{"id":5052,"date":"2022-08-26T10:17:25","date_gmt":"2022-08-26T10:17:25","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=5052"},"modified":"2022-08-26T10:17:28","modified_gmt":"2022-08-26T10:17:28","slug":"ar-porsche-718-cayman-gts-4-0-en-bra-bil","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/ar-porsche-718-cayman-gts-4-0-en-bra-bil\/","title":{"rendered":"\u00c4r Porsche 718 Cayman GTS 4.0 en bra bil?"},"content":{"rendered":"\n

Porsche 718 Cayman GTS 4.0 \u00e4r en tv\u00e5sitsig sportbil med en ikonisk Porsche platt 6-cylindrig 4,0 l motor. GTS 4.0 skiljer sig fr\u00e5n de l\u00e4gre 718-modellerna eftersom de f\u00f6rlitar sig p\u00e5 en relativt enkel 4-cylindrig motor som inte presterar lika bra som den 6-cylindriga motorn g\u00f6r, och inte heller g\u00f6r det p\u00e5 ett sp\u00e4nnande s\u00e4tt. S\u00e5 \u00e4r Porsche 718 Cayman GTS 4.0 en bra bil?<\/p>\n\n\n\n

Porsche 718 Cayman GTS 4.0 \u00e4r en riktigt bra bil, och den kan lika g\u00e4rna vara den verkliga h\u00f6jdpunkten i 718-serien. Anledningen till det \u00e4r enkel, det \u00e4r den billigaste, men \u00e4nd\u00e5 hyfsat utrustade 718-modellen med en platt 6-cylindrig motor som mer eller mindre \u00e4r en n\u00f6dv\u00e4ndighet om du vill uppleva vad en riktig Cayman kan g\u00f6ra.<\/p>\n\n\n\n

GTS 4.0 skiljer sig fr\u00e5n vanliga 718 Cayman-modeller genom att den \u00e4r n\u00e5got l\u00e4gre och har n\u00e5gra sportiga designdetaljer b\u00e5de p\u00e5 insidan och utsidan. F\u00f6rutom motorn \u00e4r de st\u00f6rsta skillnaderna mellan 718:orna i instegsutf\u00f6rande och Cayman GTS p\u00e5 k\u00f6rningsavdelningen eftersom GTS 4.0 \u00e4r en mycket b\u00e4ttre bil med b\u00e4ttre k\u00f6regenskaper.<\/p>\n\n\n\n

Tillf\u00f6rlitligheten \u00e4r hyfsad, men det finns n\u00e5gra problem som \u00e4r v\u00e4rda att tala om. V\u00e4rdena p\u00e5 dessa \u00e4r ganska statiska vilket inneb\u00e4r att avskrivningarna inte \u00e4r lika \u00f6verdrivna som f\u00f6r andra bilar fr\u00e5n detta segment. Praktiken \u00e4r s\u00e5 bra som den kan vara f\u00f6r en bil av den h\u00e4r storleken.<\/p>\n\n\n\n

Porsche 718 Cayman GTS 4.0 – Drivlinan<\/h2>\n\n\n\n

GTS 4.0 f\u00e5r en 4,0 l platt 6-cylindrig Boxermotor med 6 cylindrar som ger 400 hk och 309 lb-ft vridmoment. Den h\u00e4r motorn \u00e4r naturligt insugande vilket inneb\u00e4r att den inte har n\u00e5gon form av tv\u00e5ngsinduktion. Detta resulterar i ett linj\u00e4rt effektband, en motor med h\u00f6gt varvtal och det h\u00e4rliga ljudet av en platt 6-cylindrig motor som \u00e4r ikoniskt f\u00f6r 911 och Cayman\/Boxster-serien.<\/p>\n\n\n\n

