{"id":5067,"date":"2022-08-30T07:21:19","date_gmt":"2022-08-30T07:21:19","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=5067"},"modified":"2022-08-30T07:21:19","modified_gmt":"2022-08-30T07:21:19","slug":"vanliga-problem-med-audi-tt-rs","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vanliga-problem-med-audi-tt-rs\/","title":{"rendered":"Vanliga problem med Audi TT RS"},"content":{"rendered":"\n

Audi TT RS \u00e4r en 2-d\u00f6rrars sportcoup\u00e9\/roadster f\u00f6r dem som gillar Audi TT, men vill ha en mer sp\u00e4nnande k\u00f6rupplevelse. TT RS har en ikonisk Audi 2.5L 5-cylindrig motor som b\u00e5de k\u00f6r bra och l\u00e5ter bra. Som s\u00e5dan \u00e4r TT RS det verkliga flaggskeppet i TT-serien och den erbjuder ganska mycket f\u00f6r pengarna.<\/p>\n\n\n\n

Detta \u00e4r bara vettigt om du \u00e4r den typen av kille som gillar den h\u00e4r typen av bilar. TT \u00e4r inte den mest rymliga eller lyxigaste bilen du kan f\u00e5 f\u00f6r pengarna. Men om du \u00e4r ute efter en vettig kombination av prestanda och lyxig kompaktbil \u00e4r TT RS n\u00e5got av en klassledare i det avseendet.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller tillf\u00f6rlitlighet \u00e4r TT RS inte perfekt, men s\u00e5 \u00e4r fallet med 99 procent av bilarna d\u00e4r ute. De vanligaste TT RS-problemen \u00e4r relaterade till motorn, h\u00f6g oljef\u00f6rbrukning, v\u00e4xell\u00e5dan, elektroniken och utrustningen.<\/p>\n\n\n\n

Om du underh\u00e5ller bilen p\u00e5 l\u00e4mpligt s\u00e4tt och byter alla v\u00e4tskor vid behov b\u00f6r den kunna h\u00e5lla l\u00e4nge. Om du k\u00f6per ett begagnat exemplar ska du se till att g\u00f6ra en grundlig inspektion f\u00f6re k\u00f6pet eftersom du inte vill riskera det med en s\u00e5dan h\u00e4r specialtillverkad prestandabil.<\/p>\n\n\n\n

Audi TT RS – Motorproblem<\/h2>\n\n\n\n

Audi TT RS 5-cylindriga motor verkar vara ganska p\u00e5litlig f\u00f6r det mesta och det \u00e4r d\u00e4rf\u00f6r som s\u00e5 m\u00e5nga \u00e4r sugna p\u00e5 att trimma den. Det finns m\u00e5nga TT RS-exemplar d\u00e4r ute med upp\u00e5t 600 hk vilket g\u00f6r dessa sm\u00e5 2-d\u00f6rrars kup\u00e9er lika snabba som vissa hyperbilar. Se dock till att kontrollera motorf\u00e4stena om du \u00e4r ute efter ett begagnat exemplar eftersom dessa kan slitas ut med tiden.<\/p>\n\n\n\n

Vissa \u00e4gare har rapporterat att motorn lider av att flapskruvar lossnar och tar sig in i motorn. Dessa \u00e4r oftast f\u00f6rknippade med Mk2 TT RS-modeller medan nyare modeller verkar vara mycket b\u00e4ttre. Slutligen har \u00e4gare ocks\u00e5 rapporterat problem med t\u00e4ndspolar, men det verkar som om dessa inte heller \u00e4r alltf\u00f6r vanliga p\u00e5 nyare modeller.<\/p>\n\n\n\n

Audi TT RS – Problem med oljef\u00f6rbrukning<\/h2>\n\n\n\n

Audi TT RS och m\u00e5nga andra bensindrivna Audi-modeller \u00e4r k\u00e4nda f\u00f6r att f\u00f6rbruka olja som ingen annan. Vissa s\u00e4ger att detta \u00e4r normalt, men det \u00e4r det inte eftersom det finns m\u00e5nga bilar med tre g\u00e5nger s\u00e5 mycket effekt som TT RS som inte lider av dessa problem. Audi s\u00e4ger att detta \u00e4r ”normalt” f\u00f6r prestandabilar, men s\u00e5 \u00e4r knappast fallet.<\/p>\n\n\n\n

Om du \u00e4r ute efter en begagnad TT RS b\u00f6r du d\u00e4rf\u00f6r se till att fr\u00e5ga \u00e4garna om bilens oljef\u00f6rbrukning. Om du tittar p\u00e5 ett exemplar som gillar att br\u00e4nna olja lite f\u00f6r mycket b\u00f6r du ta den till en Audi-\u00e5terf\u00f6rs\u00e4ljare och kr\u00e4va att de l\u00f6ser problemet \u00e5t dig, s\u00e4rskilt om bilen \u00e4r under garanti. Annars kan du fylla p\u00e5 oljan oftare \u00e4n vad som rekommenderas.<\/p>\n\n\n\n

