{"id":5043,"date":"2022-08-25T07:33:38","date_gmt":"2022-08-25T07:33:38","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=5043"},"modified":"2022-08-25T07:33:42","modified_gmt":"2022-08-25T07:33:42","slug":"ford-escape-hybrid-problem","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/ford-escape-hybrid-problem\/","title":{"rendered":"Ford Escape hybrid problem"},"content":{"rendered":"\n

Ford Escape \u00e4r en kompakt crossover som tillverkas av Ford sedan \u00e5r 2000. Den allra senaste Escape-modellen \u00e4r utformad i samarbete med Mazda, vilket inneb\u00e4r att den delar m\u00e5nga delar med Mazda Tribute och Mazda Mariner. Escape \u00e4r nu i sin fj\u00e4rde generation och \u00e4r en ganska popul\u00e4r bil hos m\u00e5nga familjer runt om i USA.<\/p>\n\n\n\n

Ford Escape kommer med n\u00e5gra olika motorkonfigurationer och den vi ska prata om nu \u00e4r hybridmotoralternativet. N\u00e4r det g\u00e4ller tillf\u00f6rlitlighet verkar Escape-hybriden vara ganska hygglig, men det finns n\u00e5gra problem som \u00e4r v\u00e4rda att prata om. Bilen var ocks\u00e5 del av n\u00e5gra \u00e5terkallelser n\u00e4r den senaste generationen kom ut, men nuvarande bilar \u00e4r mycket b\u00e4ttre.<\/p>\n\n\n\n

De vanligaste Ford Escape hybridproblemen \u00e4r f\u00f6rknippade med bromsarna, servostyrningen och motorkylningen. Vi m\u00e5ste ocks\u00e5 n\u00e4mna problem med h\u00f6gsp\u00e4nningsbatterierna som kan resultera i en pl\u00f6tslig f\u00f6rlust av motoreffekt. Slutligen m\u00e5ste vi ocks\u00e5 n\u00e4mna problem med vevaxeln eftersom det var detta problem som fick Ford att \u00e5terkalla ett g\u00e4ng Escape-hybridmodeller.<\/p>\n\n\n\n

P\u00e5 det hela taget \u00e4r Escape hybrid en hygglig bil, men du m\u00e5ste underh\u00e5lla den om du vill att den ska h\u00e5lla l\u00e4nge. Hybrider \u00e4r verkligen komplexa vilket inneb\u00e4r att det finns m\u00e5nga saker som kan g\u00e5 fel. Om du g\u00f6r ditt b\u00e4sta b\u00f6r du dock kunna njuta av bilen under l\u00e5ng tid.<\/p>\n\n\n\n

Ford Escape Hybrid – Problem med bromsarna<\/h2>\n\n\n\n

Bromsrelaterade problem verkar vara de vanligaste problemen som rapporterats f\u00f6r Escape hybrid. M\u00e5nga \u00e4gare klagar \u00f6ver att bilen f\u00f6ranleder varningslampor f\u00f6r ”Service Brake System” tillsammans med varningar f\u00f6r ”ABS”. Det kan finnas m\u00e5nga orsaker till att dessa problem uppst\u00e5r, s\u00e5 se till att ta bilen till en \u00e5terf\u00f6rs\u00e4ljare f\u00f6r att \u00e5tg\u00e4rda problemet.<\/p>\n\n\n\n

Enligt en Ford-specialist \u00e4r det troligt att l\u00f6sningen \u00e4r att byta ut bromsvakuumpumpen, huvudbromscylindern eller ABS-modulen. Det \u00e4r dock inte alltid 100 % s\u00e4kert att dessa kommer att \u00e5tg\u00e4rda dina problem, s\u00e4rskilt om du \u00e4ger en bil med fler mil p\u00e5 klockan. Oavsett vad du best\u00e4mmer dig f\u00f6r att g\u00f6ra b\u00f6r en grundlig kontroll av \u00e5terf\u00f6rs\u00e4ljaren vara p\u00e5 sin plats.<\/p>\n\n\n\n

Ford Escape Hybrid – Problem med servostyrningen<\/h2>\n\n\n\n

En bils styrsystem \u00e4r en av de viktigaste komponenterna. Utan en fullt fungerande servostyrning \u00e4r risken stor att du inte kan styra bilen till 100 %. Detta \u00e4r uppenbarligen ett enormt problem som b\u00f6r \u00e5tg\u00e4rdas omedelbart. Ford Escape verkar ocks\u00e5 lida av problem med servostyrningen.<\/p>\n\n\n\n

M\u00e5nga \u00e4gare har klagat p\u00e5 att bilen blir riktigt sv\u00e5r att sv\u00e4nga p\u00e5 grund av att servostyrningen helt enkelt upph\u00f6r att existera. Att starta om bilen kan l\u00f6sa problemet p\u00e5 kort sikt, men ett fel p\u00e5 servostyrningen \u00e4r k\u00e4nt f\u00f6r att kunna intr\u00e4ffa igen. Servostyrningssensorn, styrmodulen eller en hel styrst\u00e5ng b\u00f6r bytas ut.<\/p>\n\n\n\n

