{"id":5073,"date":"2022-08-31T09:24:02","date_gmt":"2022-08-31T09:24:02","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=5073"},"modified":"2022-08-31T09:24:06","modified_gmt":"2022-08-31T09:24:06","slug":"vilka-bilar-har-samma-skruvmonster-som-volvo","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vilka-bilar-har-samma-skruvmonster-som-volvo\/","title":{"rendered":"Vilka bilar har samma skruvm\u00f6nster som Volvo"},"content":{"rendered":"\n

Ett hjulbultm\u00f6nster (\u00e4ven k\u00e4nt som klackm\u00f6nster) \u00e4r ett m\u00e5tt som bildar en cirkel genom alla klackh\u00e5l p\u00e5 ett hjul. M\u00f6nstret anv\u00e4nds f\u00f6r att perfekt dra \u00e5t hjulen p\u00e5 din hjulenhet, vilket inneb\u00e4r att det m\u00e5ste st\u00e4mma. Alla bilar har inte samma hjulbultm\u00f6nster, men m\u00e5nga m\u00e4rken har samma m\u00e5tt.<\/p>\n\n\n\n

Volvo, ett svenskt premiumbilm\u00e4rke, anv\u00e4nder 5×108 bultm\u00f6nster som ocks\u00e5 anv\u00e4nds av m\u00e4rken som Citroen, Ferrari, Ford, Jaguar, Land Rover, Lincoln, Peugeot och Renault. Det finns m\u00e5nga andra m\u00e4rken som anv\u00e4nder 5×108-m\u00e5ttet, men inte f\u00f6r hela katalogen som \u00e4r fallet med dessa m\u00e4rken.<\/p>\n\n\n\n

Detta inneb\u00e4r att du kan byta ut hjulen mellan dessa m\u00e4rken om du ocks\u00e5 matchar andra viktiga hjulm\u00e5tt som diameter och hjulbredd. Det finns s\u00e4tt hur man kan montera hjul p\u00e5 en bil med ett annat bultm\u00f6nster, men det kr\u00e4ver att du antingen g\u00f6r lite maskinbearbetning eller investerar i eftermarknadsl\u00f6sningar.<\/p>\n\n\n\n

Om du best\u00e4mmer dig f\u00f6r att byta hjul mellan olika m\u00e4rken ska du se till att g\u00f6ra det i enlighet med bilens bruksanvisning. Dina hjul och d\u00e4ck \u00e4r avg\u00f6rande f\u00f6r din s\u00e4kerhet p\u00e5 v\u00e4gen, vilket inneb\u00e4r att du m\u00e5ste g\u00f6ra allting perfekt.<\/p>\n\n\n\n

Volvos skruvm\u00f6nster – Detaljerna<\/h2>\n\n\n\n

Ett 5×108-bultm\u00f6nster (Pitch-cirkeldiameter) inneb\u00e4r i huvudsak att ditt hjul best\u00e5r av 5 dubbar som bildar ett cirkelm\u00e5tt p\u00e5 108 mm. Dessa kan ocks\u00e5 m\u00e4tas i tum vilket i det h\u00e4r fallet \u00e4r 5×4,3 tum. Som tidigare n\u00e4mnts anv\u00e4nder olika m\u00e4rken olika bultm\u00f6nster av olika sk\u00e4l som kommer att n\u00e4mnas senare i denna artikel.<\/p>\n\n\n\n

Anledningen till att Volvo delar samma bultm\u00f6nster med m\u00e4rken som Land Rover och Ford \u00e4r att Ford k\u00f6pte Volvo redan 1999 och Volvo var en del av Ford fram till 2010. Volvo k\u00f6ptes senare av ett kinesiskt f\u00f6retag, Geely Automotive, men de best\u00e4mde sig f\u00f6r att beh\u00e5lla samma bultm\u00f6nster av olika sk\u00e4l.<\/p>\n\n\n\n

