{"id":5077,"date":"2022-09-01T07:43:55","date_gmt":"2022-09-01T07:43:55","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=5077"},"modified":"2022-09-01T07:43:57","modified_gmt":"2022-09-01T07:43:57","slug":"ar-citroen-ds5-en-bra-bil","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/ar-citroen-ds5-en-bra-bil\/","title":{"rendered":"\u00c4r Citro\u00ebn DS5 en bra bil?"},"content":{"rendered":"\n

Citro\u00ebn DS5 \u00e4r en femd\u00f6rrars familjebil med halv lyxig hattback som tillverkades av Citro\u00ebn mellan 2010 och 2018. DS5 \u00e4r en bil som ser riktigt sl\u00e5ende ut b\u00e5de inv\u00e4ndigt och utv\u00e4ndigt och som k\u00e4nns mycket lyxigare \u00e4n de flesta andra Citro\u00ebn-modeller. S\u00e5 \u00e4r Citro\u00ebn DS5 en bra bil?<\/p>\n\n\n\n

Citro\u00ebn DS5 har en del saker som talar f\u00f6r den, till exempel designen, motorerna, tekniken, s\u00e4kerheten och eventuellt till och med det praktiska. \u00c5 andra sidan har bilen inte det b\u00e4sta ryktet f\u00f6r tillf\u00f6rlitlighet och m\u00e5nga anser att den ocks\u00e5 kostar lite f\u00f6r mycket f\u00f6r vad den \u00e4r. Hur som helst kan DS5 vara en bra bil om du gillar den som den \u00e4r, om du inte gillar bilen \u00e4r det b\u00e4ttre att slippa den.<\/p>\n\n\n\n

Motorerna som erbjuds med DS5 \u00e4r hyfsade eftersom det finns n\u00e5gra olika motoralternativ du kan v\u00e4lja mellan. Designen p\u00e5 DS5 \u00e4r en av dess starka sidor eftersom bilen ser v\u00e5gad och futuristisk ut. Interi\u00f6ren \u00e4r v\u00e4ldigt likadan vilket \u00e4r n\u00e5got som de flesta av oss inte riktigt \u00e4r vana vid att se fr\u00e5n ett m\u00e4rke som Citro\u00ebn.<\/p>\n\n\n\n

DS5:s tillf\u00f6rlitlighet \u00e4r dock tveksam i b\u00e4sta fall eftersom bilen lider av en m\u00e4ngd olika problem som f\u00f6rsv\u00e5rar bilens anv\u00e4ndarupplevelse ganska mycket. V\u00e4rdena p\u00e5 dessa \u00e4r riktigt bra p\u00e5 andrahandsmarknaden vilket g\u00f6r dem popul\u00e4ra \u00e4n idag. Slutligen \u00e4r den praktiska anv\u00e4ndbarheten okej, men bilen offrar lite utrymme f\u00f6r designen.<\/p>\n\n\n\n

Citro\u00ebn DS5 – Drivkraften<\/h2>\n\n\n\n

Om du vill ha en bensindriven Citro\u00ebn DS5 f\u00e5r du v\u00e4lja den fyrcylindriga 1,6 liter-motorn som ger mellan 150 och 200 hk f\u00f6r de tidigare modellerna eller 165 hk f\u00f6r modellen efter faceliftet. Dessa motorer kan ge upp till 40MPG kombinerat och de kan paras ihop med antingen en manuell v\u00e4xell\u00e5da eller en Citro\u00ebn automatl\u00e5da.<\/p>\n\n\n\n

Om du f\u00f6redrar dieselmotorer kan du v\u00e4lja mellan en fyrcylindrig dieselmotor p\u00e5 1,6 liter eller 2,0 liter, d\u00e4r 1,6 liter ger upp till 120 h\u00e4stkrafter och 2,0 liter ger upp till 181 h\u00e4stkrafter. Dessa kan ge upp till 55MPG kombinerat och kan ocks\u00e5 kombineras med antingen en manuell eller automatisk v\u00e4xell\u00e5da.<\/p>\n\n\n\n

