{"id":5064,"date":"2022-08-30T07:20:44","date_gmt":"2022-08-30T07:20:44","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=5064"},"modified":"2022-08-30T07:20:47","modified_gmt":"2022-08-30T07:20:47","slug":"ar-audi-tt-rs-en-bra-bil","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/ar-audi-tt-rs-en-bra-bil\/","title":{"rendered":"\u00c4r Audi TT RS en bra bil?"},"content":{"rendered":"\n

Audi TT RS \u00e4r en toppmodell av Audi TT sportcoup\u00e9\/convertible f\u00f6r dem som vill ha det mesta som g\u00e5r att f\u00e5 ut av TT-plattformen. RS-modellen f\u00e5r en 5-cylindrig motor med 2,5 liter turboladdning som sp\u00e5rar sina r\u00f6tter fr\u00e5n Audi Sport-divisionens allra f\u00f6rsta \u00e5r. \u00c4r Audi TT RS en bra bil?<\/p>\n\n\n\n

Audi TT RS \u00e4r definitivt en riktigt bra bil eftersom den erbjuder en h\u00f6gklassig prestanda bilupplevelse i en kompakt bil som k\u00e4nns som en baby Audi R8. TT RS ser riktigt h\u00e4ftig ut b\u00e5de inuti och utanf\u00f6r, s\u00e4rskilt eftersom TT RS f\u00e5r en mycket snyggare interi\u00f6r med kolfiber, aluminium och kolfiber.<\/p>\n\n\n\n

Det b\u00e4sta med TT RS \u00e4r dock k\u00f6rupplevelsen eftersom bilen \u00e4r v\u00e4lbalanserad tack vare en mittmonterad motor. TT RS \u00e4r m\u00e4rkbart styvare \u00e4n TT, men den \u00e4r inte straffande vilket inneb\u00e4r att den kan anv\u00e4ndas som daglig f\u00f6rare. Tillf\u00f6rlitligheten \u00e4r riktigt bra, men det finns n\u00e5gra problem som \u00e4r v\u00e4rda att tala om.<\/p>\n\n\n\n

V\u00e4rdem\u00e4ssigt \u00e4r TT RS inte billig, men den b\u00f6r h\u00e5lla sitt v\u00e4rde riktigt bra tack vare sin ikoniska femcylindriga motor. Praktiken \u00e4r s\u00e5 bra som den kan vara f\u00f6r en bil av den h\u00e4r storleken, vilket inneb\u00e4r att du inte riktigt kan packa in s\u00e5 mycket i TT, men om du f\u00e5r plats i den b\u00f6r du vara n\u00f6jd.<\/p>\n\n\n\n

Audi TT RS – Drivlinan<\/h2>\n\n\n\n

Audi TT RS f\u00e5r en 5-cylindrig motor med 2,5 liter turboladdad 5-cylindrig motor med 400 hk och 354 lb-ft vridmoment. Den h\u00e4r motorn kan driva TT RS till 60mph fr\u00e5n stillast\u00e5ende p\u00e5 cirka 3,5 sekunder, vilket \u00e4r snabbt p\u00e5 superbilsomr\u00e5det. Topphastigheten \u00e4r begr\u00e4nsad till 155 mph, men om du tar bort begr\u00e4nsaren kan du n\u00e5 hastigheter p\u00e5 upp till 175 mph.<\/p>\n\n\n\n

Den h\u00e4r motorn \u00e4r kopplad till en 7-v\u00e4xlad dubbelkopplad S-Tronic-v\u00e4xell\u00e5da som passar TT RS-karakt\u00e4ren riktigt bra. Bilen har ocks\u00e5 en dedikerad startkontroll som g\u00f6r att du kan g\u00f6ra en 3,5 sekunders 0-60mph-tid. Kraften skickas till alla fyra hjulen genom Audis egenutvecklade Quattro AWD-system.<\/p>\n\n\n\n

Effektivitet \u00e4r kanske inte TT RS:s starka sida, men det \u00e4r att v\u00e4nta f\u00f6r en bil som kan g\u00f6ra 0-60 p\u00e5 3-5 sekunder. Som s\u00e5dan kan du f\u00f6rv\u00e4nta dig att bilen ger upp till 30MPG p\u00e5 motorv\u00e4gen, vilket faktiskt \u00e4r hyfsat med tanke p\u00e5 bilens tempo.<\/p>\n\n\n\n

Audi TT RS – Design och chassi<\/h2>\n\n\n\n

Audi TT RS skiljer sig fr\u00e5n en vanlig TT-modell eftersom den f\u00e5r massor av dedikerade Audi RS-uppgraderingar b\u00e5de p\u00e5 insidan och utsidan. Exteri\u00f6ren \u00e4r mycket vassare tack vare en sportig karosserikit, en upps\u00e4ttning l\u00e5gprofilerade hjul, st\u00f6rre bromsar och en fast bakspoiler. Interi\u00f6ren \u00e4r packad med Alcantara, kolfiber och aluminium. Bilen f\u00e5r ocks\u00e5 klassiska tv\u00e5 Audi RS ovala avgasr\u00f6r.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller k\u00f6rupplevelsen \u00e4r TT RS verkligen balanserad tack vare ett specialbyggt chassi. Fj\u00e4dringen \u00e4r styv, men inte \u00f6verdrivet styv vilket inneb\u00e4r att bilen inte kommer att bryta ryggen p\u00e5 dig.<\/p>\n\n\n\n

