{"id":5081,"date":"2022-09-01T07:44:36","date_gmt":"2022-09-01T07:44:36","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=5081"},"modified":"2022-09-01T07:44:39","modified_gmt":"2022-09-01T07:44:39","slug":"vanliga-problem-med-citroen-ds5","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vanliga-problem-med-citroen-ds5\/","title":{"rendered":"Vanliga problem med Citro\u00ebn DS5"},"content":{"rendered":"\n

Citro\u00ebn DS5 \u00e4r en kompakt familjebil med hatchback som tillverkades av det franska f\u00f6retaget mellan 2010 och 2018. DS5 \u00e4r en bil som kombinerar en riktigt snygg exteri\u00f6r- och interi\u00f6rdesign med Citro\u00ebn-motorer, men med en dynamisk k\u00f6rupplevelse. Som s\u00e5dan \u00e4r DS5 fortfarande en ganska popul\u00e4r bil p\u00e5 begagnatmarknaden.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller tillf\u00f6rlitlighet \u00e4r DS5 inte den b\u00e4sta eftersom den lyckas drabbas av ganska m\u00e5nga vanliga problem. De vanligaste problemen med DS5 \u00e4r relaterade till bilens elektronik som till exempel backkameran, infotainmentsystemet och ett g\u00e4ng andra niggles och gremlins. Andra problem inkluderar problem med l\u00e4ckor som kan vara farliga om de l\u00e4mnas obevakade.<\/p>\n\n\n\n

DPF (dieselpartikelfilter) \u00e4r ocks\u00e5 k\u00e4nt f\u00f6r att g\u00e5 s\u00f6nder p\u00e5 vissa bilar och detta kan kosta en hel del pengar att \u00e5tg\u00e4rda. Startmotorn \u00e4r ocks\u00e5 k\u00e4nd f\u00f6r att g\u00e5 s\u00f6nder p\u00e5 grund av att den var placerad p\u00e5 ett d\u00e5ligt st\u00e4lle vilket kan sluta med en kortslutning som kan skada de omgivande ledningarna.<\/p>\n\n\n\n

Vi m\u00e5ste ocks\u00e5 n\u00e4mna problem med fj\u00e4dringen eftersom lagren \u00e4r k\u00e4nda f\u00f6r att g\u00e5 s\u00f6nder p\u00e5 vissa modeller. Dessa m\u00e5ste bytas ut minst en g\u00e5ng under bilens livstid vilket inte \u00e4r det billigaste och l\u00e4ttaste att g\u00f6ra. P\u00e5 det hela taget \u00e4r DS5 inte den mest p\u00e5litliga bil Citro\u00ebn n\u00e5gonsin tillverkat, men den kan \u00e4nd\u00e5 vara en bra begagnad bil om du vet hur du ska k\u00f6pa den.<\/p>\n\n\n\n

Citro\u00ebn DS5 – Elektriska problem<\/h2>\n\n\n\n

Elektriska problem \u00e4r de vanligaste problemen med Citro\u00ebn DS5, s\u00e4rskilt de som r\u00f6r bilens backkamera, bilens anslutningssvit och bilens infotainmentsystem. Alla dessa tre \u00e4r k\u00e4nda f\u00f6r att antingen kr\u00e5ngla till det eller att helt och h\u00e5llet misslyckas. Omprogrammering av dessa system l\u00f6ser ofta problemet, men ibland beh\u00f6ver de bytas ut helt och h\u00e5llet.<\/p>\n\n\n\n

Vi m\u00e5ste ocks\u00e5 n\u00e4mna att DS5 ibland lider av problem med den nyckell\u00f6sa funktionen som ocks\u00e5 kan programmeras om eller bytas ut. Str\u00e5lkastarna kan bygga upp kondens vilket leder till att str\u00e5lkastarna m\u00e5ste bytas ut helt och h\u00e5llet.<\/p>\n\n\n\n

Citro\u00ebn DS5 – L\u00e4ckor<\/h2>\n\n\n\n

L\u00e4ckor kan ofta vara n\u00e5gra av de mest frustrerande och rent av farligaste problemen en bil kan ha och tyv\u00e4rr \u00e4r DS5 en av dessa bilar. Det \u00e4r k\u00e4nt att olja l\u00e4cker fr\u00e5n en slang som \u00e4r ansluten till turboladdaren och som m\u00e5ste bytas ut, annars kan bilen drabbas av en massa mekaniska skador l\u00e4ngre fram.<\/p>\n\n\n\n

Vissa \u00e4gare har rapporterat att DS5-modeller ocks\u00e5 lider av br\u00e4nslel\u00e4ckage, vilket kan vara ett \u00e4nnu st\u00f6rre problem eftersom br\u00e4nslel\u00e4ckage kan sluta med att bilen g\u00e5r upp i r\u00f6k. Om du st\u00f6ter p\u00e5 n\u00e5gra l\u00e4ckor \u00f6verhuvudtaget ska du d\u00e4rf\u00f6r se till att ta bilen till en \u00e5terf\u00f6rs\u00e4ljare och l\u00f6sa problemet omedelbart eftersom du inte vill riskera att skada andra delar av bilen.<\/p>\n\n\n\n

Citro\u00ebn DS5 – DPF-problem<\/h2>\n\n\n\n

DPF (dieselpartikelfilter) \u00e4r konstruerat f\u00f6r att omvandla skadliga partiklar som bildas vid f\u00f6rbr\u00e4nning av diesel till mindre skadliga \u00e4mnen innan de sl\u00e4pps ut i atmosf\u00e4ren. Detta inneb\u00e4r att ett fullt fungerande DPF \u00e4r n\u00f6dv\u00e4ndigt f\u00f6r att bilen alltid ska kunna klara utsl\u00e4ppstesterna. DPF kan dock antingen t\u00e4ppas till eller helt sluta fungera.<\/p>\n\n\n\n

