{"id":5030,"date":"2022-08-23T07:46:13","date_gmt":"2022-08-23T07:46:13","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=5030"},"modified":"2022-08-23T07:47:42","modified_gmt":"2022-08-23T07:47:42","slug":"ar-hyundai-ioniq-4-en-bra-bil","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/ar-hyundai-ioniq-4-en-bra-bil\/","title":{"rendered":"\u00c4r Hyundai Ioniq 4 en bra bil?"},"content":{"rendered":"\n

Den ursprungliga Hyundai Ioniq 4 sl\u00e4pptes f\u00f6rsta g\u00e5ngen 2016, fick en fin uppdatering 2020 och slutade tillverkas 2022. Nu \u00e4r Ioniq 4 en frestande bil att k\u00f6pa p\u00e5 begagnatmarknaden eftersom den ger bra valuta f\u00f6r pengarna, \u00e4r riktigt p\u00e5litlig och riktigt effektiv. S\u00e5 \u00e4r Hyundai Ioniq 4 en bra bil?<\/p>\n\n\n\n

Ja, Hyundai Ioniq 4 \u00e4r en riktigt bra bil av n\u00e5gra olika sk\u00e4l. Till att b\u00f6rja med finns bilen i tv\u00e5 olika varianter som inkluderar en hybrid- och en eldrift. F\u00f6r det andra \u00e4r Ioniq 4 en riktigt snygg bil, mycket snyggare \u00e4n sin huvudkonkurrent Toyota Prius.<\/p>\n\n\n\n

Interi\u00f6ren i Ioniq 4 verkar vara ganska hygglig, s\u00e4rskilt med tanke p\u00e5 bilens prislapp. K\u00f6rupplevelsen \u00e4r inte n\u00e5got speciellt, den \u00e4r ganska i linje med m\u00e5nga andra bilar i det h\u00e4r segmentet. Tillf\u00f6rlitligheten \u00e4r ganska hyfsad, men det finns n\u00e5gra problem som \u00e4r v\u00e4rda att prata mer ing\u00e5ende om.<\/p>\n\n\n\n

V\u00e4rdeaspekten \u00e4r verkligen lockande eftersom Ioniq 4 var och fortfarande \u00e4r en billig hybrid att k\u00f6pa. Praktiken \u00e4r ocks\u00e5 riktigt bra eftersom bilen erbjuder sittplatser f\u00f6r upp till fyra personer med ett ganska stort bagageutrymme, god sikt och en hel del familjev\u00e4nliga funktioner.<\/p>\n\n\n\n

Hyundai Ioniq 4 – Drivkraften<\/h2>\n\n\n\n

Hyundai Ioniq 4 finns i tv\u00e5 olika varianter. Den f\u00f6rsta \u00e4r hybridmodellen 1.6 GDI HEV som kommer med en 1580 cc direktinsprutningshybrid fyrcylindrig motor med 105 hk. Den h\u00e4r motorn \u00e4r kopplad till en elmotor som driver den kombinerade effekten till 141 hk och 125 lb-fft vridmoment. 65MPG \u00e4r den h\u00f6gsta kombinerade MPG som du kan f\u00e5 med den h\u00e4r modellen.<\/p>\n\n\n\n

Den levereras ocks\u00e5 uteslutande med ett FWD-system och en 6-v\u00e4xlad dubbelkopplad automatl\u00e5da. Den andra versionen du kan f\u00e5 \u00e4r den helt elektriska Ioniq 4 med ett 28 kWh-batteri och en 120 hk stark elmotor med 217 lb-pft vridmoment. Det tar cirka 20 minuter att snabbladda detta batteri till 80 % med hj\u00e4lp av en 70 kW-laddare.<\/p>\n\n\n\n

En vanlig l\u00e5ngsam laddning tar lite mindre \u00e4n 5 timmar. Den h\u00e4r versionen \u00e4r ocks\u00e5 uteslutande framhjulsdriven och kan n\u00e5 0-60 mph p\u00e5 mindre \u00e4n 10 sekunder medan hybridversionen tar lite l\u00e4ngre tid \u00e4n 10 sekunder.<\/p>\n\n\n\n

Hyundai Ioniq 4 – Design och chassi<\/h2>\n\n\n\n

Hyundai Ioniq 4 ser riktigt cool ut b\u00e5de inv\u00e4ndigt och utv\u00e4ndigt, mycket mer \u00e4n man skulle tro f\u00f6r en bil med dess prislapp. Hyundai har aldrig varit det m\u00e4rke som \u00e4r k\u00e4nt f\u00f6r att g\u00f6ra de snyggaste bilarna som finns, eftersom de alltid lutat sig mot anv\u00e4ndbarhet och tillf\u00f6rlitlighet i st\u00e4llet f\u00f6r design och stil.<\/p>\n\n\n\n

K\u00f6rupplevelsen \u00e4r inte heller n\u00e5got speciellt. Bilen k\u00f6rs mer eller mindre p\u00e5 samma s\u00e4tt som Toyota Prius eller n\u00e5gon annan bil fr\u00e5n detta segment, vilket inneb\u00e4r att det inte \u00e4r den mest dynamiska, eller den mest lyxiga och bekv\u00e4ma bilen som finns.<\/p>\n\n\n\n

