{"id":5087,"date":"2022-09-02T07:16:58","date_gmt":"2022-09-02T07:16:58","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=5087"},"modified":"2022-09-02T07:17:00","modified_gmt":"2022-09-02T07:17:00","slug":"vanliga-problem-med-hyundai-ioniq-6","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vanliga-problem-med-hyundai-ioniq-6\/","title":{"rendered":"Vanliga problem med Hyundai Ioniq 6"},"content":{"rendered":"\n

Hyundai Ioniq 6 \u00e4r det senaste tillskottet fr\u00e5n Hyundai till den mycket popul\u00e4ra Ioniq-serien. Den f\u00f6rsta Hyundai Ioniq (4) fanns som antingen hybrid eller en ganska rudiment\u00e4r EV medan Ioniq 5 \u00e4r en riktig EV med m\u00e5nga saker att skryta om. Ioniq 6 finns inte ens p\u00e5 marknaden \u00e4nnu, men den v\u00e4cker massor av intresse fr\u00e5n potentiella k\u00f6pare.<\/p>\n\n\n\n

Hyundai Ioniq 6 \u00e4r fortfarande alldeles f\u00f6r f\u00e4rsk f\u00f6r att tala om tillf\u00f6rlitlighet eftersom det helt enkelt m\u00e5ste g\u00e5 n\u00e5gra \u00e5r innan vi kan diskutera tillf\u00f6rlitlighet ordentligt. Ioniq 6 \u00e4r inte ens ute \u00e4nnu, och med tanke p\u00e5 hur st\u00f6rda dagens produktionsanl\u00e4ggningar och leveranskedjor \u00e4r, kommer vi troligen inte att f\u00e5 se ett g\u00e4ng av dessa p\u00e5 v\u00e4garna.<\/p>\n\n\n\n

Hur som helst kan vi \u00e4nd\u00e5 prata om n\u00e5gra problem som kan p\u00e5verka bilens helhetsintryck. F\u00f6r det f\u00f6rsta finns det ingen N-modell av Ioniq 6, vilket inneb\u00e4r att du inte kommer att kunna konkurrera med andra h\u00f6gpresterande bilar med Ioniq 6. Ioniq 6 kommer ocks\u00e5 uteslutande i denna ”swoopy” sedanform eftersom det inte finns n\u00e5gra indikationer p\u00e5 att en kombi kommer inom kort.<\/p>\n\n\n\n

Den sluttande taklinjen ser verkligen ut att passa in, men den kommer troligen att p\u00e5verka det bakre huvudutrymmet ganska mycket. Vi m\u00e5ste ocks\u00e5 n\u00e4mna att produktionsf\u00f6rseningarna skjuter upp marknadsintroduktionen av Ioniq 6 en hel del, och ingen \u00e4r riktigt s\u00e4ker p\u00e5 varf\u00f6r.<\/p>\n\n\n\n

Hyundai Ioniq 6 – Ingen h\u00f6gpresterande N-modell<\/h2>\n\n\n\n

N\u00e4r man tar en titt p\u00e5 nya Hyundai Ioniq 6 skulle man kunna tro att den skulle komma ut fr\u00e5n fabriken med en h\u00f6gpresterande version som skulle kunna konkurrera med Tesla Model 3. Det verkar som om den mest kraftfulla Ioniq 6-versionen inte kommer att erbjuda mer \u00e4n 320 hk, vilket inte alls \u00e4r en liten siffra, men m\u00e5nga anser att en bil som ser s\u00e5 h\u00e4r bra ut borde ha en h\u00f6gpresterande version.<\/p>\n\n\n\n

Hyundai f\u00f6rs\u00f6ker med Ioniq 6 v\u00e4dja till k\u00f6pare fr\u00e5n en mycket h\u00f6gre prisklass, \u00e4ven de som mest \u00e4r intresserade av att k\u00f6pa Porsche Taycan, Tesla Model S och Lucid Air. Visst, alla dessa tre kostar mycket mer pengar \u00e4n Ioniq 6, men det skulle vara fantastiskt om Hyundai kom ut med en 500-600 hk-version.<\/p>\n\n\n\n

Med det sagt \u00e4r ingenting officiellt avf\u00f6rt fr\u00e5n bordet f\u00f6r tillf\u00e4llet eftersom Hyundai eventuellt skulle kunna ta fram en h\u00f6gpresterande ”N”-modell av Ioniq 6 om intresset \u00e4r tillr\u00e4ckligt stort.<\/p>\n\n\n\n

Hyundai Ioniq 6 – Kommer endast som sedan.<\/h2>\n\n\n\n

S\u00e5 gott som alla anser att Ioniq 6 ser fantastisk ut, och jag tenderar att h\u00e5lla med om det. Den ser ut som en fyrd\u00f6rrars coup\u00e9 fr\u00e5n framtiden som s\u00e4kert kommer att v\u00e4cka uppm\u00e4rksamhet \u00f6verallt d\u00e4r den g\u00e5r. Det h\u00e4r marknadssegmentet \u00e4r dock fyllt av bilar med liknande utseende, men det finns inte m\u00e5nga kombibilar i det h\u00e4r segmentet.<\/p>\n\n\n\n

Det har funnits en hel del renderingar p\u00e5 n\u00e4tet av en Ioniq 6 kombiversion som ser fantastisk ut. Det finns ocks\u00e5 m\u00e5nga renderingar av en 2-d\u00f6rrars sportversion av Ioniq 6 som ser ut som en RoboCop 911. Med en s\u00e5dan stor potential vore det synd om Hyundai inte utnyttjar den eftersom dessa varianter av Ioniq 6 sannolikt skulle s\u00e4lja riktigt bra.<\/p>\n\n\n\n