S\u00e4ttet att \u00e5tg\u00e4rda detta \u00e4r att antingen reng\u00f6ra DPF och ta bort alla proppar eller att antingen byta ut systemet helt och h\u00e5llet, vilket troligen \u00e4r den b\u00e4ttre id\u00e9n eftersom det l\u00f6ser problemet p\u00e5 l\u00e5ng sikt.<\/p>\n\n\n\n

Citro\u00ebn DS5 – Problem med startmotorn<\/h2>\n\n\n\n

Tack vare en d\u00e5ligt placerad startmotor kan bilen drabbas av en kortslutning som kan skada de omgivande ledningarna som m\u00e5ste bytas ut. Detta problem \u00e4r vanligt med m\u00e5nga Citro\u00ebn DS-modeller och d\u00e4rf\u00f6r har Citro\u00ebn sett till att hitta ett s\u00e4tt att \u00e5tg\u00e4rda detta s\u00e5 att det aldrig ska h\u00e4nda igen.<\/p>\n\n\n\n

Om du upplever dessa problem ska du d\u00e4rf\u00f6r se till att ta bilen till \u00e5terf\u00f6rs\u00e4ljaren d\u00e4r de kommer att flytta startmotorn till ett b\u00e4ttre st\u00e4lle d\u00e4r den inte kan orsaka en kortslutning och orsaka ytterligare skador. Citro\u00ebn \u00e4r k\u00e4nt f\u00f6r att \u00e5tg\u00e4rda detta problem gratis, s\u00e5 se till att kr\u00e4va det om din bil inte \u00e4r f\u00f6r gammal.<\/p>\n\n\n\n

Citro\u00ebn DS5 – Upph\u00e4ngningsproblem<\/h2>\n\n\n\n

F\u00f6r att avrunda listan \u00f6ver de vanligaste Citro\u00ebn DS5-problemen m\u00e5ste vi ocks\u00e5 n\u00e4mna att bilen ofta lider av upph\u00e4ngningsrelaterade problem, mer specifikt lagren. Om du k\u00f6r \u00f6ver ett gupp eller ett potth\u00e5l och h\u00f6r klickande ljud \u00e4r det troligt att dina lager n\u00e4rmar sig slutet av sin livsl\u00e4ngd.
Du kommer att beh\u00f6va byta ut dessa minst en g\u00e5ng under ditt \u00e4gande av DS5 f\u00f6r att din bil ska vara s\u00e5 bekv\u00e4m och s\u00e4ker som den borde vara.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

Ska jag k\u00f6pa Citro\u00ebn DS5?<\/h4>\n\n\n\n

Om du gillar den h\u00e4r typen av bilar och om du gillar hur DS5 ser ut b\u00f6r du verkligen \u00f6verv\u00e4ga att k\u00f6pa den. Den kanske inte \u00e4r lika lyxig som vissa andra tyska hatchbacks, men den underskrider sina tyska rivaler i pris, vilket g\u00f6r den v\u00e4rd det. D5 \u00e4r en intressant bil eftersom den inte ser ut som n\u00e5gon annan bil p\u00e5 v\u00e4gen.<\/p>\n\n\n\n

Detta inneb\u00e4r ocks\u00e5 att DS5-designen verkar \u00e5ldras riktigt bra eftersom bilen fortfarande ser fr\u00e4sch ut idag. \u00c5 andra sidan, om du inte gillar den h\u00e4r typen av bilar kommer du inte riktigt att gilla DS5. Dessutom \u00e4r det inte den mest p\u00e5litliga bilen p\u00e5 marknaden vilket n\u00e5got f\u00f6rst\u00f6r den totala v\u00e4rdef\u00f6rdelen.<\/p>\n\n\n\n

Hur l\u00e4nge kan en Citro\u00ebn DS5 h\u00e5lla?<\/h4>\n\n\n\n

Det \u00e4r verkligen sv\u00e5rt att svara korrekt p\u00e5 den h\u00e4r fr\u00e5gan eftersom det finns alldeles f\u00f6r m\u00e5nga faktorer som p\u00e5verkar hur l\u00e4nge en bil kan h\u00e5lla. Citro\u00ebn DS5 med r\u00e4tt och l\u00e4gligt underh\u00e5ll b\u00f6r kunna h\u00e5lla minst 100 000 till 200 000 mil utan att beh\u00f6va n\u00e5gon st\u00f6rre \u00f6versyn. Om du misslyckas med att underh\u00e5lla den kommer den att d\u00f6 mycket tidigare \u00e4n s\u00e5.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r DS fortfarande en del av Citro\u00ebn?<\/h4>\n\n\n\n

Underm\u00e4rket DS har slutligen l\u00e4mnat Citro\u00ebn 2015 eftersom de ville separera sig fr\u00e5n ett varum\u00e4rke p\u00e5 ekonomisk niv\u00e5 f\u00f6r att ha en egen varum\u00e4rkesfilosofi som g\u00f6r det l\u00e4ttare f\u00f6r dem att tillverka och s\u00e4lja lyxbilar.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Citro\u00ebn DS5 \u00e4r en kompakt familjebil med hatchback som tillverkades av det franska f\u00f6retaget mellan 2010 och 2018. DS5 \u00e4r en bil som kombinerar en riktigt snygg exteri\u00f6r- och interi\u00f6rdesign<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":5082,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[58],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5081"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5081"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5081\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5083,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5081\/revisions\/5083"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/5082"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5081"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5081"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5081"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}