Det \u00e4r dock inte alla Volvomodeller som har 5x108mm bultm\u00f6nster eftersom vissa \u00e4ldre modeller, som Volvo 40-serien, anv\u00e4nder ett klassiskt 4x114mm bultm\u00f6nster. Detta inneb\u00e4r att Volvo-modeller i serie 40 inte kan anv\u00e4nda hjul fr\u00e5n andra Volvomodeller, \u00e5tminstone inte utan vissa modifieringar.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6r att alltid vara s\u00e4ker p\u00e5 att din bil anv\u00e4nder ett specifikt bultm\u00f6nster, g\u00e5 igenom din \u00e4garmanual eftersom denna information ofta finns d\u00e4r.<\/p>\n\n\n\n

Varf\u00f6r anv\u00e4nder olika m\u00e4rken olika bultm\u00f6nster?<\/h2>\n\n\n\n

N\u00e4r man t\u00e4nker efter \u00e4r det inte logiskt att m\u00e4rken anv\u00e4nder olika bultm\u00f6nster om det inte finns n\u00e5gon som helst anledning till det. N\u00e4r de flesta av dessa m\u00e4rken b\u00f6rjade tillverka bilar valde de dock sitt eget skruvm\u00f6nster eftersom de ans\u00e5g att det var \u00f6verl\u00e4gset alla andra p\u00e5 ett eller annat s\u00e4tt.<\/p>\n\n\n\n

Volvo har d\u00e4rf\u00f6r i stort sett alltid anv\u00e4nt 5×108 mm \u00e4nda sedan de b\u00f6rjade tillverka nyare bilar. Detta g\u00e4ller f\u00f6r alla andra m\u00e4rken d\u00e4r ute. Det finns vissa f\u00f6rdelar med att vissa bilar anv\u00e4nder olika bultm\u00f6nster, s\u00e4rskilt kommersiella sk\u00e5pbilar, lastbilar eller tung utrustning eftersom dessa beh\u00f6ver fler bultar f\u00f6r att h\u00e5lla fast vid ett mycket tyngre hjul och d\u00e4ck.<\/p>\n\n\n\n

Terr\u00e4ngfordon tenderar ocks\u00e5 att ha fler bultar av liknande sk\u00e4l. Vi m\u00e5ste ocks\u00e5 n\u00e4mna det faktum att fler bultar inneb\u00e4r att mer st\u00e5l anv\u00e4nds f\u00f6r att tillverka dem. Fler h\u00e5l p\u00e5 hjulet inneb\u00e4r ocks\u00e5 att mer st\u00e5larbete m\u00e5ste g\u00f6ras. Detta kanske inte verkar vara en betydande utgift, men det kan bli det efter \u00e5rtionden av kontinuerlig bilproduktion.<\/p>\n\n\n\n

Hur kan jag byta hjul mellan olika m\u00e4rken?<\/h2>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller att byta hjul mellan olika bilm\u00e4rken och bilmodeller m\u00e5ste vissa m\u00e5tt helt enkelt st\u00e4mma perfekt \u00f6verens. Till att b\u00f6rja med m\u00e5ste du se till att dina hjulstorlekar (diameter och bredd) och hjulavst\u00e5ndsm\u00e5tt \u00e4r desamma. Ett visst bultm\u00f6nster b\u00f6r ocks\u00e5 vara detsamma, men som tidigare n\u00e4mnts kan dessa \u00e4ndras med s\u00e5 kallade hjuladaptrar.<\/p>\n\n\n\n

De tv\u00e5 viktigaste m\u00e5tten \u00e4r din hjuldiameter och bredd och du b\u00f6r inte \u00e4ndra dessa sj\u00e4lv. Bilar med olika stora d\u00e4ck kan vara extremt os\u00e4kra, s\u00e4rskilt om hjuldiametern \u00e4r annorlunda. Om hjulbredden \u00e4r annorlunda kommer din bils dragkraft att bli obalanserad vilket kan \u00f6ka risken f\u00f6r understyrning och \u00f6verstyrning avsev\u00e4rt.<\/p>\n\n\n\n