Ford Escape Hybrid – problem med motorkylning<\/h2>\n\n\n\n

Motorsystemet i Escape Hybrid \u00e4r riktigt komplext eftersom den har b\u00e5de en elmotor och en bensinmotor. Dessa kan sluta fungera av olika anledningar, men de flesta \u00e4r relaterade till felaktiga sensorer. D\u00e4rf\u00f6r har m\u00e5nga \u00e4gare rapporterat om pl\u00f6tslig effektf\u00f6rlust tillsammans med en varningslampa ”Stop Safely Now” p\u00e5 instrumentbr\u00e4dan.<\/p>\n\n\n\n

Det verkar som om detta problem orsakas av ett \u00f6verhettat elsystem och ett \u00f6verhettat batteri. Om din bil g\u00e5r in i halt l\u00e4ge \u00e4r chansen stor att det \u00e4r detta som orsakat det. Allt som allt b\u00f6r du stanna omedelbart eftersom du definitivt inte vill k\u00f6ra en bil med ett \u00f6verhettat h\u00f6gsp\u00e4nningsbatteri.<\/p>\n\n\n\n

Ford Escape Hybrid – Batteriproblem<\/h2>\n\n\n\n

Enligt n\u00e5gra v\u00e4lrenommerade onlinek\u00e4llor \u00e4r det ocks\u00e5 k\u00e4nt att h\u00f6gsp\u00e4nningsbatteriet som finns i Ford Escape Hybrid kan g\u00e5 s\u00f6nder och orsaka att bilen pl\u00f6tsligt tappar str\u00f6mmen. Ford \u00e5terkallade till och med ett g\u00e4ng Escape Hybrid-modeller p\u00e5 grund av detta eftersom detta kan sluta med att orsaka en olycka.<\/p>\n\n\n\n

Detta problem kan ocks\u00e5 ses i Ford Corsair hybrid som anv\u00e4nder exakt samma hybridsystem som det som finns i Ford Escape.<\/p>\n\n\n\n

Ford Escape – problem med vevaxeln<\/h2>\n\n\n\n

En av de allra senaste \u00e5terkallelserna fr\u00e5n Ford orsakas av ett problem med vevaxeln som kan ha varit felaktigt fastsatt. I en NHTSA-rapport anges att detta kan orsaka stora motorskador som till och med kan leda till en motorbrand. Enligt rapporten har omkring 100-200 exemplar \u00e5terkallats hittills.
Problemet \u00e4r s\u00e5 allvarligt att Ford till och med lovat att byta ut hela motorn om de st\u00f6ter p\u00e5 detta problem p\u00e5 din Escape-modell.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avdelning<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r Ford Escape en bra bil?<\/h3>\n\n\n\n

Ford Escape \u00e4r verkligen en riktigt bra bil eftersom den befinner sig i ett av de mest popul\u00e4ra, om inte det mest popul\u00e4ra marknadssegmentet d\u00e4r ute. Escape \u00e4r nu ocks\u00e5 en riktigt snygg bil vilket inte n\u00f6dv\u00e4ndigtvis var fallet med tidigare Ford Escape-modeller.<\/p>\n\n\n\n

P\u00e5 det hela taget, om du \u00e4r intresserad av en kompakt crossover-hybrid som inte kommer att spr\u00e4nga din bank, kan Ford Escape vara den perfekta bilen f\u00f6r dig.<\/p>\n\n\n\n

Hur laddar man batteriet i Ford Escape Hybrid?<\/h4>\n\n\n\n

Ford Escape hybrid \u00e4r en konventionell hybrid vilket inneb\u00e4r att den inte kan kopplas in. F\u00f6r att ladda Escape-batteriet b\u00f6r du l\u00e5ta bilen g\u00e5 p\u00e5 tomg\u00e5ng i 10-15 minuter och sedan k\u00f6ra runt i 10-15 minuter.<\/p>\n\n\n\n

Detta borde r\u00e4cka f\u00f6r att ladda batteriet. Ford erbjuder \u00e4ven en plug-in-version av Escape Hybrid som kan laddas som vilken annan elbil som helst. Det \u00e4r bara att koppla in den i en v\u00e4gg och l\u00e5ta den ladda tills den \u00e4r klar.<\/p>\n\n\n\n

Kan Ford Escape Hybrid k\u00f6ras enbart i EV-l\u00e4ge?<\/h4>\n\n\n\n

Ford Escape hybrid \u00e4r inte konstruerad f\u00f6r att k\u00f6ras i EV-l\u00e4ge solo, vilket inneb\u00e4r att den endast k\u00f6rs i EV-l\u00e4ge n\u00e4r den st\u00e5r vid ett stoppljus eller n\u00e4r du sakta k\u00f6r genom en drive-through. Plug-in-versionen av Ford Escape kan d\u00e4remot endast k\u00f6ras i EV-l\u00e4ge.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Ford Escape \u00e4r en kompakt crossover som tillverkas av Ford sedan \u00e5r 2000. Den allra senaste Escape-modellen \u00e4r utformad i samarbete med Mazda, vilket inneb\u00e4r att den delar m\u00e5nga delar<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":5044,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[34],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5043"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5043"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5043\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5045,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5043\/revisions\/5045"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/5044"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5043"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5043"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5043"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}