Hyundai Ioniq 4 – Tillf\u00f6rlitlighet och vanliga problem<\/h2>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller tillf\u00f6rlitlighet lyckas Ioniq 4 vara en relativt p\u00e5litlig bil, men det finns m\u00e5nga andra Hyundai-modeller som \u00e4r mycket mer tillf\u00f6rlitliga \u00e4n Ioniq 4. Ioniq 4 inledde ett massivt skifte i Hyundais produktfilosofi och introducerade varum\u00e4rket till ny teknik, vilket oundvikligen inneb\u00e4r tillf\u00f6rlitlighetsproblem.<\/p>\n\n\n\n

Som s\u00e5dan \u00e4r de vanligaste tillf\u00f6rlitlighetsproblemen f\u00f6rknippade med att bilen inte vill accelerera eller tappar kraft. Andra problem \u00e4r problem med v\u00e4xell\u00e5dan, problem med bilens elsystem, problem med bilens utrustning och problem med Ioniq 4:s navigations- och GPS-system.<\/p>\n\n\n\n

Hyundai Ioniq 4 – V\u00e4rde och praktiska egenskaper<\/h2>\n\n\n\n

N\u00e4r Ioniq 4 f\u00f6rst kom ut blev den omedelbart en av de mest popul\u00e4ra hybrid-\/elbilarna under 30 000 dollar p\u00e5 marknaden. Anledningen till att Ioniq 4 blev s\u00e5 framg\u00e5ngsrik \u00e4r att den bara \u00e4r en av mycket f\u00e5 bilar som du \u00f6verhuvudtaget kan k\u00f6pa i den prisklassen. Toyota Prius \u00e4r den andra. Som s\u00e5dan \u00e4r b\u00e5da dessa fortfarande popul\u00e4ra p\u00e5 andrahandsmarknaden som en ing\u00e5ngspunkt f\u00f6r elbilar och hybrider.<\/p>\n\n\n\n

Praktiken verkar ocks\u00e5 vara riktigt bra eftersom bilen erbjuder tillr\u00e4ckligt med sittplatser och en hel del bagageutrymme ocks\u00e5. Den sluttande taklinjen \u00e4ter lite av det bakre passagerarutrymmet, men det \u00e4r inget att bry sig om eftersom bilen \u00e4r tillr\u00e4ckligt l\u00e5ng f\u00f6r att rymma l\u00e4ngre passagerare med relativ l\u00e4tthet.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

Varf\u00f6r upph\u00f6rde Hyundai med Ioniq 4?<\/h4>\n\n\n\n

F\u00f6rra \u00e5ret meddelade Hyundai att f\u00f6rs\u00e4ljningen av Hyundai Ioniq Electric p\u00e5 den amerikanska marknaden skulle upph\u00f6ra helt och h\u00e5llet och de f\u00f6ljde upp det med att \u00e4ven produktionen av Hyundai Ioniq 4 hybridbilen skulle upph\u00f6ra helt och h\u00e5llet. Anledningen till att de gjorde detta \u00e4r enkel: Hyundai kommer med 11 nya EV-modeller fram till \u00e5r 2030 vilket inneb\u00e4r att det helt enkelt inte finns n\u00e5got utrymme f\u00f6r Ioniq 4 l\u00e4ngre.<\/p>\n\n\n\n

Ioniq 4 var den bil som f\u00f6rde Hyundai in i den h\u00e4r eran av hybrid- och EV-bilar och nu \u00e4r det dags f\u00f6r nya modeller att komma p\u00e5 och f\u00f6rb\u00e4ttra Ioniq 4.<\/p>\n\n\n\n

Hur m\u00e5nga mil erbjuder Hyundai Ioniq 4?<\/h4>\n\n\n\n

Om du laddar batteriet i Ioniq 4 EV fullt ut f\u00e5r du cirka 170 mil per full laddning, vilket verkar lite f\u00f6r svagt med dagens m\u00e5tt m\u00e4tt. Nu \u00e4r vi vana vid bilar som har en r\u00e4ckvidd p\u00e5 200, 300 eller ibland till och med 400 mil per laddning, vilket g\u00f6r att Ioniq 4 k\u00e4nns otroligt daterad.<\/p>\n\n\n\n

Men om du anv\u00e4nder din bil f\u00f6r daglig k\u00f6rning och daglig pendling, och du tenderar att ladda den medan den st\u00e5r i garaget, b\u00f6r Ioniq 4:s r\u00e4ckvidd p\u00e5 170 mil vara mer \u00e4n tillr\u00e4ckligt f\u00f6r 99 procent av alla.<\/p>\n\n\n\n

Hur l\u00e4nge h\u00e5ller batteriet i en Hyundai Ioniq?<\/h4>\n\n\n\n

Hyundai h\u00e4vdar att dess batterier h\u00e5ller f\u00f6r minst 100 000 mil eller 10 \u00e5rs kontinuerlig anv\u00e4ndning. Varje bil kommer att vara annorlunda, men Hyundai r\u00e4knar med att du b\u00f6r kunna f\u00e5 ut minst 8-10 \u00e5rs kontinuerlig anv\u00e4ndning av ett Ioniq-batteri. Det beror ocks\u00e5 p\u00e5 hur m\u00e5nga laddningscykler du g\u00f6r och hur v\u00e4l du underh\u00e5ller bilen.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Den ursprungliga Hyundai Ioniq 4 sl\u00e4pptes f\u00f6rsta g\u00e5ngen 2016, fick en fin uppdatering 2020 och slutade tillverkas 2022. Nu \u00e4r Ioniq 4 en frestande bil att k\u00f6pa p\u00e5 begagnatmarknaden eftersom<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":5036,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[42],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5030"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5030"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5030\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5032,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5030\/revisions\/5032"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/5036"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5030"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5030"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5030"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}