Du kan ocks\u00e5 v\u00e4lja en hybrid-DS5 f\u00f6r modeller efter 2015 som erbjuder 2,0L-dieseln med en elmotor f\u00f6r en kombinerad effekt p\u00e5 cirka 200 hk och en maximal kombinerad k\u00f6rning p\u00e5 70 MPG. Alla DS5-modeller \u00e4r FWD och dessa motorer verkar passa bilens karakt\u00e4r riktigt bra.<\/p>\n\n\n\n

Citro\u00ebn DS5 – Design och chassi<\/h2>\n\n\n\n

Citro\u00ebn DS5 ser sl\u00e5ende ut b\u00e5de inv\u00e4ndigt och utv\u00e4ndigt eftersom det \u00e4r ett av de viktigaste f\u00f6rs\u00e4ljningsargumenten f\u00f6r DS5. Bilen ser futuristisk ut och \u00e4r packad med ett g\u00e4ng futuristiska designdetaljer som h\u00f6jer upplevelsen ganska mycket. Interi\u00f6ren \u00e4r plyschig och intressant, men den kan inte konkurrera med riktiga tyska lyxbilar, inte n\u00e4r det g\u00e4ller stil och utrustning.<\/p>\n\n\n\n

K\u00f6rupplevelsen \u00e4r mestadels dynamisk, men DS5 \u00e4r ocks\u00e5 en riktigt bekv\u00e4m bil. Chassi- och fj\u00e4dringsavst\u00e4mningen \u00e4r skr\u00e4ddarsydd f\u00f6r en smidig helhetsupplevelse, vilket g\u00f6r DS5 till en riktigt bra vardagsf\u00f6rare.<\/p>\n\n\n\n

Citro\u00ebn DS5 – Tillf\u00f6rlitlighet och vanliga problem<\/h2>\n\n\n\n

F\u00f6rmodligen \u00e4r ett av de st\u00f6rsta problemen med DS5 dess bristande tillf\u00f6rlitlighet som verkar f\u00f6lja m\u00e5nga DS-modeller \u00e4nda fram till idag. DS5 lider av ett g\u00e4ng elektriska problem som i v\u00e4rsta fall kan f\u00f6rst\u00f6ra \u00e4garupplevelsen eller i b\u00e4sta fall irritera dig konstant. Bilen lider ocks\u00e5 av problem med upph\u00e4ngningslager som kan g\u00e5 s\u00f6nder tidigt.<\/p>\n\n\n\n

Andra problem \u00e4r bland annat problem med oljel\u00e4ckage och eventuella br\u00e4nslel\u00e4ckage, problem med DPF (dieselpartikelfilter) och problem med bilens utrustning. P\u00e5 det hela taget \u00e4r DS5 inte den b\u00e4sta n\u00e4r det g\u00e4ller tillf\u00f6rlitlighet, men senare modeller verkar \u00e4ndra det till det b\u00e4ttre, \u00e5tminstone i viss m\u00e5n.<\/p>\n\n\n\n

Citro\u00ebn DS5 – V\u00e4rde och praktiska egenskaper<\/h2>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller v\u00e4rde verkar DS5 g\u00f6ra mer \u00e4n okej eftersom dessa bilar begagnade kan f\u00e5s f\u00f6r ett riktigt \u00f6verkomligt pris, men det \u00e4r rimligt f\u00f6r en bil i den h\u00e4r \u00e5ldern. Om du j\u00e4mf\u00f6r den med sina tyska rivaler verkar den vara ett fynd, men Audi, BMW och Mercedes g\u00f6r helt enkelt b\u00e4ttre bilar \u00f6verlag.<\/p>\n\n\n\n

Praktiken \u00e4r okej eftersom bilen l\u00e4tt kan sitta upp till fyra vuxna och det finns tillr\u00e4ckligt med bagageutrymme f\u00f6r alla. Problemet h\u00e4r beror dock mest p\u00e5 sikten eftersom bilen \u00e4r l\u00e5ng och den snygga designen f\u00f6rsv\u00e5rar sikten och anv\u00e4ndarv\u00e4nligheten lite grann. Bilen \u00e4r ocks\u00e5 packad med m\u00e5nga familjev\u00e4nliga funktioner.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r Citro\u00ebn DS5 en lyxbil?<\/h4>\n\n\n\n

