{"id":5090,"date":"2022-09-05T08:10:05","date_gmt":"2022-09-05T08:10:05","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=5090"},"modified":"2022-09-05T08:10:05","modified_gmt":"2022-09-05T08:10:05","slug":"ar-citroen-c6-en-bra-bil","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/ar-citroen-c6-en-bra-bil\/","title":{"rendered":"\u00c4r Citro\u00ebn C6 en bra bil?"},"content":{"rendered":"\n

Citro\u00ebn C6 var ett relativt misslyckat f\u00f6rs\u00f6k av Citro\u00ebn att skapa en st\u00f6rning p\u00e5 marknaden f\u00f6r lyxiga mellanstora sedaner. Bilen introducerades f\u00f6r f\u00f6rsta g\u00e5ngen 2006 och var i produktion sex \u00e5r i rad. F\u00f6r att ge en liten bild av sammanhanget: Mercedes s\u00e4ljer tiotusentals E-Klass-modeller varje \u00e5r utan problem.<\/p>\n\n\n\n

\u00c5 andra sidan n\u00e5dde hela produktionen av Citro\u00ebn C6 en bristf\u00e4llig siffra p\u00e5 knappt 24 000 enheter. Detta bevisar helt enkelt att bilm\u00e4rken som inte \u00e4r lyxbilm\u00e4rken inte kan promenera in p\u00e5 lyxbilsmarknaden med ett svagt m\u00e4rkesintresse och tro att de verkligen kan konkurrera med m\u00e4rken som har suttit med vid lyxbilsbordet i \u00e5rtionden.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Citroen C6 en bra bil? Citroen C6 \u00e4r ingen d\u00e5lig bil i sig eftersom den ser fantastisk ut och verkligen k\u00e4nns som en konkurrenskraftig lyxbil. \u00c5 andra sidan var motorvalen begr\u00e4nsade, bilen var inte riktigt i niv\u00e5 med den tyska trion och det faktum att C6:s tillf\u00f6rlitlighet var fr\u00e5n acceptabel.<\/p>\n\n\n\n

Detta inneb\u00e4r att man nu kan f\u00e5 andrahands Citroen C6-modeller f\u00f6r sm\u00e5pengar eftersom de har skrivits ned ganska mycket. F\u00f6r det pris de kostar nu k\u00e4nns de verkligen h\u00f6gklassiga, men driftskostnaderna har f\u00f6rblivit desamma. Praktiken \u00e4r ocks\u00e5 bra eftersom bilen erbjuder en massa utrymme, \u00e4ven om sikten \u00e4r n\u00e5got f\u00f6rs\u00e4mrad.<\/p>\n\n\n\n

Citroen C6 – Drivkraften<\/h2>\n\n\n\n

Citroen kommer med endast en enda bensindriven motor, en 3,0 l V6-motor som ger 211 hk och 213 lb-ft vridmoment. Maxhastigheten \u00e4r ber\u00e4knad till 146mph medan 0-60mph tar mer \u00e4n 10 sekunder. Bilen ger upp till 22MPG kombinerad och kommer med FWD och en automatisk 6-v\u00e4xlad v\u00e4xell\u00e5da med vridmomentomvandlare.<\/p>\n\n\n\n

C6 erbjuder dock tre olika dieselmotoralternativ. Sortimentet b\u00f6rjar med den 4-cylindriga 2,2L med 170 hk och 295lb-ft vridmoment medan den mellanspecifika 6-cylindriga 2,7L dieseln med 204 hk och 324lb-ft vridmoment. Den coolaste C6-modellen har en 3,0-diesel V6 med 245 hk och 331 lb-ft vridmoment som g\u00f6r det m\u00f6jligt f\u00f6r C6 att n\u00e5 0-60 mph p\u00e5 8,5 sekunder.<\/p>\n\n\n\n

Dessa siffror k\u00e4nns ganska potenta men \u00e4r l\u00e5ngt ifr\u00e5n den tyska trion. MPG-resultaten \u00e4r 35MPG i b\u00e4sta fall medan alla modeller ocks\u00e5 kommer med en FWD-konfiguration och en 6-v\u00e4xlad automatisk v\u00e4xell\u00e5da. P\u00e5 det hela taget \u00e4r C6:s drivlina inte svag, men den \u00e4r inte heller n\u00e5got speciellt.<\/p>\n\n\n\n

Citroen C6 – Design och chassi<\/h2>\n\n\n\n

Hur Citroen C6 ser ut fr\u00e5n utsidan \u00e4r sannolikt en av de mest attraktiva sakerna med C6 i allm\u00e4nhet. Bilen kommer med fantastiska kurviga linjer som kompletterar en lyxbil riktigt bra. Interi\u00f6ren i C6 \u00e4r ocks\u00e5 mycket v\u00e4lutrustad, men den delar fortfarande m\u00e5nga av sina delar och designdetaljer med betydligt billigare Citroen-bilar.<\/p>\n\n\n\n

Fj\u00e4dring och chassituning \u00e4r enbart inriktade p\u00e5 komfort, anv\u00e4ndarv\u00e4nlighet och isolering fr\u00e5n v\u00e4gen. Detta inneb\u00e4r att bilen tenderar att rulla in i kurvorna ganska mycket, men det hj\u00e4lper den att hantera oj\u00e4mnheter i v\u00e4gen riktigt bra.<\/p>\n\n\n\n

