{"id":5055,"date":"2022-08-26T10:18:01","date_gmt":"2022-08-26T10:18:01","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=5055"},"modified":"2022-08-26T10:18:04","modified_gmt":"2022-08-26T10:18:04","slug":"vanliga-problem-med-porsche-718-cayman-gts-4-0","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vanliga-problem-med-porsche-718-cayman-gts-4-0\/","title":{"rendered":"Vanliga problem med Porsche 718 Cayman GTS 4.0"},"content":{"rendered":"\n

Porsche 718 Cayman GTS 4.0 \u00e4r en 2-sitsig kompakt Porsche-sportbil som \u00e4r gjord f\u00f6r dem som vill njuta av ett kompakt Porsche-chassi, men med en 4,0 l platt 6-cylindrig motor. Enligt m\u00e5nga Porsche-entusiaster har 911:an blivit alldeles f\u00f6r stor under de senaste \u00e5ren medan Cayman nu har precis r\u00e4tt storlek.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller tillf\u00f6rlitlighet \u00e4r 718 Cayman GTD 4.0 inte n\u00f6dv\u00e4ndigtvis s\u00e5 mycket annorlunda \u00e4n andra 718-modeller, f\u00f6rutom motorn som \u00e4r k\u00e4nd f\u00f6r att ha problem. De vanligaste problemen med 718 Cayman GTS \u00e4r relaterade till motorns kopplingsst\u00e4nger, h\u00f6gre oljekonsumtion och problem med v\u00e4xell\u00e5dan.<\/p>\n\n\n\n

718 har ocks\u00e5 problem med luftkonditioneringssystemet och utrustningen. De flesta av dessa problem kan l\u00f6sas proaktivt vilket inneb\u00e4r att underh\u00e5ll \u00e4r viktigt. Det \u00e4r sant att Porsche kostar betydligt mer pengar att underh\u00e5lla \u00e4n de flesta premiumbilar d\u00e4r ute, men man f\u00e5r vad man betalar f\u00f6r.<\/p>\n\n\n\n

\u00c5 andra sidan gynnas Porsches vanligtvis av att de har reservdelar med cirka 50 % l\u00e4ngre livsl\u00e4ngd \u00e4n de flesta andra m\u00e4rken. P\u00e5 det hela taget \u00e4r GTS 4.0 en riktigt rolig bil att k\u00f6ra och en av de b\u00e4sta 718-modellerna som finns.<\/p>\n\n\n\n

Porsche 718 Cayman GTS 4.0 – Problem med motorns kugghjul<\/h2>\n\n\n\n

F\u00f6rmodligen \u00e4r det v\u00e4rsta problemet som n\u00e5gonsin kan h\u00e4nda med din 718 GTS det som \u00e4r f\u00f6rknippat med defekta kopplingsst\u00e4nger i motorn. Porsche stoppade till och med produktionen av m\u00e5nga 718-modeller med den platta 6-cylindriga motorn eftersom de var tvungna att \u00e5tg\u00e4rda det h\u00e4r problemet innan de gick vidare. Om de inte tas om hand tillr\u00e4ckligt tidigt kan dessa orsaka allvarliga skador p\u00e5 din motor.<\/p>\n\n\n\n

De kan till och med leda till motorbr\u00e4nder om de inte hanteras p\u00e5 r\u00e4tt s\u00e4tt. Den goda nyheten \u00e4r att Porsche har sett till att ers\u00e4tta alla defekta motorer med nyare motorer. Man kan dock aldrig vara alltf\u00f6r s\u00e4ker p\u00e5 detta. S\u00e5 se till att inspektera motorns kugghjul innan du best\u00e4mmer dig f\u00f6r att k\u00f6pa en begagnad 718 Cayman GTS.<\/p>\n\n\n\n

Porsche 718 Cayman GTS 4.0 – H\u00f6g oljef\u00f6rbrukning<\/h2>\n\n\n\n

Den 4,0 l platta 6-cylindriga motorn kommer direkt fr\u00e5n Porsche 911 GT3, vilket inneb\u00e4r att motorn klarar av att trycka ut mycket mer kraft \u00e4n vad den g\u00f6r i 718 Cayman. M\u00e5nga \u00e4gare klagar dock \u00f6ver att de m\u00e5ste fylla p\u00e5 olja med n\u00e5gra hundra mils mellanrum eftersom bilen f\u00f6rbr\u00e4nner alldeles f\u00f6r mycket olja.<\/p>\n\n\n\n

Huruvida det \u00e4r n\u00f6dv\u00e4ndigt att fylla p\u00e5 olja beror p\u00e5 varje enskild bil. Vissa Porsche-specialister h\u00e4vdar att detta \u00e4r normalt, men andra menar att det inte \u00e4r det. Oavsett vilket, se till att h\u00e5lla ett \u00f6ga p\u00e5 dina oljeniv\u00e5er eftersom brist p\u00e5 motorolja kan orsaka allvarliga motorskador, s\u00e5 mycket att det till och med kan f\u00f6rst\u00f6ra en motor.<\/p>\n\n\n\n

Porsche 718 Cayman GTS 4.0 – Problem med v\u00e4xell\u00e5dan<\/h2>\n\n\n\n

718 Cayman GTS 4.0 kan f\u00e5s med antingen en manuell Porsche-v\u00e4xell\u00e5da med kort utv\u00e4xling eller en automatisk PDK-v\u00e4xell\u00e5da med dubbelkoppling. PDK:n brukade f\u00e5 problem tidigt i GTS:s livsl\u00e4ngd, men de senare 4.0L-modellerna med PDK \u00e4r mycket mer p\u00e5litliga. Du kan fortfarande ibland uppleva att v\u00e4xell\u00e5dan \u00e4r tveksam, men \u00f6verlag \u00e4r det ett riktigt bra system.<\/p>\n\n\n\n