GTS kan f\u00e5s med antingen en kortg\u00e5ende Porsche-manuell v\u00e4xell\u00e5da med tre pedaler eller en PDK-v\u00e4xell\u00e5da med dubbla kopplingar och sju v\u00e4xlar. Alla 718-modeller inklusive GTS 4.0 \u00e4r bakhjulsdrivna och motorn \u00e4r placerad i mitten av bilen bakom s\u00e4tena vilket ger 718-serien en riktigt balanserad viktf\u00f6rdelning.<\/p>\n\n\n\n

GTS 4.0 ger cirka 22MPG kombinerat med \u00e4r n\u00e4stan 10MPG mindre \u00e4n de mest effektiva 718-modellerna, men GTS 4.0-drivlinan \u00e4r troligen den b\u00e4sta du kan k\u00f6pa i hela 718-serien eftersom du f\u00e5r mest f\u00f6r pengarna.<\/p>\n\n\n\n

Porsche 718 Cayman GTS 4.0 – Design och chassi<\/h2>\n\n\n\n

GTS 4.0 skiljer sig fr\u00e5n en vanlig 718 Cayman med n\u00e5gra mer fokuserade designdetaljer som st\u00f6rre intag, l\u00e4gre k\u00f6rh\u00f6jd, b\u00e4ttre hjul, st\u00f6rre bromsar och n\u00e5gra GTS-m\u00e4rken h\u00e4r och d\u00e4r. Det \u00e4r sv\u00e5rt att skilja en v\u00e4lutrustad vanlig 718 fr\u00e5n en GTS, men om du \u00e4r Porsche-fan kommer du l\u00e4tt att kunna se skillnaden.<\/p>\n\n\n\n

4.0 GTS k\u00f6rs mycket mer fokuserat \u00e4n instegsmodellerna Cayman och Cayman T eftersom den f\u00e5r ett styvare chassi och bilen h\u00e5ller sig otroligt platt under kurvtagning. Fj\u00e4dringen \u00e4r styv, men den \u00e4r inte straffande. P\u00e5 det hela taget k\u00f6r GTS otroligt bra, b\u00e5de p\u00e5 banan och p\u00e5 v\u00e4gen.<\/p>\n\n\n\n

Porsche 718 Cayman GTS 4.0 – Tillf\u00f6rlitlighet och vanliga problem<\/h2>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller tillf\u00f6rlitlighet ligger GTS 4.0 i linje med andra 6-cylindriga 718-modeller. Dessa \u00e4r dyrare att underh\u00e5lla \u00e4n 718:or i instegsutf\u00f6rande, men du f\u00e5r mer f\u00f6r pengarna. De vanligaste problemen med GTS 4.0 \u00e4r relaterade till motorn som hade mycket problem med kopplingsst\u00e4nger och h\u00f6g oljef\u00f6rbrukning.<\/p>\n\n\n\n

Andra GTS 4.0-problem \u00e4r relaterade till luftkonditioneringssystemet, v\u00e4xell\u00e5dan och utrustningen. Om du underh\u00e5ller bilen p\u00e5 ett adekvat s\u00e4tt kommer den troligen att h\u00e5lla l\u00e4nge eftersom alla vitala komponenter \u00e4r k\u00e4nda f\u00f6r att t\u00e5la stress riktigt bra.<\/p>\n\n\n\n

Porsche 718 Cayman GTS 4.0 – V\u00e4rde och praktiska egenskaper<\/h2>\n\n\n\n

718 GTS 4.0 kostar 88 150 dollar utan tillval, vilket \u00e4r mycket mer \u00e4n Cayman-priset p\u00e5 60 500 dollar i instegsmodellen eller Cayman T-modellen p\u00e5 cirka 70 000 dollar. Cayman S kostar cirka 72 500 dollar vilket ocks\u00e5 \u00e4r l\u00e5ngt ifr\u00e5n GTS. GTS beh\u00e5ller dock sitt v\u00e4rde b\u00e4ttre \u00e4n n\u00e5gon av dessa tack vare den 4,0 l platta 6-cylindriga motorn.<\/p>\n\n\n\n