Citro\u00ebn DS5 \u00e4r en bil som \u00e4r avsedd att konkurrera med lyxbilar utan att sj\u00e4lv vara en riktig lyxbil. D\u00e4rmed inte sagt att DS5 inte \u00e4r en plyschbil, f\u00f6r det \u00e4r den, det handlar mer om att det \u00e4r Citro\u00ebn under all den intressanta designen. Detta \u00e4r inte n\u00e5got som lyxk\u00f6pare \u00e4r ute efter och det \u00e4r d\u00e4rf\u00f6r DS l\u00e4mnade Citro\u00ebn 2015.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4ven om DS5 erbjuder m\u00e5nga lyxfunktioner och bilen i sig sj\u00e4lv \u00f6verbryggar klyftan mellan lyx och futuristisk design kan DS5 helt enkelt inte ses som en riktig konkurrent till v\u00e4letablerade tyska lyxm\u00e4rken, \u00e4ven om DS5 sl\u00e5r n\u00e5gra av dessa i vissa avseenden.<\/p>\n\n\n\n

Kan jag k\u00f6pa en Citro\u00ebn DS5 i USA?<\/h4>\n\n\n\n

En g\u00e5ng i tiden s\u00e5lde Citro\u00ebn bilar p\u00e5 amerikansk mark, och de var faktiskt bra p\u00e5 det, men allt detta f\u00f6r\u00e4ndrades p\u00e5 1970-talet n\u00e4r praktiskt taget alla franska m\u00e4rken l\u00e4mnade den amerikanska marknaden. Anledningen till att de l\u00e4mnade landet var att europeiska bilar var dyrare \u00e4n inhemska och japanska ekonomibilar, men att de \u00e4nd\u00e5 inte var b\u00e4ttre.<\/p>\n\n\n\n

Citro\u00ebn l\u00e4mnade d\u00e4rf\u00f6r den amerikanska marknaden och det finns inga tecken p\u00e5 att f\u00f6retaget kommer att \u00e5terv\u00e4nda inom kort.<\/p>\n\n\n\n

Varf\u00f6r vill Citro\u00ebn tillverka lyxbilar?<\/h3>\n\n\n\n

Ett lyxbilsm\u00e4rke kommer alltid att vara v\u00e4rt mycket mer pengar \u00e4n en bil p\u00e5 ekonomieniv\u00e5 och m\u00e4rkena vill konkurrera n\u00e4r det g\u00e4ller att tillverka v\u00e4rldens mest illustra bilar. \u00c4ven om m\u00e4rken p\u00e5 ekonomisk niv\u00e5 ofta tj\u00e4nar mer pengar \u00e4n lyxm\u00e4rken \u00e4r det mycket mer fascinerande att g\u00f6ra ett lyxm\u00e4rke.<\/p>\n\n\n\n

Dessutom vill Citro\u00ebn expandera till olika marknader och omfatta en bredare m\u00e5lgrupp, vilket borde ge fler kunder och st\u00f6rre intresse f\u00f6r Citro\u00ebn som varum\u00e4rke. Slutligen, Citro\u00ebn brukade g\u00f6ra riktigt lyxiga bilar, men de slutade med det f\u00f6r att fokusera p\u00e5 de modeller vi k\u00e4nner till nu.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Citro\u00ebn DS5 \u00e4r en femd\u00f6rrars familjebil med halv lyxig hattback som tillverkades av Citro\u00ebn mellan 2010 och 2018. DS5 \u00e4r en bil som ser riktigt sl\u00e5ende ut b\u00e5de inv\u00e4ndigt och<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":5078,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[58],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5077"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5077"}],"version-history":[{"count":2,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5077\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5080,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5077\/revisions\/5080"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/5078"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5077"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5077"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5077"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}