Den manuella v\u00e4xell\u00e5dan med kort utv\u00e4xling \u00e4r mycket annorlunda eftersom den m\u00e5ste sk\u00f6tas, annars kommer den att g\u00e5 s\u00f6nder. Vissa s\u00e4ger att dessa problem helt och h\u00e5llet beror p\u00e5 bristande kunskaper medan andra menar att Porsches manuella v\u00e4xell\u00e5dor inte \u00e4r s\u00e5 bra som vissa tror att de \u00e4r.<\/p>\n\n\n\n

Porsche 718 Cayman GTS 4.0 – problem med luftkonditioneringssystemet<\/h2>\n\n\n\n

Porsche 718 Cayman GTS lider av olika problem med luftkonditioneringen, men dessa problem \u00e4r vanliga i hela 718-serien. Det handlar bland annat om problem med A\/C-kondensatorn, problem med kondensatorledningarna och att bilen f\u00f6rlorar f\u00f6rm\u00e5gan att kyla ner eller v\u00e4rma upp kup\u00e9n vid behov. Dessa kan vanligtvis l\u00f6sas med bara reparationer utan behov av allvarliga utbytesdelar.<\/p>\n\n\n\n

Om du \u00e4r intresserad av att k\u00f6pa en 718 Cayman GTS b\u00f6r du se till att inspektera luftkonditioneringssystemet noggrant.<\/p>\n\n\n\n

Porsche 718 Cayman GTS 4.0 – Utrustningsproblem<\/h2>\n\n\n\n

718 Cayman GTS lider av vissa utrustningsproblem som \u00e4r relativt vanliga p\u00e5 vissa Cayman-modeller. Ett av dessa problem \u00e4r relaterat till den bakre spoilern som \u00e4r k\u00e4nd f\u00f6r att inte kunna sitta plant n\u00e4r den \u00e4r s\u00e4nkt. Andra har rapporterat om problem med att st\u00f6tf\u00e5ngarna och huven inte \u00e4r r\u00e4tt placerade.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnittet<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r Porsche 718 Cayman GTS 4.0 v\u00e4rd det?<\/h3>\n\n\n\n

Ja, det \u00e4r det. 718 Cayman GTS 4.0 \u00e4r en av de b\u00e4sta Cayman-modellerna som n\u00e5gonsin har kommit ut eftersom den kombinerar 718-chassit med en h\u00e4rlig 4,0 l platt 6-cylindrig sugmotor. Detta garanterar att 718 Cayman GTS l\u00e5ter bra, g\u00e5r bra och k\u00e4nns som en fr\u00f6jd bakom ratten.<\/p>\n\n\n\n

De enda Cayman-modellerna som \u00e4r b\u00e4ttre \u00e4n GTS 4.0 \u00e4r GT4 och toppmodellen GT4 RS, som b\u00e5da kostar mycket mer pengar \u00e4n GTS. P\u00e5 det hela taget kan vi definitivt s\u00e4ga att GTS 4.0 \u00e4r v\u00e4rd att k\u00f6pa.<\/p>\n\n\n\n

Vad \u00e4r skillnaden mellan Porsche 718 Cayman GTS 4.0 och GT4?<\/h4>\n\n\n\n

Porsche 718 GT4 \u00e4r en sp\u00e5rfokuserad version av den vanliga Cayman, vilket inneb\u00e4r att den k\u00f6rs och k\u00e4nns mycket mer fokuserad \u00e4n alla andra 718-modeller, med undantag f\u00f6r toppmodellen GT4 RS. GT4 \u00e4r ocks\u00e5 en bil i begr\u00e4nsad upplaga vilket inneb\u00e4r att det inte finns s\u00e5 m\u00e5nga av dessa.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4ven om GTS 4.0 och GT4 har samma motor \u00e4r GT4 kraftfullare och sl\u00e5r GTS p\u00e5 alla s\u00e4tt och vis. Dessutom f\u00e5r GT4 en speciell karossutrustning, en fast bakspoiler och mer fokuserade d\u00e4ck direkt fr\u00e5n fabriken.<\/p>\n\n\n\n

Finns det en version av Porsche 718 Cayman GTS med en 4-cylindrig motor?<\/h4>\n\n\n\n

Ja, den f\u00f6rsta 718 GTS anv\u00e4nder en 4-cylindrig motor medan modellerna efter faceliftet i mitten av cykeln anv\u00e4nder en platt 6-cylindrig motor. Mellan dessa tv\u00e5 \u00e4r 4,0 liter den \u00f6verl\u00e4gset b\u00e4ttre bilen eftersom motorn \u00e4r det som g\u00f6r hela skillnaden i v\u00e4rlden. Den 4-cylindriga GTS \u00e4r dock ocks\u00e5 en trevlig bil, men den kan helt enkelt inte matcha den upplevelse du f\u00e5r med en platt 6-cylindrig motor.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Porsche 718 Cayman GTS 4.0 \u00e4r en 2-sitsig kompakt Porsche-sportbil som \u00e4r gjord f\u00f6r dem som vill njuta av ett kompakt Porsche-chassi, men med en 4,0 l platt 6-cylindrig motor.<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":5053,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[12],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5055"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5055"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5055\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5056,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5055\/revisions\/5056"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/5053"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5055"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5055"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5055"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}