Praktiken \u00e4r kompromissad, men s\u00e5 \u00e4r fallet med alla 718-modeller. Du f\u00e5r bara tv\u00e5 s\u00e4ten som \u00e4r begr\u00e4nsade i utrymme och det finns verkligen inte s\u00e5 mycket interi\u00f6rutrymme att leka med. GTS f\u00e5r ocks\u00e5 tv\u00e5 f\u00f6rvaringsutrymmen som hj\u00e4lper den lite grann.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r Porsche 718 Cayman GTS 4.0 v\u00e4rd det?<\/h4>\n\n\n\n

Om du \u00e4r den typen av kille som v\u00e4rderar f\u00f6rarengagemang h\u00f6gre \u00e4n lyx, utrymme och praktiska egenskaper kommer du att gilla GTS 4.0. Om du d\u00e4remot \u00e4r en kille som \u00e4lskar Porsche, s\u00e4rskilt de med platta 6-cylindriga motorer, kommer du troligen att \u00e4lska GTS 4.0 Cayman.<\/p>\n\n\n\n

Anledningen \u00e4r enkel. Den f\u00e5r 4.0L-motorn och den totala storleken och vikten i 718-utbudet \u00e4r perfekt. En mittmotorlayout inneb\u00e4r ocks\u00e5 att bilens balans och viktf\u00f6rdelning \u00e4r p\u00e5 topp, vilket ytterligare g\u00f6r bilen till en extremt njutbar upplevelse.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Porsche Cayman bra f\u00f6r l\u00e5nga personer?<\/h4>\n\n\n\n

Om du \u00e4r av genomsnittlig storlek kommer du inte att ha n\u00e5gra problem med att k\u00e4nna dig bekv\u00e4m i 718. Om du \u00e4r l\u00e5ng och har l\u00e5nga ben kan du dock f\u00e5 det sv\u00e5rt i 718. Det \u00e4r mer en fr\u00e5ga om brist p\u00e5 benutrymme \u00e4n om brist p\u00e5 huvudutrymme. Om du g\u00f6r r\u00e4tt inst\u00e4llningar kanske du kan kl\u00e4mma in f\u00f6rare som \u00e4r l\u00e4ngre \u00e4n 6’2” tum.<\/p>\n\n\n\n

Boxster 718 \u00e4r \u00e4nnu mer komprometterad p\u00e5 grund av en n\u00e5got l\u00e4gre taklinje. Naturligtvis kan du l\u00f6sa det genom att ta av taket vilket ger dig o\u00e4ndligt med huvudutrymme, men benutrymmet \u00e4r det akuta problemet \u00e4ven h\u00e4r.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Porsche 718 Cayman GTS 4.0 en snabb bil?<\/h4>\n\n\n\n

718 Cayman GTS 4.0 klarar 0-60mph p\u00e5 bara 4,3 sekunder vilket \u00e4r riktigt snabbt. Topphastigheten \u00e4r ber\u00e4knad till 182mph vilket \u00e4r riktigt riktigt snabbt. En kvartsmil p\u00e5 11,8 sekunder \u00e4r inget att sk\u00e4mmas f\u00f6r eftersom m\u00e5nga superbilar med mer \u00e4n 500-600 hk hamnar i samma kategori som GTS 4.0.<\/p>\n\n\n\n

Som s\u00e5dan kan vi helhj\u00e4rtat s\u00e4ga att 718 Cayman GTS 4.0 \u00e4r en riktigt snabb bil.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Porsche 718 Cayman GTS 4.0 \u00e4r en tv\u00e5sitsig sportbil med en ikonisk Porsche platt 6-cylindrig 4,0 l motor. GTS 4.0 skiljer sig fr\u00e5n de l\u00e4gre 718-modellerna eftersom de f\u00f6rlitar sig<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":5053,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[12],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5052"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5052"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5052\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5054,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5052\/revisions\/5054"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/5053"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5052"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5052"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5052"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}