P\u00e5 det hela taget b\u00f6r du se till att r\u00e5dg\u00f6ra med n\u00e5gon som har mer erfarenhet av detta \u00e4n du sj\u00e4lv.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnittet<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r hjuladaptrar s\u00e4kra?<\/h4>\n\n\n\n

En hjuladapter \u00e4r utformad f\u00f6r att \u00e4ndra ditt bultm\u00f6nster s\u00e5 att ett hjul kan passa p\u00e5 en hjulenhet \u00e4ven om bultm\u00f6nstren inte st\u00e4mmer \u00f6verens. De \u00e4r vanligtvis tillverkade av aluminium av flygplanskvalitet, men vissa \u00e4r gjutna av rostfritt st\u00e5l. Dessa m\u00e5ste ocks\u00e5 vara exakt maskinbearbetade till skillnad fr\u00e5n bara smidda eftersom smide inte n\u00f6dv\u00e4ndigtvis ger samma resultat n\u00e4r det g\u00e4ller passform.<\/p>\n\n\n\n

P\u00e5 det hela taget kan hjuladaptrar vara helt s\u00e4kra om du k\u00f6per en fr\u00e5n en v\u00e4lrenommerad \u00e5terf\u00f6rs\u00e4ljare. Du m\u00e5ste ocks\u00e5 montera dem perfekt eftersom allt sv\u00e4ngande utrymme mellan hjulenheten och hjulet kan orsaka enorma vibrationer, s\u00e4rskilt p\u00e5 motorv\u00e4gen.<\/p>\n\n\n\n

Hur m\u00e4ter man ett hjulbultm\u00f6nster?<\/h4>\n\n\n\n

Om hjulet har ett j\u00e4mnt antal h\u00e5l (4,6,8\u2026) beh\u00f6ver du bara m\u00e4ta avst\u00e5ndet mellan centrumen p\u00e5 tv\u00e5 motsatta h\u00e5l. Var noga med att alltid anv\u00e4nda h\u00e5l som ligger rakt \u00f6ver varandra eftersom detta \u00e4r det enda korrekta s\u00e4ttet att g\u00f6ra det.<\/p>\n\n\n\n

\u00c5 andra sidan m\u00e4ts ett udda antal skruvh\u00e5l fr\u00e5n baksidan av ett h\u00e5l till mitten av det andra h\u00e5let. Allt du beh\u00f6ver g\u00f6ra \u00e4r att g\u00f6ra en perfekt cirkel, vilket inneb\u00e4r att cirkellinjen m\u00e5ste g\u00e5 direkt genom centrum av alla h\u00e5l p\u00e5 hjulet.<\/p>\n\n\n\n

Kan jag byta hjul om b\u00e5da hjulen har samma antal h\u00e5l?<\/h3>\n\n\n\n

Inte n\u00f6dv\u00e4ndigtvis. Du m\u00e5ste komma ih\u00e5g att ett specifikt bultm\u00f6nster \u00e4r gjort av antalet h\u00e5l och cirkeldiametern. Detta inneb\u00e4r att tv\u00e5 hjul kan ha samma antal h\u00e5l, men inte n\u00f6dv\u00e4ndigtvis samma cirkeldiameter.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Ett hjulbultm\u00f6nster (\u00e4ven k\u00e4nt som klackm\u00f6nster) \u00e4r ett m\u00e5tt som bildar en cirkel genom alla klackh\u00e5l p\u00e5 ett hjul. M\u00f6nstret anv\u00e4nds f\u00f6r att perfekt dra \u00e5t hjulen p\u00e5 din hjulenhet,<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[17],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5073"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5073"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5073\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5074,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5073\/revisions\/5074"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5073"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5073"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5073"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}