Audi TT RS – problem med v\u00e4xell\u00e5dan<\/h2>\n\n\n\n

TT RS levereras med en dubbelkopplad 7-v\u00e4xlad Audi S-Tronic-v\u00e4xell\u00e5da som passar TT RS:s karakt\u00e4r riktigt bra. Det \u00e4r sant att m\u00e5nga saknar en manuell v\u00e4xell\u00e5da i TT, men S-Tronic \u00e4r snabbare \u00e4n till och med de skickligaste racerf\u00f6rarna med en manuell l\u00e5da. S-Tronic fungerar bra f\u00f6r det mesta, men det finns n\u00e5gra problem att n\u00e4mna.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6rst och fr\u00e4mst kan v\u00e4xell\u00e5dan bli klumpig och tveksam, s\u00e4rskilt n\u00e4r man l\u00e4gger in backv\u00e4xeln. Andra problem \u00e4r l\u00e5ngsamma nedv\u00e4xlingar och att bilen \u00e4r ryckig i l\u00e4gre hastigheter. Detta kan vara ett problem om du f\u00f6rs\u00f6ker man\u00f6vrera l\u00e5ngsamt.<\/p>\n\n\n\n

Audi TT RS – Elektriska problem<\/h2>\n\n\n\n

Elektriska problem \u00e4r vanliga med begagnade Audi-modeller eftersom dessa bilar vanligtvis \u00e4r fullpackade med teknik. De vanligaste elproblemen \u00e4r f\u00f6rknippade med den virtuella cockpit\/analoga m\u00e4tarst\u00e4llningen som antingen kan frysa, bli tom eller ge felaktig information.<\/p>\n\n\n\n

Andra elektriska problem \u00e4r felaktiga reglerare f\u00f6r elektriska f\u00f6nsterrutor, felaktig yttre belysning och problem med interi\u00f6ra v\u00e4xlar.<\/p>\n\n\n\n

Audi TT RS – Utrustningsproblem<\/h2>\n\n\n\n

TT RS drabbas ocks\u00e5 ibland av utrustningsrelaterade problem som t.ex. l\u00e4ckande soltak, problem med det elektriska taket och problem med att l\u00e5set till den fr\u00e4mre bagageluckan g\u00e5r s\u00f6nder. Andra utrustningsrelaterade problem \u00e4r problem med bakspoilern och h\u00e4ngande sportstolar som tenderar att slitas ut extremt tidigt under bilens livsl\u00e4ngd.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnittet<\/h2>\n\n\n\n

Ska jag k\u00f6pa Audi TT RS?<\/h4>\n\n\n\n

Om du gillar kompakta prestandabilar b\u00f6r TT RS definitivt finnas p\u00e5 din radar. Det betyder att det inte finns s\u00e5 m\u00e5nga bilar som kan konkurrera med TT RS, f\u00f6rutom kanske BMW M2. M\u00e5nga prestandaentusiaster d\u00e4r ute anser att dessa tv\u00e5 \u00e4r de mest f\u00f6rarfokuserade Audi RS- och BMW M-modellerna, vilket verkligen \u00e4r ett h\u00f6gt ber\u00f6m.<\/p>\n\n\n\n

Som s\u00e5dan, om du \u00e4lskar dessa typer av bilar, se till att \u00f6verv\u00e4ga TT RS. Om du \u00e5 andra sidan inte gillar kompakta bilar alls \u00e4r TT RS definitivt en bil du b\u00f6r hoppa \u00f6ver.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Audi TT RS en liten Audi R8?<\/h4>\n\n\n\n

Audi TT RS kan ses som en babyversion av Audis flaggskeppssuperbil R8. Dessa tv\u00e5 \u00e4r likartade i designen, men TT \u00e4r en n\u00e5got mindre bil. Dessutom har R8 en V8 med naturlig insugning medan TT RS anv\u00e4nder en femcylindrig motor som k\u00e4nns och l\u00e5ter som en baby R8.<\/p>\n\n\n\n

Du kommer inte att kunna konkurrera med en R8, men du kommer definitivt att k\u00e4nna vad en R8 kan ge om du v\u00e4ljer TT RS.<\/p>\n\n\n\n

Kommer Audi TT RS att l\u00e4ggas ned?<\/h4>\n\n\n\n

Audi TT RS kommer att upph\u00f6ra att tillverkas, precis som alla andra Audi TT-modeller. Audi s\u00e4ger att de kommer att ers\u00e4tta den med n\u00e5got st\u00f6rre, mer k\u00e4nslom\u00e4ssigt och med fyra d\u00f6rrar. Det \u00e4r sant att kompakta bilar med tv\u00e5 d\u00f6rrar och prestanda \u00e4r p\u00e5 v\u00e4g att g\u00e5 ur tiden, och f\u00f6rs\u00e4ljningsstatistiken p\u00e5minner verkligen om det.<\/p>\n\n\n\n

D\u00e4rf\u00f6r \u00e4r detta ett utm\u00e4rkt tillf\u00e4lle att satsa p\u00e5 en Audi TT RS eftersom TT RS sannolikt kommer att h\u00e5lla sitt v\u00e4rde riktigt bra p\u00e5 grund av den femcylindriga motorn och det faktum att TT helt och h\u00e5llet g\u00e5r ur produktion.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Audi TT RS \u00e4r en 2-d\u00f6rrars sportcoup\u00e9\/roadster f\u00f6r dem som gillar Audi TT, men vill ha en mer sp\u00e4nnande k\u00f6rupplevelse. TT RS har en ikonisk Audi 2.5L 5-cylindrig motor som<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":5068,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[4],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5067"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5067"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5067\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5069,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5067\/revisions\/5069"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/5068"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5067"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5067"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5067"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}