{"id":5084,"date":"2022-09-02T07:15:55","date_gmt":"2022-09-02T07:15:55","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=5084"},"modified":"2022-09-02T07:15:55","modified_gmt":"2022-09-02T07:15:55","slug":"ar-hyundai-ioniq-6-en-bra-bil","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/ar-hyundai-ioniq-6-en-bra-bil\/","title":{"rendered":"\u00c4r Hyundai Ioniq 6 en bra bil?"},"content":{"rendered":"\n

Hyundai har varit p\u00e5 g\u00e5ng p\u00e5 sistone n\u00e4r det g\u00e4ller bildesign. Ioniq 5 anses allm\u00e4nt vara en av de snyggaste elbilarna som n\u00e5gonsin kommit ut medan den helt nya Ioniq 6 \u00e4r \u00e4nnu snyggare. Ioniq 6 kommer att s\u00e4ljas f\u00f6rhoppningsvis i slutet av 2022, och det verkar som om den kommer att s\u00e4lja riktigt bra. S\u00e5 \u00e4r Hyundai Ioniq 6 en bra bil?<\/p>\n\n\n\n

Ja, Hyundai Ioniq 6 \u00e4r med all s\u00e4kerhet en riktigt bra bil av m\u00e5nga olika anledningar. Till att b\u00f6rja med f\u00e5r den tv\u00e5 olika batteristorlekar beroende p\u00e5 dina behov, som b\u00e5da \u00e4r tillr\u00e4ckliga f\u00f6r de flesta. Den yttre designen \u00e4r riktigt h\u00e4ftig tack vare en sluttande taklinje och en riktigt elegant silhuett. Interi\u00f6ren \u00e4r inte lika sp\u00e4nnande, men fortfarande riktigt h\u00e4ftig.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller k\u00f6rning kan vi verkligen inte s\u00e4ga n\u00e5got \u00e4nnu eftersom Ioniq 6 inte har k\u00f6rts av s\u00e5 m\u00e5nga m\u00e4nniskor. Det vi kan s\u00e4ga \u00e4r att den delar plattform med Ioniq 5, men Ioniq 6 borde vara lite mer dynamisk och bekv\u00e4m. Tillf\u00f6rlitligheten \u00e4r ocks\u00e5 fortfarande ett mysterium, men Ioniq 6 b\u00f6r ocks\u00e5 vara ganska lik Ioniq 5 som verkligen \u00e4r en p\u00e5litlig bil.<\/p>\n\n\n\n

Prism\u00e4ssigt kommer Ioniq 6 troligen att kosta mellan 45 000 och 55 000 dollar beroende p\u00e5 vilken utrustningsniv\u00e5 du v\u00e4ljer. F\u00f6r detta pris finns det verkligen inga mer sp\u00e4nnande elektriska sedans d\u00e4r ute. Praktiken \u00e4r riktigt bra, men bilen h\u00e5lls tillbaka lite eftersom den inte f\u00e5r n\u00e5got bagageutrymme framtill alls.<\/p>\n\n\n\n

Hyundai Ioniq 6 – Drivkraften<\/h2>\n\n\n\n

Som vi n\u00e4mnde i b\u00f6rjan f\u00e5r Ioniq 6 antingen en 53kWh eller en st\u00f6rre 77kWh. B\u00e5da dessa kommer att finnas tillg\u00e4ngliga som antingen RWD eller AWD-bilar. Effekten g\u00e5r upp till 325 hk f\u00f6r toppmodellen som ocks\u00e5 klarar maximalt cirka 370 mil p\u00e5 en full laddning. Alla Ioniq 6-modeller kommer ocks\u00e5 att ha st\u00f6d f\u00f6r 350kW snabbladdning som kan ladda bilen upp till 80 % p\u00e5 bara cirka 20 minuter eller s\u00e5.<\/p>\n\n\n\n

L\u00e5ngsam laddning kommer sannolikt att ta mellan 6 och 9 timmar beroende p\u00e5 vilket batteri du v\u00e4ljer. Hyundai s\u00e4ger att Ioniq 6 kommer att vara en av de mest effektiva elbilarna d\u00e4r ute tack vare en f\u00f6rutsp\u00e5dd hastighet p\u00e5 4,4 mil per en enda kWh. Detta \u00e4r m\u00f6jligt tack vare en riktigt l\u00e5g luftmotst\u00e5ndskoefficient som delvis uppn\u00e5s genom det s\u00e4tt p\u00e5 vilket bilens tak lutar ner mot marken.<\/p>\n\n\n\n

Du kan f\u00f6rv\u00e4nta dig att n\u00e5 60mph fr\u00e5n stillast\u00e5ende p\u00e5 lite mer \u00e4n 5 sekunder, vilket f\u00f6rvisso \u00e4r en hygglig takt, men inte alls i n\u00e4rheten av bilar som Tesla Model 3 Performance. P\u00e5 det hela taget kommer Ioniq 6 att ha mer eller mindre samma drivlina som Ioniq 5.<\/p>\n\n\n\n