Hyundai Ioniq 6 – Praktiska problem<\/h2>\n\n\n\n

En omedelbar nackdel som kommer med en lutande taklinje \u00e4r det begr\u00e4nsade huvudutrymmet du f\u00e5r i baks\u00e4tet. Detta skapar ocks\u00e5 en n\u00e5got klaustrofobisk upplevelse f\u00f6r de bakre passagerarna eftersom det helt enkelt finns f\u00f6r mycket ”tak” runt dem. Detta inneb\u00e4r ocks\u00e5 att man var tvungen att s\u00e4nka ner s\u00e4tena f\u00f6r att f\u00e5 plats med en l\u00e4gre taklinje.<\/p>\n\n\n\n

Eftersom batterierna \u00e4r placerade under s\u00e4tena f\u00f6rkortas avst\u00e5ndet mellan kn\u00e4na och golvet, vilket kan vara obekv\u00e4mt f\u00f6r l\u00e4ngre passagerare, s\u00e4rskilt p\u00e5 l\u00e4ngre resor. Vi m\u00e5ste ocks\u00e5 n\u00e4mna att det fr\u00e4mre bagageutrymmet p\u00e5 Ioniq 6 \u00e4r f\u00f6r litet f\u00f6r att ens spela n\u00e5gon roll.<\/p>\n\n\n\n

Hyundai Ioniq 6 – Produktionsf\u00f6rseningar<\/h2>\n\n\n\n

Hyundai Ioniq 6 skulle redan ha varit ute p\u00e5 v\u00e4garna, men det verkar som om Hyundai har f\u00f6rsenat produktionen av Ioniq 6 n\u00e5gra g\u00e5nger redan. F\u00f6rst flyttade de produktionen till juni\/juli 2022, men senare f\u00f6rsenade de den \u00e4nnu mer till Q3\/Q4 2022. Enligt de senaste uppskattningarna kommer Ioniq 6 inte att g\u00e5 i produktion f\u00f6re slutet av 2022.<\/p>\n\n\n\n

Detta \u00e4r till viss del f\u00f6rst\u00e5eligt eftersom v\u00e4rldsekonomin g\u00e5r igenom allvarliga problem med f\u00f6rs\u00f6rjningskedjan, brist p\u00e5 mikrochip och problem kring den ekonomiska \u00e5terf\u00f6delsen efter l\u00e5sningen. Vi \u00e4r inte 100 procent om Hyundai faktiskt kommer att b\u00f6rja tillverka Ioniq 6 \u00e5r 2022 \u00f6verhuvudtaget.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

Ska jag k\u00f6pa Hyundai Ioniq 6?<\/h4>\n\n\n\n

F\u00f6rst och fr\u00e4mst m\u00e5ste du gilla designen p\u00e5 Hyundai Ioniq 6, f\u00f6r om du inte g\u00f6r det f\u00f6rlorar du den viktigaste festprylen och huvudattraktionen med att k\u00f6pa bilen. Om du gillar hur Ioniq 6 ser ut och du vill ha en fyrad\u00f6rrars elbil b\u00f6r du absolut \u00f6verv\u00e4ga att k\u00f6pa Ioniq 6.<\/p>\n\n\n\n

Den kanske inte \u00e4r lika snabb som en Porsche och den kanske inte \u00e4r lika lyxig som en Lucid Air, men den \u00e4r billigare, l\u00e4ttare att k\u00f6pa, billigare att driva och kommer sannolikt att vara lika tillf\u00f6rlitlig eller till och med mer tillf\u00f6rlitlig.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Hyundai Ioniq 6 en familjebil?<\/h4>\n\n\n\n

Ja, det \u00e4r den. Hyundai Ioniq 6 \u00e4r en riktig familjebil eftersom den erbjuder fyra d\u00f6rrar, fyra sittplatser, ett femstj\u00e4rnigt s\u00e4kerhetsbetyg och ett hyfsat stort utrymme. Det \u00e4r ocks\u00e5 en bekv\u00e4m bil, n\u00e5gorlunda tyst bil och en bil som har tillr\u00e4ckligt med familjev\u00e4nliga funktioner f\u00f6r att h\u00e5lla dina barn underh\u00e5llna under en l\u00e5ng resa.<\/p>\n\n\n\n

Hur mycket kostar Hyundai Ioniq 6?<\/h4>\n\n\n\n

Det finns n\u00e5gra olika trimniv\u00e5er och modeller av Ioniq 6, men priss\u00e4ttningen kommer troligen att f\u00f6lja den som g\u00e4ller f\u00f6r Ioniq 5. Som s\u00e5dan b\u00f6r instegsmodellen SE b\u00f6rja p\u00e5 mellan 40 000 och 45 000 dollar. Mellanmodellen SEL ska b\u00f6rja mellan 45 000 och 50 000 dollar medan toppmodellen Limited troligen kommer att kosta runt 55 000 dollar.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Hyundai Ioniq 6 \u00e4r det senaste tillskottet fr\u00e5n Hyundai till den mycket popul\u00e4ra Ioniq-serien. Den f\u00f6rsta Hyundai Ioniq (4) fanns som antingen hybrid eller en ganska rudiment\u00e4r EV medan Ioniq<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":5088,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[42],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5087"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5087"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5087\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5089,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5087\/revisions\/5089"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/5088"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5087"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5087"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5087"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}