Audi TT RS – Tillf\u00f6rlitlighet och vanliga problem<\/h2>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller tillf\u00f6rlitlighet \u00e4r TT RS hyfsad, men bara om du underh\u00e5ller den tillr\u00e4ckligt bra. De h\u00e4r bilarna \u00e4r verkligen underh\u00e5llsintensiva, vilket \u00e4r fallet med praktiskt taget alla europeiska premiumprestanda-bilar. Om du tar v\u00e4l hand om dem kommer de att h\u00e5lla l\u00e4nge. Om du d\u00e4remot inte underh\u00e5ller den kommer den att g\u00e5 s\u00f6nder s\u00e5 sm\u00e5ningom.<\/p>\n\n\n\n

De vanligaste TT RS-problemen som du b\u00f6r h\u00e5lla ett \u00f6ga p\u00e5 \u00e4r relaterade till motorn, v\u00e4xell\u00e5dan, elen, utrustningen och \u00f6kade niv\u00e5er av oljef\u00f6rbrukning.<\/p>\n\n\n\n

Audi TT RS – V\u00e4rde och praktiska egenskaper<\/h2>\n\n\n\n

Audi TT RS b\u00f6rjar p\u00e5 cirka 75 000 dollar, vilket \u00e4r cirka 25 000 dollar mer \u00e4n den vanliga TT-modellen. De flesta h\u00e5ller dock med om att TT RS \u00e4r en mycket b\u00e4ttre bil \u00e4n den vanliga TT-modellen. TT RS beh\u00e5ller sitt v\u00e4rde mycket b\u00e4ttre \u00e4n vad TT-modeller i instegsutf\u00f6rande g\u00f6r, fr\u00e4mst p\u00e5 grund av den femcylindriga turbomotorn.<\/p>\n\n\n\n

Praktiken \u00e4r ganska begr\u00e4nsad p\u00e5 grund av bilens kompakta storlek, vilket inneb\u00e4r att den endast har tv\u00e5 d\u00f6rrar, tv\u00e5 s\u00e4ten och ett relativt litet bagageutrymme. Bilen \u00e4r ocks\u00e5 riktigt l\u00e5g till marken vilket \u00e4r n\u00e5got att t\u00e4nka p\u00e5 f\u00f6r dem med svagare kn\u00e4n.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

Hur snabb \u00e4r Audi TT RS?<\/h4>\n\n\n\n

Audi TT RS \u00e4r en riktigt snabb bil, vilket inneb\u00e4r att den l\u00e4tt kan konkurrera med vissa superbilar. TT RS klarar kvarts-milen p\u00e5 cirka 13 sekunder, vilket definitivt \u00e4r ett snabbt tempo. TT RS \u00e4r dock snabbast fr\u00e5n 0-60mph eftersom den klarar det p\u00e5 cirka 3,5 sekunder. Bilar med 3,5 sekunders 0-60mph anses vara n\u00e5gra av de snabbaste bilarna p\u00e5 planeten.<\/p>\n\n\n\n

Topphastigheten \u00e4r begr\u00e4nsad till strax runt 180mph, men det \u00e4r ocks\u00e5 ganska snabbt. Visserligen finns det egentligen inte s\u00e5 m\u00e5nga platser p\u00e5 jorden d\u00e4r du kan utforska TT RS topphastighetsbegr\u00e4nsningar, f\u00f6rutom p\u00e5 den tyska motorv\u00e4gen.<\/p>\n\n\n\n

Vilken bil konkurrerar med Audi TT RS?<\/h4>\n\n\n\n

BMW M2 Competition \u00e4r troligen den h\u00e5rdaste konkurrenten till Audi TT RS eftersom den erbjuder en 6-cylindrig radmotor med 405 hk. Detta r\u00e4cker f\u00f6r att M2 ska n\u00e5 en 0-60mph-tid p\u00e5 cirka 4,2 sekunder vilket \u00e4r l\u00e5ngsammare \u00e4n TT RS, men det beror fr\u00e4mst p\u00e5 att M2 \u00e4r en bakhjulsdriven bil.<\/p>\n\n\n\n

M2 Comp \u00e4r dock cirka en sekund snabbare p\u00e5 en kvartsmil tack vare sin l\u00e4gre vikt. De h\u00e4r tv\u00e5 kan utbyta slag i flera dagar, men det \u00f6vergripande intrycket \u00e4r att M2 \u00e4r den mer f\u00f6rarfokuserade bilen medan TT RS \u00e4r mer lyxig.<\/p>\n\n\n\n

Varf\u00f6r l\u00e4gger Audi ned TT RS?<\/h4>\n\n\n\n

Audi avvecklar hela TT-serien eftersom den inte \u00e4r lika popul\u00e4r som den en g\u00e5ng var. Vi lever i en SUV\/Crossover-eran, vilket inneb\u00e4r att de flesta biltillverkare fokuserar p\u00e5 att tillverka dessa eftersom de s\u00e4ljer mest.<\/p>\n\n\n\n

Om man dessutom l\u00e4gger till elbilar i ekvationen inser man pl\u00f6tsligt att det \u00e4r lite eller ingen mening med att g\u00f6ra en kompakt 2-d\u00f6rrars sportbil som inte alltf\u00f6r m\u00e5nga \u00e4r intresserade av.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Audi TT RS \u00e4r en toppmodell av Audi TT sportcoup\u00e9\/convertible f\u00f6r dem som vill ha det mesta som g\u00e5r att f\u00e5 ut av TT-plattformen. RS-modellen f\u00e5r en 5-cylindrig motor med<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":5065,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[4],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5064"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5064"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5064\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5066,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5064\/revisions\/5066"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/5065"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5064"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5064"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5064"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}