Citroen C6 – Tillf\u00f6rlitlighet och vanliga problem<\/h2>\n\n\n\n

En av de s\u00e4msta aspekterna av Citroen C6 m\u00e5ste vara tillf\u00f6rlitligheten eftersom bilen tenderar att drabbas av en massa problem riktigt ofta. De vanligaste motorrelaterade problemen \u00e4r knutna till EGR-ventilen, gl\u00f6dstiftet, hur h\u00f6gljudd motorn \u00e4r och turboladdarna som \u00e4r ben\u00e4gna att g\u00e5 s\u00f6nder.<\/p>\n\n\n\n

Andra problem \u00e4r utrustningsrelaterade problem som vattenintr\u00e4ngning, tveksamma panelavst\u00e5nd, problem med soltaket och framf\u00f6r allt rost. Elektriska problem \u00e4r vanliga p\u00e5 C6, liksom upph\u00e4ngning och v\u00e4xell\u00e5dor.<\/p>\n\n\n\n

Citroen C6 – V\u00e4rde och praktiska egenskaper<\/h2>\n\n\n\n

Citroen C6 har skrivits ner som en galning sedan den kom ut eftersom bilen aldrig var alls lika popul\u00e4r som den bil den f\u00f6rs\u00f6ker konkurrera med. Efter alla dessa \u00e5r verkar C6 \u00e4ntligen f\u00e5 ett visst erk\u00e4nnande eftersom m\u00e5nga m\u00e4nniskor ser tillbaka med gl\u00e4dje p\u00e5 C6, s\u00e4rskilt eftersom bilen ser intressant och annorlunda ut.<\/p>\n\n\n\n

Praktiken \u00e4r riktigt bra n\u00e4r det g\u00e4ller sittutrymmet, men vi m\u00e5ste n\u00e4mna att huvudutrymmet bak\u00e5t \u00e4r n\u00e5got h\u00e4mmat av bilens lutande taklinje. Bagageutrymmet p\u00e5 C6 \u00e4r verkligen rymligt, vilket \u00e4r fallet med de flesta bilar fr\u00e5n detta segment. Slutligen \u00e4r bilens sikt inte heller den b\u00e4sta.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r Citroen C6 b\u00e4ttre \u00e4n Audi A6, BMW 5-serien eller Mercedes E-klass?<\/h4>\n\n\n\n

Nej, Citroen C6 \u00e4r inte lika bra som Audi A6, BMW 5-serien eller Mercedes E-Klass fr\u00e5n samma tid. Alla dessa tre har en l\u00e5ng historia av att g\u00f6ra mellanstora lyxbilar medan Citroen inte har det. Det \u00e4r uppenbart i det \u00f6gonblick du j\u00e4mf\u00f6r dessa \u00f6ver hela linjen eftersom du omedelbart kan se att de tyska erbjudandena helt enkelt \u00e4r b\u00e4ttre.<\/p>\n\n\n\n

C6 rivaliserar med tyskarna i vissa avseenden, s\u00e4rskilt n\u00e4r det g\u00e4ller den yttre designen, eftersom alla tre tyska m\u00e4rken inte gjorde de snyggaste mellanstora sedans vid den h\u00e4r tiden.<\/p>\n\n\n\n

Kommer Citroen n\u00e5gonsin att ta tillbaka C6?<\/h4>\n\n\n\n

F\u00f6r n\u00e4rvarande finns det inga indikationer p\u00e5 att Citroen kommer att erbjuda C6 n\u00e5gon g\u00e5ng inom kort. Anledningen till detta \u00e4r enkel. Att f\u00f6rs\u00f6ka ta sig in p\u00e5 lyxbilsmarknaden om man inte \u00e4r ett lyxm\u00e4rke \u00e4r extremt sv\u00e5rt eftersom de flesta lyxm\u00e4rken har en l\u00e5ngvarig historia som talar till m\u00e4nniskor om kvalitet, hantverk, stil och lyx.<\/p>\n\n\n\n

Dessutom lever vi i en tid d\u00e5 SUV:er och crossovers dominerar v\u00e4rldsmarknaderna, och det \u00e4r verkligen sv\u00e5rt att ta sig in p\u00e5 lyxbilsmarknaden i allm\u00e4nhet.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Citroen C6 en familjebil?<\/h4>\n\n\n\n

Citroen C6 verkar vara n\u00e5got av en blandning mellan en lyxchauff\u00f6r-l\u00e5ngf\u00e4rdsbil och en riktig stor familjesedan. Detta inneb\u00e4r att C6 k\u00e4nner sig hemma n\u00e4r den g\u00f6r b\u00e5da dessa saker. Men om du vill anv\u00e4nda den som familjebil kan du s\u00e4kert g\u00f6ra det eftersom C6 \u00e4r tyst, bekv\u00e4m och ganska praktisk ocks\u00e5.<\/p>\n\n\n\n

Det enda som eventuellt kan h\u00e5lla dig tillbaka \u00e4r tillf\u00f6rlitligheten eftersom det \u00e4r det st\u00f6rsta fr\u00e5getecknet f\u00f6r C6 i allm\u00e4nhet. Att k\u00f6pa en begagnad C6 \u00e4r d\u00e4rf\u00f6r en chansning eftersom du aldrig vet vad du kan f\u00e5.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Citro\u00ebn C6 var ett relativt misslyckat f\u00f6rs\u00f6k av Citro\u00ebn att skapa en st\u00f6rning p\u00e5 marknaden f\u00f6r lyxiga mellanstora sedaner. Bilen introducerades f\u00f6r f\u00f6rsta g\u00e5ngen 2006 och var i produktion sex<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":5091,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[58],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5090"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5090"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5090\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5092,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5090\/revisions\/5092"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/5091"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5090"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5090"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5090"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}