Hyundai Ioniq 6 – Design och chassi<\/h2>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller design kan Ioniq 6 helt enkelt inte kritiseras eftersom den ser riktigt cool ut. Vissa s\u00e4ger till och med att nya Mercedes EQS ser mindre ut som en Mercedes \u00e4n Hyundai Ioniq 6. Interi\u00f6ren i Ioniq 6 \u00e4r ocks\u00e5 riktigt v\u00e4lutrustad, men det finns inte m\u00e5nga skillnader mot Ioniq 5 f\u00f6rutom en fast mittkonsol till skillnad fr\u00e5n den r\u00f6rliga i Ioniq 5.<\/p>\n\n\n\n

K\u00f6rupplevelsen \u00e4r ett mysterium, men vissa k\u00e4llor uppger att Ioniq 6 k\u00e4nns som en bekv\u00e4mare, tystare och n\u00e5got mer samlad version av Ioniq 5. Detta \u00e4r helt logiskt eftersom dessa tv\u00e5 bilar delar samma plattform, samma motorer och ett riktigt likartat fj\u00e4dringssystem.<\/p>\n\n\n\n

Hyundai Ioniq 6 – Tillf\u00f6rlitlighet och vanliga problem<\/h2>\n\n\n\n

F\u00f6r att korrekt bed\u00f6ma en bils tillf\u00f6rlitlighet m\u00e5ste det helt enkelt g\u00e5 n\u00e5gra \u00e5r. Det betyder att vi fortfarande inte kan s\u00e4ga n\u00e5got om Ioniq 6 eftersom den inte ens har b\u00f6rjat s\u00e4ljas \u00e4n. Vad vi kan s\u00e4ga \u00e4r att den borde vara riktigt lik Ioniq 5 som verkligen \u00e4r en p\u00e5litlig bil \u00f6verlag.<\/p>\n\n\n\n

En del klagar p\u00e5 att Ioniq 6 bara kommer i sedanform, att det fortfarande inte finns n\u00e5got konkret om en prestandamodell och att den inte kommer med framkofferten. Produktionen f\u00f6rsenas st\u00e4ndigt vilket ocks\u00e5 \u00e4r frustrerande f\u00f6r dem som vill ha Ioniq 6 s\u00e5 fort som m\u00f6jligt.<\/p>\n\n\n\n

Hyundai Ioniq 6 – V\u00e4rde och praktiska egenskaper<\/h2>\n\n\n\n

Ioniq 6 kostar mellan 45 000 och 55 000 dollar beroende p\u00e5 vilken utrustningsniv\u00e5 du v\u00e4ljer. I den h\u00e4r prisklassen finns egentligen inga andra bilar som verkligen kan konkurrera med Ioniq 6. Praktiskt sett verkar Ioniq 6 vara riktigt bra, men vissa klagade p\u00e5 att det bakre sittutrymmet \u00e4r lite f\u00f6r l\u00e5gt, f\u00f6rmodligen f\u00f6r att kompensera f\u00f6r en lutande taklinje, och f\u00f6rst\u00e5s ingen bagageutrymme fram.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

N\u00e4r kommer Hyundai Ioniq 6 ut?<\/h4>\n\n\n\n

Hyundai Ioniq 6 b\u00f6rjar s\u00e4ljas f\u00f6rhoppningsvis i slutet av 2022. Vi s\u00e4ger f\u00f6rhoppningsvis eftersom produktionen redan har f\u00f6rsenats n\u00e5gra g\u00e5nger av ok\u00e4nd anledning. Hyundai s\u00e4ger att allt \u00e4r okej med bilen s\u00e5 det beror troligen p\u00e5 st\u00f6rda leveranskedjor, mikrochipproblem eller n\u00e5gon av miljoner andra internationella sv\u00e5righeter just nu.<\/p>\n\n\n\n

Finns Hyundai Ioniq 6 som hybrid?<\/h4>\n\n\n\n

Nej, Hyundai Ioniq 6 finns ocks\u00e5 bara som elbil vilket \u00e4r lite f\u00f6rvirrande eftersom Hyundai erbjuder Ioniq 5 som b\u00e5de elbil och hybrid. Hyundai har ocks\u00e5 sagt att de inte heller planerar att erbjuda Ioniq 6 som hybrid inom kort. Chansen \u00e4r stor att Hyundai kommer att reservera Ioniq-utbudet strikt f\u00f6r elbilar i framtiden.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Hyundai Ioniq 6 en lyxbil?<\/h4>\n\n\n\n

Dagens bilar \u00e4r s\u00e5 avancerade att de tenderar att \u00f6verbrygga klyftor ganska ofta. D\u00e4rf\u00f6r kan en bil fr\u00e5n det h\u00e4r segmentet numera betraktas som n\u00e5got av en lyxbil helt enkelt p\u00e5 grund av all teknik och alla framsteg som den erbjuder. En lyxbil \u00e4r dock mer \u00e4n s\u00e5, och Ioniq 6 \u00e4r helt enkelt inte det. Ja, bilen ser fantastisk ut och erbjuder mycket v\u00e4rde f\u00f6r pengarna, men lyxbilar \u00e4r n\u00e5got helt annat.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Hyundai har varit p\u00e5 g\u00e5ng p\u00e5 sistone n\u00e4r det g\u00e4ller bildesign. Ioniq 5 anses allm\u00e4nt vara en av de snyggaste elbilarna som n\u00e5gonsin kommit ut medan den helt nya Ioniq<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":5085,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[42],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5084"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5084"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5084\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5086,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5084\/revisions\/5086"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/5085"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5084"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5084"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5084"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}