderar ocks\u00e5 att kosta en hygglig summa pengar vilket ytterligare g\u00f6r C6 mindre \u00f6nskv\u00e4rd som andrahandsbil. Fj\u00e4drarna och st\u00f6td\u00e4mparna kan ocks\u00e5 ibland ge upp, men dessa problem \u00e4r inte lika vanliga.<\/p>\n\n\n\n

Citroen C6 – problem med v\u00e4xell\u00e5dan<\/h2>\n\n\n\n

Den automatiska v\u00e4xell\u00e5dan som finns i Citroen C6 \u00e4r relativt smidig och behaglig, men den lider ocks\u00e5 av olika problem. F\u00f6rst och fr\u00e4mst kan v\u00e4xling fr\u00e5n 2:a till 3:e v\u00e4xeln vara en riktigt tuff upplevelse eftersom det \u00e4r vad m\u00e5nga \u00e4gare rapporterat. Dessa problem beror antingen p\u00e5 f\u00f6rorenad v\u00e4xell\u00e5dsv\u00e4tska eller problem med momentomvandlaren.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4gare rapporterade ocks\u00e5 att bilen ibland \u00e4r ovillig att l\u00e4gga in backv\u00e4xeln \u00f6verhuvudtaget, vilket kan vara en riktigt irriterande h\u00e4ndelse beroende p\u00e5 var och hur du parkerat bilen.<\/p>\n\n\n\n

Citroen C6 – Elektriska problem<\/h2>\n\n\n\n

Citroen C6 \u00e4r ocks\u00e5 ben\u00e4gen att drabbas av en hel del elektriska problem, varav vissa \u00e4r v\u00e4rre \u00e4n andra. Till att b\u00f6rja med \u00e4r m\u00e5nga av bilens tillbeh\u00f6r som \u00e4r relaterade till infotainmentsystemet och luftkonditioneringen k\u00e4nda f\u00f6r att g\u00e5 s\u00f6nder riktigt ofta. Bilens str\u00e5lkastare \u00e4r ben\u00e4gna att kondensera och slutligen g\u00e5 s\u00f6nder. De elektriska f\u00f6nstren tenderar att g\u00e5 s\u00f6nder och det g\u00f6r \u00e4ven de elektriska l\u00e5sen.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnittet<\/h2>\n\n\n\n

Ska jag k\u00f6pa en Citroen C6?<\/h4>\n\n\n\n

Citroen C6 \u00e4r en riktigt sv\u00e5r bil att rekommendera p\u00e5 grund av dess olika tillf\u00f6rlitlighetsproblem som l\u00e4tt kan f\u00e5 bilen att g\u00e5 i pension helt och h\u00e5llet. Andra anledningar till att C6 \u00e4r en d\u00e5lig bil \u00e4r f\u00f6rknippade med hur dyr bilen \u00e4r att driva, s\u00e4rskilt f\u00f6r en Citroen. Dessa driftskostnader anses vara logiska f\u00f6r m\u00e5nga etablerade lyxm\u00e4rken, men Citroen \u00e4r inte ett av dem.<\/p>\n\n\n\n

\u00c5 andra sidan \u00e4r C6 en av de mest intressanta bilarna som Citroen n\u00e5gonsin gjort och den kommer med en hel del funktioner f\u00f6r inte s\u00e4rskilt mycket pengar. Som s\u00e5dan, om du vet hur man k\u00f6per och hur man tar hand om en bil, kan C6 vara ett bra k\u00f6p.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Citroen C6 en lyxbil?<\/h4>\n\n\n\n

Citroen C6 \u00e4r och \u00e4r inte en lyxbil p\u00e5 samma g\u00e5ng. Anledningen till att jag inte riktigt tror att det \u00e4r en lyxbil \u00e4r att den inte tillh\u00f6r ett lyxm\u00e4rke och att den inte \u00e4r lika polerad som sina konkurrenter som har tillverkat lyxbilar i \u00e5rtionden.<\/p>\n\n\n\n

\u00c5 andra sidan \u00e4r C6 utrustad med massor av lyxfunktioner som verkligen h\u00f6jer k\u00f6rupplevelsen till en lyxig niv\u00e5.<\/p>\n\n\n\n

Varf\u00f6r slutade Citroen att tillverka C6?<\/h4>\n\n\n\n

Anledningen till att Citroen slutade tillverka C6 \u00e4r att f\u00f6rs\u00e4ljningen aldrig var tillr\u00e4ckligt bra f\u00f6r att forts\u00e4tta tillverka C6. H\u00f6ga ink\u00f6pspriser utan lyxm\u00e4rke \u00e4r ett k\u00e4nt recept f\u00f6r katastrof. \u00c4ven om C6 av m\u00e5nga anses vara en riktigt cool och snygg bil, ser oinvigda m\u00e4nniskor bara en bil med Citro\u00ebn-m\u00e4rke.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Citro\u00ebn C6 \u00e4r en fullstor sedan som tillverkades mellan 2005 och 2012. Citro\u00ebn gjorde C6 f\u00f6r att f\u00f6rs\u00f6ka konkurrera med redan etablerade lyxiga executive sedans, fr\u00e4mst tyska s\u00e5dana. Man kan<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":5094,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[58],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5093"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5093"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5093\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5095,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5093\/revisions\/5095"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/5094"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5093"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5093"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5093"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}